Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 62644 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #175 Gepost op: 18 januari 2016, 01:50:44 »
Dat is 'm Wim. ;D
Goed plan @Pierre, gaat wel lukken.  ??? Goed ook dat je zo meedenkt.

Citaat
Heb je misschien wat aan een U.S.A. trammetje als oud metrostel? Ik heb er nog wel een of twee over voor je.
Die zijn wel mooi om te bouwen. Graag!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #176 Gepost op: 18 januari 2016, 02:21:30 »
Ze komen er aan ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #177 Gepost op: 18 januari 2016, 11:45:47 »
Dankjewel @Pierre een beetje aanpassing en dan wordt deze tram ineens een metro.  :D

Dan moet je misschien je werk inderdaad wat verschuiven maar er gaat niets verloren.
Er gaat altijd wat verloren; daar heb ik een doos van volliggen. En dat geeft ook niks, want meestal komt daar weer een beter plan uit voort. Dit project bestaat voorlopig nog uit drie losse onderdelen: de tunnelbuis links, het middenstuk en de tunnelbuis rechts. Alles ligt nog los in de lade, dus ik kan schuiven wat ik wil.

Ik denk dat het ’t mooist is als op de plek van de aftakking een werkend wissel komt. Ik kan dat spoor -tot aan de gestrande tram- dan eventueel gebruiken als opstelspoor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #178 Gepost op: 18 januari 2016, 11:57:47 »

Ik denk dat het ’t mooist is als op de plek van de aftakking een werkend wissel komt. Ik kan dat spoor -tot aan de gestrande tram- dan eventueel gebruiken als opstelspoor.

Dat is een goed plan. Dan heeft dat stukje spoor ook gelijk nog een functie. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #179 Gepost op: 18 januari 2016, 17:34:00 »
Gelijk maar even uitgevoerd:


Doordat het hele metrostation wat naar achteren is geschoven komt er natuurlijk wat meer ruimte vrij voor een extra tunnelportaal.


Het tunnelportaal staat iets schuin om wat meer ruimte te besparen. Het bovenaanzicht laat zien dat er nu ook ruimte is vrijgekomen om aan de overkant ook een perron te maken. De rails komen nog wel wat dichter bij elkaar te liggen.
Volgens mij wordt dit een typische Wim-Win-situatie... met dank aan @die gast uit Den Haag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #180 Gepost op: 18 januari 2016, 18:32:00 »
Dit vind ik echt leuk worden.


Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #181 Gepost op: 18 januari 2016, 18:36:29 »
Dankjewel Dirk.
Leuk dat je ook even in mijn hobbyhoekje komt buurten.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #182 Gepost op: 18 januari 2016, 19:46:45 »
Ik volg je op de voet hoor. Maar alleen maar berichtjes plaatsen van "geweldig" en verder niets te melden hebben is niet zo heel erg mijn stijl.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #183 Gepost op: 20 januari 2016, 11:47:50 »
Ik volg je op de voet hoor. Maar alleen maar berichtjes plaatsen van "geweldig" en verder niets te melden hebben is niet zo heel erg mijn stijl.
Beste @Dirk T in elk geval dankjewel. En als je een keer feedback geeft dan is dat natuurlijk meer welkom! Want nu ik het toch over feedback heb: medeforummers komen meestal met prima ideeën en zorgen er altijd wel weer voor dat de plannen ietwat worden aangepast. Soms moet ik er dan wèl een nachtje over slapen om er dan voor te gaan. Zo kwam @Pierre met het idee van een verongelukt metrostel om dit project wat meer dynamiek te geven en voegt daad bij woord.


Ik word altijd een beetje blij als de postbode aanbelt voor een pakje dat niet in de bus past. Dankjewel Pierre! Twee Sloveense trammetjes en een N-wissel! Die trammetjes zien er verbazend gaaf uit en het is bijna zonde om ze te verbouwen.
Allereerst naar zolder rennen om te kijken of het past!


Past perfect!


Alsof-ie er voor gemaakt is. Ik zou eerlijk gezegd geen betere metrotrein kunnen verzinnen. Goed dat ik nog even gewacht heb met het bekleden van dit tunnelportaal, omdat ik denk dat dit treinstel aan het portaal ook nog wel eens wat schade zou kunnen veroorzaken.
Hartelijk dank Pierre!

