Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 62654 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2015, 12:15:26 »
Ja ... ja ... het eerste project in de nieuwe kamer. ;D Dit ziet er al goed uit Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2015, 13:23:20 »
leuk project Wim, we gaan het volgen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2015, 15:24:54 »
Dank heren,
Ik ben even beziggeweest met het inventariseren van steenkolenmijnspullen en dat zijn drie bakken vol.


Ik heb me bedacht dat die luchtbrug aan de zijkant van die liftschacht eigenlijk niet zo heel veel functie heeft. Het staat wel gezellig, maar de lift zit aan de andere kant dus heeft die lift ook geen aansluiting met de lift. Nog helemaal los van het feit dat deze uit bakstenen opgetrokken luchtbrug een wel heel magere draagcontructie heeft.


Ik heb hem eraf gehaald. Dan blijft er natuurlijk wel een akelig gat over, maar ik denk dat het er geloofwaardiger uitziet als daar een metalen vakwerkconstructie maak waar buizen en pijpen doorheen lopen voor de aan en afvoer van allerlei belangrijke zaken. Gaat goedkomen.  8)


En deze heb ik natuurlijk ook nog staan: een liftschacht in een totaal andere stijl. Ik denk dat ik deze helemaal opnieuw bouw in de stijl van de rest of ik ga alleen het stuk bovenin gebruiken en zet die op een ander gebouw.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2015, 13:04:11 »
Kleine update:
Inmiddels is de plaats van de eerste liftschacht bepaald...


...en ben ik bezig met het verzinnen op welke plek de tweede schacht gaat komen.


Het verwijderen van de bakstenen luchtbrug heeft een akelig gat achtergelaten...


...en dat ben ik nu aan het repareren. Op deze plek komt wel een luchtbrug maar dan een wat lichtere versie. Het gat ga ik dichtmaken met een plaatje Hollands-verband.


En dan heb ik deze staalconstructies nog liggen. Ze komen van een locloods die ik in onderdelen via Marktplaats heb gekocht. De zijmuren van die loods wilde ik als industriële achtergrond gebruiken en ik denk dat ik van dit stapeltje wel een tweede liftschacht kan maken en dan hou ik nog genoeg onderdelen over voor een losinstallatie. Want die steenkooltjes moeten natuurlijk wel worden afgevoerd via het spoor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2015, 13:24:56 »
Geweldig. Je maakt me wel nieuwsgierig. Ik zie daar een heel mooi project aankomen. Je hebt de meest ingrediënten ook al op voorraad. Ik ga eens lekker achterover zitten om kijken hoe jij dat allemaal in elkaar steekt.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2015, 18:00:25 »
Ik ga eens lekker achterover zitten om kijken hoe jij dat allemaal in elkaar steekt.  ;)
Nou @Pierre, dat wordt dan een lange zit. Voorlopig ben ik alleen nog maar ingrediënten aan het verzamelen.


Die staalconstructie heb ik in elk geval al op maat gesneden. Dit wordt de behuizing van de liftschacht. Aan de binnenkant van deze contructie maak ik aan weerszijden spoorstaven, waarlangs de liftkooi op-en-neer glijdt. Die spoorstaven moeten ook de verlichting in de liftkooi voeden. Als ik de liftkooi verzwaar met wat lood, dat glijdt die lift als een dolle.
@Super Jack heeft me met dat Spoor-0-filmpje toch ook weer aan het denken gezet en ik wil proberen om het hijswerk via de wielen in de schachttoren laten lopen. Met een gelijkstroommotortje kan ik dan mooi de snelheid regelen.


In tegenstelling tot de andere liftschacht die in een soort toren zit, komt deze in een gebouw dat ik wat heb aangepast. Zo heb ik het gebouw wat lager gemaakt en wat kleiner, zodat ik niet straks twee identieke gebouwen heb staan. Ook heb ik aan de voorzijde de inkijk wat vergroot. Die liftschacht komt dan in een soort hal die door de grotere openingen vol in beeld. Op de eerste verdieping etage komt dan ook een toegang naar de lift.

‘Verdieping’ is eigenlijk een beetje een rare benaming voor een ’etage’. Meestal gaat een verdieping de hoogte in en niet in de diepte.  ::) Bij een steenkolenmijn is dat natuurlijk weer anders.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2015, 19:35:39 »
Ik ga eens lekker achterover zitten om kijken hoe jij dat allemaal in elkaar steekt.  ;)
Nou @Pierre, dat wordt dan een lange zit. Voorlopig ben ik alleen nog maar ingrediënten aan het verzamelen.

Gelukkig heb ik alle tijd. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2015, 21:30:04 »
@Pierre jij kan niet achterover stilzitten en afwachten.  8)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2015, 23:25:37 »
Ho ... ho .. ik heb het woord stilzitten niet in mijn mond gehad Rob. :o Je kan achterover zitten kijken hoe Wim dat doet en tegelijk een klein klusje doen hè. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2015, 00:20:06 »
Achterover zitten en vooral wachten totdat Wim weer eens wat doet.  ::)
Vanavond heb ik eigenlijk alleen maar een vierkant gat gesneden in de grondplaat van het gebouw waar de liftschacht doorheen gaat. En verder vanavond vooral veel verzinnen hoe ik de dingen in elkaar ga sleutelen en dan bedenk ik me dat mijnwerkers hebben meestal witte overalls en de binnenkant van de hal waar die liftschacht komt is vol in beeld. Dat betekent dus dat de muren en de raamkozijnen aan de binnenkant ook moeten worden bekleed. En voordat ik het weet ben ik weer volop met het interieur bezig.
Ik heb het ook niet makkelijk.  ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2015, 09:44:43 »
Super Jack

Ah, goed voor mn ego  :D thanks!

Dat was ook mijn idee om de lift aan te drijven met de wielen op de toren, dat komt het realisme zeker ten goede.
Ik ben benieuwd hoe jou dat afgaat.




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2015, 17:43:40 »
Kleine update:
Vandaag nog wat gedaan aan de tweede liftschacht.


Dit is de voorgevel van het gebouw waar de tweede mijnschacht moet komen. De drie openingen op de begane grond waren aanvankelijk ramen, maar ik heb daar poorten van gemaakt. In de middelste poort komt rails re liggen waar de kolenkarretjes de lift in en uit kunnen rijden. Maar de middelste poort is eigenlijk te smal. Altijd goed om daar achter te komen als de boel nog niet in elkaar zit.


Om het architectonische karakter van het gebouw zoveel mogelijk in stand te houden, heb ik gekozen voor een H-balk. Misschien dat ik nog een paar stijlvolle hoekstukjes ga vinden om als steunberen te fungeren. In de grotere opening links op de eerste etage, komt een deur met bovenin een H-profiel waarlangs spullen kunnen worden opgehesen. Die deuren staan natuurlijk open om zicht te hebben op de eerste etage.
Op de begane grond komt dus rails te liggen naar de lift en op de eerste etage -aan de andere zijde van de liftkooi- komt rails te liggen waarlangs de steenkolen worden afgevoerd naar een kolenbunker. Eigenlijk een soort trechter waarmee kolenwagons kunnen worden geladen.
Verder ben ik bezig geweest om de vakwerk-constructie van de liftschacht in elkaar te zetten. Aan weerszijden van die constructie komen rails te zitten waarlangs de liftkooi glijdt. Ik denk dat metaal op metaal makkelijker glijdt dan dat ik dat zou doen met wieltjes. Bovendien heb ik dan een betere geleiding van de stroomvoorziening voor de liftkooi. De liftkooi wordt dus een open kooi met een open voor- en achterkant.

En misschien is het volgende probleem een leuke uitdaging voor techneuten als @Pierre en @Cracker Jack: uit veiligheidsoverwegingen zou er eigenlijk een hekwerk voor de liftschacht moeten komen, want anders vallen die Limburgse Preisertjes natuurlijk in een gat van 2.800 meter diepte als de lift net even ergens anders is. Dat hekwerk zou normaal gesloten moeten zijn en moeten openen als de lift gearriveerd is. Is dit een uitdaging of is dit een uitdaging?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2015, 18:55:15 »
Dat hekwerk zou normaal gesloten moeten zijn en moeten openen als de lift gearriveerd is. Is dit een uitdaging of is dit een uitdaging?

Ik zie iets met een servo in het verschiet...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2015, 01:33:06 »
Dat hekwerk zou normaal gesloten moeten zijn en moeten openen als de lift gearriveerd is. Is dit een uitdaging of is dit een uitdaging?

Ik zie iets met een servo in het verschiet...

Ik denk ook dat het daar op uitdraait Dirk.  ;D De lift bediend aan het eindpunt boven een micro schakelaar die de lift (motor) doet stoppen en tegelijk het hek (servo) open laat gaan. Of zoiets ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2015, 08:55:18 »
Is dit een uitdaging of is dit een uitdaging?

Niet echt  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2015, 08:58:41 »
want anders vallen die Limburgse Preisertjes natuurlijk in een gat van 2.800 meter diepte als de lift net even ergens anders is.

Oei, da's 32m in schaal 1/87! Da's pas een uitdaging  :P ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2015, 17:52:17 »
Ik denk ook dat het daar op uitdraait Dirk.  ;D De lift bediend aan het eindpunt boven een micro schakelaar die de lift (motor) doet stoppen en tegelijk het hek (servo) open laat gaan. Of zoiets ::)
Heren, bedank voor jullie inbreng. Zelf dacht ik meer aan een soort van mechanische oplossing in de vorm van bijvoorbeel een palletje dat door de lift naar beneden wordt gedrukt. Dat palletje wipt aan het andere uiteinde dan omhoog en trekt een hek mee naar boven. Maar of dat blijvend soepel zal werken is natuurlijk de vraag.
Een microschakelaar beneden en boven is nog wel uit het zicht weg te werken, maar halverwege zit ik een beetje met een ruimteprobleem omdat daar die lifthal komt met alles vol in het zicht. Maar misschien kan ik aan de achterkant van de schacht nog wel iets wegwerken. Die servo’s... pfff...  ik ga erover nadenken.  ::)

Vandaag was het wind en regen, dus een typisch knutselweertje.


De schachtconstructie zit in elkaar. Dit zijn de delen die aan weerszijden van de schacht komen te zitten. Die rails laat de lift soepel op-en-neer bewegen. De rails zorgt ook voor de verlichting in de liftkooi.


Deze twee sleetjes komen komen aan weerszijden van de liftkooi. Een beetje in elkaar gesoldeerd volgens het Märklin-principe: een sleper geleidt beter stroom dan via wieltjes. Een beetje gewicht onderaan die kooi en een beetje W-80 en dat ding glijdt als de brandweer.


De liftkooi ziet er nog een beetje uit als een bouwpakketje: links en rechts de zijkanten. Aan de buitenkant van de zijkanten komen die sleetjes. In het midden de vloer met rails voor de lorries en boven het plafond van de liftkooi met een ledstripje van de Action.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #42 Gepost op: 15 november 2015, 19:02:16 »
Kun je aan de achterkant van de lift ergens een stukje fosforbrons uit laten steken, dat contact met bijvoorbeeld metalen plaatjes die zich op de juiste hoogte bevinden om een actie in gang te zetten?

