Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 63261 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #200 Gepost op: 17 februari 2016, 09:43:39 »
Tjonge, jonge, wat een fraai project. Ik lees wel dat jullie alles uit de kast "lees Internet" halen wat er maar op van toepassing kan zijn. Zo ontdek je vaak de leukste details in dit soort Modelbouw. Ja, Modelbouw met een hoofdletter, want een Faller huisje in elkaar plakken is leuk, maar daar leer je weinig van en de creativiteit is ook ver te zoeken daarbij. Nee, dit soort ondernemingen spreekt mij meer aan. Een idee helemaal uitdiepen en vervolmaken natuurlijk. Want bedenken is een ding, maar maken is een tweede. Ik blijf het volgen. Het verwonderde mij wel, dat we van een kolenmijn naadloos over gegaan zijn naar een metrostation. Had dat niet gescheiden moeten worden of heb ik ergens over heen gelezen?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #201 Gepost op: 17 februari 2016, 10:36:57 »
...want een Faller huisje in elkaar plakken is leuk, maar daar leer je weinig van en de creativiteit is ook ver te zoeken daarbij.
Beste Frits,
Dat ben ik niet met je eens en ik denk dat je een aantal modelspoorders ook te kort doet. Alle creativiteit begint uiteindelijk toch bij dat Faller-huisje dat je geheel volgens de instructies in elkaar plakt. Als je datzelfde huisje gaat schilderen en verweren dan wordt het ineens een heel ander verhaal en komt er een boel creativiteit om de hoek kijken; een Faller-bouwpakket wordt dan een fantastisch kunstwerk.

Citaat
Het verwonderde mij wel, dat we van een kolenmijn naadloos over gegaan zijn naar een metrostation. Had dat niet gescheiden moeten worden of heb ik ergens over heen gelezen?
Ik denk dat je in dit geval moet omdenken: aanvankelijk ben ik begonnen met de bouw van een metrostation. Dat was een nogal duur en zeker niet lucratief project. Om het niet op een fiasco te laten uitdraaien is de bouw van de metrolijn met het bijbehorende metrostation gestopt. Tijdens de bouw van die metrolijn ontdekte ik dat er een behoorlijke hoeveelheid steenkool in de grond zat. Steenkool (het zwarte goud) was in die tijd een gewild en winstgevend product. Bovendien was een groot deel van de graafwerkzaamheden al gedaan. Als je de zaak zo bekijkt, is dit eigenlijk een hele voor de handliggende constructie.

Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. De grondlegger van omdenken is Berthold Gunster, schrijver van onder meer ‘Ja-maar wat als alles lukt’ en ‘Huh?! – de techniek van het omdenken’.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #202 Gepost op: 17 februari 2016, 13:36:03 »
Wim, het was niet mijn bedoeling om degenererend over een Fallerhuisje te doen en ik besef dat heel wat modelbouwers, waaronder ik zelf er uren lang plezier van hebben gehad. Wat ik bedoelde te zeggen was dat zelf iets bedenken, materiaal kiezen en het geheel inpassen in je bestaande baan net even iets meer vergt. En daarom kon dit artikel zo goed waarderen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #203 Gepost op: 17 februari 2016, 14:17:27 »
Beste Frits,
Ik geloof ook zéker niet dat je het denigrerend hebt bedoeld. Laat dat duidelijk zijn.
En elk geval bedankt voor je complimenten en je feedback.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #204 Gepost op: 24 februari 2016, 21:45:39 »
Tussendoor even wat tijd gevonden voor dit project:


Zo heb ik aan de linkerkant een stuk van de ombouw gehaald, zodat ik het gat tussen de tunnel en de ombouw kan opvullen met een nieuw stuk.
Ook ben ik bezig geweest met de eerste aanzet voor van een perron. Met een malletje zoals @Pierre dat ook gebruikt, zal ik de rails -op gelijke afstand- de curve van het perron laten volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #205 Gepost op: 29 februari 2016, 10:42:43 »
Kleine update
Gisteren ben ik even verder gegaan met het perron van het metrostation en de rails.


