Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 63351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #100 Gepost op: 11 december 2015, 14:50:00 »
Kijk, dat is de goede instelling. Ieder klusje is een project op zich, je zult versteld staan van het aantal projecten dat je succesvol voltooid!  :)

Leuk detail trouwens die persleiding, jammer dat je die groen gemaakt heb (heb je die ouwe zeur weer maar ik vind de koperkleur wel wat hebben  :))




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #101 Gepost op: 11 december 2015, 14:59:49 »
Leuk detail trouwens die persleiding, jammer dat je die groen gemaakt heb (heb je die ouwe zeur weer maar ik vind de koperkleur wel wat hebben  :))

Ach ... koper en een beetje vocht ... dat gaat ook behoorlijk groen worden Jack. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #102 Gepost op: 11 december 2015, 16:02:29 »
...jammer dat je die groen gemaakt heb maar ik vind de koperkleur wel wat hebben  :))
Koper heeft zeker wat en ik heb ook een kort moment gedacht om het zo te laten... maar niet in deze barre omgeving vond ik het niet passen. Overigens is deze pijpen nu nog groen, maar als er nog roest en vuil overheen gaat dan wordt het vanzelf weer leuk.

Citaat
...heb je die ouwe zeur weer...
Zeur maar een end weg; daar zitten vaak mooie suggesties tussen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #103 Gepost op: 15 december 2015, 17:08:56 »
Vandaag weer eens bezig geweest met de aankleding van de liftschacht. Ik ben met name bezig met het interieur op de begane grond. De buitenmuren zitten inmiddels in de verf, maar omdat het interieur zichtbaar is moeten de buitenmuren ook aan de binnenkant worden afgewerkt.


De buizen om die draadeinden zijn niet uit de verf gekomen zoals verwacht. Aanvankelijk gebruikte ik milkshakerietjes, maar ik vond nog wat stukjes pijp. Als die in de verf zitten staat het al een stuk beter.


Verder moest er op Niveau -1 nog een stuk muur komen, dat zit nu in de grondverf...


...en in de baksteenverf.


Muur zit nog los want ik moet daar nog schilderen.


Tussendoor ook met Niveau -2 bezig geweest met wat hekwerk rond de schacht en ik ben nog aan het verzinnen op welke manier ik er liftdeuren voor zet.


Even een proefopstelling gemaakt voor het aanzicht op Niveau -2. Maar ik ben er nog niet uit of dit het gaat worden.
Morgen weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #104 Gepost op: 15 december 2015, 18:35:17 »
Mooooi Wim ... die vervuilde muurtjes. Knap gedaan man. Weer een mooie update. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #105 Gepost op: 15 december 2015, 20:55:29 »
Hmm, NIET ROKEN???? ohja, mijngas natuurlijk  :-\ Mooi gedaan Wim!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #106 Gepost op: 15 december 2015, 21:58:35 »
Mooooi Wim ... die vervuilde muurtjes. Knap gedaan man. Weer een mooie update. ;)
Dankjewel @Pierre  8)

Hmm, NIET ROKEN???? ohja, mijngas...
Inderdaad @Jack mijngas. Daarom mag er ook nooit worden gerookt in steenkolenmijnen. Het kleinste vonkje kan een mijnramp veroorzaken. Rokende mijnwerkers kauwen onder de grond ook op pruimtabak.


Foto: Aart Klein - Collectie Nederlands Fotomuseum
Daarom rijden die ondergrondse locs ook allemaal op perslucht en zijn er op verschillende plekken in de mijn persluchtaansluitingen waar zo’n loc weer kan bijtanken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #107 Gepost op: 15 december 2015, 23:28:49 »
Zo Wim, dat ziet er al indrukwekkend uit. Gaat een mooie schacht te worden, ben nu al benieuwd naar het eindresultaat van de kolenmijn
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #108 Gepost op: 16 december 2015, 17:26:35 »
Dankjewel @Rob Bosman.
Een kleine update:


Aanvankelijk liepen die draadeinden door tot onder het dak, maar ik heb bedacht dat ik ze beter kon afzagen op de hoogte van de eerste etage, omdat het dak al ondersteund wordt door de zijmuren.


Voor de vloer van de eerste etage heb ik een stukje hardboard gebruikt, maar ik denk dat een houten vloertje beter staat.


Omdat er al verlichting onder het hardboard zit, heb ik het hardboard gespaard en de houten vloer erop geplakt. Met twee lagen is de kans op kromtrekken ook wat kleiner.
Aan de achterzijde van de lift komt spoor te lopen naar waar de steenkolen worden gelost, aan de achterkant van dit gebouw.


