Auteur Topic: beginner  (gelezen 6630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy.schoenmakers

  • Gast
beginner
« Gepost op: 15 december 2015, 21:19:21 »
hallo alle

ik heb nu een startersset met ir afstandsbediening.
ik wil graag wissels elektrisch kunnen bedienen en uiteindelijk ook via pc gaan werken.

wat heb ik nu nodig of zo ver te komen?
wie kan me helpen?

bedankt

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: beginner
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2015, 21:38:03 »
Dag Roy,
Voordat je vragen stelt, is het op ons forum de gewoonte dat je jezelf eerst even voorstelt aan de forumleden. We weten dan wie je bent en uiteindelijk kunnen we je vragen dan ook beter beantwoorden. Jezelf voorstellen kun je doen in: Even voorstellen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Roy.schoenmakers

  • Gast
Re: beginner
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2015, 07:07:40 »
mijn excuses.

ik heb het even gedaan.
zal wachten op mijn vragen

bedankt

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: beginner
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2015, 08:10:10 »
Op je vraag kan ik wat algemeenheden roepen, maar als je even vertelt welk(e) merk(en) je gebruikt, kan het veel gerichter.

In elk geval zul je iets nodig hebben als een centrale, wisseldecoders, bezetdetectie en - melding, een PC, en een besturingsprogramma. Wat dat laatste betreft is er op het moment best veel keuze, maar naar mijn idee zijn ITrain en Koploper in Nederland de meest gebruikte programma's.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Roy.schoenmakers

  • Gast
Re: beginner
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2015, 08:44:25 »
ik heb de marklin 24902 en 29166

ik weet namelijk niet wat ik nodig heb. ik zie wel iedereen over decoders praten maar wat kan ik dan het beste pakken.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: beginner
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2015, 09:11:40 »
mijn excuses.
Geeft niks. Je bent nieuw hier.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: beginner
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2015, 11:39:10 »
Okee, je elektronica komt dus uit Märklin startset 29166. Dat is een basis digitale set voor maximaal 4 locomotieven waarvan er maximaal 2 tegelijk zouden kunnen rijden. Wissels komen uit de startset en uit de uitbreidingsset 24902, en zijn handbediend.

Je eerste vraag is dat je wissels elektrisch wilt kunnen bedienen. Daarvoor heb je een wisselaandrijving nodig. Je kunt die van Märklin kopen. Die is eenvoudig monteerbaar en je kunt die mooi weg bouwen onder het wissel. Of dat verstandig is, is een andere vraag. Deze aandrijvingen zijn berucht om het kapotgaan van de eindcontacten, en als je de baan dan mooi hebt liggen moet je alles open breken om er weer bij te kunnen. Er zijn veel alternatieven, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie eens op het woord "wisselaandrijving" en kijk wat je allemaal tegenkomt.
Zolang je zonder PC rijdt, kun je de meeste wisselaandrijvingen analoog dus met simpele knopjes bedienen. Servo aandrijvingen vereisen wat elektronica.

Je tweede vraag gaat erom dat je digitaal wilt gaan rijden, met PC besturing.
Dat is een grote, ingrijpende en kostbare zaak, en daarom iets waar ik goed de tijd voor zou nemen en me ook goed zou oriënteren. Wat je hoe dan ook nodig gaat hebben is:
- een centrale die aan een PC gekoppeld kan worden (je startset elektronica kan dat namelijk niet)
- bezetmelders met zogenaamde massa-detectie, die geschikt zijn voor je centrale of voor rechtstreeks aansluiten op de PC
- wisseldecoders, geschikt voor het soort wisselaandrijving dat je hebt gekozen, en die de taal van je centrale verstaan
- een PC met software die kan communiceren met je centrale

Centrales zijn er vanaf €100 tot over de €800 inclusief trafo. En eigenlijk begint alles met de keuze voor je centrale. Gezien de locomotief die je hebt moet de centrale tenminste de taal "Motorola" spreken. Kent hij ook de taal "DCC" dan geeft dat de ruimte om ook te kunnen kiezen uit een veel ruimere keuze aan vaak voordeliger types decoders, zowel voor wissels en seinen als voor locomotieven.
Een klein, niet compleet lijstje van met Märklin bruikbare centrales globaal op prijsvolgorde:

- z21 (Roco, herkenbaar aan de witte kleur;  let op dat de z21 en de Z21 technisch niet hetzelfde zijn)
- DR5000 (Digikeijs) (alleen DCC, zie opmerking)
- Intellibox Basic (Uhlenbrock)
- Z21 (Roco, herkenbaar aan de zwarte kleur; de Z21 is dus niet hetzelfde als de z21)
- Intellibox II (Uhlenbrock)
- ECoS2 (ESU)
- Central Station 2 (Märklin)

De DR5000 is erg jong, veelzijdig, krachtig, en met €150 inclusief netvoeding de op een na voordeligste. Er is één maar: hij spreekt geen Motorola. Nu zijn de meeste moderne locomotieven voorzien van een decoder die ook DCC spreekt, maar van de jouwe weet ik dat niet.
Bij de DR5000, z21 en Z21 moet je wel iets van een smartphone, tablet of multimaus hebben als handregelaar.
Let bij prijsvergelijking op dat bij sommige centrales (Uhlenbrock, ESU, Märklin) je nog apart een trafo moet kopen die soms ook meer dan €100 kost. Roco en Digikeijs leveren een netvoeding mee zodat je geen aparte trafo hoeft te kopen.
De duurste -het Märklin CS2- kan overigens maar beperkt DCC, namelijk alleen voor de locomotieven.

Ik zou zeggen, google eens op die namen en lees je in. Dat roept zat vragen op, maar die kun je dan weer hier stellen. Succes!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Roy.schoenmakers

  • Gast
Re: beginner
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2015, 12:11:22 »
dus als ik t goed begrijp ga ik van de wissel (elek) naar een 72720
van daar naar een 60113 of de 60112 en dan naar de 60653

klop dat?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: beginner
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2015, 12:20:31 »
Heb je een 60653 dan?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Roy.schoenmakers

  • Gast
Re: beginner
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2015, 13:02:52 »
nee nog niet maar dan weet ik wat ik moet kopen snappie

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: beginner
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2015, 14:06:59 »
Een Mobile Station (60653) is geen goede keuze als je later met een PC wilt gaan rijden. Daarom staat hij ook niet in het eerder door mij genoemde lijstje.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: beginner
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2015, 23:50:19 »
Ik wil aan het rijtje centrales nog de Raptor toevoegen, het is een centrale die en Motorola en DCC spreekt en waarmee je ook goed kunt automatiseren, geen pc nodig.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Roy.schoenmakers

  • Gast
Re: beginner
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2015, 22:26:03 »
bedankt voor alle informatie

ik denk dat ik met de pc nog even wacht en een stapje terug doe.
wat zouden jullie me dan aanraden ?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: beginner
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2015, 23:37:44 »
Beste Roy,

Heb je alle genoemde merken al gevonden op internet?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"