Auteur Topic: wisseldecoder aansluiten  (gelezen 7711 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

shaggie

  • Gast
wisseldecoder aansluiten
« Gepost op: 7 januari 2016, 12:23:07 »
Om de wissel aan te sturen heb ik roco 61195 elec. aandrijving
deze word aangestuurd door de roco 61196 wisseldecoder

Maar nu is mijn vraag hoe bestuur ik de wisseldecoder ???

Ik snap er de ballen niet meer van

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2016, 12:45:47 »
Dag Ed,
Ik ga je probleem zeker niet oplossen, maar ik kan je wel een tip geven: via je profiel kun je je foruminstellingen aanpassen en daar kun je onderandere het deel onderin je berichten invullen. Als je naar berichten van andere forumleden kijkt, dan zie je daar vaak staan waarmee wordt gereden, of ze digitaal of analoog rijden en ook met welke centrale ze werken. Om jouw vraag adequaat te kunnen beantwoorden is het vaak handig om dat soort informatie direct beschikbaar te hebben.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2016, 14:49:09 »
Zoals Wim zegt: zonder informatie over wat je verder hebt en in dit geval met name welke centrale, kunnen we alleen algemeenheden roepen.

De decoder moet geprogrammeerd worden. Lees hiervoor de handleiding van de decoder goed.

1) Monteer aandrijving en decoder in het wissel volgens de handleiding.

2) Plaats het wissel op de gewenste plek in het spoor, en schakel daarna de digitale centrale in.

3) Zet het wissel vijf maal achtereen handmatig om. Het wissel komt nu in de programmeermodus en zal nu gedurende maximaal 30 seconden elke seconde automatisch omgezet worden.

4) Verstuur binnen deze 30 seconden vanaf de centrale een wisselopdracht. Als dat een opdracht is voor wissel 8, dan heeft je decoder nu adres 8. Als dat een opdracht is voor wissel 3, dan heeft je decoder nu adres 3. Je kunt zo zelf kiezen op welk adres je het wissel wilt hebben.

Af fabriek staat de decoder op adres 1.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

shaggie

  • Gast
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2016, 15:28:19 »
Zoals Wim zegt: zonder informatie over wat je verder hebt en in dit geval met name welke centrale, kunnen we alleen algemeenheden roepen.

De decoder moet geprogrammeerd worden. Lees hiervoor de handleiding van de decoder goed.

1) Monteer aandrijving en decoder in het wissel volgens de handleiding.

2) Plaats het wissel op de gewenste plek in het spoor, en schakel daarna de digitale centrale in.

3) Zet het wissel vijf maal achtereen handmatig om. Het wissel komt nu in de programmeermodus en zal nu gedurende maximaal 30 seconden elke seconde automatisch omgezet worden.

4) Verstuur binnen deze 30 seconden vanaf de centrale een wisselopdracht. Als dat een opdracht is voor wissel 8, dan heeft je decoder nu adres 8. Als dat een opdracht is voor wissel 3, dan heeft je decoder nu adres 3. Je kunt zo zelf kiezen op welk adres je het wissel wilt hebben.

Af fabriek staat de decoder op adres 1.
Dank je voor de uitleg
het gaat om de roco z21

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2016, 15:35:59 »
En hoe bedien je de z21? Met een Multimaus, een tablet, de PC, ... ?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

shaggie

  • Gast
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2016, 16:18:31 »
En hoe bedien je de z21? Met een Multimaus, een tablet, de PC, ... ?
Ik wil de besturing doen via de pc.
lijkt mij handiger

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2016, 16:56:34 »
Ik dacht dat dat allen met de Z21 ging.
http://www.z21.eu/News/Aktuelle-News/Computergestuetzte-Steuerung-mit-Z21
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zeker van ben.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2016, 18:00:43 »
Piet, dat kan ook met de z21, mits het LAN protocol ondersteund wordt door de software op de PC. Of je koopt voor een handvol tientjes een XPressNet interface van Rosoft en je kunt alle programma's gebruiken die Lenz Digital Plus ondersteunen. Dat zijn er heel wat.

Dan biedt de Z21 wat meer mogelijkheden, bijvoorbeeld besturen via Loconet zonder extra hardware.


Ed, dan moet je dus in stap 4 op de PC een opdracht aan een wissel geven, op het adres waarop je de nieuwe decoder wilt programmeren. Overigens denk ik dat het kunnen beschikken over een soort van handregelaar toch wel erg makkelijk is. Of dat nu een MultiMaus of een (oude?) smartphone is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

shaggie

  • Gast
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2016, 19:26:41 »
Piet, dat kan ook met de z21, mits het LAN protocol ondersteund wordt door de software op de PC. Of je koopt voor een handvol tientjes een XPressNet interface van Rosoft en je kunt alle programma's gebruiken die Lenz Digital Plus ondersteunen. Dat zijn er heel wat.

Dan biedt de Z21 wat meer mogelijkheden, bijvoorbeeld besturen via Loconet zonder extra hardware.


Ed, dan moet je dus in stap 4 op de PC een opdracht aan een wissel geven, op het adres waarop je de nieuwe decoder wilt programmeren. Overigens denk ik dat het kunnen beschikken over een soort van handregelaar toch wel erg makkelijk is. Of dat nu een MultiMaus of een (oude?) smartphone is.
Ik ben in het bezit van een tablet en een oude (2 jaar) smartphone
Maar itrain draait op een pc en daarmee wil ik eigenlijk de baan mee besturen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: wisseldecoder aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2016, 21:02:28 »
Dat kan samen gaan. ITrain voor automatisch rijden. En de tablet of smartphone als handregelaar omdat er ook weleens dingen met de hand gedaan moeten worden. Maar als je het met alleen een PC wilt, dat kan ook.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.