Modelbaanbouw voor de liefhebber > Weather-technieken (verouderen)

Bakstenen, voegen en trottoirs in 1:87

(1/1)

Wim Corduwener:
Als ik door de verschillende draadjes lees dan blijft de keuze van bakstenen altijd wel een terugkerend onderwerp. Of het nou om de (bijna) correcte schaalverhouding gaat van een baksteen, de dikte van de voeg of een stoeptegel, het is typisch zo’n dingetje waar bijna elke modelspoorder mee te maken heeft.

Baksteen of bestrating van bedrukt papier of van styreen? Ikzelf (maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze) werk het liefst met styreen omdat bij de meeste bedrukte platen het reliëf ontbreekt. Bovendien lijkt het me lastig om bedrukte platen na te bewerken met verf. Maar ik kan me voorstellen dat de kosten ook een rol spelen, want bedrukt karton of papier is een stuk goedkoper dan styreen en papier is natuurlijk makkelijker te bewerken.
Naast verschillende soorten en diktes styreen gebruik ik ook veel onderdelen en restanten van gesloopte huizen. 


--- Citaat van: SuperSylvester op 16 januari 2016, 12:22:50 ---Wim, als je er straks ongeveer dit van maakt (even ervan uitgaande dat dat dezelfde muurplaten zijn)


Dan vind ik dat helemaal geweldig!
Je zult het vast weleens gepost hebben, maar waar koop je die Engelse muren?
(eens kijken of ik met dat lage loon wat muurjtes kan scoren  :P)

--- Einde van citaat ---
Voor dit stukje muur heb ik als basis de zijkant gebruikt van een oude Revell-locloods.


De linkerboog heb ik opgevuld met restanten muurplaat van Auhagen.


De rechterboog is ook opgevuld met baksteenplaat van Auhagen (52412). Deze platen hebben het voordeel dat veel bakstenen iets naar buiten steken. Daardoor kun je ze na het schilderen iets opschuren, waardoor er een willekeurig kleurverschil krijgt.
Nadeel van deze platen is wèl dat ze vrij dik zijn en daardoor wat lastiger te snijden. Die rozet in de muur is eigenlijk een patrijspoort.  ::)


Links de baksteenplaat van Wills en rechts de veel dikkere van Auhagen. Wills is een merk dat voornamelijk in Groot Brittannië wordt verkocht. De platen die ik gebruik zijn eigenlijk bedoeld om de binnenkant van tunnels te bekleden, daarom zijn ze ook zo dun zodat ze flexibel en buigzaam zijn... en véél makkelijker te snijden. Hierdoor zijn met de dunnere platen ook makkelijker rollagen de snijden.


Hoewel de platen van Wills eigenlijk zijn bedoeld voor 1:72 vind ik ze qua schaalverhouding toch passen en vind ik de dikte van de voegen dun genoeg en de stenen mooi strak.
 

Als je zoekt op "Wills SSMP231" dan ga je ze vinden. Als ik naar Engeland op vakantie ga, sla ik altijd een voorraad in.


Zoals dit feest-pakketje dat ik afgelopen zomer in Schotland heb gekocht.

SuperSylvester:
Ik heb (nog) geen voorkeur voor de toegepaste materialen/technieken, ik heb wel wat testjes gedaan,

Hierbij mijn bijdrage:

Even een Preissertje naast een standaard Faller muurtje gezet en de camera in close-up stand:







Dat lijkt heel wat, maar nu ga ik met de camera op normale zicht-afstand (zoals je het ziet als je door de kamer loopt),
dan valt zeker 75% van de details weg (tis ook een slechte foto maar dat maakt in principe niet uit)



Dan even een geprint muurtje:

Close-up:



Vergelijking met een restje styreenmuur:




En weer van kijkafstand




Mijn conlusie tot zover: het maakt weinig uit welke techniek je gebruikt, op deze schaal vallen dit soort details bijna niet meer op.
Misschien inderdaad als je een iets grotere schaal neemt (zoals 1:72) dat dat een verschil maakt. Zou het verschil wel eens naast elkaar willen zien.

Wim Corduwener:
Eigenlijk zou je deze muurtjes vanuit de zijkant moeten fotograferen om het reliëf te kunnen zien. Daarbij Vind ik dat kijkafstand een relatief begrip is omdat je kleine dingen nou eenmaal van dichtbij wilt bekijken en de details dan echt gaan opvallen. Als je bijvoorbeeld net een nieuwe loc hebt gekocht, dan ga je niet op een metertje afstand je nieuwe aanwinst bewonderen.


Bij deze muur lijkt het alsof er alleen een zwarte wetwash overheen is geweest, zonder dat er echt iets aan de voegen is gebeurd. Dat Vlaams verband vind ik wel mooi.


Voor een muur uit de printer vind ik dit lang niet slecht, ook de kleur van de baksteen is prima en dat vind ik ook van dat stuk trottoir dat je in Piere’s draadje liet zien. Persoonlijk ik mis het reliëf in het metselwerk en dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak en stijl; ikzelf vind het wat lastig om baksteen van papier en geweatherd styreen met elkaar te combineren. Maar misschien moet ik daar gewoon een keer aan werken.


Mooi stukje muur: mooie kleur baksteen en een mooie voeg: ik vind dit een toppertje.


--- Citaat ---Misschien inderdaad als je een iets grotere schaal neemt (zoals 1:72) dat dat een verschil maakt. Zou het verschil wel eens naast elkaar willen zien.

--- Einde van citaat ---
Ik denk dat 1:72 of 1:87 niet zo bar veel uitmaakt als het om bakstenen gaat of gebouwen. Alleen zijn de Preisertjes 1:72 wat groter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie