Auteur Topic: lengte stopblok  (gelezen 9730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansV

  • Gast
lengte stopblok
« Gepost op: 16 december 2015, 12:33:48 »
Dat een blok in het algemeen zo lang moet zijn als de te verwachten treinen is logisch.
Maar nergens heb ik tot nu toe gelezen hoe lang een stopstuk moet zijn. Is dat (iets meer dan) de lengte van de locomotief? En wat voor invloed heeft het voorafgaande blokdeel en zijn programma?
Alvast bedankt
Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lengte stopblok
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2015, 13:55:36 »
Wat bedoel je met "stopstuk"?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: lengte stopblok
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2015, 16:25:11 »
voor digitaal rijden : beste is je stopblok (stopsectie) ongeveer 2 rail lengten te maken (36 cm of 45 cm).Dan kan de loc ,digitaal gestuurd ,mooi afremmen.Ik heb de lengte van mijn blokken als volgt : lengte normale trein als inritsectie + 2,5 rechte rails (2 x 18 + 9 = 45 cm) als stopsectie.Dit bij een blok in enkele richting.Bij een blok in dubbele richting : gewoon nog het stopsectiegedeelte erbij tellen.
Voor analoog rijden is het natuurlijk afhankelijk hoe je de trein laat afremmen.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lengte stopblok
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2015, 16:35:11 »
Aha. Dat ken ik als 'meldsectie' of als 'stopsectie'. Rijd je tweerail of drierail?

Bij drierail met gebruik van massadetectie is in de praktijk een paar cm bij de meeste programma's voldoende.

Bij tweerail met gebruik van stroomdetectie is 30cm gewoonlijk voldoende, mits de trein stroom afneemt aan de voorzijde, of - indien de trein over de volle lengte stroom afneemt - er gezorgd wordt voor spanningsverlaging van de niet gedetecteerde secties. Dat laatste kan met een paar goedkope diodes.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: lengte stopblok
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2015, 23:47:54 »
De lengte van je stopmelder of beter gezegd de afstand tussen het begin van de melder en het stopblok hangt van diverse factoren af:

de massatraagheid van de lok zelf, dus het gewicht en de eventuele vliegwielen, hoe meer massatraagheid hoe verder de lok "uit zichzelf" doorrijdt.

de ingestelde "rem" massatraagheid in de decoder

het remproces in het gebruikte programma

de kruipsnelheid in het gebruikte programma

de snelheid van de communicatie tussen de centrale en de computer v.v.

Ik ben een rijder met de Raptor, en ik heb, nadat Raptor de remweg heeft geleerd, maximaal 2 centimeter van de lengte van een stopmelder nodig, bij een bepaalde lok is de lok gestopt terwijl het eerste wiel nog op de zaagsnede staat.

Ik vind 30 cm wel een beetje veel, afhankelijk van de mogelijke instellingen in het programma kan dat betekenen dat de trein erg ver van het stopblok af stopt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: lengte stopblok
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2015, 16:18:20 »
bij koploper is het de bedoeling dat de lok in het stopblok stopt.Die 30 cm is dan ook rekening houdend met een doorrijmarge.Ook bij koploper is het best de optrek en afremvertraging in de decoder op 1 te zetten.Ik heb hier ook loks die onmiddelijk stoppen maar ook lange zware treinen waardoor ze wat verder stoppen.Als je plaats hebt mag het wat langer zijn.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: lengte stopblok
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2015, 00:09:01 »
Volgens mij zou het zo moeten zijn dat de lok op het moment dat hij de stopmelder op gaat rijden, afgeremd is tot kruipsnelheid, bij mij is dat stap 1 of stap 2 in een 27 of 28 staps Motorola systeem.

Op onderstaande foto zie je het effect dan, deze V200 is zwaar, heeft een ouderwetse Märklin motor en de massatraagheid in de decoder staat met behulp van een MS1 op 5 seconden (Esu V4.0/M4 decoder) ingesteld, komt inderdaad op stap 1 bij de stopmelder.



Als de loks en de systemen zo werken (en dat doen mijn 19 loks/treinen) dan heb je geen 30 centimeter nodig in een kopstation.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lengte stopsectie
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2015, 08:17:47 »
Bij mijn weten gaat het er in Koploper alleen maar om dat de melder geactiveerd wordt.
Toelichting: Bij geautomatiseerd rijden moet je in mijn beleving de optrek- en remvertraging in alle decoders uitschakelen, zodat het besturingsprogramma de volledige controle heeft. Als het programma dan ook de snelheden van de verschillende locomotieven kent en de lengtes van de baanstukken, is het moment van detecteren voldoende om de loc op precies de gewenste plek te laten stoppen.

Bij drierail met massadetectie vindt al detectie plaats zodra er een enkele as de beide railstaven verbindt. Je kunt dan met heel korte meldsecties werken, omdat bij drierail de eerste as al tot detectie leidt. Vandaar dat bij @Anne de detectie al plaats vindt zodra de eerste as over de scheidingslas gaat.

Bij tweerail met stroomdetectie moet er echt stroomafname in de meldsectie plaats vinden voordat de bezetmelder een melding geeft. Die sectie zal dus iets langer moeten zijn, want lang niet altijd is de eerste as ook een stroomafnemende as. En dan ligt het aan je materieel of 10cm voldoende lengte is (waarschijnlijk niet). Heb je bijvoorbeeld een treinstel waarvan het eerste draaistel stroom afneemt op links, en het tweede op rechts (of precies andersom) dan is het afhankelijk van de rijrichting welk van deze draaistellen tot stroomafname via de bezetmelder leidt. Is dat het eerste draaistel, dan zou een meldsectie van 5cm al voldoende kunnen zijn. Maar als het pas het tweede draaistel is dat tot detectie leidt, dan moet de hele kopbak binnen de meldsectie passen. Anders staat het eerste draaistel al in het volgende blok voordat de bezetmelder het tweede draaistel kan detecteren! Je weet nooit welk draaistel tot detectie gaat leiden - het treinstel kan immers zomaar precies andersom op het spoor komen, en als je meerdere treinstellen hebt kan het ook per treinstel verschillend zijn. Vandaar dat bij tweerail in h0 toch het algemene advies is om een meldsectie zo'n 30cm lang te maken - elk motorrijtuig past daar binnen.