Ik vond de curve van het perron niet helemaal mooi lopen. Ik had geen zin om een nieuw stuk triplex (eigenlijk dun multiplex) te verzagen, dus heb ik het even op een andere manier aangepast met baksteenplaat en secondenlijm.


De eerste bielzen zitten in de grond en de H0e-rails ligt er nu ook bijna in. De rails ligt inmiddels vast met spijkertjes en die spijkertjes gaan er weer uit als de rails in de ballast zit. Met H0e-rails sla ik de spijkertjes er voldoende diep in, zodat ik kan testen of het materieel er een beetje soepel overheen rijdt.


De randen van het perron worden afgewerkt met baksteen en het oppervlak van het perron met asfalt.


Ik heb ook nog wat flexibele N-rails liggen -die zijn meestal wat vaker op voorraad- en daarmee ga ik het laatste stukje aanleggen naar de linker tunnelbuis. Met wat andere bielzen gaat dat prima lukken.


Net voor het wissel komt de aansluiting naar Schacht II. Omdat die haaks op de rails aansluit, komt daar een draaischijf.


Dit is een H0-Anna werklocje van Fleischmann dat ik ooit heb omgebouwd naar H0e. Omdat dit locje tevens het breedste locje is, gebruik ik deze als maatvoering voor alles dat ik in smalspoor aanleg.
Vanavond weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #206 Gepost op: 29 februari 2016, 19:44:57 »
Die bogen zien er al goed uit met de seinen op de muur. Gaaf Wim.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #207 Gepost op: 1 maart 2016, 11:30:36 »
Die bogen zien er al goed uit met de seinen op de muur. Gaaf Wim.
Dankjewel. De seinenen zijn eigenlijk verkeerslichten, maar ik wil er nog wel verlichting in aanbrengen.
Het perron daar ben ik toch niet helemaal (helemaal niet) tevreden over, dus heb ik het even opnieuw gemaakt:


Ook al wordt het hele gedoe een vervallen geheel, de ondergrond moet wel strak zijn zodat ik de randen kan afwerken en het oppervlak met asfalt kan bekleden.


Ook de aandrijving van het wissel heb ik onder het perron weggewerkt. Dit wissel heb ik als N-wissel op Marktplaats gekocht, maar het bleek een H0e-wissel te zijn. Bij H0e-wissels is de afstand tot de rails en de wisselaandrijving meestal wat groter en dat komt in dit geval mooi uit.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #208 Gepost op: 1 maart 2016, 12:33:42 »
Weer een mooie update Wim. Ik vind wel dat het dak van het metrostel een beetje meer ingedeukt moet zijn aan de achterkant. Zo'n zooitje puin op het dak kan hij volgens mij niet echt hebben. ::) Met een verffohn en een soldeerbout kun je wonderen verrichten en je helemaal uitleven op zo'n wagonnetje. ;D
Het perron is een stuk beter zo ... en volgens mij was een nieuwe maken minder werk als de oude dicht maken en afwerken. Mooi werk man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #209 Gepost op: 1 maart 2016, 13:06:04 »
Ik vind wel dat het dak van het metrostel een beetje meer ingedeukt moet zijn aan de achterkant. Zo'n zooitje puin op het dak kan hij volgens mij niet echt hebben. ::) Met een verffohn en een soldeerbout kun je wonderen verrichten en je helemaal uitleven op zo'n wagonnetje. ;D
Beste @Pierre,
Aan dat metrostel is is nog helemaal niks gedaan. Ik heb alleen de achterkant er vast afgezaagd zodat het beter zou passen. Dat metrostel moet nog geschilderd, krijgt nieuwe beplating en gebroken ramen... en er komt natuurlijk nog een berg puin uit die tunnel. 

Het perron is een stuk beter zo ... en volgens mij was een nieuwe maken minder werk als de oude dicht maken en afwerken. Mooi werk man. ;)
Klopt. Een nachtje slapen geeft vaak nieuwe inzichten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #210 Gepost op: 1 maart 2016, 15:02:02 »
Het is natuurlijk wel een beetje heftig voor de reizigers als ze vanaf het perron naar een half verpletterde metro moeten kijken. Misschien moet je er zo'n modern hulpverlenerscherm omheen zetten.  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #211 Gepost op: 1 maart 2016, 15:37:58 »
Het is natuurlijk wel een beetje heftig voor de reizigers als ze vanaf het perron naar een half verpletterde metro moeten kijken.
Als je dit draadje een stukje terugleest dan zul je ontdekken dat dit metrostation niet meer in gebruik is als metrostation. Er zullen dus geen reizigers staan wachten. Deze metrolijn is niet in gebruik omdat steenkool meer winst oplevert dan een metrolijn... en onder deze metrolijn wordt de boel afgegraven naar het zwarte goud.

Citaat
Misschien moet je er zo'n modern hulpverlenerscherm omheen zetten.  ;)
Modern? Mijn periode speelt zich af in Tijdperk III (tussen 1950 en 1960) en daar is niks moderns aan. Bovendien, metrostel staat er al sinds 1928.  ::)
Tussendoor even verder gegaan met mijn perron:


Natuurlijk een verkeerde kleur. Die asfalteerders dachten zeker dat het een tennisbaan zou worden.


Het asfalt is nog een beetje nat, maar dat gaat goed komen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #212 Gepost op: 3 maart 2016, 12:34:18 »
Kleine update
Het leuke van H0e (smalspoor in 1:87) is dat er geen regels zijn en geen zogenaamde NEM-normen waar je je aan hebt te houden. Bovendien maakt elke fabrikant z’n eigen smalspoor-rails; natuurlijk niet qua spoorbreedte (9mm) maar wel hoeveel afstand er tussen de bielzen zit en hoe breed die zijn. Als het materieel niet uit de bocht vliegt, kun je dus lekker aanrommelen.


De bovenste (en inmiddels zeldzame) smalspoorrails van Egger-Bahn ga ik niet gebruiken. Ik ben een beetje door mijn Roco H0e-rails geraakt en ga N-rails ombouwen tot smalspoorrails. De bielzen van deze N-rails zijn even breed als die van Egger-Bahn. Door de N-bielzen aan de onderkant los te snijden en de onderlinge afstand te vergroten, worden het vanzelf H0e-rails.


Inmiddels heb ik ook een draaischijf gemaakt.


Waar Artur Fischer speelgoed en pluggen maakte, daar heeft Attema zich sterk gemaakt met de fabricage van K25-railbevestigingsmateriaal. Je moet er maar opkomen. Normaal gesproken spijker ik de rails, maar ik zet ze nu voorlopig vast met schroeven zodat ik de rails mooi aansluit met de liftschacht.


De bielzen heb ik vastgezet met secondenlijm, zodra die droog is kunnen die schroeven eruit en kan ik verder met ballast.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #213 Gepost op: 3 maart 2016, 13:06:33 »
Je gaat in een rap tempo man. Ziet er weer echt "Wim" uit ... top! 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #214 Gepost op: 3 maart 2016, 16:59:34 »
Dankjewel @Pierre


Tussendoor heb ik even het perron in de bakstenen gezet...


...en een begin gemaakt met het linker tunnelportaal.


Ik heb nog vier seconden overwogen om de wisselaandrijving uit elkaar te halen en de afstand tussen het wissel en de aandrijving groter te maken. Maar ik zag het filmpje met rondspringende veertjes en schroefjes en dat ik ’m nooit meer in elkaar kreeg. Zo weggewerkt onder het perron kan ik er prima mee leven.


Alles is nu voorbereid om de ballast erin te gooien. Dat wordt trouwens gewoon wat grover zand van het Griekse eiland Lesbos... die schelpjes peuter ik er wel uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #215 Gepost op: 3 maart 2016, 20:52:54 »
Die perronranden zien er geweldig uit @Wim Corduwener
Ik zat net je foto's terug te kijken en nu vraag ik me af; komt er in de tunnel naar lift twee geen spoor te liggen? want ik zie dat daar je perron voor langs loopt. In post #128 staat een afbeelding waar de lift bovengronds wel op een spoor is aangesloten.

Groet, Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #216 Gepost op: 3 maart 2016, 21:21:15 »
Citaat
De bielzen van deze N-rails zijn even breed als die van Egger-Bahn. Door de N-bielzen aan de onderkant los te snijden en de onderlinge afstand te vergroten, worden het vanzelf H0e-rails.

Goede tip dit!
wil ik alleen nog graag weten op welke afstand je de bielzen nu van elkaar zet.  8)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #217 Gepost op: 3 maart 2016, 21:51:53 »
Ziet er goed uit en schiet echt snel op.
Even een tip m.b.t. Gebruik van zand van zee.
Let op dat er geen zouten in zitten.
Dit kan namelijk veel roest en dus narigheid veroorzaken.

Goed uitspoelen is mogelijk, maar wel lastig.
Je krijgt het er nooit goed uit.

Als men de mogelijkheid heeft om fijn zand uit rivieren te gebruiken, lijkt mij dit beter.
Bij de meeste zand handelaren is een fractie 0-1 gewassen te krijgen.
Gewassen wilt zeggen dat de hele fijne korrels eruit zijn gehaald alsmede de vervuiling.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #218 Gepost op: 3 maart 2016, 22:30:27 »
Klinkt gek maar wij sparen zand. Van elke vakantiebestemming waar een strand is nemen we een potje zand mee naar huis. Thuis gaat dat zand in een jampotje met een etiketje erop waar dat zand vandaan komt en in welk jaar dat was. Onlangs hebben we van al die verschillende jampotjes het zand overgeheveld naar kruidenpotjes. Die potjes zijn een stuk kleiner en nemen minder ruimte in. Ik gooi niet zo heel veel weg, dus heb ik nu allemaal verschillende potjes met verschillende soorten zand. Prima te gebruiken voor verschillende soorten bedding.

Ik zat net je foto's terug te kijken en nu vraag ik me af; komt er in de tunnel naar lift twee geen spoor te liggen? want ik zie dat daar je perron voor langs loopt. In post #128 staat een afbeelding waar de lift bovengronds wel op een spoor is aangesloten.
Je hebt een opmerkelijk scherpe blik @GéJé.
Als je het spoor dat uit Schacht I (de linker schacht) doortrekt naar het spoor, dan kom je uit op een bocht. En dat is een wat lastige plek om een draaischijf neer te leggen. Bovendien zou ik het perron op die plek ook moeten onderbreken, waardoor het perron een stuk korter zou worden. Nogal pragmatisch heb ik me bedacht dat op het niveau van het metrostation de linker lift alleen Limburgse Preisertjes vervoert. Die kolen worden van een verdieping lager omhoog gehaald dus hebben op dat metrostation ook niet zoveel te zoeken. Maar ik ben er nog niet uit...  ::)
Waarom dat rechter spoor dat uit de rechter schacht komt, dan wèl uitkomt op het metrospoor, dat zal ik eens aan die Preisertje met die helmen vragen... als ik ze tenminste kan verstaan.  ::)

...wil ik alleen nog graag weten op welke afstand je de bielzen nu van elkaar zet.  8)
Goede vraag.
Het is goed te weten dat de verdeling van bielzen voor elk spoor verschillend is; ook bij normaalspoor. Zo zullen de bielzen op een goederenspoor verder uit elkaar liggen dan op de normale trajecten. Bij smalspoor is dat net zo: de bielzen bij een lokaalspoor liggen dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld in een kolenmijn of een steenfabriek. Maar het is geen wet van Meden en Perzen (meten en persen).


De verschillende fabrikanten doen daar ook niet al te moeilijk over; er is blijkbaar geen afgesproken norm. Bovenstaande rail is van Roco en waarschijnlijk bedoeld voor een lokale smalspoorlijn omdat de bielzen dichter bij elkaar liggen, dikker zijn en bovendien breder onder de rails uitlopen. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met stabiliteit en gewicht.


