Auteur Topic: Glückauf  (gelezen 43391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #100 Gepost op: 20 februari 2016, 22:28:52 »
@Dirk T,
De voorbeelden die je aandraagt heb ik ook allemaal gezien. Als ik ga zoeken op dit onderwerp vind ik veel foto's maar geen één filmpje van een 1:1 voorbeeld.
Die kant-en-klare modellen vallen in prijs nog niet eens tegen.
Dat vind ik ook maar dit model is van karton en het lijkt mij niet geschikt om hier een werkend model van te maken.
Gezien de rondlopende vertanding lijkt 360 graden draaien voor de hand liggend. Voor 180 graden volstaat pakweg de helft van de vertanding en geld weggooien deden ze niet aan.
Deze ken ik ook, maar ik heb op alle foto's van 1:1 modellen nog geen één voorbeeld gevonden met zo'n vertanding op de ringen.
Citaat
Filmpje van een model waarin met de hand 360 graden gedraaid wordt:
Dat deze meneer zijn model 3600 draait, wil nog niet zeggen dat het in het echt ook zo gebeurde.
Citaat
Citaat van: https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.

Oftewel, 360 graden draaien is correct.
'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden.  ::)

Ik ben er dus nog niet helemaal uit en zoek verder naar een filmpje van een werkende roltrommel.

 





Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #101 Gepost op: 20 februari 2016, 23:04:45 »
'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden.

Daar ben ik het met mijn kennis van het Duits niet mee eens. Dan was het namelijk geen "weiteren Drehung" geweest, maar was er een woord als bijvoorbeeld "zurück" gebruikt.
De vertaling van 'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' is 'Een verdere draaiing van 180 graden'. Een vertaling als "180 graden terug draaien..." is taalkundig gezien echt onjuist.

Bovendien is het bij terugdraaien nutteloos om opnieuw de 180 graden te melden. Bij het doordraaien is het wèl relevant, om aan te geven dat de installatie terugkomt in de uitgangspositie.

Voor mij is deze woordkeuze en zinsbouw met elkaar in overeenstemming, en doorslaggevend.

Aandrijvingstechnisch is het ook eenvoudiger om 360 graden te draaien, want de aandrijving hoeft het geheel dan maar één kant op te kunnen draaien. Dat verschil is een kostentechnische verdediging om de duurdere 360 graden vertanding toe te passen.

Natuurlijk zou ik het ook graag in het echt zien, maar voor mij leidt het geen twijfel dat er 360 graden gedraaid wordt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #102 Gepost op: 20 februari 2016, 23:20:12 »
Volgens mij kan 'Einer weiteren' ook 'een volgende' betekenen en in dat geval is er niet perse sprake van een voortzetting van de voorgaande beweging.

Bedankt voor je inbreng @Dirk T,

 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #103 Gepost op: 20 februari 2016, 23:26:16 »
Volgens mij kan 'Einer weiteren' ook 'een volgende' betekenen

Volgens mij dus niet. Speciaal voor jou heb ik nog even mijn woordenboeken erbij gepakt, en die geven allemaal als vertaling "verder". Wanneer je 'volgende' als vertaling kiest, kan dat alleen in de betekenis van 'verder'. Iets als 'een volgende stap' is bijvoorbeeld ook altijd een verdere stap, omdat het stappen al richting in zich heeft.

Bovendien, zoals ik al zei, als het om terugdraaien zou gaan is het nodeloos om de 180 graden opnieuw te melden. Bij het doordraaien is het daarentegen van essentieel belang. Maar dat terzijde.

Maar 't is jouw bouwproject, en jouw vrije keuze en interpretatie. Ik zie de voortgang graag! Het wordt hoe dan ook mooi, wat je tot nu toe laat zien!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #104 Gepost op: 21 februari 2016, 13:36:03 »
Als jullie het goed vinden sla ik de Duitse les even over.
Aandrijvingstechnisch is het ook eenvoudiger om 360 graden te draaien, want de aandrijving hoeft het geheel dan maar één kant op te kunnen draaien. Dat verschil is een kostentechnische verdediging om de duurdere 360 graden vertanding toe te passen.
Ik vraag me alleen af hoe of je de rails na zo'n 360º draai weer precies laat aansluiten. Eén millimeter verschil tussen de rails van die Kreiselkipper op de aansluitende rails en je hebt volgens mij een ontspoorde lorrie.
Karton op styreen?