Voor de werking van Koploper of ITrain maakt die lengte niet veel uit, dus hoef je daar bij de keuze van de lengte geen rekening mee te houden. De Raptor ken ik niet, maar daar zal Anne ongetwijfeld kunnen zeggen hoe groot de invloed van de lengte van een meldsectie is.

Overigens en terzijde vind ik de naam "stopblok" verwarrend, omdat je daarmee praat over een heel blok. Een meldsectie of stopsectie is slechts een deel van een blok.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: lengte stopblok
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2015, 11:15:57 »
Beste Dirk,

Lengte melders:

er is een algemene aanbeveling om de lengte van meldrailstaven zo lang te maken als de afstand tussen de "binnen" wiel/as stellen van je langste draaistel wagon, de bedoeling hiervan is om te vermijden dat als een trein over de meldrailstaaf rijdt er een serie meldingen komt (die steeds in het systeem verwerkt moeten worden), maar één lange melding (ter lengte van de hele trein)

Raptor heeft maar één melding nodig, dus de meldrailstaaf kan heel kort zijn.

systemen die kunnen werken met reedschakelaars/magneten onder de trein hebben ook maar een hele korte melding nodig, meer krijg je ook niet van een reedschakelaar/magneet combinatie, dus kunnen de meldrailstaven ook kort zijn.

Voor de goede orde: ik heb het alleen maar over "massadetectie" zoals je dat bij Märklin C en K- rails kunt toepassen.

Nog even wat over mijn bijdrage van vannacht: de ruimte die je vrij moet houden vanaf het begin van de meldrailstaaf tot het sein/eerstvolgend wissel/stootjuk moet je bepalen aan de hand van de afstand die je lok voorbij het begin van de meldrailstaaf is als de melding echt doorkomt.

Op de foto is dat duidelijk, een paar centimeter, maar als ik de lok omdraai, dan loopt het draaistel met de anti-slip bandjes voorop en die geven geen melding, dan is bijna de hele lok voorbij het begin van de meldrailstaaf voordat de melding echt doorkomt.

Dus als je er zeker van bent  dat het draaistel zonder bandjes altijd voorop loopt dan hoeft je "stopstuk" tot je sein/eerstvolgend wissel/stootjuk niet zo lang te zijn.

Let op: bij de Märklin railbussen heb je het verschijnsel dat als de motorwagen voorop loopt, de eerste as wel een melding maakt en dat als de bijwagen voorop loopt, de eerste as geen melding maakt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lengte stopsectie
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2015, 12:21:28 »
Beste Anne,

Voor de goede orde: ik heb het alleen maar over "massadetectie" zoals je dat bij Märklin C en K- rails kunt toepassen.

Precies. En daarom merk ik ook al eerder op dat je bij drierail met een veel korter detectiestuk kunt werken dan bij tweerail. En daarom heb ik @Hans inmiddels twee dagen geleden gevraagd of hij twee- of drierail rijdt. Helaas is @Hans erg stil sinds hij hier zijn vraag gesteld heeft.

@Hans ,
Rijd je tweerail of drierail?
Graag een antwoord anders komen we niets verder.  ;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

HansV

  • Gast
Re: lengte stopblok
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2015, 12:50:30 »
Ja, helaas erg stil. Dat kwam door ziekte, bijna ziekenhuis.
Maar het antwoord is simpel, ik tracht de sfeer van de RhB te benaderen met BEMO. Verder is mijn vraag blijkbaar al goed begrepen.
Bedankt zover,
Hans
 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lengte stopsectie
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2015, 13:49:06 »
Gezien wat je eerder schreef over je gezondheid vreesde ik al zoiets. Sterkte en beterschap!

... de sfeer van de RhB ... met BEMO.

Mooi. We hebben het dus over tweerail H0m, en dan geldt het eerder gezegde:

Bij tweerail met stroomdetectie moet er echt stroomafname in de meldsectie plaats vinden voordat de bezetmelder een melding geeft. Die sectie zal dus iets langer moeten zijn, want lang niet altijd is de eerste as ook een stroomafnemende as. En dan ligt het aan je materieel of 10cm voldoende lengte is (waarschijnlijk niet). Heb je bijvoorbeeld een treinstel waarvan het eerste draaistel stroom afneemt op links, en het tweede op rechts (of precies andersom) dan is het afhankelijk van de rijrichting welk van deze draaistellen tot stroomafname via de bezetmelder leidt. Is dat het eerste draaistel, dan zou een meldsectie van 5cm al voldoende kunnen zijn. Maar als het pas het tweede draaistel is dat tot detectie leidt, dan moet de hele kopbak binnen de meldsectie passen. Anders staat het eerste draaistel al in het volgende blok voordat de bezetmelder het tweede draaistel kan detecteren! Je weet nooit welk draaistel tot detectie gaat leiden - het treinstel kan immers zomaar precies andersom op het spoor komen, en als je meerdere treinstellen hebt kan het ook per treinstel verschillend zijn. Vandaar dat bij tweerail in h0 toch het algemene advies is om een meldsectie zo'n 30cm lang te maken - elk motorrijtuig past daar binnen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.