Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 63232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #75 Gepost op: 26 november 2015, 17:26:34 »
Je bent lekker bezig Wim
En dat ben ik. Vandaag een kleine update:


Wat lengtes M5 draadeinde, wat ringetjes, moertjes en steek-ringsleultje 8 en ik ben bezig geweest met het op niveau brengen van de etages en de verdiepingen onder de grond. Elke etage en verdieping heeft een klein plateautje waar de lift op aansluit. Voordeel van deze manier is dat ik de plateaus makkelijk in hoogte kan bijstellen.

1 De bakstenen basis voor de schachtbok. Die bok komt er los in te zitten zodat ik bijvoorbeeld bij een kabelbreuk er makkelijk bij kan. Ook de zijsteunen worden los in het dak van het naastgelegen gebouw gestoken.

2 In de eerste etage heb ik ook een vloer bedacht. Aan de voor- en zijkanten van het gebouw zitten zoveel ramen, dat ik ook daar aan een interieur niet ontkom.

3 De begane grond waar een smalspooraansluiting komt. Ik denk niet dat ik dat spoor operationeel maak.

4 Het maaiveld: niveau 0

5 Niveau -1 heb ik iets laten zakken, zodat het wat meer lijkt dat die Preisertjes niet direct onder het maaiveld aan het werk zijn.

6 Niveau - 2 is zeg maar de tweede mijnlaag.

Ik heb nog niet 100% scherp hoe of ik twee niveau’s in één lade ga bouwen. Vast staat wèl dat deze steenkolenmijn een wat langer durend project gaat worden, want dit is nog maar één mijnschacht.
To zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #76 Gepost op: 26 november 2015, 20:17:48 »
Ik vind het een heel fraai en ingenieus project Wim. Volgens mij ook je grootste.  Ik ben ook behoorlijk geïnteresseerd in het vervolg van dit verhaal. Tot dusver erg mooi gedaan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #77 Gepost op: 26 november 2015, 20:28:09 »
Dankjewel @Pierre. Het idee van die ingenieuze draadeinden heb ik van jouw overkapping gepikt.  :D
Dat ik ’m op deze manier in elkaar heb gezet maakt dat ik nu een handelbaar geheel heb, dat ik niet met plakband bij elkaar hoef te houden. Bovendien heb ik nu een precies idee van hoogte en diepte en omdat-ie rondom open is, kan ik overal bij. Mocht ik tóch nog wat willen aanpassen, dan draai ik gewoon wat boutjes hoger of lager.
Die draadeinden worden waarschijnlijk weggewerkt als dikke buizen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #78 Gepost op: 26 november 2015, 22:07:24 »
Ziet er goed uit. Ik blijf dit draadje zeker volgen.  ;)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #79 Gepost op: 26 november 2015, 22:45:45 »
Het is zeker een stevig en handelbaar geheel zo. Zeker in de opbouwfase moet je er elke keer mee verkassen en passen of het goed is. Het is dan wel lekker als er niets af breekt als het ergens wat krap is. :)

Misschien een kleine tip ... maak ieder plateautje naar beneden toe een paar mm kleiner. Dat werkt prettiger met in en uit elkaar halen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #80 Gepost op: 27 november 2015, 10:51:09 »
Misschien een kleine tip ... maak ieder plateautje naar beneden toe een paar mm kleiner. Dat werkt prettiger met in en uit elkaar halen. ;)
Je bedoelt dat ik het plateautje op nummer vijf ietsje groter zou moeten maken?

Ik vind het een heel fraai en ingenieus project Wim. Volgens mij ook je grootste.
In mijn jaren op dit forum lijkt dit inderdaad mijn grootste project te worden. Ik was even over het forum aan het teruglezen in jouw kolenmijnprojectje en zie dat jij dit soort dingetjes gewoon in je voortent doet.  :o Waarschijnlijk ook nog met één vinger in je neus.

Ik heb zin in een nieuw projectje. Ik sta op het ogenblik op een camping maar heb een beetje huiswerk meegenomen voor de wat mindere dagen. Vandaag is zo'n dag dat het zonnetje het laat afweten en ik begin aan mijn projectje -kolenmijn-. Eerst maar eens een schetsje gemaakt van wat het zo ongeveer moet worden. Het is de bedoeling dat er twee mijnschachten komen waarvan ??n los en de andere op een gebouw. Een paar maanden geleden heb ik in Houten drie incomplete mijnschacht torens gevonden en dat is voldoende materiaal om mijn project van onderdelen te voorzien. Bovendien via MP nog een oud fabrieksgebouw gevonden. De ontbrekende delen moeten uit mijn rommeldoos komen.

Dit moet het zo ongeveer gaan worden. Omdat er maar ??n motor bij de onderdelen zit wil ik proberen om alle twee de torens met ??n motor te laten draaien. Spaart ook weer ruimte voor een 2e aandrijfhuisje.


Ik ben namelijk aan het overwegen om Stelconplaten in de hal op de begane grond (niveau 3) te maken en kwam uit op jouw platen.


Bron: @Pierre
Uit architectenkarton gesneden en geweatherd.


Bron: Wikipedia
Ik moest alleen nog even ontdekken of Stelconplaten wel in mijn tijdspanne passen. En dat doen ze, want de N.V. Vigorose Cementindustrie 'De Meteoor' in Rheden begon in 1937 al met de fabricage van de Stelconplaat, bestemd voor verharding van bedrijfsterreinen, loodsen en natuurlijk steenkolenmijnen.  8)

Standaard Stelconplaten meten 2x2 meter in schaal 1:87 zou dat dan neerkomen op pak ’m beet 22,988505747x22,988505747mm. Maar niemand zal erover vallen als ik daar 23x23mm van maak.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #81 Gepost op: 27 november 2015, 13:58:37 »
Wat ik eigenlijk bedoel is dit. Niveau 4 (0) is al een groter plateau maar volgens mij zijn 5 en 6 even groot. Daardoor moet je het plateau van niveau 6 eerst door het gat van 5 heen frotten en dan nog eens in het gat beneden laten passen. Als je 6 iets kleiner maakt dan 5 valt hij er als het waren vanzelf door heen. Het is het mooiste als de naad zo klein mogelijk is en het geheel moet je er makkelijk in kunnen laten zakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #82 Gepost op: 27 november 2015, 14:22:20 »
Goede tip @Pierre! Aan je ogen mankeert niks.


Ik ga nummertje 5 wat groter maken. Dat komt eigenlijk wel uit, want dan heb ik wat meer ruimte om die stukken draadeind weg te werken uit het zicht. Bovendien moet er rondom de liftschacht natuurlijk nog een hekwerk komen met kippengaas.

Ik heb trouwens bedacht dat ik géén beweegbaar hekwerk voor de ingangen van de lift ga maken. De kans op storing is me te groot. Bovendien staan die Preisertjes vastgelijmd dus is de kans erg klein dat zo’n mijnwerkertje in de schacht flikkert. Toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #83 Gepost op: 28 november 2015, 08:45:29 »
Handig opgelost met die draadeinden. Nou begint het een lift te worden  :)

Misschien kun je hier nog wat inspiratie opdoen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64179.0

(ja ik weet het, dat is bij de concurrent, maar deze vind ik wel heel bijzonder  ::) ;)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #84 Gepost op: 28 november 2015, 09:29:31 »
Prachtige link Jack. Dank je wel. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #85 Gepost op: 28 november 2015, 10:40:43 »
(ja ik weet het, dat is bij de concurrent, maar deze vind ik wel heel bijzonder  ::) ;)
Nou @Jack daar moeten we niet al te pietluttig over doen. Er is trouwens ook geen andere manier is om dit te delen.
Alhoewel ik meestal niet gecharmeerd ben van modellen van papier vind it dit een bijzonder mooi project. Ook die bedrukte ramen komen er erg mooi uit de verf en inspireert om daar ook eens mee te experimenteren. Dit project laat ook weer keihard zien dat die lullige schachtbokjes van Faller/Kibri qua schaal helemaal nergens over gaan. Ook zo’n bijgeleverd gebouwtje waar de ophaalinrichting in zit, is in werkelijkheid een complete fabriekshal.


Niet alles is natuurlijk zelfbouw die schachtbok is een prachtig lasergesneden pakket van de firma Joswood uit Düsseldorf te koop voor €115,-.
Aan de andere kant: dit model van Staatsmijn Emma is gebouwd in 1:100, als ik dat in H0 op m’n zolder zet dan is de boel wel zo’n beetje volgebouwd.
Geïnspireerd door dit project, ben ik nu wèl aan het overwegen om het gebouw van de ophaalinrichting een tikkie groter te maken.  ::)
Dankjewel Jack!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #86 Gepost op: 28 november 2015, 12:09:34 »
... dat die lullige schachtbokjes van Faller/Kibri qua schaal helemaal nergens over gaan. Ook zo’n bijgeleverd gebouwtje waar de ophaalinrichting in zit, is in werkelijkheid een complete fabriekshal.

In het Erzgebrige kan ik me anders gebouwen herinneren die aardig op het FaPoKi voorbeeld lijken. Wel was er altijd een flinke hal waar honderden mijnwerkers tegelijk konden douchen, en soms zat die aan het liftgebouw vast.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #87 Gepost op: 28 november 2015, 12:14:14 »
Goed zo Wim. Ik kijk altijd bij de profs hoe die dat doen en doe er mijn voordeel mee (meestal betekent dat: einde project  :-X)
Zo zie je met welke eenvoudige materialen je tot een waar kunstwerk kunt komen en ik weet dat jij en Pierre dat ook kunnen, respect!

Als je die mijn echt op schaal wil bouwen dan heb je idd je hele hobbykamer nodig, maar soms kan een beetje méér net het verschil maken.
Maar ik vind jouw mijn tot nu toe erg inspirerend, vooral door die verdiepingen (en dat heeft die prof dan weer niet  :P)


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #88 Gepost op: 28 november 2015, 12:53:37 »
Goed zo Wim. Ik kijk altijd bij de profs hoe die dat doen en doe er mijn voordeel mee (meestal betekent dat: einde project  :-X)
Einde project? Nee! Inspiratie? Ja! Bij het mijnproject waar jij naartoe hebt gelinkt, is er best wel een aantal puntjes waarvan ik denk: ”dat zou ik anders hebben gedaan” maar zeker ook een aantal dingen waar ik ideeën uit put. Op ons eigen forum vind ik trouwens ook zat inspiratie in de verschillende topics.

Citaat
Zo zie je met welke eenvoudige materialen je tot een waar kunstwerk kunt komen en ik weet dat jij en Pierre dat ook kunnen, respect!
Lief dat je me in een zin noemt met @Pierre:-* Werken met goedkoop materiaal is natuurlijk wel dé grote uitdaging. Ik ben zelf nogal op de centen en ik trek niet snel m’n portemonnee om grote investeringen te doen.

Citaat
Als je die mijn echt op schaal wil bouwen dan heb je idd je hele hobbykamer nodig, maar soms kan een beetje méér net het verschil maken.
Maar ik vind jouw mijn tot nu toe erg inspirerend, vooral door die verdiepingen (en dat heeft die prof dan weer niet  :P)
Prof? Tsja, ik was ook ooit professioneel maquettebouwer, maar of dát nou het verschil maakt.


Ondanks het feit dat Busch met een leuk pakket aan ondergronds mijngebeuren op de markt is gekomen, heb ik daar op internet nog niet veel aan voorbeelden teruggevonden.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #89 Gepost op: 2 december 2015, 17:44:56 »
Een kleine update:


De afgelopen dagen heb ik niet zoveel tijd gehad, maar ik heb inmiddels wel het advies van @Pierre opgevolgd om de verschillende lagen, van boven naar beneden, steeds kleiner te maken. Om er goed bij te kunnen heb ik de eerste etage er even afgehaald.


Ik ben maar vast begonnen met de afwerking van de begane grond. Om die draadeinden komen milkshakerietjes zodat het het wat meer lijkt op buizen van de luchtverversing. Die Preisertjes moeten natuurlijk ook kunnen ademen. De achterste draadeinden verdwijnen achter een muur van baksteen. Om de liftschacht heen komt nog een hekwerk met kippengaas. Voor het portaal van de lift komen twee schuif- of klapdeuren. Het spreekt voor zich dat alles natuurlijk nog in de verf moet, maar dan moet ik eerst alle buizen, slangen, kabels en pijpen hebben ingebouwd.
Aanvankelijk dacht ik Stelconplaten in deze hal te leggen, maar ik denk dat een vloer van beton een makkelijkere optie is.
Tot dusver.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #90 Gepost op: 2 december 2015, 19:39:51 »
We wachten rustig af. Werkt de techniek al?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #91 Gepost op: 2 december 2015, 19:47:33 »
We wachten rustig af. Werkt de techniek al?

Tja ... ik had eigenlijk dezelfde vragen als Jack. ;D Je draadeinden zitten er mooi in Wim en de moeren mooi weggewerkt,
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #92 Gepost op: 2 december 2015, 20:37:36 »
Werkt de techniek al?
Jullie bedoelen de op- en neerhaaltechniek? Een hele goede vraag:
De liftkooi glijdt soepeltjes op en neer.
De hijskabel is een prachtig roestbruin geworden doormiddel van koffie en vulpeninkt.
De verlichting in de liftkooi brandt als een fakkel.
Als aandrijving voor het hijswerk heb ik een gelijkstroommotor met tandwielvertraging klaarliggen. Als die teveel kabaal gaat maken -en die kans is groot- dan stap ik over op een Fleischmann motortje uit een Anna-locje uit een startset. Dit motortje heeft een wormwieltje waarmee dan een tandwiel kan worden aangedreven. Aan dit tandwiel komt dan een trommel (een garenklosje) waarop de kabel wordt gewonden. Voorlopig wordt dit hele verhaal simpel aangestuurd door een trafo.
Dat dit verhaal gaat werken ligt voor de hand, maar over verdere techniek -en ik denk dat jullie daar op doelen- heb ik nog niet écht nagedacht. Eén mogelijkheid is natuurlijk een pendelautomaat die de lift automatisch laat stoppen op twee punten, maar hoe zit het dan met de tussenliggende etages. Tsja, als één hele omwenteling van dat tandwiel gelijk staat aan de totale lengte van de schacht, dan zou ik nokjes op dat tandwiel kunnen maken met een microschakelaar: voor elke etage één nokje. Dan stopt de lift automatisch bij elke etage. Hoe analoog!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #93 Gepost op: 2 december 2015, 22:41:18 »
Je zou eventueel via een extra tandwiel, een nokkenwiel kunnen maken dat voor de hele verplaatsing van de lift minder dan één omwenteling maakt. Met de nokken kun je dan microswitches bedienen. Lekker analoog :D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #94 Gepost op: 3 december 2015, 12:06:07 »
Ik heb met op verzoek van @Jack en @Pierre even beziggehouden met de techniek.


