Auteur Topic: Asfalt  (gelezen 4374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Asfalt
« Gepost op: 27 december 2015, 12:42:08 »
Geinspireerd door een paar internetfoto's van een mede-forumlid  ;) heb ik eens wat zitten experimenteren met asfalt.







De Faller auto's moeten hier overheen en er ligt dus ook een magneetstrip + antennedraden in het wegdek

Benieuwd of jullie het wat vinden, ik vind het zelf nog iets overdone.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Asfalt
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2015, 12:53:49 »
...ik vind het zelf nog iets overdone.
Ikzelf vind het precies goed. Maar, het hangt natuurlijk ook af van de stijl van de rest van je scenery. Als je hier allemaal strakke plastic huisjes bij gaat zetten, dan slaat het natuurlijk als een tang op een varken. Maar als het mooi geweatherde bouwwerken worden, dan wordt het een heel ander verhaal.
Maar @Jack, mooi dat je hebt zitten experimenteren met asfalt, maar ga je ons ook nog een uitvoerige bouwbeschrijving geven? Dan hebben wij er ook nog wat aan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2015, 12:58:41 »
ga je ons ook nog een uitvoerige bouwbeschrijving geven? Dan hebben wij er ook nog wat aan.  ::)

Ach nee, laat ik dat maar eens niet doen  ;D  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2015, 13:04:04 »
Grapje :D Wanneer de experimentele fase voorbij is dan volgt er natuurlijk een howto maar ik moet er eerst nog een tramrails en putdeksels in verwerken.

Misschien dat er nog meer leden met asfalt bezig zijn? Altijd handig om truukjes uit te wisselen  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Asfalt
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2015, 13:09:35 »
Misschien dat er nog meer leden met asfalt bezig zijn? Altijd handig om truukjes uit te wisselen  ;)
Nee hoor Jack, écht helemaal niemand is op dit forum met asfalt bezig. Dit is een treinenforum, geen wegwerkersforum. Als jij nou eens lekker truukjes met jezelf gaat zitten uitwisselen, dan kijk ik wel lekker toe.  8)
Grapjas!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2015, 13:35:51 »
Dan zal ik eens op zoek gaan naar dat 'wegwerkersforum'  :-\ :P

De personen die niet met asfalt bezig zijn moeten dan maar even wachten  8) kolen scheppen voor de loco's of zo haha
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Yentl

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Asfalt
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2015, 13:39:55 »
Wauw Jack ... dat is een heel behoorlijk weggetje geworden man. :o Ik begrijp dat je het een beetje overdone vind. Persoonlijk mag het van mij ook iets minder. Neemt niet weg dat je dit heel keurig hebt gedaan en het nog aan alle kanten kan aanpassen. Top man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Asfalt
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2015, 14:09:42 »
Het zou mij wel op weg helpen als je vertelt welk materiaal je hebt gebruikt. Schuurpapier? En voor de scheuren in het wegdek gescheurd schuurpapier?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Asfalt
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2015, 14:19:14 »
Misschien dat er nog meer leden met asfalt bezig zijn? Altijd handig om truukjes uit te wisselen  ;)

Ik zal ook eens wat gaan proberen Jack. ;) Kijken wat ik er van bak.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2015, 14:45:57 »
Kijk, nou wordt het misschien een constructief draadje  :)

@Wim Corduwener : even in vogelvlucht, dit is zo'n beetje wat ik ervoor gebruikt heb (en ik denk dat je het meeste wel in huis hebt)



- een stukje wegdek, reeds voorgefreesd, magneet strip erin en met houtplamuur dicht plamuren.
- een schuurblokje om het wegdek aan 1 zijde wat rond te schuren (aflopend naar stoepzijde)
- ik had nog een pot 'grote gaten vuller' van Alabastine staan, die is wat grover dan houtplamuur, hiermee heb ik een dun laagje over het wegdek uitgesmeerd
- vervolgens met een schuursponsje in de nog natte plamuur met de DROGE sponszijde de boel getamponeerd. Hiermee krijg je een soort structuur in je wegdek
en je kunt gelijk de boel egaliseren
- dit drogen laten.
- vervolgens met wit en zwart je wegdek verven zodat je grijstinten krijgt, je mag gerust wat afwijken hier en daar, dat maakt het alleen maar mooier.
- ook hier weer de natte verf even tamponeren met het schuursponsje (droog).
- voor de scheuren: maak ik met een mesje inkepingen in de plamuur, even met zwarte verf accentueren en afwerken met grijs (wit/zwart)
- de reparatiestukken: met tesa de omtrek gemaakt van het stuk, vervolgens met de grote gaten vuller dat stuk opvullen en weer tamponerenen en schilderen in een andere teint.

Ipv de grote gaten vuller kan het volgens mij ook met de gewone plamuur, dat wordt de volgende test.

Ik had eigenlijk niet verwacht dat het resultaat best bevredigend was anders had ik wel foto's getrokken.

Vragen?


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2015, 14:50:35 »
Oh ja, als laatste met een matte vernis nog even de boel gefixeerd.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Asfalt
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2015, 15:18:23 »
Dank voor de tips Jack. Ik ben nu wat proefstukjes aan het maken met gewoon (snel)plamuur maar dat werkt niet zo best. Vervolgens ben ik met wat roodband aan de slag gegaan en dat gaat iets beter maar tijdens het tamponeren trek je gaatjes in de laag. Misschien iets langer wachten. ::) Ik heb nu ook nog een stukje liggen wat ik bestrooid heb met heel fijn strooisel. Eens kijken wat dat gaat worden. Wil het allemaal niets worden dan ga ik ook maar eens met de grote gatenvuller aan de gang. ;)

Wordt het wegdek niet te glad na het aflakken Jack? Ik bedoel voor de wieltjes die gaan doorslippen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Asfalt
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2015, 15:32:28 »
Kijk, nou wordt het misschien een constructief draadje  :)
Dat wordt het zeker en (misschien heb ik dat nog niet uitbundig genoeg geschreven) ik vind het resultaat heel bijzonder. Dat je de weg aan de buitenzijde hebt afgeschuurd vind ik ook mooi gedaan, waardoor je een zekere bolling in de weg krijgt.
Ik heb zelf geen freesmachine, maar met een laagje architectenkarton met de dikte van magneetband is natuurlijk ook wat uit te proberen.
Ik zat zelf op het spoor van schuurpapier omdat daar al een zekere structuur van asfalt in zit. Wat @Pierre gaat proberen met Roodband gaat natuurlijk ook prima. Roodband, Geelband en Fix & Finish moeten eerst wat uitharden voordat je kunt tamponeren.
Ben ook benieuwd naar Pierre’s resultaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2015, 15:37:00 »
Misschien het sponsje iets vochtig maken? maar niet te nat want dan wordt het weer te strak. Of eerst een dun laagje houtlijm?

Ik heb een auto getest op dat kleine stukje en dat ging goed, geen idee of dat ook op langere stukken werkt. De oppervlakte is wel enigszins grof.

Genoeg stof om te testen  ;)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2015, 15:40:01 »
Ja Wim, dat afronden heb ik gepikt van jouw foto's  :D stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, je kunt dan gewoon weer met een 4mm mdf plankje
aansluiten voor je stoeprand.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Asfalt
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2015, 15:49:01 »
Ja Wim, dat afronden heb ik gepikt van jouw foto's  :D stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, je kunt dan gewoon weer met een 4mm mdf plankje aansluiten voor je stoeprand.
Precies!

Qua magneetcontact denk ik dat je met magneetband wel goed zit. Alleen een tikkie minder comfort omdat er geen vering in dat Fallerspul zit.


Het wegdek van m’n basculebrug geeft ook een beetje een ratelend geluid als er wat overheen rijdt, maar dat hoor je in het echt ook.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2015, 15:57:56 »
Yep, en ja, slecht wegdek dus Langzaam rijden he  ;)

@Pierre : ik heb net even een stukje met de houtplamuur geprobeerd maar die blijft hier toch gewoon zitten(?)

Wel doe ik maar een ultradun laagje, zodat de mdf net bedekt is (ga je te dik dan volgt hij de magneetband misschien niet meer)




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline modelbouwpatrick

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2015, 19:55:44 »
Hoi SuperSylvester naar Belgische normen is u asfalt zeker niet overdone
bdw bij u woonboot een vraagje kom je ook in Maasmechelen voor pizza en tanken

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Asfalt
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2015, 20:07:27 »
Hoi Patrick, de Belgische wegen zijn zeker een maatstaf voor mijn knutseltje  ;D

Maar ik snap je 2e vraag niet helemaal, de woonboot ligt niet in de Maas en tanken doe ik nog maar zelden (heb een E-bike he :P)
maar Pizza in Maasmechelen? Vertel....
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands