Auteur Topic: Baan Bikkelstein  (gelezen 7662 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Baan Bikkelstein
« Gepost op: 19 december 2015, 12:44:43 »
Eindelijk inspiratie voor een verloren hoekje op mijn baan.



Gelijk maar even het hout gezaagd



En zo iets gaat het worden....



Groet Michel
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2015, 18:10:57 »
En dan is het eerste begin er

Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2015, 19:37:07 »
Leuk project Mies. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2015, 18:12:58 »
Er wordt druk geklust in de stad. De schilder twijfelt nog of en hoe de gevels geschilderd moeten worden.
Tips zijn welkom! (hoop op een reactie van onze pro's  ;D)


Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2015, 22:59:31 »
Ik zie mezelf zeker niet als pro, maar je wilt deze huizen echt opnieuw schilderen? Ikzelf vind het erg lastig om huizen te schilderen die al helemaal in elkaar zijn gezet. Meestal demonteer ik ze zorgvuldig, schilder ze en zet ze dan weer in elkaar. Maar, de kans op schade is groot.  ::)


Weet je al wat je verder met dit hoekje gaat doen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2015, 08:13:55 »
Hoi Wim,

de kleuren van de huisjes vind ik op zich prima! Zou wel graag eens hulp krijgen om te leren weatheren. Als ik kijk hoe de huizen van Pierre zijn baan zijn wordt ik wel wat jaloers!
Misschien moeten we eens een forum ontmoet/workshop gaan doen  :D

het hoekje begint wat te worden. Heb wat huisjes gekocht in Bottrop en van de week hier bij ons in Purmerend. Modelplaza heeft tot 9 jan overall 20% korting op.

Groet Mies

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2015, 08:44:52 »
Hallo Michel,

Ik zou zeggen gewoon proberen,er is op de diverse fora genoeg over te vinden. Begin met een object wat niet direct in het zicht staat.
Ik ben er zelf ook mee aan het oefenen, ben nu bezig met een lokloods, hij was al gebouwd, maar ben nu al een week aan het schilderen.
Al doende leert men.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2015, 09:08:09 »
Hoi Michel,
Op mijn huisjes hoef je niet jaloers te zijn hoor ... dat kan jij ook. Het is meer gewoon doen dan kunnen. Huisjes schilderen gaat (zoals Wim al aangeeft)) het beste als ze uit elkaar zijn. Maar als ze al in elkaar zitten laat ik ze vaak gewoon zitten en schilder ze dan maar zo. Verouderen doe ik als de huisjes helemaal klaar zijn en in elkaar zitten. Dat wordt veel mooier. De manier van verouderen en de materialen die je daar voor gebruikt is voor iedereen weer anders. Ik gebruik van alles door elkaar. Alleen maak ik weinig gebruik van poeders. Maar heel veel mensen gebruiken wel of soms alleen maar poeders.

Neem eens een oud huisje (of een deel daarvan) en ga het gewoon proberen. Door het zelf te doen ontdek je de mogelijkheden. Begin eens met een heel sterk verdunde donkere kleur (zwart, grijs of bruin) op zo'n huisje te smeren en in de naden te laten lopen. Dit gaat het beste met b.v. Humbrol en terpentine. Hierdoor vervuil je alles een beetje. Plekken zoals de onderkanten van de kozijnen en zo iets zwaarder vervuilen. Als dit goed droog is met een heel goed uitgestreken platte penseel met een lichte kleur (wit, grijs of beige) over het huisje halen zodat alle scherpe randjes geraakt worden en daardoor beter zichtbaar. Zorg wel dat je kwast heel goed uitgestreken is! Dus bijna droog! Wat er dan nog aan zit is net genoeg. Persoonlijk gebruik ik hiervoor meestal acrylverf. Dan blijft er minder achter en droogt lekker snel zodat je als het nodig is er nog makkelijk een keer overheen kunt gaan (of met een andere kleur).

Probeer deze twee manieren maar eens en je zal versteld staan van het resultaat.

Je mag natuurlijk ook een keertje langs komen. Altijd welkom. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2015, 10:17:25 »
En nog een tip: kijk naar buiten en zie hoe huizen er om je heen in het echt uitzien. Let vooral eens op de daken van huizen, de schoorstenen en de loodstrips langs een dakkapel en ontdek dat er een groot verschil bestaat tussen vervuilen en verweren.
Een dak is mooi om mee te beginnen: een groter oppervlak en een relatief veilig onderdeel.


Een dak van een winkelpand gemaakt van een dakplaat van Auhagen. Het lood langs de dakkapel is eigenlijk aluminium tape van de Gamma.


Zwarte verf op het dak en dan met een droog penseel (drybrush) met een steeds lichtere kleur over het dak vegen, waardoor de pannen worden geaccentueerd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2015, 13:17:10 »
Mannen! dank voor de tips, ben de komende 1,5 week vrij, verf genoeg en ik zal me is gaan uitleven.
Soms heb je ff een zetje nodig om aan de gang te gaan. Heb nog een doos vol oude huisjes die ik ga gebruiken voor het oefenen.
De resultaten zal ik plaatsen.
Groet Mies

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2015, 17:30:55 »
Beste Michel,

Misschien heb je hier iets aan.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2015, 17:52:42 »
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2015, 22:10:38 »
Vandaag maar eens mn seinhuis in elkaar gezet en voorzien van verlichting.
Het dak zit nog los zodat ik de wanden aan de binnenkant kan voorzien van "licht isolatie"  :D







Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2015, 22:43:16 »
Mooi seinhuis Michel. ;) Zoiets moet ik ook weer maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2015, 17:12:11 »
Vandaag dan toch maar met de airbrush en een kwastje begonnen aan het weatheren van 2 oude rijtuigjes.
heel voorzichtig een nevel er overheen gespoten nadat ik het onderstel met de kwast had gedaan.
best tevreden, misschien nog met een iets lichtere kleur nogmaals er overheen spuiten.

Voor:



Na:

Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2015, 17:18:16 »
Goed bezig Michel. Al doende .... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2016, 20:45:42 »
De afgelopen 3 dagen maar eens een wijziging in het baanplan gemaakt. Inplaats van 2 passeer sporen gaat er nu 1 spoor direct naar het station via een nieuwe opgang.
Op het station ook de sporen aangepast en de engelse wissels er uit gehaald. Deze gaven alleen maar ellende met grote locs die 4 of meer assen achter elkaar hebben.

Vandaag weer alle terugmelders en wissel aandrijvingen aangesloten. Vervolgens in iTrain alle aanpassingen doorgevoerd. Ook een inrijsein geplaatst, deze werkt echter nog niet goed. Bij een afbuigend wissel zou dit sein groen/geel moeten geven maar geeft groen... kan niet ontdekken waar de fout zit. Bij handmatige aansturing op het symbool in iTrain werkt het wel, lijkt me dus elektrisch goed zitten. Tips zijn welkom!






Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2016, 19:38:27 »
Bikkelstein is vandaag uitgebreid met 100 kleine Chineesjes... goed bezig Ali!

Nu nog even voorzien van een doorzichtig voetje, gemaakt van raamfolie wat is overgebleven van wat huisjes

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #18 Gepost op: 1 maart 2016, 19:55:31 »
Gefeliciteerd. Heb je ook een close-up van je Chinezen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #19 Gepost op: 1 maart 2016, 20:05:44 »
Deze foto is alvast flink groter. Ook groot genoeg om te zien op welk rekeningnummer je mag doneren... ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2016, 20:14:15 »
Ik ben een beetje huiverig om dit soort (bank)gegevens over het internet te verspreiden. Met jullie goedvinden heb ik de foto('s) iets aangepast.

De foto is dan wel groter, maar ik bedoelde eigenlijk een close-up.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2016, 07:49:30 »
Zal vanavond ff een close-up maken.

en ja doneren mag altijd! Verder kun je niet zoveel met een rekeningnummer hoor.
Als het gevaarlijk was dan werd er ook niet zoveel reclame gemaakt van allerlei stichtingen om te doneren.

Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2016, 18:27:59 »
Hier een close-up van de figuren :-)

Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2016, 08:44:01 »
We zijn naar Hamburg geweest. Mooie stad en kan je zeggen dat dit in je portemonnee hakt! Nee niet in de stad, dat valt wel mee, echter als je thuis komt na een bezoek aan Miniatur wunderland heb je zoveel ideeën dat je gelijk aan de slag gaat!. Ik heb het hele linker gedeelte van mijn baan gesloopt. Vervolgens op de onderste laag een schaduw station gemaakt en op de laag er boven een groot reizigers station. Verder wat bouwpakketten aangeschaft. Station Bonn van Faller met een overkapping. (moet er nog een bijkomen maar was niet in de winkel aanwezig) perron verlengingen en wat schakel decoders en terugmeldmodules. Kan voorlopig weer ff vooruit!















Wordt vervolgt!


Groet Mies

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan Bikkelstein
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2016, 09:45:36 »
Geweldig zoals jullie de banen maken.
Geeft mij teveel veel inspiratie, want ik moet mij behelpen met een baan van 122x244cm.
Maar ik heb er plezier in.