Deze rails van Egger-Bahn liggen fors verder uit elkaar en zijn de bielzen precies zo groot en dik als N-rails. N-rails zijn goedkoper en vaker op voorraad. Ik denk dat als je de N-bielzen aan de onderkant lossnijdt en ze ca. 1 cm uit elkaar schuift, dan heb je volgens mij een prima verhouding.

Let op dat er geen zouten in zitten.
Zout zit er vast in, maar het zand wordt verlijmd met houtlijm en als dat droog is dan is de inwerking van zout volgens mij te verwaarlozen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #219 Gepost op: 27 maart 2016, 18:49:31 »
Briljant met die pvd pijp...

Sowieso briljante 'tussenoplossing' op de la van Pierre Wim...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #220 Gepost op: 26 juni 2016, 13:50:27 »
Ik ben een beetje achter met mijn foto’s, dus hierbij een update:

Het bovenaanzicht van mijn metrostation:

De inhoud van de bovenste lade bestaat uit twee losse delen omdat ik anders de rechter liftschacht (dat vierkante gat) niet kan omsluiten. De linker schacht loopt minder diep en sluit aan op de bovenkant van deze "module".
Het achterste deel wordt vastgezet in de lade en het voorste deel blijft uitschuifbaar; een soort lade in een lade.


Hetzelfde geheel, maar dan zonder de PVC-stationsoverkapping. De twee wissels bovenin (in feite dus achterin) krijgen later aansluiting naar de rest van de (toekomstige) baan.
De gebruikte rails bestaat voornamelijk uit flexibel N-spoor, waarvan ik het aantal spoorbielsen ongeveer heb gehalveerd. Hierdoor wordt het karakter van smalspoor wat meer benaderd.


Tussendoor ook nog bezig geweest met ballast. Maar dat verdient nog wat aandacht. Om het niet al te strak te maken heb ik gebruik gemaakt van een mix van verschillende soorten zand, waardoor je een onregelmatige samenstelling krijgt. De kleur daar moet ik natuurlijk ook nog aan werken.


Het gestrande metrostel moet natuurlijk nog bewerkt worden zodat het weer een wrak wordt. Uit de tunnelbuis komen nog grotere brokken steen.
Tot zover. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #221 Gepost op: 26 juni 2016, 15:35:29 »
Toch wel weer wat gedaan Wim. Ziet er goed uit zo met dat zand als ballast.

Ik zie wat kratertjes hier en daar ... heb je wel een paar druppels afwasmiddel in de verdunde houtlijm gedaan?

Ik heb ook een vraagje ... waarvoor dienen de twee wissels bovenaan de foto? Wordt deze lade nog aangesloten op een groter netwerk van smalspoor?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #222 Gepost op: 26 juni 2016, 15:54:07 »
Ik zie wat kratertjes hier en daar ... heb je wel een paar druppels afwasmiddel in de verdunde houtlijm gedaan?
Heb ik wel gedaan, maar het verdient nog wel wat aandacht. Dit is m'n eerste bedding sinds dertig jaar.
Hier en daar een plas water en nog wat opvullen.

Citaat
Ik heb ook een vraagje ... waarvoor dienen de twee wissels bovenaan de foto? Wordt deze lade nog aangesloten op een groter netwerk van smalspoor?
De twee wissels bovenin (in feite dus achterin) krijgen later aansluiting op de rest van de (toekomstige) baan. Op die manier kunnen de treintjes (ooit) van niveau 0 naar niveau -1 komen. Maar daarvoor moet wel ruimte komen op een van de aansluitende modules... misschien wel een wokkel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #223 Gepost op: 26 juni 2016, 16:28:40 »
Fijn Wim, om jou ook weer lekker bezig te zien. Op de weg zitten is ook niet alles. ;)
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #224 Gepost op: 26 juni 2016, 18:19:29 »
Op de weg zitten is ook niet alles. ;)
Nee Arend, dat is zeker niet alles. De afgelopen twee dagen ben ik alleen maar bezig geweest om die touringcarbussen uit m’n hoofd te krijgen en te ontwennen dat ik om 5.45 uur op moet staan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)