Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 62646 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #50 Gepost op: 15 november 2015, 23:59:09 »
Ik moet oppassen dat @Wim Corduwener mij hier niet het gras voor de voeten weg gaat maaien.  ::) want je hebt al een stevige voorsprong door een kant en klare mijn over te nemen.
Gras voor de voeten wegmaaien? Dat gebeurt hier over en weer en dat is ook de hele opzet van een forum: elkaar op ideeën brengen en elkaars ideeën overnemen. Er zijn veel meer mooie voorbeelden te noemen waarbij we elkaar op ideeën brengen en dat is precies de reden waarom ik op dit forum zit.
En laten we wel zijn; het is voor mij geen wedstrijdje.

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar: het is bij liften gebruikelijk dat er gebruik gemaakt wordt van een tegengewicht.
Dat weet ik Dirk en ik heb het ook overwogen, maar dan zou ik meer ruimte moeten maken in de schacht en dan zou de schacht een stuk groter worden dan de schachtbok boven de mijnschacht. Ik heb dus gekozen voor een wellicht wat minder realistische optie, maar wel eentje die kans maakt zonder problemen te werken. Het bouwen in H0 vergt nou eenmaal consessies en het maken van de minst onrealistische keuzes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #51 Gepost op: 16 november 2015, 06:41:40 »
Klopt helemaal Dirk, in de echte wereld althans. Op schaal heb je totaal geen invloed van het gewicht van de lift.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #52 Gepost op: 16 november 2015, 09:06:45 »
Dat weet ik zeer wel Jack, en al zou het wel uitmaken dan is het totale gewicht nog steeds zo ontzettend klein dat motorvermogen en energieverbruik geen enkele rol spelen. Maar het kan wel iets zijn om rekening mee te houden met de route van de kabels. Daarbij begrijp ik Wims argument dat modelspoor een compromis is ten volle. In die zin is mijn motto dat op mijn baan de bediening in de restauratiewagens het meest realistisch is: je kunt roepen wat je wilt, er komt niemand... ;)

In @Wim Corduwener 's eerste optie heeft die route een belangrijk voordeel. Bij de andere routes moet bij het heffen de volle kabellengte op een kabeltrommel worden gewonden. Dan kun je natuurlijk opnieuw een compromis sluiten en in plaats van 32 meter hijskabel een halve meter gebruiken want dat is in model genoeg. In de eerste optie hoef je geen compromis te sluiten, want op een kabeltrommel van een lift met contragewicht zitten een paar slagen die nodig zijn om voldoende grip te hebben, meer niet. En dat is in optie 1 ook zonder contragewicht het geval. Er loopt dan altijd net zoveel kabel aan de ene kant af, als er aan de andere kant op loopt.

Nou ben ik geen mijn-deskundige, ik kan me ook voorstellen dat men daar weer andere technieken had. Ik ben in ieder geval een keer in een mijn in het Erzgebirge geweest waar men dus echt een kabeltrommel had met de volle lengte kabel erop wanneer de lift bovenin stond. Men hield er rekening mee dat er nog dieper in de mijn gewerkt zou gaan worden en dan was dat het makkelijkst wanneer de liftschacht verder verdiept werd. (Die mijn was overigens ook niet echt diep, maar vooral uitgestrekt - ondergronds dan wel, natuurlijk.) In dat geval wordt optie 4 de waarschijnlijkste van de tot nu toe getekenden. Die geeft alleen wel de dubbele kabellengte op de kabeltrommel. Ach, 64 meter garen moet kunnen toch  8)

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #53 Gepost op: 17 november 2015, 17:51:36 »
Kleine update:
Gisteren en vandaag bezig geweest met de liftschacht II en de liftkooi.


Het grote voorbeeld..


...en kleine voorbeeld.


Het grote voorbeeld...


...en het kleine voorbeeld.


De liftkooi aan de zijkant. Dat koperen gedoe is voor de stroomafname.


De liftschacht is wel wat hoger (en dieper) geworden dan dat het aanvankelijke plan was.


Dat betekent dat het ondergrondse deel van de mijn ook wat dieper komt te liggen. Omdat Schacht I minder diep komt te liggen dan Schacht II, krijg ik dus een niveauverschil.


De hijskabel ligt inmiddels te weken in een potje sterke thee. Als dat niet genoeg kleurt dan gaat de kabel in een potje terpentine met wat zwarte verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #54 Gepost op: 17 november 2015, 18:59:42 »
Ik vind het wel wat zo'n niveauverschil. Zeker als de lage gang voor de hogere komt te liggen en allebei in het zicht zoals op je tekening. Top man. Moet je nou de andere lade verder naar beneden plaatsen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #55 Gepost op: 17 november 2015, 20:20:41 »
Dat wordt al een aardige toren zo. Hoe hoog (of moet ik zeggen: diep) wordt hij uiteindelijk?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #56 Gepost op: 17 november 2015, 21:12:08 »
Moet je nou de andere lade verder naar beneden plaatsen?
Goed gezien @Pierre: de lagere gang komt voor de hogere gang langs te lopen. Hoeveel lager die gang komt te liggen moet ik nog uitvogelen. En Niveau -2 gaat dus inderdaad een tikkie omlaag.

Dat wordt al een aardige toren zo. Hoe hoog (of moet ik zeggen: diep) wordt hij uiteindelijk?
De totale hoogte van de schacht is 29cm, daar komt dan nog eens 16 cm bij van de schachtbok. Het gebouw waar de schachtbok op komt te staan is 16 cm hoog. Om het geheel bovengronds een beetje in proportie te houden, wil ik de schachtbok niet al te hoog maken, omdat die twee steunen ook nog ergens een plek moeten vinden. Dat betekent dus dat ik ongeveer 13 cm onder de grond moet zien weg te werken.
Mijn eerst gemaakte liftschacht vond ik eigenlijk wat te kort; hij komt maar net onder de riolering door en omdat de tweede schacht misschien net wat te hoog is, ben ik uitgekomen op dat niveauverschil.
Verder ben ik me bewust van de helling die van het hogere naar het lagere deel gaat, maar als de kolentrein de helling afrijdt zie ik geen probleem.


Het wordt dan wel een soort Indiana Jones-kolenmijn, maar dat is misschien ook wel weer een uitdaging.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #57 Gepost op: 17 november 2015, 22:06:24 »
Precies ... kolen lorries die hoog in de lucht op houten stellages rijden. .... Heeft wel wat. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #58 Gepost op: 20 november 2015, 22:23:14 »
Vandaag even naar de Action geweest voor nog eens vijf verpakkingen led-strips. Je kunt dit soort dingen maar beter op voorraad hebben, voordat de Action ze weer uit het assortiment gooit. Volgens @SuperSylvester zijn die strips perfect aan te sluiten via een USB-kabel.


Dus vanavond maar eens een USB-kabel van een webcam getrokken. De rode draad zal wel +5 volt zijn de de zwarte de massa.  8)


Dit is de binnenkant van het hoofdgebouw van de steenkolenmijn. De ingebouwde leds ga ik vervangen voor strips.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #59 Gepost op: 21 november 2015, 08:14:41 »
Fijn Wim dat jij ook weer lekker aan het bouwen bent. Ik blijf je volgen. mooi project.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #60 Gepost op: 21 november 2015, 10:45:51 »
De rode draad zal wel +5 volt zijn de de zwarte de massa.

Dat zou maar zo kunnen. Waarschijnlijk is een van de zwarten de echte min, en de andere de metalen behuizing van de USB stekker. Die kunnen doorverbonden zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Even een multimetertje eraan en je weet het.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #61 Gepost op: 21 november 2015, 17:27:55 »
Zwart en rood werkt als een tierelier op die LED-sliertjes van de Action. Geen gedoe met weerstandjes of andere flauwekul, maar gewoon een USB-kabeltje uit elkaar trekken en aansluiten die hap.  8)


De ingang van het hoofdgebouw.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #62 Gepost op: 21 november 2015, 18:34:19 »
Mooooi!  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #63 Gepost op: 21 november 2015, 19:07:14 »
Maar .. moet je nou iedere keer je computer opstarten als je de verlichting in je huisjes gaat aansteken Wim??  :o

Of ga je er een losse 5 volt trafo op zetten?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #64 Gepost op: 21 november 2015, 19:30:06 »
Nee joh, gewoon een moderne lader:


Als je er niet zelf een over hebt van je vorige smartphone, liggen ze voor een habbekrats bij de kringloop in een bak.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #65 Gepost op: 21 november 2015, 19:41:58 »
Maar .. moet je nou iedere keer je computer opstarten als je de verlichting in je huisjes gaat aansteken Wim??  :o

Of ga je er een losse 5 volt trafo op zetten?

Nee hoor Pierre, ik weet uit 'betrouwbare' bron dat hij niet van gisteren is  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #66 Gepost op: 21 november 2015, 20:10:03 »

De ingang van het hoofdgebouw.

Hmmmm een bekende foto die heb ik al een keer eerder gezien.  :P

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #67 Gepost op: 21 november 2015, 20:19:15 »
Maar .. moet je nou iedere keer je computer opstarten als je de verlichting in je huisjes gaat aansteken Wim??  :o
Tja, daar heb je wèl weer een puntje @Pierre.


Maar, er zijn ook USB-voedingen...


...en van dit spul heb ik ook nog een setje liggen.

Citaat van: Pierre
Of ga je er een losse 5 volt trafo op zetten?
Ik heb ook nog een doos vol computervoedingen liggen en daar zit 5 en 12 volt. Ik denk dat ik daar wel uit kom.

Enfin, vandaag ben ik bezig geweest met de verlichting vernieuwen van het hoofdgebouw dat bij de steenkolenmijn hoort.


Ja @Johan ik kwam erachter dat ik van de hoofdingang een oude foto heb geplaatst; dit is wèl de goede met de nieuwe verlichting.


De werkplaats/magazijn met nieuwe leds.


Het kantoortje ernaast met.. nou ik weet niet wie dat is.


Hij zei dat-ie moest overwerken...  ::) Ik zie trouwens die handgemaakte radiator. Wat een verschrikkelijk ding. Die ga ik morgen vervangen en er komt ook nog een planbord aan de muur.

Verder ben ik nog druk met wat interieur op de eerste etage, maar daarover later meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #68 Gepost op: 21 november 2015, 20:38:59 »
De verlichting is top zo. En het werkt natuurlijk lekker met die enkele leds die je kunt plaatsen. Anders zat je al snel vast aan een setje van 3. Losse computervoedingen lijkt me niet zo lekker werken. Zijn groot en maken herrie door de koelventilator. Usb laders werkt wel prima. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #69 Gepost op: 21 november 2015, 22:22:41 »
De verlichting is top zo.
Ik heb lichtbakjes onder de ledstrips gemaakt met wat invisibletape, zodat er iets meer spreiding van het licht is.

Citaat van: Pierre
Losse computervoedingen lijkt me niet zo lekker werken. Zijn groot en maken herrie door de koelventilator. Usb laders werkt wel prima. ;)
Behalve groot en lawaai is die capaciteit ook niet nodig. Ik ga volgende week eens bij de Action in de bakken kijken wat ze daar aan USB-laders hebben liggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #70 Gepost op: 22 november 2015, 08:19:12 »
Ziet er mooi uit Wim, mooi sfeertje.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #71 Gepost op: 22 november 2015, 09:44:55 »
Geweldig Wim, erg fraai.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #72 Gepost op: 22 november 2015, 13:34:01 »
Heren, bedankt voor de complimenten. Daar doe ik het uiteindelijk toch voor.

De ingang van het hoofdgebouw.

Hmmmm een bekende foto die heb ik al een keer eerder gezien.  :P
Achteraf gezien denk ik dat ik @Johan een beetje verkeerd heb begrepen. Hij refereerde natuurlijk naar zijn H0 Fabriek dat van hetzelfde merk en type is. Misschien is het goed te vermelden dat Johan me op het idee heeft gebracht om niet twee dezelfde gebouwen van dezelfde afmetingen neer te zetten, maar om één exemplaar te verzagen tot een kleinere versie.


En dat heb ik hier dus gedaan: normaal gesproken bestaat dit gebouw uit drie lagen en heb ik de onderste laag eraf gehaald. Ook heb ik aan de langste zijde een rij ingekort, waardoor het nu een vierkant gebouw is geworden. Het overgebleven materiaal gebruik ik om de interieurs mee te vullen, zodat de bakstenen aan de binnenkant gewoon doorlopen. Ik weet niet of dat duidelijk was, maar op dit gebouw komt dus de schaftbok te staan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #73 Gepost op: 23 november 2015, 13:06:46 »
Een nieuwe dag voor nieuwe oplossingen voor Schacht II.
Om die mijnschacht een beetje stevigheid te geven ten opzichte van wat er bovengronds allemaal gebeurt heb ik bedacht om het geheel op een los plateau te zetten. Dat plateau laat ik dan later in de module zakken. Met draadeinden à lá @Pierre maak ik de schacht vast aan de onderkant van het plateau. Op die manier blijft die liftschacht mooi in vorm, zodat de lift soepel langs de rails blijft lopen.


Behalve de stevigheid van het aan elkaar met draadeind, vind ik een los plateau ook wat makkelijker werken dan dat ik steeds over die module heen moet hangen. Bovendien kan ik met de moeren op dat draadeind de onderliggende niveaus nauwkeurig op hoogte diepte brengen.
Het hele hijsgebeuren zoals de schachtbok en het dak van het gebouw waar de motor zit blijven afneembaar. Aan de achterkant van het gebouw komt een spoor te lopen, waarboven de steenkolen kunnen worden gelost. Ik wil daar niet al te veel energie in steken. Het wordt dus geen zichtbare of werkende kolenbunker met alle toeters en bellen, maar meer een houten uitbouw die over het spoor hangt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #74 Gepost op: 23 november 2015, 15:02:07 »
Je bent lekker bezig Wim
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob
The following users thanked this post: Wim Corduwener