Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 278953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #225 Gepost op: 24 januari 2018, 01:09:04 »
Mooie update Wim en een nog mooier huis. Top hoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #226 Gepost op: 24 januari 2018, 15:47:08 »
Dank heren.
Mooie update Wim en een nog mooier huis.
Mooier dan de vorige huizen?
Intussen ben ik er wel achter dat ik meer een huisjesbouwer ben dan een modelspoorder. Eigenlijk ligt die rails er alleen maar als excuus om huisjes te bouwen.  :D


Het pand zit grotendeels in de bakstenen en de verf.


En de was hangt (ik weet niet hoe lang al) te drogen.


Vanaf de keuken naar de veranda moeten er natuurlijk nog deuren in. Maar die kan ik niet zó van een gietboom trekken, dus die zal ik zelf moeten maken.  ::) Daarom liggen de veranda's nog los op de steunen, zodat ik er wat makkelijker bij kan.


Cementkleur is wel een dingetje. Wit met een beetje zwart wordt vanzelf wel een keertje grijs, maar dan heb je grijs en dat is nog geen cementkleur. Nu komt er tegen deze muur nog een ander pand te staan, dus het grootste deel van de muur verdwijnt uit het zicht. Dat pand wordt wel een stuk lager, vandaar dat er ook maar één rij muurankers in de zijmuur zit.


Er zit nog wel een beetje werk in de dakgoot.


Kristal Klear werkt bij dakraampjes wel lekker, omdat de raamspijltjes dan wat minder dik lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #227 Gepost op: 25 januari 2018, 16:16:03 »
Interieur
In feite is lijkt hiet zo heel veel werk: drie muurtjes behangen, hier en daar een beetje schilderwerk en een paar deuren afhangen. Maar bij elkaar genomen ben ik daar wel een goed deel van de dag mee bezig geweest.


Ik heb nog wat vijftigerjaren meubilair kunnen opscharrelen met als pièce de résistance een afzichtelijke klok op de schoorsteenmantel. De wijzerplaat moet je er maar bij denken, want vanaf de voorkant zie je die toch niet.
Zodra de kachel droog is, kan het spul in elkaar geplakt..
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #228 Gepost op: 25 januari 2018, 20:25:52 »
Mooie plaatjes, Wim.
Ik zit gewoon te genieten van al het moois dat je hier maakt.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #229 Gepost op: 25 januari 2018, 21:11:06 »
Jij niet alleen Rob.  :o

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #230 Gepost op: 26 januari 2018, 10:43:42 »
Jij niet alleen Rob.  :o

Jullie zijn ook niet de enige. Ik denk dat er nog veel meer mensen van dit moois genieten. Waaronder ik.
Prachtig werk Wim! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #231 Gepost op: 6 februari 2018, 13:58:13 »
Heren,
Dank voor de veren!

Tussen alle bedrijvigheid door even verder gegaan met het pand dat aan de kopse kant komt van het verhoogde perron.


Het interieur krijgt langzaam vorm en ik ben een beetje aan het experimenteren met sfeerverlichting. Ik kan wel een ledstrip tegen het plafond plakken, maar dat staat minder gezellig.


Een nadeel van gezellige schemerlampjes is dat je vanaf de buitenkant eigenlijk geen reet meer ziet van het interieur.


Ik zal dus toch nog iets aan verlichting moeten bijplakken. Maar goed, het is een experiment en niets meer dan dat.


Een volgend experiment is het pand van de buren. Ik denk dat het plaatje er ongeveer zo ui moet gaan zien. En even voor de duidelijkheid: dit pandje is niet van mijn hand maar heb ik via Marktplaats gekocht. Het gebeurt zelden of nooit dat ik een aankoop zonder al teveel verbouwingen gebruik. Maar dit bouwsel ziet er perfect uit.


De zijmuur daar moet nog wel wat aan gebeuren en ik dacht maar eens met zilverpoets te experimenteren om een beetje voeg in de bakstenen te krijgen.


Goed schudden en dan met een penseel de voegen laten vollopen.


Mooie cementkleur, dat wel. Maar ik ben niet echt onder de indruk.


Zilverpoets geeft een grijze voeg en koperpoets een meer gelige voeg. De kleuren zijn prima, maar ik ben niet ondersteboven van de uitwerking.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #232 Gepost op: 6 februari 2018, 14:27:23 »
Op de foto ziet het er goed uit Wim.
Maar ik ben natuurlijk al gauw tevreden als ik dit zie.

Groet Cor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #233 Gepost op: 6 februari 2018, 14:51:43 »
Misschien als het goed droog is met een droge doek weer wat poetsen zodat alleen de stenen wat minder koperpoets krijgen maar de voegen wel. Ik hoop dat ze niet gaan glimmen. ;D

Volgens mij kan je koperpoets met water weer grotendeels wegwassen Wim.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #234 Gepost op: 6 februari 2018, 16:30:13 »
Je zou kunnen testen als de led strip onderste boven hangt
Soort indirecte verlichting

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #235 Gepost op: 6 februari 2018, 17:08:23 »
Of één ledje tegen de voorgevel boven het raam en dan naar achteren gericht. Kan je eventueel ook nog deels afplakken of zwart schilderen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #236 Gepost op: 6 februari 2018, 17:33:17 »
Dank voor jullie feedback.


Ik ben lekker lui bezig geweest zonder losse led's en gedoe met weerstanden. De lamp aan het plafond is een gekleurde kraal met een ledstrip boven het plafond en die schemerlamp wordt onder de vloer verlicht. Ziet er wel een beetje uit als een kamertje in een hoerenkast.


Hier heb ik een strip inder het raam gezet als een soort bouwlamp.


Ik moet nog even wat aanfröbelen, maar uiteindelijk ga ik eruitkomen.

En die zijmuur? Daar ga ik nog even wat aan experimenteren. Probleem met die zilver- of koperpoets is dat als het droog is dan moet je het er met een schuursponsje weer afschuren.
Wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #237 Gepost op: 6 februari 2018, 17:45:11 »
Rustig aan wat proberen.
Het ziet er wel erg sfeervol uit.
Ik wil bijen een boek pakken en gaan lezen bij het raam.
Bijna dan, hé.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #238 Gepost op: 6 februari 2018, 21:19:10 »
Je komt er vast wel uit Wim. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #239 Gepost op: 6 februari 2018, 21:55:58 »
Ik wil bijna een boek pakken en gaan lezen bij het raam.
Dát zou zomaar kunnen want naast je huis komt een hoerenkast en daar is genoeg te zien.  :D

Je komt er vast wel uit Wim. ;D
Ach, het is en blijft een uitdaging.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #240 Gepost op: 6 februari 2018, 22:59:29 »
Hoi @Wim

Die inrichting ziet er sfeervol uit. Zelf ben ik niet zo van de interieurs, omdat ik vind dat je er te weinig van ziet in verhouding tot de tijd en moeite die je er in moet steken. Maar volgens mij is het helemaal jou dingetje!

Dat met die koperpoets heb ik ook geprobeerd en ik was wel tevreden over het resultaat. Alleen heb ik koperpoets uit een tube. dat is meer pasta en niet zo vloeibaar als die uit jou spuitbusje.

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #241 Gepost op: 7 februari 2018, 09:45:35 »
Hoi Gert-Jan,
Leuk van je te horen lezen.
Zelf ben ik niet zo van de interieurs, omdat ik vind dat je er te weinig van ziet in verhouding tot de tijd en moeite die je er in moet steken. Maar volgens mij is het helemaal jou dingetje!
Daar roer je wel een dingetje aan. Ikzelf vind intetieurs maken wel leuk, maar het werk wat je eraan hebt moet wèl te zien zijn anders begin ik er niet aan. Een voorwaarde is dan grote ramen en blisterverpakking als ruiten. In de praktijk kom je dan meestal uit op winkelruiten en dan nog moet het interieur goed verlicht zijn anders zie je nog weinig. Ik dacht dat deze ramen groot genoeg zouden zijn, maar ik kan hier mee leven. Aan de andere kant doet de suggestie van een interieur ook een boel.


Persoonlijk vind een interieur waar je (te) weinig van ziet nog altijd beter staan dan die interieurtjes die op bijgeleverde velletjes papier zijn afgedrukt.

