Auteur Topic: 10 jaren plan van mark  (gelezen 148118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #75 Gepost op: 27 december 2016, 15:34:17 »
Ik vind het een super mooi pleintje geworden Mark. Heel netjes gedaan man.

Tja ... water ... daar zijn hele boeken over geschreven. Ieder heeft zo zijn eigen manier. Als je een beetje terug kijkt op het forum kom je hier ook best wat tegen. In mijn draadje rustig water van wc papier, verf en blanke lak. Bij Tom ruw water van houtlijm en silicone kit. En je kan het natuurlijk ook door elkaar gebruiken. Het beste kan je wat proefstukjes maken van verschillende materialen en gebruiken wat je het mooiste vind of waar je makkelijk mee kunt werken. Als je dan bezig bent zie je ook gelijk of bepaalde materialen elkaar verdragen. Zelf ben ik ook wat aan het proberen met Mud Podge maar ik ben er ook nog niet uit. Ook op YouTube is wel het één en ander te vinden hier over. Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #76 Gepost op: 27 december 2016, 19:39:44 »
Wim, ik heb een klein stukje geprobeerd en het Hardschuim gaat niet branden.
Als er al een vlammetje ontstaat dooft die direct als ik de aansteker wegneem.
Uitgeprobeerd met een lange gasaansteker.

Pierre, er zijn inderdaad heel veel stukken geschreven.
En ik heb er ook al heel wat gelezen, onder andere die van jou met mod Podge.
Die van Xenos was wel drinkbaar geloof ik....  :D
Maar heb je al een stuk er mee gedaan?
En zo ja, hoe bevalt dat?

Ik ben begonnen met een proefstukje mbv houtlijm van de Action.
De mod Podge heb ik heden gekocht bij Xenos, die moet nog worden uitgeprobeerd.

Het probleem is dat ik geen ervaringen lees van eventuele gas uittreding van het Hardschuim op lange termijn. Dat is namelijk niet zomaar te testen.

Eerst maar nog iets de vijver uit diepen en wat proefstukken maken. :)



Diep genoeg? +\- 7mm.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #77 Gepost op: 29 december 2016, 10:51:10 »
Ik zie dat je de vijver aardig hebt uitgediept.
Er zijn natuurlijk meerdere manieren. Ik zat zelf te denken aan een glad oppervlak dat je met acrylaatverf eerst op kleur brengt en daarna een aantal keren in de transparante lak zet. Omdat jij je vijver diepte hebt gegeven, ga je dan met kunsthars werken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #78 Gepost op: 29 december 2016, 18:23:39 »
Nog geen idee hoe ik het ga maken.  :-[
Ik ben nu aan het experimenteren met mod Podge van xenos en glans vernis hobby van de action.
Uiteraard in meerdere lagen om wat dikte te krijgen, max 5-6mm.
Als het lukt wordt het water van Woodland.
Dit lijkt me de beste keuze voor mij.

En een beetje oever mag best.
De baan is zuid Duitsland en dus niet zo heel vlak.
Het geheel is zojuist in de eerste grondverf gezet.
Komende week worden de rotsen en de vijver geverfd.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, het is mijn eerste keer dat ik nep water ga toepassen. :-X

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #79 Gepost op: 31 december 2016, 22:55:38 »
De kleuren zijn aangebracht.
Iemand ervaring betreffende kleur van het water?
Er komt 5-7mm heldere vloeistof als water.
Welke is nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #80 Gepost op: 1 januari 2017, 00:45:56 »
Ik las toevallig vandaag in Modelspoormagazine die in de bus viel dat Anita Decor een gel op de markt heeft gebracht om water te maken. Moet je gewoon aanbrengen met b.v. plamuurmes en kwast. Misschien even proberen met Google. Ik ben van plan te kijken of ze het op de beurs in Rijswijk hebben om er zelf ook eens wat mee te proberen. Succes ... je werk ziet er goed uit.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #81 Gepost op: 11 januari 2017, 09:08:06 »
Pierre bedankt voor de info.
Ik vermoed dat je het product van Anita Decor bedoelde, dat heb ik namelijk wel gevonden.

Maar eigenwijs als ik ben, heb ik geprobeerd de goedkoopste oplossing toe te passen.
En tja, ....

Aangepland zag het er zo uit en dan heb ik van de Action de glans hobby vernis aangebracht.



Na een nacht drogen zag het er zo uit.





