Auteur Topic: eenvoudige centrale en software  (gelezen 2785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansV

  • Gast
eenvoudige centrale en software
« Gepost op: 16 december 2015, 12:45:56 »
Mijn baantje bestaat in principe uit een enkelsporige cirkel met twee inhaalstukken en twee sporen om andere treinen alvast op te stellen. Wel van een redelijke lengte omdat de baan in twee spiralen omhoog en omlaag gaat. Verder heb ik vijf locs en wat personen en goederenwagens. Gezien plaats, geld en interesse is de kans klein dat het ooit nog meer wordt. Mijn directe voorkeur gaat uit naar de scenery. Ik kies voor besturing zeker een pc, vanwege mijn laatste beroep.
Als ik de beschrijving van bijvoorbeeld Tams lees kan ik een pc aansluiten, maar Tams bewaart zelf ook gegevens en heeft zelf ook een display. Dat lijkt al dubbelop met een gekoppelde pc..
De vraag is dus welke centrale en welke software is ruim voldoende om zo'n simpele opzet aan te kunnen? Wel fabrieksapparatuur,
Alvast bedenkt
Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: eenvoudige centrale en software
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2015, 14:03:38 »
De wat mij betreft meest voor de hand liggende adviezen voor een centrale: Roco z21 (wit, ca. €100) of Digikeijs DR5000 (ca. €150). Bij de z21 moet je mogelijk de trafo vervangen door een zwaardere, bij de DR5000 ben je zo klaar. Beiden hebben geen display of handregelaar. Bij beiden kun je als je toch een handregelaar wilt, gebruik maken van een smartphone, tablet, multimaus, o.i.d.
Bij de z21 ligt het aan het gebruikte programma of je extra hardware nodig hebt om die aan te sluiten. De DR5000 heeft zelf heel veel aansluitmogelijkheden en is getest met alle min of meer gangbare programma's.

Programma's: Koploper wordt veel gebruikt en is gratis. Rocrail en Itrain kom je ook veel tegen maar zijn niet gratis. ITrain lijkt wat eenvoudiger in het aanleren dan Koploper.

Zowel de keuze voor een centrale als voor software vind ik erg persoonlijk, en in behoorlijke mate een kwestie van smaak. Oriënteer je dus zelf eerst goed.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.