Auteur Topic: Brainwave?  (gelezen 7532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Brainwave?
« Gepost op: 30 maart 2011, 13:02:41 »
Met het bouwen en verder plannen van mijn baan ben ik bezig met het volgende:
Vanwege de massadetectie isoleer je delen van ??n van de rails van de rest.
Deze rail wordt dan als bezetmelder naar de terugmeldmodule verbonden.
En de midden rail verbinden we om de 1 ? 2 meter met de ringleiding, om evt. spannings verliezen te compenseren .
En als we boosters gebruiken isoleren we de middenrail en de beide rails tussen secties.

Toen bedacht ik me ineens het volgende:
Is het niet veel verstandiger om altijd de middenrails en de 0-rail per sectie te isoleren?
Dan kun je zonder dat je rails hoeft los te maken (om de middenrail te isoleren) en je scenery te beschadigen heel simpel de ene sectie over zetten naar (een van) de andere stroomkring(en).

Of ben ik een gek die het zichzelf veel te moeilijk maakt?

Ik spreek hier over middenrail (3 rail wisselstroom dus), maar met een beetje inventiviteit is dit ook toepasbaar bij tweerail gelijkstroom systemen.


grt Piet.
 

jerry

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2011, 15:39:18 »
jij geeft aan altijd de midden rail isoleren
dan begrijp ik daaruit dat je die wilt gebruiken als detectie
maar dan heb je stroom detectie nodig
en om secties te maken moet je niet alleen de midden rail maar ook beide spoorstaven isoleren
maar bij de bouw van je baan houd je toch al rekening met secties en eventueele boosters
dan is alles toch al geisoleerd
anders snap ik het niet om altijd de midden rail te isoleren

Piet

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2011, 15:57:04 »
Nou begrijp ik jouw verwarring.
Ik probeer het uit te leggen
de praktijk is nu bij veel 3 rail modelbanen, dat de middenrail over de gehele lengte is verbonden, middels de railcontacten.
En dan hebben de meesten van ons om de paar meter die middenrail ook nog eens verbonden met een ringleiding.
Dit om het spannings verlies van slechte contacten te compenseren.
Mijn stelling is nu deel je baan in met (op de rails) volledige geisoleerde secties en leg per sectie een verbinding met de ringleiding.
Dan staat nog steeds de gehele baan in ??n stroomkring!
Als je dan later besluit om de baan op te knippen in twee, drie of vier geboosterde stroomkringen dan hoef je niet je rails te lichten, maar alleen de draaden die naar de ringleiding lopen, los te maken.
En deze op de nieuwe stroomkring (booster) aan te sluiten.
Een sleperwip over de scheiding plaatsen en klaar is Kees!.
De detectie spoorstaven zijn al geisoleerd en de 0 voerende spoorstaven moeten ook geisoleerd worden en op een 0-ringleiding aangesloten worden.

Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb uitgelegd.
grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2011, 17:31:39 »
Beste Jerry,

Ik ben van mening dat je een paar dingen door elkaar haalt zonder deze bedoeling te hebben.

De beste resultaten krijgt men bij 3 rail betreffende terugmeld- detectie met massa-detectie, dus via 1 spoorstaaf.
Het gehele treinstel wordt gedetecteerd, van loc t/m het laatste wagon of rijtuig.
Tweede voordeel: een in het wild loslopend wagonnetje wordt dan ook gezien (gedetecteerd).

Bij stroomdetectie, middenrail (puco's) wordt alleen de stroomverbruiker, dus de loc gedetecteerd.
Wil men het gehele treinstel detecteren dan dient de het laatste wagon/rijtuig voorzien te zijn van een stroomgebruiker, denk hierbij bijv. aan sluitlichten.

De opdeling, zoals Piet weergeeft, is een kwestie van voorbereiding tijdens de opbouwfase van een modelspoorbaan.
Men dient er dan d??r al rekening mee te houden.
Voordeel: men hoeft in een later stadium dan niets meer te slopen.

Tom heeft zijn baan, tijdens de opbouw, op deze wijze al voorbereid.

Wanneer men weet waar scheidingen nodig zijn voor Booster gebruik kan men de middencontacten (puco's) op dat punt isoleren/scheiden zodat men in principe meerder aparte banen krijgt welke middels boosters weer tot 1 geheel gemaakt word.
Men kan tijdelijk de middencontacten, middels draden, even doorverbinden.

Wanneer men het exact dezelfde boostervermogen hanteert als het vermogen van de gebruikte centrale (mits daar een Boosterdeel inzit) heeft men zelfs geen sleperwipper meer nodig.

Deze bijdragen wilde ik even plaatsen om het (hopelijk) minder verwarrend te maken want in zeker zin worden er een paar punten door elkaar gehaald wat zeer verwarrend kan werken en mogelijk schade toe kan brengen.
2 en 3 rail systemen zijn twee verschillende werelden.


jerry

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2011, 18:53:54 »
oke ik snap hem
maar het leek in begin of hij de midden rail voor detectie wilde gebruiken
daarom dacht ik al dan moet je duurdere stroom detectie gaan gebruiken terwijl juist met 3 rail de normale goedkopere s88 kunt gebruiken
maar nu schrijft hij de gehele rail isoleren
en dat gaf ik ook al aan
dat doe je toch al met plannen bouwen

Riny

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2011, 20:48:59 »
oke ik snap hem
maar het leek in begin of hij de midden rail voor detectie wilde gebruiken

Jerry,

Het is een kwestie van goed lezen en als het onduidelijk is, nog eens lezen.

Per sectie vind ik persoonlijk over done, daar komt bij dat er een deel "vraag" om een mening en meedenken in het eerste bericht zit.
Verder gaat het niet zo zeer over, om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, maar over het functionele van het aangegeven idee om in een later stadium de modelbaan makkelijker op te delen en boosters te kunnen gaan gebruiken indien de noodzaak daarvoor is.


jerry

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2011, 21:16:39 »
Dan zou ik wel secties van gelijke lengte maken.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Brainwave?
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2011, 22:25:49 »
Sleperwippers: ondingen denk ik, ik heb er geen last van, ??n grote booster die ik weer in secties ingedeeld heb en de secties afgezekerd met electrinische zekeringen van 2,5 A.

Om sleperwippers te vermijden adviseer ik boosters van hetzelfde merk en type te gebruiken en de centrale met de ingebouwde booster alleen te gebruiken voor de bediening/schakeling van wissels/seinen en andere spullen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Brainwave?
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2011, 10:10:35 »
De reden dat ik het CS2 alleen gebruik voor de decoders is omdat het CS2 een keer ontploft is doordat (volgens mij) er een loc te langzaam over een boosterscheiding (M?rklinboosters) reed, daarom vertrouw ik het CS2 niet meer om de baan te voeden.

Hier een bevestiging van mij betoog om alles in een "eenheid" te houden, zowel trafo's als boosters.