Tja, veel kleine scheurtjes.
Voor de bodem van het meertje, oké.
Maar dit moet me niet de hele dikte gaan gebeuren.
Wat moet ik nu?
Toch maar Woodland C1211 oid kopen? Is wel de meest veilige keuze.
Maar als ik bij andere kijk lukt het wel om een mooi doorzichtig water aan te brengen zonder dat het scheurt.  :-[
De dikte kan oplopen tot 6mm, dus meerdere lagen aanbrengen zal waarschijnlijk wel nodig zijn, ook bij Woodland oid.
Totale hoeveelheid vloeistof 600/650ml.

Ik hoop dat iemand raad heeft, zit erg in twijfel wat te doen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #82 Gepost op: 11 januari 2017, 15:22:01 »
Ik bedoel idd Anita Decor. Ik heb het al veranderd.

Ik denk dat je de blanke lak veel te dik hebt opgebracht. Misschien wel gegoten en dat gaat niet werken. Je moet het in verschillende lagen opbrengen met een kwast. Dit heb ik zelf ook gedaan bij mijn vorige baan en dat werk best goed. Behalve bootlak ... dat kan je wel dik opbrengen en dat geeft bij een dikke laag zelfs rimpelingen in het "water"maar is wel wat bruin van kleur.

 Ik zou eerst eens een klein stukje van die scheurtjes eens een extra laagje geven met lak. Misschien als de scheurtjes opgevuld zijn vallen ze niet of nauwelijks op. Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #83 Gepost op: 22 januari 2017, 09:13:41 »
De vijver is voorzien van water, Faller 171661 premium water.
Heeft even tijd nodig om uit te harden.



Bierfeest is gezet en ook het restaurant bij de burcht is goed bezocht.
Wat een werk om al die poppetjes te schilderen.
Verlichting is aan gebracht en ook de geluiden bij het feest paviljoen en de dansers zijn aangesloten.





Als het water hard genoeg is wordt er nog wat begroeiing aangebracht en komt er nog feestverlichting bij het bierfeest. Deze is nu in de maak van wat LED slingers van de intratuin en bloembinddraad. Gaat kinderlijk eenvoudig.



Nog even en ook dit deel is af.  :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #84 Gepost op: 22 januari 2017, 13:43:11 »
Wat een leuk idee van die feestverlichting Mark. De omgeving gaat er steeds beter uitzien. Wel uitkijken dat er straks nog wat te doen is aan je baan ... je gaat zo snel. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #85 Gepost op: 23 januari 2017, 09:58:21 »
De vijver is voorzien van water, Faller 171661 premium water.
Heeft even tijd nodig om uit te harden.


Ik ben wel benieuwd hoe of dit eruit gaat zien als het is uitgehard. Kun je daar dan foto's van laten zien?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #86 Gepost op: 23 januari 2017, 21:13:45 »
Nou Wim, ik heb net wat foto's gemaakt.

Maar ik kan wel huilen.....
Precies gedaan wat op de verpakking staat en ook nog uitleg gevraagd bij de modelspoorzaak.

Resultaat scheurtjes door en door.
Nog geen idee wat er is fout gegaan.
Ik ga in ieder geval dit door geven bij Faller.  >:(

Ben echt teleurgesteld, ik dacht koop voor de zekerheid water van de modelspoorzaak en ga niets zelf proberen. En dan krijg je dit.





Uitharden vlot ook niet echt. Nou is de temperatuur ook maar zo'n 15 graden.
Maar dit zou geen probleem moeten zijn volgens de verkoper. Beter koeler dan te warm.  ::)
Zodra het is uitgehard is het wel goed doorzichtig.
Dan zie je de scheurtjes nog beter.  :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #87 Gepost op: 23 januari 2017, 22:00:45 »
Uhh... waarschijnlijk mis ik wat, maar ik zie geen scheuren.  :o
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien had je het water in laagjes moeten opbouwen. Op die manier droogt het water meer geleidelijk en heb je misschien minder kans op scheurtjes. Als die eerste laag helemaal is uitgehard de volgende laag er overheen om die weer te laten uitharden, waarna de volgende laag erop kan.
Maar ik praat meer op mijn gevoel dan dat ik de gebruiksaanwijzing heb gelezen.
Misschien kun je de eventuele scheuren wegwerken met nóg een dun laagje, maar dan moet het spul wèl helemaal zijn uitgehard.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #88 Gepost op: 24 januari 2017, 07:30:05 »
Ik ben blij dat je de scheuren niet ziet Wim.
Maar dat zal helaas meer aan de foto liggen als aan het water.
Ze zitten er echt in en ze worden alleen maar groter en meer.  ???





Ik heb het water aangebracht in een laagje van 2-3 mm. Op de gebruiksaanwijzing staat 3-4 mm en uitharden in 24 uur. De verkoper vond dat het ook in dikkere lagen aangebracht mag worden, maar dan zou het wel veel langer duren met uitharden. Tevens staat op de verpakking dat het krimpvrij/scheurvrij is en ook de verkoper beweerde dat heel stellig.

Nou mijn ervaring is het tegendeel. Het scheurt en krimpt als de ziekte.
Ga vandaag proberen contact op te nemen met de winkel en Faller.
Begin te twijfelen aan de kwaliteit van het goedje.
Terwijl het niet vreemd was tijdens het verwerken en ook de verpakking is volledig nieuw.
Alles eruit halen wordt een hele klus, overlagen is de snelste optie, wellicht zeggen ze bij Faller dat het moet verwarmen met een föhn om weer te laten vloeien.

P.s. Wim ik lees net dat je het water op jouw project 3mm omhoog wilt brengen. Laat mij a.u.b. Weten hoe je dat gaat doen. Welk materiaal, hoe dik, enz.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #89 Gepost op: 24 januari 2017, 09:20:45 »
Behalve dan die scheurtjes, vind ik het diepte-effect van die vijver wel heel erg mooi.

P.s. Wim ik lees net dat je het water op jouw project 3mm omhoog wilt brengen. Laat mij a.u.b. Weten hoe je dat gaat doen. Welk materiaal, hoe dik, enz.
Mijn water bestaat voorlopig nog uit 3mm triplex en als ik wil dat de bruggenhoofden mooi aansluiten op het hoger gelegen wegdek en het water, dan moet dat water 3mm omhoog. Ik moet dus onder het bestaande triplex stroken van van hetzelfde triplex aanbrengen om het ‘water’ 3 mm omhoog te krijgen. Gelukkig heb ik alles geschroefd een geen lijm gebruikt, dus dat gaat vrij makkelijk.
Als ik bezig ga met het echte water dan ga ik denk ik voor de @Pierre-methode: verdunde houtlijm, een paar lagen toiletpapier, daar overheen schilderen en dan een aantal keren met transparante hoogglans lak.
Het gebruik van kunsthars voor mijn waterpartij heb ik even overwogen, maar dat heb ik weer net zo snel laten varen omdat het deel dat water wordt best wel een groot oppervlak is. Bovendien weet ik niet hoe het effect wordt als ik later boten en schepen wil toevoegen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #90 Gepost op: 24 januari 2017, 11:40:43 »
Man ... man ... het zit jou ook niet mee met dat water.  :o Het is natuurlijk nakaarten maar zou het iets te maken kunnen hebben met je "oude" water. Als ik zo de foto's bekijk lijkt het wel of er iets is wat het nieuwe goedje afstoot. Het is niet echt een scheur maar er ontstaat gewoon een kratertje of geultje. Of heb je misschien een oude kwast gebruikt waar nog iets anders (kwastenreiniger of zo) aan zat? Tja ... waar moet je dit zoeken? Succes man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #91 Gepost op: 24 januari 2017, 16:03:07 »
Zojuist de technische man van Faller aan de lijn gehad.

Het premium wasser 171661 wat verkocht wordt als gietbaar water, is eigenlijk niet hiervoor geschikt.  :o
Dat is dan lekker.

Advies van hem, het is hem blijkbaar ook al eens gebeurd, eerst de scheuren vullen.
Dan minimaal twee lagen over het geheel aanbrengen en weg zijn de scheuren.  ::)
Tussendoor uiteraard goed laten drogen.

Ik hoop dat hij gelijk heeft en uiteraard ga ik het proberen.
Oftewel, wordt vervolgd.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #92 Gepost op: 24 januari 2017, 16:30:43 »
Het premium wasser 171661 wat verkocht wordt als gietbaar water, is eigenlijk niet hiervoor geschikt.  :o
Dat is dan lekker.

Lekker ... dat heb jij dan weer. Mag je de verkoper ook wel aanspreken. Die heeft ook vet verkeerd advies gegeven. Misschien zit er nog een korting in op je volgende aankoop. ;)

Advies van hem, het is hem blijkbaar ook al eens gebeurd, eerst de scheuren vullen.
Dan minimaal twee lagen over het geheel aanbrengen en weg zijn de scheuren.  ::)
Tussendoor uiteraard goed laten drogen.
Oftewel, wordt vervolgd.

