Auteur Topic: lantaarnpaaltjes  (gelezen 7075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
lantaarnpaaltjes
« Gepost op: 21 januari 2016, 16:54:02 »
Even een mini tussendoor projectje:

Voor mijn station moeten wat lantaarns komen te staan en in mijn rommeldoos vind ik nog 5 fraaie kapjes. Ik zaag 5 messing steeltjes en isolatiestukjes af en zoek nog een paar ledjes die geschikt zijn voor mijn projectje.

 

Ik soldeer één pootje (-) aan het messing buisje en het andere pootje (+) aan een dun draadje door het buisje heen.

 

Het kapje maak ik vast groen (daar kan ik straks moeilijk bij) en schuif de kapjes op hun plaats.





De glaasjes moeten een beetje opgeruimd worden omdat ze net niet over de ledjes heen gaan.



En dan kan alles in elkaar gestoken worden.



De isolatie stukjes die ik bedoeld had als verdikking aan het onderste deel van de lantaarnpaal blijken toch te dik naar mijn zin en ik vervang ze voor een stukje krimpkous.





Ik verf de rest ook groen en soldeer  nog een draadje met een weerstand aan de onderkant van de paal.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2016, 17:13:10 »
Nou @Pierre dat heb je vlot inelkaar zitten fröbelen. Mooi werk!
Die @Limburger wil er altijd een € 0,20 muntstuk bij, kun jij er voor mij voor de verhoudingen een Preisertje bij zetten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2016, 18:54:09 »
Zien er netjes uit.
Die kroonkapjes zijn die ergens los te verkrijgen?
Ik wil dit ook weleens proberen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2016, 19:06:11 »
Nou @Pierre dat heb je vlot inelkaar zitten fröbelen. Mooi werk!
Die @Limburger wil er altijd een € 0,20 muntstuk bij, kun jij er voor mij voor de verhoudingen een Preisertje bij zetten?

Ik zal er morgen even een foto van maken Wim. Ik heb nu geen zin meer. Persoonlijk vind ik de kappen wat aan de grote kant maar voor op het stationsplein als sierlantaarns kan het wel.

Zien er netjes uit.
Die kroonkapjes zijn die ergens los te verkrijgen?
Ik wil dit ook weleens proberen.

Geen idee Mark ... ik heb ze denk ik ergens op een beurs gevonden in een rommelbak of zo. Ik loop wel vaker tegen dit soort meuk aan. Altijd makkelijk.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2016, 19:40:16 »
Die @Limburger wil er altijd een € 0,20 muntstuk bij, kun jij er voor mij voor de verhoudingen een Preisertje bij zetten?

Ja een schande hè! Dat die moderator dat nog stééds niet in de algemene voorwaarden heeft opgenomen :))

Ik vind de paaltjes goed gelukt ondanks het ontbreken van die munt! Een beetje té goed, ze lijken zo uit de winkel te komen :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2016, 20:53:37 »
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2016, 22:18:43 »
Ja een schande hè! Dat die moderator dat nog stééds niet in de algemene voorwaarden heeft opgenomen :))
Ik zal jou in de algemene voorwaarden opnemen.  :P

Prachtige lantaarnpaal @Pierre.
Niet te groot, niet te klein; precies de goede maat! Mis alleen wèl zo’n dwarsspijltje bovenin waar je een ladder tegenaan kunt zetten.
Werkt prima zo’n Preisertje.
Veel beter dan zo’n muntje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2016, 22:41:19 »

Prachtige lantaarnpaal @Pierre.
Niet te groot, niet te klein; precies de goede maat! Mis alleen wèl zo’n dwarsspijltje bovenin waar je een ladder tegenaan kunt zetten.
Werkt prima zo’n Preisertje.
Veel beter dan zo’n muntje.

Veel beter! Ik ben ook niet van de muntjes. Geef mij maar een poppetje. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2016, 10:42:12 »
Ziet er leuk uit Pierre.
Zo weer een ideetje op gedaan.

Groet Cor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2016, 14:27:11 »
Die kroonkapjes zijn die ergens los te verkrijgen?
Ik wil dit ook weleens proberen.

Mark ... ik ben nog eens op zoek gegaan in mijn rommelbak en heb nog (incomplete) verpakking dummy lantaarns opgeduikeld. Deze zijn ook prima te gebruiken om werkende lantaarns van te maken Ze zijn van Vera maar behoorlijk gedateerd. 8) Er zit nog een guldenprijsje op van Fl 1,85. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden maar er is vast nog wel zoiets te vinden. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2016, 21:37:24 »
Pierre ik heb nog eens zitten te zoeken in mijn opslag.
Kom ik daar nog een hele berg lantaarns tegen.  :o

Eerst die maar eens opmaken.  :-[

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2018, 20:21:05 »
Nog meer paaltjes:

De eerste lantaarns uit de in Rijswijk gescoorde rommeldoos. Twee verschrikkelijk mooie uit messing geëtste palen. Ze verdienen het om opgeknapt te worden. De lampjes zijn kapot en los en fittinkjes zijn niet meer te redden. Bovendien wil ik er gelijk maar ledjes in maken.



De half verteerde draadjes zitten vast geverfd in de gaatjes.

 

Ik had nog twee ledjes liggen van een vorig project met daarop een lensringetje gelijmd.



Een stukje van een rietje en een stukje krimpkous doet de rest.



Voor twee bestaande palen van mijn oude treinbaan en achter het “nieuwe” stel.





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2018, 11:25:56 »
Ziet er gaaf uit Piere.
Het probleem met verlichting vind ik vaak om lampekapjes te vinden die er een beetje als lampekapjes uitzien. Met die ringetjes kom je natuurlijk een behoorlijk eind in de  buurt, maar ik vraag me af of er niet soort persje te fabriceren is waar je een ringetje instopt en nadat je dat persje hebt aangedraaid, er een lampekapje uit komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2018, 11:33:14 »
Hoi Pierre,
De Rijswijk-bak heeft zich nu al weer terugverdient met 2 van die mooie vakwerk lampen. Netjes gedaan, hoor.
...maar ik vraag me af of er niet persje te fabriceren is waar je een ringetje instopt en nadat je dat persje hebt aangedraaid, er een lampekapje uit komt.
Als er zo'n persje gefabriceerd wordt, dan ben ik ook wel benieuwd naar de bouwbeschrijving...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2018, 12:19:15 »
Als er zo'n persje gefabriceerd wordt, dan ben ik ook wel benieuwd naar de bouwbeschrijving...
Rob

Ik heb even een schetsje gemaakt: zoiets?


Een lampenkappersje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Janse

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2018, 16:48:04 »
Lijkt wel een beetje op een wielenpers, die ik eens op een ander forum gezien heb.
Kun je daar niet wat mee? Misschien klein beetje aanpassen?

Wim Janse

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2018, 19:42:51 »
Ha, zoiets zou kunnen werken, Wim.
Misschien is een goede basis voor een lampekapjespers zo'n tafelklem. Van die dingen die je bijvoorbeeld bij ping-pong tafelnetjes ziet. Ik moet er nog ergens eentje hebben, maar waar?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2018, 20:01:23 »
Het meest belangrijke onderdeel zijn natuurlijk de twee vormen waartussen je het ringetje perst. Als je dat zou hebben dan zou je zelfs een bankschroef kunnen gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2018, 09:08:05 »
Qua vorm lijkt het best wel op een kettingpons (zo'n ding dat je nodig hebt om een (brom-)fietsketting korter te maken)

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2018, 15:32:50 »
Nog meer palen:

Een beetje rommelen in de doos leverde nog twee palen op. En wat een mazzel ze zijn precies het zelfde als de palen die op mijn oude baan stonden. Ik hoef er niet veel aan te doen. Een lampje vervangen en ik geef alle palen nieuwe bedrading en een nieuw verfje.

 



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2018, 18:13:27 »
Ziet er fantastisch uit @Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lantaarnpaaltjes
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2018, 20:53:11 »
Nog meer winst uit de schatkist.  :D