Deze aandrijving is eigenlijk bedoeld voor de basculebrug. Aanvankelijk waren mijn verwachtingen niet erg hoog gespannen omdat het geheel een nogal gekunsteld uitziet, maar het dingetje loopt strak en geruisloos. Dat valt me dus zeker niet tegen.
Omdat-ie bedoeld is voor de basculebrug is de vertraging enorm. Zelfs met volle snelheid op de trafo gaat die lift met een slakkegangetje. Ik moet dus bekijken of ik zelf iets in elkaar kan fröbelen en dit gevalletje gewoon laat voor waar-ie voor is bedoeld: de basculebrug.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #95 Gepost op: 10 december 2015, 12:24:16 »
Een kleine update:


Ik ben een beetje bezig geweest met het interieur van de begane grond. Boven de ingang van de liftschacht moet nog een soort valhek komen om een soort van schijnveiligheid te creëren.


Ik heb bedacht dat er naast de liftschacht aan beide zijden persluchtleidingen moeten komen.


Daarmee zet ik de lijn van @Pierre een beetje door zodat het totale plaatje een beetje klopt.


Deze persluchtleidingen ga ik ook gebruiken om de verlichting op aan te sluiten zodat ik straks niet een wirwar van draden krijg. Als de begane grond klaar is dan begin ik met de eerste etage en dan dan kunnen de muren eromheen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #96 Gepost op: 10 december 2015, 18:45:23 »
Mooie update Wim. Je begint nu echt een beetje beeld te krijgen hoe het er uit gaat zien. Ik zie dat je ook al een draadeind hebt ingepakt en de moer weggelaten. Heb je de etage verlijmd aan de draadeind?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #97 Gepost op: 10 december 2015, 20:25:00 »
Ik zie dat je ook al een draadeind hebt ingepakt en de moer weggelaten. Heb je de etage verlijmd aan de draadeind?
Het vloeroppervlak van de begane grond heeft eigenlijk een dubbele bodem. De basis -een triplex plaatje- zit vast tussen twee moeren en bovenop dat plaatje zit een verhoging waardoor de moeren aan de bovenkant uit het zicht zijn weggewerkt tussen het triplex plaatje en de verhoging. Een moer boven én onder hoeft eigenlijk niet; een moer waarop de verdieping rust was voldoende geweest.
Als de verf droog is ga ik verder met het bekleden van het andere draadeinde, zodat die ook gaat lijken op een pijp van de luchtverversing.
Gisteren nog even een paar lengtes flexibele N-rails gehaald. H0e-rails hadden ze niet, maar ik red me er wel mee.

Dit is trouwens niet een projectje voor even tussendoor; er zit een sloot werk en uitdaging in. Voorlopig heb ik mijn handen wel vol.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #98 Gepost op: 10 december 2015, 21:43:09 »
Dit is trouwens niet een projectje voor even tussendoor; er zit een sloot werk en uitdaging in. Voorlopig heb ik mijn handen wel vol.  ::)

Elke etage is eigenlijk een project op zich Wim. De lift is de rode draad tussen deze projectjes en samen vormen ze een groot project. ;D Het ziet er top uit man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #99 Gepost op: 10 december 2015, 22:41:29 »
Elke etage is eigenlijk een project op zich Wim. De lift is de rode draad tussen deze projectjes en samen vormen ze een groot project. ;D
Gut @Pierre je analytische vermogen is weer briljant... ik raak er helemaal van in de war.  ::)
Dit hele steenkolenmijn-project is één grote aaneenschakeling van grote en kleinere projecten en niet alleen de liftschacht met die vier niveaus, maar ook de boel bovengronds aan gebouwen en interieurs en straks natuurlijk dat gekruip onder de grond in die vochtige, warme mijngangen.
Omdat er zoveel te doen is aan verschillende dingen aan dit steenkolenmijnproject, kan ik tussendoor makkelijk even overschakelen naar een tussendoorprojectje zoals kantoor-interieurtje, terwijl ergens anders de verf droogt.
Citaat
Het ziet er top uit man.
Dankjewel!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)