De busjes Brasso en Silvo zijn geen spuitbusjes maar gewoon busjes met een schroefdop. Ik ga nog even verder met experimenteren en ik zit eraan te denken om met plamuur op waterbasis, gemengd met wat zwarte acrylaatverf te zien of ik daarme kan voegen. En anders heb ik nog een zakje grijs voegmiddel staan.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #242 Gepost op: 7 februari 2018, 11:12:43 »
Kleine aanvulling
Vandaag had ik eigenlijk gereserveerd voor de dakbedekker die met het pannendak bezig zou gaan, maar belde af want hij vond het te koud. Ik dacht dat het kerels waren.  ::)
Enfin, dan kon ik nog even verder gaan met de verlichting van mijn interieur.


Ik heb nu een ledstrip boven het raam geplakt. Doordat in de glas-in-lood-ramen groen glas zit, wordt het felle licht wat getemperd en lijkt het wat meer natuurlijk.

   
Een close-up brengt natuurlijk alle onvolkomenheden in beeld, maar vanaf kijkafstand lijkt het een bewoond pand. Ik denk dat ik hiermee wel kan leven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #243 Gepost op: 7 februari 2018, 11:44:24 »
Mannetje met krant in de stoel
Vrouwtje voor het raam (voor het dagelijkse nieuws)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #244 Gepost op: 7 februari 2018, 15:15:24 »
Het interieur zit voorlopig nog los, dus ik kan nog van alles aanvullen.
Wèl ben ik vast bezig geweest om te verzinnen wat voor soort pand ik er naast zet. Het pand van de buren mag niet teveel op dit bestaande pand lijken; dus bijvoorbeeld niet dezelfde raamkozijnen en deuren.


En toen leek me dit wel bruikbaar. Het zijn eigenlijk achtergevels afkomstig van bouwpakketjes van HollandScale, daarom zien ze er ook wat saai uit. Maar in dit geval is dat niet zo erg omdat die erker voor genoeg versiering gaat zorgen. Dit pand mag alleen wel ietsje hoger anders wordt het verschil met de buren wel erg groot.


Een beetje meet, snij- en plakwerk en de basis is gelegd. Naar verhouding vind ik de ramen op de begane grond nog iets te laag, dus wil ik onderaan nog wel een lijst maken, zodat de gevel nog iets hoger wordt.


De raamkozijnen horen eigenlijk niet bij dit pand en ze zijn eigenlijk iets te kort, maar met wat vensterbanken past het precies. Crèmekleurig past denk ik mooi bij het houtwerk van de erker dat ik indezelfde kleur laat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #245 Gepost op: 7 februari 2018, 15:56:07 »
Lekker bezig, Wim,
als buiten- én binnenhuisarchitect.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #246 Gepost op: 7 februari 2018, 18:42:32 »
Dat gaat weer een mooi pandje worden bouwmeester Wim. Genieten voor ons om naar te kijken. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #247 Gepost op: 22 februari 2018, 12:39:16 »
Dankjewel Pierre.
Na mijn ingrijpende reorganisatie op zolder ben ik langzamerhand weer begonnen met het hervatten van mijn projecten.


Voor de lezers die wat later hebben ingeschakeld of geen zin hebben om helemaal terug te scrollen: ik ben op dit moment even bezig met pand 2. Als de panden 1 en 2 zo’n beetje klaar zijn, kan ik verder met de arcadebogen onder het perron.

   
Het dak van de erker liep een beetje schuin af naar voren, waardoor je minder fraaie afwatering krijgt. Ik heb er dus een recht dak van gemaakt zodat ik de afvoer van het hemelwater wat netter kan wegwerken.

   
Links: de eerste laag cement zit erop. Het is huidkleurige verf met een beetje zwart en als dat een nacht gedroogd is, de rest van het schilderwerk.

   


Inmiddels ook de zijmuur vastgezet en in de grondverf gezet. Verder de eerste aanzet voor een dak. Achter dat grote dakraam komt nog wel een interieur, maar ik ben nog aan het verzinnen wat het wordt.
Enfin, het is nog niet echt veel maar het is een begin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #248 Gepost op: 22 februari 2018, 16:00:31 »
Poe hé ... Dat muurtje is weer om van te kwijlen Wim.

Dat grote raam is echt iets voor een artiest. Schilder, beeldhouwer of fotograaf of zo. Daar zijn verschillende leuke taferelen mee te bedenken  8)

Misschien niet zo'n heel duidelijke foto maar ....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #249 Gepost op: 22 februari 2018, 16:14:26 »
Schilder studio/atelier
Stoond jaren terug een voorbeeld in de preiser cat
niet in H0 maar dacht groter