Auteur Topic: Glückauf  (gelezen 43396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2015, 13:19:23 »
Het is altijd leuk als mensen met je mee denken en oplossingen aandragen. Vooral blijven doen @Wim Corduwener.
De onderdelen van de fabriek zijn wel op maar ik heb hier een doos vol met onderdelen. Bij veel bouwpakketten zitten onderdelen die je niet gebruikt. Ook heb ik in het verleden gebouwen gekocht die achteraf toch niet gebruikt gaan worden en ook heb ik regelmatig losse onderdelen gekocht ( zoals jij met die locloods) 
In die doos moet ik toch iets kunnen vinden om een verdieping toe te voegen.   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2015, 13:40:48 »
Het is altijd leuk als mensen met je mee denken en oplossingen aandragen. Vooral blijven doen.
En dat blijf ik ook doen.
Je gaat het spul wel schilderen en netjes invoegen?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2015, 13:57:51 »
Je gaat het spul wel schilderen en netjes invoegen?  ;)

Uiteraard.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2015, 15:01:05 »
Als mijn zolderkamer weer op orde is wil ik eens een experiment uitvoeren met invoegen. Wat ik tot nu toe deed is eerst de bakstenen en de voegen grijs schilderen en er dan met drybrush baksteenrood er overheen schilderen. Wat ik nu wil proberen is de bakstenen baksteenrood schilderen en dan met grijs voegmiddel inwassen. Inderdaad, hetzelfde spul waar je echte tegels mee invoegt. Voegmiddel heeft een fijne poederige structuur en volgens mij zou dat moeten lukken. Bijkomend voordeel van deze methode is dat je gelijk irritante kiertjes kunt wegpoetsen.
Maar misschien zijn er wel meer hobbyisten die hier ervaring mee hebben?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2015, 23:00:45 »
Vandaag bezig geweest om een verdieping toe te voegen aan de toren. Omdat ik geen geveldelen met dezelfde boogramen meer heb voeg ik die verdieping aan de onderkant toe om de stijl van de toren intact te houden.


Blinde gevels die qua kleur afwijken van de rest van de toren maar de baksteentjes zijn even groot, stripjes uit dezelfde baksteenplaat die ik ook voor de andere hoeken heb gebruikt en een boog van een locloodsdeur die ik verklein tot de juiste maat. De deuren die ik eerder in de toren had gezet worden weer verwisseld met de boogramen.



groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #30 Gepost op: 24 september 2015, 00:50:09 »
@GéJé dat ziet er strak uit. Heb je toevallig ook nog een fotootje vanaf de andere kant?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #31 Gepost op: 24 september 2015, 10:38:18 »
Keurig opgelost Gert-Jan. Na een verfbeurt zie je er niets meer van. ;) Top.

Heb je aan de achterkant nou geen dubbele deur op de eerste etage? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #32 Gepost op: 24 september 2015, 19:33:18 »
Heb je aan de achterkant nou geen dubbele deur op de eerste etage? ::)

Nee Pierre, de deuren die ik eerst gebruikt had zijn er weer uit gehaald en terug omgewisseld met boogramen.

 

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2015, 20:18:38 »
Goed gelukt! de verhoudingen zijn ook prima.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #34 Gepost op: 24 september 2015, 20:54:57 »
Heb je toevallig ook nog een fotootje vanaf de andere kant?

De andere kant is precies hetzelfde dus daar had ik geen foto van gemaakt maar als jij die graag wil zien dan maak ik er toch even één.

De bovenste verdiepingen staan overigens nog los op de onderste.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #35 Gepost op: 24 september 2015, 21:37:39 »
Nou Gert-Jan ik was eigenlijk nieuwsgierig of aan de andere kant van dat bijgebouw een deur zat.


Bij de Kibri-versie zit de ingang van dat bijgebouw aan de kant van de liftschacht. Het meest interessante deel van die gevel is daardoor vrijwel geheel aan het zicht introkken.
Deze versie van Kibri heb ikzelf ook en ik heb het bijgebouw een kwartslag gedraaid, waardoor de voorgevel met de ingang aan de zijkant staat en daarmee meer in het zicht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #36 Gepost op: 24 september 2015, 22:17:28 »
@Wim Corduwener
De gevels van het gebouw zijn gelijk dus daar zit inderdaad ook een deur.


De donkerbruine stukken zijn inzetstukken die dezelfde afmeting hebben als een set locloods deuren. Je kan bij dit bouwpakket kiezen of je de grote deuren of de inzet met de kleine deur monteert. Aan de kant die van de toren af staat heb ik het inzetstuk verwijderd want daar wil ik de grote  deuren plaatsen zodat je een goed zicht naar binnen hebt. Ik heb namelijk al in gedachten om daar een mooi interieur in te maken met een stoommachine om de lift aan te drijven.






Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #37 Gepost op: 24 september 2015, 22:40:55 »
Wauw ... dat lijkt me tof zo'n interieur. Dat is wel een uitdaging zeg. Komt er behalve een mooi interieur ook nog een elektromotortje in die de zaak laat draaien? Of maak je die onder de tafel? 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #38 Gepost op: 24 september 2015, 22:43:05 »
Er komt inderdaad nog een elektromotor onder de stoommachine om alles aan te drijven.

 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2015, 22:56:59 »
Ik kan niet wachten om alles te zien draaien. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #40 Gepost op: 24 september 2015, 23:09:01 »
Ik denk dat het inderdaad een prima keuze is om die grote deur aan de andere kant te maken. Bovendien ook wel logisch omdat zo’n grote stoommachine toch ergens naar binnen moet.
Ik ben wel benieuwd hoe je dit in elkaar gaat zetten.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #41 Gepost op: 25 september 2015, 08:28:42 »
Die machines gingen gewoonlijk in onderdelen naar binnen om ter plekke in elkaar gezet te worden. Dan heb je echter nog steeds grote deuren nodig, want ook die onderdelen zijn niet klein.

Ik blijf dit met grote aandacht volgen!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #42 Gepost op: 4 oktober 2015, 13:38:57 »
De toren zit helemaal in elkaar en staat in de plamuur. Tussen de donkere bakstenen van de onderste verdieping en de lichtere van de bovenste heb ik een rollaag aangebracht. Als de plamuur droog is kan ik alles vlak schuren. Misschien dat ik daar aan het eind van de dag nog een update over kan plaatsen.



Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #43 Gepost op: 4 oktober 2015, 17:13:56 »
Wordt écht een mooie toren. Bakstenen en rollagen is wel helemaal mijn dingetje.
Hij staat nu in de plamuur, gaan dan niet alle voegen vol zitten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #44 Gepost op: 4 oktober 2015, 17:35:09 »
grijze plamuur hé @Wim Corduwener
dus als er voegen vol gaan zitten hoef ik die niet meer te voegen.  8)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #45 Gepost op: 4 oktober 2015, 17:43:55 »
Ach, daar ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat wordt.
Ik was al van plan om een keertje een experiment te doen met grijs voegmiddel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #46 Gepost op: 4 oktober 2015, 18:13:35 »
Ik heb op internet een keer een workshop gezien waar ze het deden met vloeibaar schuurmiddel. Jif, of tegenwoordig Cif, maar die voegen vond ik te wit. Ik wil het proberen met verdunde cement.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #47 Gepost op: 4 oktober 2015, 19:58:20 »
Prima plan. Ik denk dat cement ongeveer dezelfde uitwerking heeft als voegmiddel. Als het cement een beetje is ingedroogd dan kun je het met een nat sponsje weer van de stenen verwijderen.   
Nog een vraag: je hebt mooie grote ramen in je toren zitten, komt daar nog iets zichtbaars zoals bijvoorbeeld de constructie van de liftschacht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #48 Gepost op: 4 oktober 2015, 20:16:54 »
Nog een vraag: je hebt mooie grote ramen in je toren zitten, komt daar nog iets zichtbaars zoals bijvoorbeeld de constructie van de liftschacht?

nou, @Wim Corduwener
Da's nu ook toevallig! Laat ik daar nu net mee bezig zijn.  :)

Ik had gehoopt dat ik vandaag de hoeken kon schuren maar de plamuur droogt minder snel dan ik gehoopt had. De plamuur is droog maar nog niet genoeg uitgehard om te kunnen schuren. Daarom ben ik met een ander klusje begonnen. De afwerking van de binnenkant van de toren.

eerst snij ik een stuk grijs karton op maat en snij ik de vouwen in met de botte kant van een mes.


Na het vouwen past het karton mooi strak in de toren.


De ramen worden afgetekend.


en vervolgens uitgesneden.


Zo is de binnenkant van de toren netjes afgewerkt.


Over een staalconstructie ben ik nog aan het nadenken. Ik heb nog wel het één en ander aan profielen liggen maar ik vraag me af hoeveel daarvan zichtbaar blijft als de ramen gemonteerd zijn.

Groet, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #49 Gepost op: 4 oktober 2015, 20:31:01 »
Ik vind het een erg leuk project Gert-Jan en volg je met belangstelling. Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat van de voegen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé