Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 62655 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Gepost op: 3 november 2015, 17:54:10 »
Eind 2012 ben ik ooit begonnen aan de liftschacht van een steenkolenmijn. Nu ik langzaam de ruimte krijg om weer wat projecten op te pakken, lijkt me dit wel een mooi begin.


De bedoeling van die mijnschacht was dat een beweegbare lift tot onder het maaiveld zou uitkomen, waar ik een ondergrondse kolenmijn zou bouwen.
Links op de foto de mijnschacht boven de grond, rechtsboven de mijnschacht onder de grond. De tekening rechts geeft de situatie weer onder de grond. Echter, de plannen worden ietsje anders, wat uitgebreider en een stuk mooier...


...want niet lang geleden ben ik de trotse en gelukkige adoptie-eigenaar geworden van Pierre’s topproject: De Kolenmijnlade. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik bijzonder vereerd ben met deze gigantische aanwinst.
Mijn plan is nu om onder ‘mijn’ ondergronds deel de kolenmijnlade van Pierre te plaatsen. Het wordt dan een steenkolenmijn met twee niveaus onder het maaiveld; twee verdiepingen dus. Die liftschacht gaat dan doorlopen naar de mijnlade van Pierre... tenminste dat lijkt zo want die beweegbare lift zal niet dieper gaan dan de eerste verdieping. Dat kan eigenlijk alleen als ik mijn ondergronds deel scharnierend maak.
Dat houdt wèl in dat ik aan de lade van @Pierre iets zal moeten aanpassen om die liftschacht te laten doorlopen.
Enfin, voorlopig tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2015, 19:40:05 »
Geluksvogel! Dit wordt wel een errug interessant project omdat ik iets soortgelijks op de planning heb staan  :D

Misschien kon je deze al? Wel op schaal 0 maar toch....


Succes iig.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2015, 21:50:43 »
Zeg supersylvester, kan het zijn dat deze ook op pinterest staat?

Ik vind hem in ieder geval zeer stoer.

En die kolenmijnlade van Pierre is natuurlijk ook top.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2015, 22:51:48 »
Zeg supersylvester, kan het zijn dat deze ook op pinterest staat?

Ik vind hem in ieder geval zeer stoer.

En die kolenmijnlade van Pierre is natuurlijk ook top.


En die kolenmijnlade van Pierre Wim is natuurlijk ook top.   ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2015, 23:04:08 »
Sorry dat bedoelde ik ja :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2015, 23:08:44 »
Geluksvogel! Dit wordt wel een errug interessant project omdat ik iets soortgelijks op de planning heb staan  :D
Een mazzelpik ben ik zonder enige twijfel.
Dat jij ook iets met een steenkolenmijn gaat doen, had ik al ontdekt op je baanplan... en een attractiepark?  ::)

En die kolenmijnlade van Pierre Wim is natuurlijk ook top.   ;D
Dit is natuurlijk wel een beetje een puntje: iedereen weet dat het jouw kolenmijnlade is Pierre... maar hij is nu van mij.  ::) Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als een schilderij: de schilder heeft hem gemaakt en hij hangt aan mijn muur. Zoiets?
Tsja Pierre, dan moet je ’m eigenlijk alleen nog signeren.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2015, 08:10:28 »
dat het een beetje hetzelfde is als een schilderij: de schilder heeft hem gemaakt en hij hangt aan mijn muur. Zoiets?
Tsja Pierre, dan moet je ’m eigenlijk alleen nog signeren.  :)

Een schilder herken je ook wel aan de manier van schilderen Wim :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2015, 10:32:09 »
Een schilder herken je ook wel aan de manier van schilderen Wim :)
Ik wil (in dit geval) niet het laatste woord hebben, maar ”jouw” lade en ”mijn” lade zullen niet heel erg van elkaar gaan verschillen. Ik ga namelijk dezelfde steenkooltjes gebruiken, dezelfde Preisertjes en dezelfde stutten. En het is ook mijn bedoeling om beide laden zoveel mogelijk in dezelfde stijl te houden, zodat alles één mooi passend geheel wordt.  ;)

En even om verwarring te voorkomen: Wim’s mijnlade heet vanaf nu ”Mijngang -1” en Piere’s mijnlade ”Mijngang -2”.

Ik ben even gaan schetsen om een en ander duidelijk te maken:


Doordat mijn uiteindelijke baanplan nog in de ontwerpfase zit en er daardoor steeds anders uit gaat zien, lijkt het me handiger om van het mijngebeuren voorlopig een los geheel te maken. Als het uiteindelijk baanplan vorm begint te krijgen, kan ik deze mijnmodule later altijd op een vaste plek inpassen.
Mijngang -1 wordt net als Mijngang -2 een bak met een opengewerkte voorkant. Mijngang -2 (de onderste) wordt een uitschuifbare en uitneembare lade; Mijngang -1 (de bovenste) wordt een naar beneden klapbare en uitneembare bak. De bovenste bak kan dus alleen naar beneden klappen als de onderste lade eruit is. Ik heb de bovenste bak neerklapbaar gemaakt omdat die lift vastzit op op niveau 0 (dit was trouwens een idee van @Pierre) en er geen andere mogelijkheid lijkt te zijn om dit uitvoerbaar te maken. Maar, suggesties zijn welkom.

Als dit spul allemaal een beetje in elkaar zit, dan heb ik op niveau 0 (het maaiveld) een oppervlakte van 96 x 50 cm. En dat is een lekker handzaam stuk om op te werken.


Al het kolenmijngebeuren zit nog verpakt in dozen, maar boven de grond wordt dit ongeveer hoe het eruit gaat zien.


Verder heb ik deze ook nog liggen. Het kan dus best zo zijn dat er twee liftschachten komen.

Nog even terugkomend op het filmpje van @SuperSylvester: fantastisch voorbeeld en in deze schaal kun je dat allemaal perfect in elkaar zetten. In H0 wordt dat (voor mij) wat lastiger. De lift zoals ik die nu heb gemaakt glijdt via railstaven op-en-neer. Als ik wieltjes zou gebruiken zou die liftschacht een stuk groter moeten worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2015, 17:56:00 »
Ach joh, het was ook meer als inspiratiebron bedoeld, maar met die lade zul je meer dan genoeg inspiratie krijgen dunkt me  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2015, 19:00:07 »
Ach joh, het was ook meer als inspiratiebron bedoeld, maar met die lade zul je meer dan genoeg inspiratie krijgen dunkt me  :D
Ik heb het ook niet anders begrepen Jack.  ;) En ook al is het in schaal 1:43 misschien wat makkelijker, tóch ga ik dan nadenken of zo’n lift niet nóg beter kan lopen in H0. Dan zou ik op z’n minst een wagonnetje in schaal Z moeten ombouwen en daar is op Marktplaats lastig aan te komen.
Maar ik heb nóg een liftschacht dus er kan nog van alles gebeuren.
De inspirerende werking van Mijngang -2 is inderdaad groot. En dat niet alleen: de lat ligt ook behoorlijk hoog.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2015, 20:30:26 »
Voor de liefhebbers van het zelf bouwen van een kolenmijn, hierbij de link van de coll. modelbouwer die het filmpje op Youtube heeft geplaatst, met o.a diverse foto's van de bouw. Op zijn website staan nog meer en ander bouwprojecten ook in HO oa. "once upon the time"met als voorbeeld het station in de film. Je kan je ook opgeven voor zijn nieuwsbrief dan krijg je elke zondag een update van bouw.  link:     http://modeltreinbaan.nl/?p=11199
Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2015, 00:29:51 »
Ach, dat is dezelfde link van Jack: die lift in Spoor 0. Ben wel benieuwd of die lift ooit nog een steenkolenmijn bereikt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #12 Gepost op: 5 november 2015, 09:23:11 »
...want niet lang geleden ben ik de trotse en gelukkige adoptie-eigenaar geworden van Pierre’s topproject:
Mazzelgozer  :o. Doe er iets heel moois mee. Dit vond ik eigenlijk hét topproject van Pierre.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #13 Gepost op: 5 november 2015, 10:54:16 »
Mazzelgozer  :o
Dat ben ik zeker...

Citaat
Dit vond ik eigenlijk hét topproject van Pierre.
Dit is inderdaad wel één van zijn toppertjes, maar @Pierre heeft meer huzarenstukjes op z’n naam staan:

Die vuurtoren met aanbouw...


En dit vind ik ook wel een heel bijzondere.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #14 Gepost op: 5 november 2015, 17:40:13 »
Aanvankelijk had ik bedacht dat de bak van Mijngang -1 (de bovenste lade) naar beneden zou scharnieren om ’m open te klappen. Dat zou natuurlijk alleen kunnen als Mijngang -2 (de onderste lade) eruit gehaald zou worden.


Ik denk dat het hele concept beter werkbaar is als ik de bovenste lade uit twee delen laat bestaan: een voorkant die naar voren openschuift en een achterste lade die naar achteren opent. Op deze manier kunnen de voorste en de achterste laden de plek van de liftschacht beter omsluiten, want die liftschacht zit natuurlijk vast op de grondplaat op niveau 0.
Begrijpen jullie het nog een beetje?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #15 Gepost op: 5 november 2015, 18:28:02 »
Is het achterste deel van de bovenste lade wel nodig Wim? Als je het voorste deel mooi laat aansluiten op de liftschacht door aan de achterkant een hapje uit te sparen of een gat te maken is dat volgens mij voldoende. Als er een dwarsgang moet komen maak je daarvoor ook een uitsparing waar de lade tegenaan schuift. Dan maak je het je zelf een stuk makkelijker.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #16 Gepost op: 5 november 2015, 19:26:54 »
Heb je dan aan 2 kanten inkijk in het diorama? anders zou ik de tip van Pierre eens overwegen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #17 Gepost op: 5 november 2015, 19:43:16 »
Om te bepalen waar die liftschacht precies komt, heb ik als uitgangspunt Mijngang -2 genomen. De mijnschacht op niveau -1 (de bovenste lade) komt dus precies boven de lager gelegen schacht. Op die manier lijkt het één geheel.


Ik wil die liftschacht niet te ver naar achteren plaatsen, zodat-ie mooi in het zicht blijft. De mijngang naar die schacht moet dus niet te lang worden.
Ik weet nog niet precies wat ik met de rails ga doen in de bovenste lade en heb ik ook nog niet precies in beeld hoe alles eruit gaat zien, maar als ik een soort van ovaaltje wil maken dan heb ik de ruimte nodig die @Pierre ook heeft gebruikt n.l. 50 cm diep. Vandaar dat ik met het idee kwam om een lade te maken die uit twee delen bestaat. Spreekt voor zich dat het voorste en het achterste deel van die lade naadloos op elkaar moeten aansluiten omdat de rails van het voorste naar het achterste deel loopt.


Schrik niet, maar op deze plek moet dus een extra doorgang komen met een gang naar die liftschacht. Omdat er ook rails door die gang zou moeten lopen, denk ik dat op de plek van het ovaaltje een draaischijfje moet komen. Die draaischijf gaat niet draaien ofzo, maar die ligt daar voor sier.

Heb je dan aan 2 kanten inkijk in het diorama? anders zou ik de tip van Pierre eens overwegen.
Nee Jack, er is één kant met inkijk; het achterste deel is uit het zicht, maar die ruimte heb ik wel nodig om met m’n rails rond te komen.


Een andere mogelijkheid is om de lift op deze plek te maken. In dit geval kan de lift wat verder naar achteren, maar is tegelijkertijd ook wat verder uit het zicht.
Ik heb het ook niet makkelijk.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #18 Gepost op: 5 november 2015, 21:53:15 »
Voor mijn gevoel is jouw eerste plan beter, want dan komt de liftschacht aan het begin van de gang.
De rest van de gang kan dan onveranderd blijven. En zo'n draaischijfje daar vind ik wel een leuk idee.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #19 Gepost op: 8 november 2015, 20:32:24 »
Voor mijn gevoel is jouw eerste plan beter....
Voordat ik de positie kan bepalen, moet ik eigenlijk eerst even uitvogelen hoe of ik bovengronds uitkom.
Tussendoor nog even aan het zoeken geweest naar soortgelijke projecten...


...en daar is niet veel van te vinden. Deze wèl: de doorsnede van een kolenmijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2015, 21:13:12 »
Hallo Wim,

Ik weet niet wat je precies nog zoekt, maar www.limburgsemijnen.nl bevat veel info.

Mvg mark

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2015, 00:35:49 »
Dankjewel Mark.
Eigenlijk was ik op zoek naar de doorsnede van een steenkolenmijn, zoals op oude schoolplaten en die heb ik inmiddels gevonden. Ook ben ik er inmiddels achter dat de meeste steenkolenmijnen minimaal twee liftschachten hebben.
Een beetje onderzoek kan nooit kwaad.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2015, 08:58:24 »
Ik begrijp uit je plaatje in reactie 19 dat je een mijnramp wilt gaan nabootsen? ...

Serieus: je bent weer lekker bezig. Deze mijn had overigens niet alleen twee liftschachten, maar een van de ondergrondse gangen liep door naar een andere mijn. Via die andere mijn zijn de reddingspogingen gedaan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2015, 09:42:37 »
Ik was (onderandere) redacteur infographics en dit is een van de vroegere infographics die gemaakt is. Ik vond ’m wel illustratief en laat tevens zien hoe de doorsnede van een steenkolenmijn eruitziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2015, 11:36:01 »
Update:
Inmiddels heb ik vast de module in elkaar gezet voor de steenkolenmijn. Omdat het ondergrondse deel van de kolenmijn is opgebouwd uit laden, leek het me het meest voor de hand liggend om een soort ladeblok te bouwen. De mijnlade verhuisde van de ene naar de andere kant van de kamer en ik was bang dat-ie ergens af zou flikkeren of dat de kat Preisertjes eruit zou halen. Ik had dus wel enige haast om dit ding in elkaar te zetten. Hij staat nu in elk geval veilig. De kolenmijnkast staat uiteraard op zwenkwieltjes, zodat ik er makkelijk aan kan werken en onderin heb ik bergruimte.
In een later stadium zal dit ladeblok naadloos worden ingepast in de rest van de baan.


Het te bebouwen oppervlak (het maaiveld) meet 97x51cm en dat is een lekker handelbaar formaat, bovendien is er genoeg ruimte om alle gebouwen kwijt te kunnen.
Wat ik in elk geval wil proberen om op de voorgrond de FCS-bus te laten rijden en op voorgrond van het terrein smalspoor. Het normaalspoor gaat dan langs achterzijde van de bebouwing.
Aan de voorzijde van de module komt de ingang naar de steenkolenmijn, met een hek en een portiersloge.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)