Aanvankelijk had ik bedacht dat Steenkolenmijn 2.0 een project van misschien een paar maanden zou worden, maar daar heb ik me behoorlijk in vergist. Op die 90x50 cm zit veel en veel meer werk en uitdaging dan ik voorzien. Naast het gegeven dat ik nogal een puzzelaar op de vierkante centimeter ben, is het oppervlak eigenlijk 3x 90x50 cm omdat ik ook nog de diepte in ga.
Voorlopig ben ik hier nog wel even zoet mee.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #184 Gepost op: 20 januari 2016, 12:51:38 »
Ik kwam later de wissel nog tegen Wim. Je moet maar kijken of je een paar bielsjes weg kan snijden zodat hij bruikbaar is voor H0e. Veel plezier er mee. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #185 Gepost op: 20 januari 2016, 14:30:00 »
Dat wissel is zeker bruikbaar omdat ik op deze 'metrobaan' een ovaaltje maak met één of twee sporen naar de achterkant van de lade.
Ik ben errug blij mee!  8)


Later zullen deze sporen worden aangesloten op de rest van de wereld. Eigenlijk ben ik dus een soort schaduwstation aan het bouwen... maar dan eentje die is aangekleed als metrostation. Volgens dit baanplan hoeft er maar één van de twee wissels electrisch te worden aangedreven omdat aan een van beide kanten het wissel wordt opengereden.
Deze metro-lade schuift net onder de linker schacht door, maar aan de rechter kant loopt de schacht dieper door naar niveau -2. Ik moet deze lade in de breedte dus nog doorzagen, met een gemaakte uitsparing voor Schacht II. Maar dat doe ik pas als ik 100% zeker weet waar en hoe de rails komt te liggen, anders loopt er straks een zaagsnede op de plek waar een wissel komt te liggen. Met een kliksysteem wil ik beide helften aan elkaar verbinden, zodat de rails van de voorste helft en de achterste helft naadloos aansluiten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #186 Gepost op: 20 januari 2016, 20:43:09 »
Tussendoor mezelf even aan het oriënteren over niet al te moderne treinongelukken onder de grond.


Op 27 april 1942 ontspoort een metrotrein in New York City. Vier mensen komen om en 260 passagiers raken gewond. De bestuurder wordt gearresteerd wegens doodslag.

Maar daar gaat het even niet om. Het gaat erom wat een enorme teringzooi zo’n ontsporing veroorzaakt en dat ik nog behoorlijk druk word om met iets vergelijkbaars op de proppen te komen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #187 Gepost op: 20 januari 2016, 21:32:24 »
Dit vind ik dus één van de leuke dingen van onze hobby.
Nieuwe dingen lezen en leren.

Prachtig toch!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #188 Gepost op: 24 januari 2016, 17:39:30 »
Dank voor jullie bijdragen.
Naast een heleboel andere dingen ben ik vandaag bezig geweest om de lade, waar het hele spul wordt ingebouwd, één centimeter lager te maken, zodat ik bovenin net wat meer ruimte heb.


Die lade is eigenlijk een U-vormige bak met twee lagen: onderin komt de steenkolenmijn en een niveau hoger het metro-gebeurden op een plaat van dun multiplex, die los in die lade schuift. Aanvankelijk lag hier een plaat van dun MDF maar die boog teveel door.
Dat multiplex is wat dikker zodat ik wat makkelijker spijkertjes kan slaan om de rails vast te zetten.


Dit wordt denk ik de definitieve opstelling. Er liggen nu nog Rails van Egger Bahn in, maar dat worden felexibele rails, zodat ikzelf de curve kan bepalen.


Ik was toch bezig, dus heb ik eerst maar eens de zaag in een van die trammetjes gezet. Ik denk dat ik net buiten het tunnelportaal een gat maak waar die tram in rijdt. Alsof die Preisertjes in de onderliggende steenkolenmijn een mijngang niet goed hebben afgestut. Op die manier krijg je tussen deze twee niveaus een mooie interactie.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #189 Gepost op: 9 februari 2016, 14:16:34 »
Kleine update:


De laatste dagen bezig geweest met wat kleine dingetjes. Zoals het bekleden van de tunnelportalen met metrotegels en gezocht naar steunen om de kabels en buizen aan op te hangen.


Ook deze zitten inmiddels in het tegelwerk.


Ik denk dat ik het verkeerslicht bij het rechtertunnelportaal nog laat branden.
Binnenkort meer. Dat het tegelwerk er niet helemaal strak inzit heeft natuurlijk alles te maken met de vervallen toestand door gebrek aan onderhoud.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #190 Gepost op: 9 februari 2016, 14:46:32 »
Dat het tegelwerk er niet helemaal strak inzit heeft natuurlijk alles te maken met de vervallen toestand door gebrek aan onderhoud.

En als ze onder zo'n metrostation dan ook nog een kolenmijn graven, krijg je natuurlijk verzakkingen!

Mooie update @Wim ,
Het lijkt mij lastig genoeg om al dat tegelwerk rond te krijgen. Ziet er gewoon goed uit.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #191 Gepost op: 9 februari 2016, 15:23:21 »
En als ze onder zo'n metrostation dan ook nog een kolenmijn graven, krijg je natuurlijk verzakkingen!
Je neemt me de woorden uit de mond.  ;)
Citaat
Het lijkt mij lastig genoeg om al dat tegelwerk rond te krijgen. Ziet er gewoon goed uit.
Dankjewel @GéJé. Een strookje van anderhalve steen uitsnijden en dan aan één kant voor de helft elke voeg insnijden. Hoe kleiner de boog, moe meer je moet insnijden... en hoe lastiger. Met baksteenplaat van Auhagen gaat dat niet lukken, maar met de dunne plaat van Wills wèl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Industriële lampenkappen
« Reactie #192 Gepost op: 10 februari 2016, 12:46:42 »
Lampenkappen
Al een hele tijd ben ik al op zoek naar voordelige industriële lampenkappen voor op de modelspoorbaan. Meestal zijn ze te groot of zien ze er niet uit... in elk geval zijn ze zelden naar mijn zin.


Maar ik heb ze gevonden en deze lampenkappen hebben precies genoeg ruimte om er een ledje doorheen te voeren. Mocht je met ledstrips werken dan kun je een stukje gebruiken van een plastic gietboom waar ramen op hebben gezeten, door het gaatje steken. Op die manier schijnt het licht mooi door het kapje.


Spijker- of slagpluggen zijn verkrijgbaar in verschillende maten; de grote om kozijnen en deurposten vast te zetten en de kleintjes om H0-lampenkappen van te maken.


Het plugje doorsnijden, gietrandjes eraf snijden (ik vind het altijd slordig als mensen die laten zitten), gaatje boren waar de lamp moet komen en met secondenlijm vastzetten.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #193 Gepost op: 10 februari 2016, 19:53:57 »
Goeie tip!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #194 Gepost op: 10 februari 2016, 21:54:20 »
Deze tip gaat in mijn ideeën boekje!

Bedankt!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #195 Gepost op: 10 februari 2016, 23:41:27 »
Een heel goede tip Wim.  ;) Lekker opgeschoten ook met de metro.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #196 Gepost op: 11 februari 2016, 09:11:01 »
Dank voor jullie positieve response.
Lekker opgeschoten ook met de metro.
Ik heb jou een tijdje gemist.  ::)
Niet zo opgeschoten als dat ik misschien zou willen. Ik ben vooral ook druk geweest met hele andere dingen. Op dit moment ben ik bezig met het tunnelportaal waar het gestrande metrostel komt te staan. En dat wordt vooral geklieder met piepschuim, strandzand, kattenbakkorrels en houtlijm. Met nietjes wil ik beugels aan de zijkanten van de tunnelbuis maken waarlangs kabels en buizen komen te lopen. Enfin, druk zat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #197 Gepost op: 11 februari 2016, 10:36:35 »
Ik heb jou een tijdje gemist.  ::)
Klopt Wim ... ben met heel andere dingen bezig. Ik ben veel in de tuin bezig. We hebben de bakken/borders in de tuin opgehoogd met aarde en nog meer van dat soort dingen. Gaat veel tijd in zitten. Verder heel druk bezig met de Fiat. Ook nog mijn hele computer leeg moeten halen ... virus!  :( >:( Is gelukkig ook weer ok.


Niet zo opgeschoten als dat ik misschien zou willen. Ik ben vooral ook druk geweest met hele andere dingen. Op dit moment ben ik bezig met het tunnelportaal waar het gestrande metrostel komt te staan. En dat wordt vooral geklieder met piepschuim, strandzand, kattenbakkorrels en houtlijm. Met nietjes wil ik beugels aan de zijkanten van de tunnelbuis maken waarlangs kabels en buizen komen te lopen. Enfin, druk zat.

Ik vind toch dat je behoorlijk wat gedaan hebt. Het hoeft toch ook niet morgen klaar te zijn. Je dagen zijn zo voorbij met allerlei andere dingen. Snap je nou nog dat we vroeger ook nog tijd hadden om tussendoor naar ons werk te gaan??  8) ;D ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #198 Gepost op: 11 februari 2016, 14:48:45 »
Ik vind toch dat je behoorlijk wat gedaan hebt. Het hoeft toch ook niet morgen klaar te zijn. Je dagen zijn zo voorbij met allerlei andere dingen. Snap je nou nog dat we vroeger ook nog tijd hadden om tussendoor naar ons werk te gaan??  8) ;D ;D
Inderdaad @Pierre daar snap ik helemaal niks van. De dagen en weken vliegen om voordat ik er erg in heb. Maar het went snel een leven zonder een wekker.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #199 Gepost op: 13 februari 2016, 13:35:16 »
Kleine update


Allereerst ben ik bezig geweest met het samenvoegen van de twee tunnelportalen aan de linkerkant van dit project. Vanaf het linker naar het rechter portaal moeten kabels en buizen komen en dan moeten ze wel aan elkaar vastzitten. Die buizen wilde ik eerst van milkshake-rietjes maken, maar ik heb nu delen van gietbomen gebruikt. Vaak zitten daar best mooie bochten in, ze plakken beter en zijn minder kwetsbaar. Het schilderwerk gebeurt als alle bekabeling erop zit.
Die berg piepschuim in het linker portaal wordt de plek waar de boel is ingestort. In het piepschuim zit een uitsparing waar het metrostel komt te staan.
De verkeerslichten heb ik doorgeboord voor eventuele verlichting. De gaatjes zijn te klein voor ledjes, maar ik kan wel eens experimenteren met wat dikker vissnoer als geleiding van licht.


Dit geeft overzicht hoe de hele zaak wordt samengevoegd. Maar ik ben blij dat alles nog nog uit losse onderdelen bestaat en ook dat ik in mijn enthousiasme niet al rails ben gaan spijkeren.
De afgelopen dagen ben ik eens gaan nadenken over deze hele situatie, maar na de aanpassing met die extra tunnelbuis, vind de kijk-afstand toch wat te groot worden. De ruimte tussen de sporen vind ik ook tamelijk royaal. In het midden heb ik een sloot ruimte waar eigenlijk alleen maar twee sporen komen te liggen en verder niks gebeurt. Ik wil de achtergrond -het metrostation- wat meer naar voren halen en het deel waar de rails komen te liggen wat compacter bij elkaar.


Als ik het hele spul naar voren schuif dan wordt de ruimte waar de rails komen te liggen wat compacter en haal ik het metrostation wat dichter naar voren, maar dan kom ik links natuurlijk in de knoei met de aansluiting van het rechter tunnelportaal.  ::)


Betekent dus dat ik aan de linkerkant van het metrostation een stuk moet afzagen en daar een 45° bocht moet maken voor een soepele aansluiting op het tunnelportaal. Gelukkig gaat er niet zoveel werk verloren, want ik ben met mijn tegelwerk rechts van het station begonnen en ben ik nog niet toegekomen aan het stuk waar de zaag in gaat. Eigenlijk hoef ik alleen maar even een PVC-45° bocht te halen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)