Gezien de voorgeschreven volgordelijkheid bij liften zul je wel wat (eenvoudige) liftbesturingselektronica moeten hebben, denk ik. Per slot van rekening mag een liftdeurhek pas opengaan wanneer de lift al stil staat, en mag de lift pas weer bewegen als het hek gesloten is. Je wilt dus niet dat de beweging van de lift zorgt voor het openen of sluiten van de hekken - dan zou het hek te vroeg opengaan en te laat sluiten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #43 Gepost op: 15 november 2015, 19:49:54 »
Beste @Dirk T ik denk dat het ongeveer dezelfde besturing moet zijn zoals bijvoorbeeld een draaischijf werkt. En ik kan wel ergens een messing (CuZn) stangetje vandaan toveren, dat achterlangs een hekwerkje omhoog tilt. Maar, voorlopig ga ik eerst proberen of ik die lift via de wielen in de schachttoren kan laten bewegen.


Volgens mij zijn er drie denkbare opties:
Optie 1 is volgens mij de meest realistische en op deze manier draaien de wielen tegen elkaar in doordat er twee kabels zijn. Het hele gevaarte moet wel als één geheel worden ingebouwd. Het meest handige lijkt me dan om de schacht, het gebouw waar de schacht is ingebouwd en het gebouw waar de aandrijving zit op een plateau te zetten.
Optie 2 is de standaard manier om de wielen te laten draaien. Het bovenste deel van de toren kan er gemakkelijk worden ingezet. De lift wordt dan apart aangedreven.
Optie 3 is eigenlijk geen realistische optie omdat de kabel bovenin in een rare kronkel loopt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #44 Gepost op: 15 november 2015, 20:27:11 »
Of een optie 4.

Door één kabel vast te zetten en de kooi aan een katrol heb je een extra vertraging en het geheel is langzamer en sterker. Bovendien schokt de kooi dan niet zo erg.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2015, 20:59:22 »
Ik zou voor optie 3 of 4 gaan, hoef je ook geen kabelspanner te gebruiken (de kooi houdt dan de boel op spanning)

(En die 'rare kronkel' zorgt ervoor dat je minder kans op slippen van de kabel hebt rond de wielen)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2015, 21:38:55 »
Bedankt @Pierre en @Jack en het wordt... (tromgeroffel) Optie 4. Ik denk dat deze manier het meest hout snijdt.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2015, 22:02:29 »
Aangezien ik zelf ook met een liftschacht bezig ben, heb ik ook wel een aantal ideeën over de bediening van de lift, het bewegen van een hek en ook voor het in- en uitladen van de karretjes maar ik zeg even niets.  :-X
Ik moet oppassen dat @Wim Corduwener mij hier niet het gras voor de voeten weg gaat maaien.  ::) want je hebt al een stevige voorsprong door een kant en klare mijn over te nemen.


Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2015, 22:19:12 »
Zelf zou ik ook voor optie 4 gaan.
In het echt gaat zo'n lift met een rotgang op en neer, maar op de baan moet niet te pletter slaan.  ;D

Rustig zonder schokken op en neer lijkt mij zeer mooi.

Door dit draadje te volgen heeft me dat wel een leuke optie gegeven voor mijn industrie gebied.
Wellicht in de toekomst ook zo'n opzet maken.

Veel succes en ik blijf dit zeker volgen. :D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2015, 22:57:42 »
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar: het is bij liften gebruikelijk dat er gebruik gemaakt wordt van een tegengewicht. Dat gewicht komt overeen met het gewicht van een lege lift plus de helft van het laadvermogen. Op die manier kan een liftmotor nooit meer dan de helft van het laadvermogen te heffen krijgen. Zonder tegengewicht moet hij het gewicht van het hele laadvermogen plus de lege liftkooi kunnen heffen, en dat is altijd meer dan het dubbele.

In die constructie heb je dan twee opties voor het kabelverloop:


In eerste instantie denk ik dan aan jouw optie 1, waarbij je het contragewicht in de andere verticale hijskabel opneemt.

Wat je ermee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, het is jouw lift...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.