Nou succes Mark. Dat wordt een duur vijvertje :(  Maar eerlijk is eerlijk als je langs de scheuren kijkt ziet het er wel prima uit dat water.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #93 Gepost op: 30 januari 2017, 22:02:45 »
Een update van mijn vijver.

De scheuren zijn eerst gedicht met Faller water.



En wachten tot het droog is.



Daarna een laagje water er overheen.



Weer wachten en dan nog een dun laagje.
En dan het resultaat.



Zelfs de visjes zijn te zien, ook op de bodem.



Tja, al met al ben ik toch best tevreden met het resultaat.
Ik zou nog een dun laagje kunnen aanbrengen, maar dat kan altijd nog.
Nu nog niet, wellicht dat er iets mis gaat bij het afwerken ik die hoek en dan zal er een dun laagje over MOETEN zetten. Dus even wat ruimte houden om dit mogelijk te houden.

O ja, valt me nu in. Er komen nog wat zwanen op de vijver.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #94 Gepost op: 31 januari 2017, 10:44:00 »
De aanhouder wint Mark. Het ziet er nu schitterend uit man.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2017, 17:14:39 »
Gefeliciteerd!
Ik vind het een geslaagd project en die visjes... tsja, die zijn de kers (kaarsjes, chocolaatjes) op de taart.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #96 Gepost op: 1 februari 2017, 22:33:49 »
En dan nu, het volgende gedeelte.

Het centrale punt van de baan, het station.
Ik weet wat ik wel wil hebben,
het station NEUFFEN van Vollmer (heb ik al),
perrons die in een bocht lopen voor langere treinen,
een seinhuis (ik weet nog geen leuke, wellicht zelfbouw???)
seinen van Viessmann 4505 of 4507 (ik heb al twee ongebruikte 4505)
aankleding voor het perron.

En wat ik niet wil hebben,
overkapping, loopbrug. Ik vind dat bij een groot station prachtig, maar voor dit relatief lokaalspoor in tijdperk I, ga ik het (nog) niet toe passen.

Ik ben begonnen met het maken van de perrons.
Basis uit hout, vraag me niet naar welk soort.
Het laat zich verwerken als balsa hout maar is steviger dan vurenhout en is zeer licht.

De bochten zijn afgetekend met behulp van een lange wagon. Hierbij heb ik niet de allerlaagste genomen, dit is namelijk een van tijdperk III/IV.
Wel de langste wat ik heb en dat zijn die van de HECHTE serie. De moderne wagon komt onnatuurlijk ver over de binnenzijde van de bocht heen.
De wagons van de Hechte komen veel minder ver over de binnen en buiten zijde van de bocht. Aangezien ik hoofdzakelijk tijdperk I/II heb, zullen dit de grootste rijtuigen worden op mijn baan.
Het idee was de zijkanten te voorzien van latjes van 1x3mm en deze iets boven de basislat uit te laten steken. bovenop, tussen de uitstekende latjes zou dan fijn grind/aarde komen.
Nadat ik het hout heb ontvangen bleek dit prima bewerkbaar te zijn. De kostprijs van allemaal latjes van 1x3mm zou ik kunnen besparen.
Ik een mal gemaakt van wat reststukken en een scherpe (gipsplaat) schroef erdoor gedaan op de hoogte wat ik wil hebben. Daarmee een klein gleufje trekken en we hebben balken. Bovenop rondom latjes van Lindenhout 3x3mm en daartussen of grind/aarde of styropor platen met een wafeltjes motief.

Het basishout.



Het hulpje voor krassen te maken.





De krassen, wat de bielzen moeten worden.



Een overzicht van de perrons.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #97 Gepost op: 2 februari 2017, 09:11:35 »
Je gaat als een speer man. Je bent echt niet te stoppen. ;)
Persoonlijk zou ik de perrons niet helemaal door de bocht heen laten lopen maar ongeveer stoppen zoals het perron waar het station op staat. Je levert dan wel wat lengte in maar volgens mij staat het mooier. De bochten lijken dan een stuk minder krap. Maar ja ... dat is mijn mening en het is tenslotte jouw station. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #98 Gepost op: 2 februari 2017, 11:36:45 »
Ik ben het met Pierre eens, bochtige perrons alleen als je een hele grote radius kunt aanlegggen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #99 Gepost op: 17 februari 2017, 19:30:04 »
Het advies is ter harte genomen.
Perrons zijn ingekort en stoppen nu een klein beetje in de bocht.
Ook de ballast bij rail is aangebracht.
De perrons worden voorzien van zeer fijn bruin zand.
Tevens geprobeerd een hekje te maken langs de rand van het perron.





Mening?