Bovop het draadeinde links komt een stuk pijp dat via het achterste raam naar buiten gaat lopen. De onderkant van die twee ramen rechts worden nog dichtgemaakt. De grotere opening links wordt een soort pakhuisconstructie met bovenin een H-profiel waar zo’n hijsgeval aan vastzit. Voor het zicht naar binnen laat ik de deuren open. Maar ik kan pas aan de eerste detage beginnen als de ruimte eronder klaar is.


Ach en het dak natuurlijk. Dit wordt de basis voor de schachtbok. Er moet natuurlijk nog een vloertje in waar die stellage wordt ingestoken.
Morgen meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #109 Gepost op: 19 december 2015, 16:44:45 »
Een kleine update:


Ik ben nog even verder gegaan met het interieur van het gebouw waar de schacht doorheen loopt. Als ik daar binnenmuren wil maken dan moet ik alles opvullen tot op de dikte van de raamkozijnen...


...voordat de kozijnen aan de binnenkant en de binnenmuren erin kunnen.


Links bovenin komt een een soort van luchtbrug naar het hoofdgebouw.


De begane grond komt er dan ongeveer zo uit te zien.


En de eerste etage. Vanaf de voorzijde gezien is dit de linker muur. Dat stuk pijp dat vanaf de begane grond door het plafond loopt, gaat hier vandaan naar de luchtbrug en loopt via die luchtbrug naar het hoofdgebouw in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #110 Gepost op: 19 december 2015, 19:42:40 »
Mooi gedaan Wim.  :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #111 Gepost op: 19 december 2015, 19:43:41 »
Wow, dat begint wat te worden Wim. Vloertje mooi geboend  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #112 Gepost op: 19 december 2015, 20:35:36 »
Dankuwel heren,


Net nog even de binnenmuren in de grondverf gezet.

Vloertje mooi geboend  ;D
Speciaal voor jou @Jack:


De vloer zit in de beits.


Morgen de bakstenen erin schilderen, want die grondverf is in feite de voeg.
Aanvankelijk had ik strak gepleisterde muren aan de binnenkant gemaakt, maar ik denk dat de industriële look van bakstenen het nét wat beter doet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #113 Gepost op: 20 december 2015, 08:56:36 »
Zier goed uit! Ben benieuwd naar het resultaat.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #114 Gepost op: 20 december 2015, 09:40:37 »
Mooi vloertje geworden Wim  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #115 Gepost op: 20 december 2015, 13:27:49 »
Mooi vloertje geworden Wim  8)
Dank. Het resultaat valt me inderdaad niet tegen.


Inmiddels zijn de binnenmuren ge-drybrushed met bakstenen.


Zodra de begane grond helemaal klaar is, dus alle vier de muren zijn ook voorzien van binnenmuren, dan kan de vloer van de eerste etage erin.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #116 Gepost op: 25 december 2015, 16:32:22 »
Wegdek
Voor het terrein van deze steenkolenmijn komt een weg te lopen en ik ben me vast aan het oriënteren hoe ik dat ga aanpakken. De FCS-magneetstrips in het wegdek frezen, vastplakken met houtlijm en afplamuren is natuurlijk de meest simpele manier. Ik heb geen frees, maar de ondergrond is triplex en daar kan ik makkelijk een strookje uitsnijden.
Ik zou er ook dun styreenplaat met baksteenmotief overheen kunnen plakken, maar dat zou dan eigenlijk in visgraatverband moeten gebeuren. Bovendien wordt me dat een te kostbaar verhaal.
Een wegdek van asphalt is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik zou dan bijvoorbeeld het wegdek kunnen beplakken met waterproofschuurpapier en dat net zolang met acrylaatverf beschilderen totdat het schurende effect van het schuurpapier is weggeschilderd.


Met dunne platen geëxpandeerd polystyreen is ook goed te werken. Een nadeel vind ikzelf dat het wat kwetsbaar lijkt.


Maar het resultaat lijkt heel aanvaardbaar. Tegelijkertijd is dit wel een van de beste voorbeelden die ik op internet kon vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #117 Gepost op: 26 december 2015, 09:54:22 »
Die laatste is wel errug fraai  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #118 Gepost op: 26 december 2015, 10:05:11 »
Dat is-ie zeker.


Deze kan er ook wel mee door.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #119 Gepost op: 26 december 2015, 11:00:10 »
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #120 Gepost op: 26 december 2015, 11:14:35 »
Inderdaad @Jack daar heb ik het vandaan. Voordat ik een verkeerde start maak, denk ik erover om eerst maar eens twee proefstukjes te maken: eentje met schuurpapier en eentje met geëxpandeerd polistyreen. Ik hoef er geen rails in te maken maar wel magneetstrips. En ik denk dat ik langzamerhand eens ga uitkijken naar een airbrush-setje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #121 Gepost op: 26 december 2015, 11:27:59 »
Wim, je haalt me de woorden uit de mond  ;D staat ook bovenaan mijn 'hebbe'-lijstje.

Ik was nog even verder aant zoeken naar aanleiding van jouw foto's, kwam ik dit nog tegen:

http://proto87.co.uk/electric-avenue-tram-streetcar-track.shtml

(sorry voor de vervuiling)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #122 Gepost op: 26 december 2015, 12:20:40 »
Dat zijn wel prachtige stukjes wegdek zeg. :o Daar zit je dan een eind vanaf met de wegdekverf van Faller :) Zou er niet gewoon een beetje gefröbeld kunnen worden met poeders, verf en zo. Ik ben zeker van plan dat te gaan proberen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #123 Gepost op: 26 december 2015, 13:36:38 »
(sorry voor de vervuiling)
Volgens mij is hier geen sprake van vervuiling. Steenkolenmijn 2.0 gaat niet alleen over de bouw van de mijn onder en boven de grond, maar ook over het terrein er omheen en de weg die langs het terrein van de steenkolenmijn loopt. Op het terrein zelf lopen trouwens ook rails en ik ben er nog niet uit of ik die rails ga inbedden in klei, geëxpandeerd styreen, Stelconplaten of baksteenplaat.

De firma Shapeways verkoopt trouwens een Asphalt-Walze (Straßenbahn/Übergang - H0 1:87).


Volgens mij kun je dit dingetje op een draaibank maken.


Het is een 3D-geprint rolletje dat € 11,42 kost. Het voordeel van zo'n dingetje is dat je een strakke basis krijgt om verder te werken.

Daar zit je dan een eind vanaf met de wegdekverf van Faller :) Zou er niet gewoon een beetje gefröbeld kunnen worden met poeders, verf en zo. Ik ben zeker van plan dat te gaan proberen.
Ik denk dat het zeker de moeite van het proberen waard is. Met een paar vegen airbrush ben je volgens mij al halverwege.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #124 Gepost op: 31 december 2015, 17:31:28 »
Een kleine update
Na dat asfalt-gedoe ben ik ook bij mezelf ook maar eens gaan kijken hoe breed zo’n weg nou eigenlijk moet worden en van waar tot waar die weg dan gaat lopen. Maar dan moet ik eerst uitvogelen waar wat precies komt en hoeveel ruimte ik eigenlijk heb, want 90 x 50 cm lijkt heel wat, maar je komt natuurlijk altijd ruimte te kort.
Om ruimtelijke indeling van het terrein van de steenkolenmijn scherp te krijgen moest ik maar eens beginnen met het zagen van een gat waar Schacht 2 in kan zakken.


Dat zakt er aardig in. De lade heb ik ook meteen maar gemaakt. Die wordt nog wat hoger geplaatst zodat de lade nét onder de onderkant van de schacht door glijdt.


Die lade is niet veel meer dan een U-vormige bak waar het ondergrondse mijngebeuren een plek gaat krijgen.


Voorlopig is dit zo’n beetje de bovengrondse indeling van het terrein zoals ik het in gedachten had. Het gebouw uiterst links is de behuizing voor de ophaalinstallatie van Schacht 1 die er rechts naast staat. Het grotere gebouw in het midden is het hoofdgebouw, rechts daarnaast staat de opbouw voor Schacht 2 en aan de rechts het gebouw voor de ophaalinstallatie van Schacht 2. Het gebouw uiterst rechts wordt denk ik een werkplaats.
Aan de achterzijde lopen twee sporen waar de steenkool wordt afgevoerd en voorlangs de gebouwen komt een smalspoor dat wordt ingebed in de bestrating. Deze krijgt een aansluiting met beide schachtgebouwen. Dat gebeurt met kleine draaischijven.


Een andere mogelijkheid is de gebouwen uiterst links en rechts verwisselen, maar dat gaat geen echte ruimtewinst opleveren.


Of het ketelhuis met de ophaalinrichting tussen de beide schachten. Dat levert wel ruimtewinst op omdat één gebouw de behuizing zou worden voor twee ophaalinstallaties.
Het moge duidelijk zijn dat ik de beide schachtbokken er nog niet heb opgezet, maar die fantaseren jullie er wel bij.


Oh ja, dan natuurlijk nog de weg die voor het fabrieksterrein langs loopt. Het wegdek heb ik nu gemeten op 75 mm breed, nog los van een strookje links voor trottoirtegels en rechts een strookje gras. Het fabrieksterrein wordt afgescheiden met hekwerk of een muur en natuurlijk een fabriekspoort met een onsamenhangende leuze erboven zoals ”Eendracht macht eh... maakt... nou ja, daar moet ik nog eens rustig over nadenken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)