Auteur Topic: tandrad  (gelezen 13091 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rdatema

  • Gast
tandrad
« Gepost op: 25 september 2015, 13:38:55 »
Weer een beginnersvraag :) : ik wil graag een hoogte overwinnen met mijn rails en heb niet de afstand of de ruimte voor dan wel een kleine hellingshoek, dan wel een spiraal. Een tandradbaan lijkt een leuke oplossing. Maar dan...

Heb op MP treintje gezien en via webshops wel iets met staaf om rail te maken. Hoe werkt een en ander ? Zijn er veel verschillende systemen ? Heb al even gezocht op forum, maar kon niet concrete info vinden.

Wellicht zelfs iemand nog iets ter overname liggen ?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: tandrad
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2015, 15:39:22 »
Ik ken het tandradsysteem in H0 alleen van Fleischmann. Die hebben overigens ook een systeem in N. LGB heeft trouwens ook wat (maar die doen geen H0).

In de eerste plaats heb je een lok nodig met een tandrad tussen de wielen. Een heel bekende van Fleischmann is "Carl":


Foto: Catawiki

of de "Edelweiss":


Foto: Catawiki

Voor het lokje op de tweede foto zie je een stapel strips liggen, de zogenaamde tandheugel. Deze kun je midden tussen de railstaven monteren. Je hoeft de tandheugel alleen op de hellingen te gebruiken. Het tandradlokje kan overal rijden, met of zonder tandheugel, maar heeft de tandheugel nodig op de steilere hellingen.

De tandheugel-strip is bedoeld voor Fleischmann rails. Rails van andere fabrikanten kunnen een lagere railstaaf hebben, waardoor de tandheugel te hoog komt te liggen.

Vaak zie je aan het begin van de tandheugel dat het lokje even "springt" omdat het tandwiel niet helemaal goed staat om in de tandheugel te grijpen. Dat kun je oplossen door het begin van de tandheugel een beetje af te schuinen. Het tandwiel van de lok schuift er dan makkelijker in. Waar de strips op elkaar aansluiten hoef je dat vanzelfsprekend niet te doen.


Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: tandrad
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2015, 16:09:40 »
Die tandradlok op MP, is dat deze?


Foto: Marktplaats

Toen Piko deze alles behalve Nederlandse lok van NS logo's voorzag en hier ging verkopen, hebben we dubbel gelegen van het lachen. Maar ja, het was Piko-DDR. En wellicht hebben ze zich laten misleiden door Jouef, die zoiets al jaren eerder gedaan had.

Dit is dus een nep model. Bovendien stamt het uit de DDR tijd. De kwaliteit van Piko in de DDR tijd en Piko nu is niet te vergelijken. Het ding reed dan ook verschrikkelijk.
Daarnaast ben ik er tamelijk zeker van dat deze lok geen tandrad aandrijving heeft. Ik vermoed dat de aanbieder de tandwielen van de gewone aandrijving tussen de wielen heeft gezien, en daaruit ten onrechte de conclusie 'tandrad' heeft getrokken. Dat gaat helaas niet echt werken. Of eigenlijk, echt niet.

Het ding is wel leuk in het rariteiten kabinet, naast de uit geel kunststof gegoten en als DE-II verkochte Vliegende Hamburger van Piko, de Roco NS 1983 die eigenlijk een vergeelde BR218 is, en de Jouef krokodil in NS geel/grijs.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: tandrad
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2015, 17:25:03 »
ik heb dit oerlelijke ding ook in grijs geel. Gebruik hem om te testen. Maar asl deze het is die Dirk laat zien Kan ik alleen maar zeggen 30 euro voor een oude Piko DDR in een niet bestaande versie is veel te veel geld. En het is zeker geen tandloc
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rdatema

  • Gast
Re: tandrad
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2015, 18:21:22 »
Kijk, dit is spijkers met koppen. De getooende tandradloc was idd degene die ik gezien had. Laat ik dus maar lopen. Ik ga eens rustig verder zoeken en wellicht scoor ik iets in Houten.

Nog 1 vraag: de snelheid van de loc verandert niet bij het stijgen of dalen ? Gezien de constructie kan dat bijna niet, maar toch even voor de zekerheid...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: tandrad
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2015, 18:26:38 »
Snelheid: klimmen gaat (zowel in model als in 't echt) vaak wat langzamer dan dalen. Bij klimmen moet de lok de hele trein meezeulen, bij dalen hoeft hij alleen te remmen. De snelheid wordt in het grootspoor bij het dalen met name begrensd door wat nog veilig is.
Rijd je digitaal met een lastgeregelde decoder, dan zou de lok net zo snel kunnen klimmen als dalen, maar dat is dus niet realistisch.

Nog een paar feitjes over tandrad in 't echie.

Tandradbanen zijn gewoonlijk enkelspoor, en het bovenste station is gewoonlijk een kopstation met slechts één kopspoor. Als er al wissels zijn in het kopstation, dan is dat een vlak deel en niet in de helling.

Op een tandradbaan rijdt de lok altijd onderaan. Hij duwt de trein omhoog, en hij remt de trein bij het dalen. Een de helling op trekkende lok zou een te zware belasting betekenen voor het trekwerk (de koppelingen), en bij breuk van een koppeling is het risico op door de remmen heen omlaag rollende wagons te groot.

Omdat er flink geklommen of gedaald moet worden, is de snelheid best laag, soms minder dan 10 kilometer per uur.

Natuurlijk ben je op je eigen baan vrij hoe je het doet: het is jouw werkelijkheid. Er is één compromis dat je nooit zult kunnen sluiten: je kunt een wissel niet voorzien van tandheugel want de wisseltongen zitten in de weg, dus een wissel in de helling met een tandheugel is uitgesloten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

rdatema

  • Gast
Re: tandrad
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2015, 18:29:28 »
Dank je wel Dirk, je laatste post is nuttig voor me. Ik wil inderdaad mijn werkelijkheid aan laten sluiten bij de "echte"  werkelijkheid, mocht die als bestaan :)...

Kwan in webshop de H0 Fleischmann tandrad toevoeging al tegen, nu nog even zoeken naar betaalbaar locje en realistische personenwagonnetjes

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: tandrad
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2015, 18:48:53 »
Nog een noot wat betreft wissels: in de Brienz-Rothorn-Bahn (ca. 25%, gemiddelde snelheid < 10kmh) komt wel een wissel voor. Dit wissel is zoveel mogelijk voorzien van tandheugel en ligt op een relatief vlak stukje van de baan. Hier is de tandheugel onderbroken ter hoogte van de tongen; vandaar dat het redelijk vlak moet zijn - anders zou de trein daar blijven hangen bij het stijgen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: tandrad
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2015, 20:37:22 »
Beste Roelof,

Ik ben nog in het bezit van het blauw witte Fleischmann lokje (ELB = Edelweiss Lokal Bahn).  Lokje is zo'n 45 jaar oud (en helaas niet te koop...).  Later heb ik daar 2 passende rijtuigen bij gekocht, eveneens ELB in blauw wit, een personen en een bagagerijtuig, beide kort van bouw en 2-assig.  Daarnaast heb ik vrijwel dezelfde lok (ook van Fleischmann (E69)) in het donkergroen maar dan zonder tandrad.  Een ander verschil is de overbrenging; het tandradlokje heeft een aanmerkelijk lagere maximum snelheid!  Door de grotere vertraging is de snelheid berg-op niet zo erg veel lager als berg-af.  Ik meen me te herinneren dat er zo'n 40jaar geleden ook een geheel zwart tandrad stoomlokje leverbaar was maar weet dat niet meer zeker.  Het kan zijn dat de ' Carl' hiervan afgeleid is... 

Bij Hobby in Praktijk, waar ik een maand of 2-3 geleden ( dat geheugen, he.....) voor het eerst ben geweest, hebben ze dit ELB e-lokje rijden!! Is volgens mij opgenomen in een pendelschakeling.  Misschien als je genoeg biedt???

Ik heb geen kunststof tandrad meer, maar weet nog dat dat heel eenvoudig tussen de (Fleischmann) rail bevestigd kon worden.  Zoals al vermeld kun je dat niet binnen een wissel monteren.

Het lokje is niet zo gedetailleerd maar mede vanwege de frisse lichtblauw-witte kleurstelling wel erg leuk om te zien.

Succes met zoeken!

Mvg, Frans Vos
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: tandrad
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2015, 21:27:48 »
In houten kom je de blauw witte ELB loc nog wel tegen voor rond de €25 -50
de wagons zijn er wel vaker rond de €10
de tand rad kan je even informeren bij anw in medemblik
dacht dat ie ze had liggen

rdatema

  • Gast
Re: tandrad
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2015, 00:50:00 »
Vandaag mijn eerste keer Houten. Alsof je in de treintjeshemel komt. Werkelijk...

Een edelweiss locje gescoord (foto's komen nog, nog niet  gelukt te posten)  en tandrad-tandjes. Nu passen die alleen niet in mijn rails, de afstand tussen de bielsjes is net te weinig. Hoort er bij de tandrad-toevoeging aparte rails of heb ik de verkeerde:) ?

Probeer morgen nog even fotootjes toe te voegen, maar was te nieuwsgierig naar jullie reacties :)...

rdatema

  • Gast
Re: tandrad
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2015, 09:26:03 »
Zelf ook wat speurwerk gedaan. De tandrad van Fleischmann heeft enkel af en toe een verbindingsstukje naar beneden, degene die ik gekocht heb heeft dat over de hele lengte. Zijn er meerdere systemen ?

Gezien de kostprijs van de tandradrails (ik betaalde voor 6 stukken van 20 cm een tientje, maar via webshops toch nog redelijk prijzig) overweeg ik te gaan dremelen om ze passend te maken. Iemand tips of ideeen ?

Foto's volgen nog steeds, heb ruzie met mijnalbum.nl

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: tandrad
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2015, 13:25:11 »
Te oordelen naar je verhaal heb je mooie spullen gekocht. Ben benieuwd naar de foto's.  :)
Voor het plaatsen van foto's staat hier: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1327.0 een uitleg.  Succes.

Groet, Gert-Jan

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: tandrad
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2015, 13:30:22 »
Ben ook wel benieuwd wat er allemaal uit de treinen hemel meegekomen is.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rdatema

  • Gast
Re: tandrad
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2015, 20:21:24 »
Sorry heren (en dames !), even uit de running geweest. Ongelukje met racefiets, sleutelbeen uit de kom, afgelopen vrijdag geopereerd, nu 6 weken mitella en heel kalm aan doen....

Hieronder de beloofde foto's. Eerste twee van mijn locje, laatste van mijn tandradtoevoeging voor de rails. In mijn onwetendheid zo gekocht, dus zonder de beugeltjes die erbij schijnen te horen... Thuis tot de ontdekking gekomen dat de uitsparingen tussen de bielzen en openingen van de tandrad niet bij elkaar lijken te passen. Wel is de vertanding passend. Aanpassen zou kunnen, maar is extra werk... Andere rails lijkt me niet de oplossing, maar misschien zie ik dat verkeerd...







Overigens blij dat het me eindelijk lijkt te lukken foto's te plaatsen :)

Reacties welkom...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: tandrad
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2015, 21:51:57 »
Leuk! (Het spul dat je hebt)
Niet leuk! (Het gedoe met je sleutelbeen)

Welk merk rails heb je?

De tandheugel-strip is bedoeld voor Fleischmann rails.

De beugels die je nodig hebt om de tandheugel te monteren, liggen op een eerder geposte foto op een stapeltje rechts vooraan:

Foto: Catawiki
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: tandrad
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2024, 17:23:10 »
Nog een noot wat betreft wissels: in de Brienz-Rothorn-Bahn (ca. 25%, gemiddelde snelheid < 10kmh) komt wel een wissel voor. Dit wissel is zoveel mogelijk voorzien van tandheugel en ligt op een relatief vlak stukje van de baan. Hier is de tandheugel onderbroken ter hoogte van de tongen; vandaar dat het redelijk vlak moet zijn - anders zou de trein daar blijven hangen bij het stijgen.

En zo eentje kwam ik vanmiddag tegen in Wengen...
Ze komen ook wel op flauwe hellingen voor.


Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: tandrad
« Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2024, 18:44:54 »
Ik heb vandaag die wissels met tandrad eens bestudeerd.
Behalve dat de rails-tongen bewegen, bewegen die tandrad stangen ook.
Het tandwiel verliest dus nooit grip, ondanks dat de tandwielen net zo breed zijn als het tandrad.

Ook een leuke: bovenleiding bij een wissel van een tandradbaan, waarbij op twee fasen wisselstroom gereden word. (Jungfraubahn)
Om kortsluiting te voorkomen, wordt de (dubbele) pantograaf naar beneden gedrukt op een stuk kunststof dat tussen de pantografen zit. Er wordt daarom altijd met meerdere pantografen per treinstel gereden.




Ik geloof dat we afdwalen...
Paul