Ikzelf ben er nog niet uit. Ik denk zelf dat dit draaiding best zou kunnen draaien. Aan de bovenzijde moet weleen soort strip komen die de lorrie tegenhoudt als-ie ondersteboven hangt, anders ligt dat ding natuurlijk samen met de steenkool in de stortbak.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #105 Gepost op: 21 februari 2016, 16:12:14 »
Ik ben momenteel niet zo veel op het forum te vinden omdat ik met heel andere dingen bezig ben maar ... daar zal ik jullie niet mee lastig vallen :) In de eerste plaats mijn complimenten voor dit project Gert-Jan. Ik vind het helemaal top man. ;) Zeker al het ook nog gaat bewegen. Ik zit hier ook even over te denken en ik geloof dat je het je zelf niet te moeilijk moet maken en voor een (bijna) 180 graden beweging moet kiezen. Dit is makkelijk te regelen met een servo en een stangetje.  Heeft als bijkomend voordeel dat de rails weer perfect op elkaar aansluit in teruggedraaide stand en de lorrie kan zo weer aangehaakt worden. Het enige is dat je de stortbak/goot iets uit het midden moet plaatsen of wat breder moet maken.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #106 Gepost op: 21 februari 2016, 16:53:18 »
Dit was mijn oorspronkelijke plan @Pierre.
Je kan goed schetsen want dit geeft goed weer wat ik in gedachten had. Alleen i.p.v. de draad aan het platvorm te monteren had ik bedacht om de draad over de trommel te laten lopen en dan aan de andere kant weer naar beneden met daar een contragewicht waardoor de trommel weer netjes terug loopt.
Toen ging ik me dus afvragen  of zo'n trommel 1800 of 3600 draait en begon ik te twijfelen aan mijn oorspronkelijke plan. Aangezien dit echter de makkelijkste manier is om de trommel te draaien, en ook weer in de juiste startpositie  te krijgen, gaat het dus zoiets worden.
Zoals @Dirk T ook al schreef:
Citaat
Altijd interessant om te zien hoe ook in het echt hetzelfde probleem door verschillende mensen verschillend opgelost wordt. En daar heeft gewoonlijk ieder z'n eigen verhaal bij. Ik vind dat leuk.
In het echt zal het dus ook wel op verschillende manieren gegaan zijn en dan ga ik in schaal dus ook maar voor de makkelijkste oplossing. 




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #107 Gepost op: 21 februari 2016, 17:36:23 »
De meest eenvoudige oplossing is vaak ook de minst storinggevoelige.
Mijn eigenwijze vraag blijft wèl: waarom met een draad met een contragewicht? Je kunt ook de hele trommel verzwaren met een gewicht, zodat de trommel netjes op de rollen blijft liggen. In feite hoef je geen contragewicht te maken omdat die servo die trommel weer netjes terugzet in de oorspronkelijke stand.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #108 Gepost op: 21 februari 2016, 18:00:07 »
Als aanvulling heb ik nog even gezocht en volgens mij is er geen reden waarom die trommel helemaal rond zou moeten draaien.
De echte:





En op schaal:

Deze versie is voor normaalspoor gemaakt, maar het principe is hetzelfde.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #109 Gepost op: 21 februari 2016, 18:42:58 »
Kijk! dat zijn de filmpjes waar ik naar op zoek was!
Bedankt @Wim Corduwener.

Mijn eigenwijze vraag blijft wèl: waarom met een draad met een contragewicht?

In de tekening van Pierre moet de rode lijn een stangetje zijn want een touwtje kan niet duwen. Zo'n stangetje valt te veel op voor iets dat daar in het echt niet aanwezig is om de trommel te draaien. Een touwtje over de trommel is dan volgens mij een betere oplossing. Zoals gezegd; een touwtje kan niet duwen, dus vandaar een contragewicht aan de andere kant.
 

Groet, Gert-Jan



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #110 Gepost op: 21 februari 2016, 19:19:40 »
Ziet er fantastisch uit @GéJé maar ik vind het een beetje omslachtig uitgevoerd. Bovendien moet je aan beide zijden van die trommel zo’n draadje met gewicht laten lopen, anders trekt die trommel scheef.
Enfin, ik ga het volgen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #111 Gepost op: 21 februari 2016, 19:42:01 »
Niet om de pret te bederven, want je kunt dit vanzelfsprekend toepassen op de kleine smalspoor karretjes waar je mee bezig bent, maar de 1:1 filmpjes gaan natuurlijk over heel andersoortige wagens met vooral heel andere massa's.

Als alternatief voor het gewichtje aan de andere kant kun je ook met een extra wiel onder het oppervlakte werken, en dat wiel bedienen met een servo.



Overigens vind ik dat je bij gebruik van een touwtje voor de aandrijving, iets betrouwbaars moet verzinnen voor het vaststellen dat de nul-positie bereikt is. De stand van de servo is op zich wel betrouwbaar, maar is de touwoverbenging dat ook?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #112 Gepost op: 21 februari 2016, 19:51:04 »
Ik zou alleen die onderste cirkel niet precies recht onder die trommel plaatsen, maar een stuk naar links of naar rechts.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #113 Gepost op: 21 februari 2016, 21:27:06 »
Ik heb ook nog een filmpje gevonden van een coll. die hier ook mee aan het stoeien is, in jou spoorbreedte ook nog.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #114 Gepost op: 6 maart 2016, 22:32:04 »
Vandaag weer een beetje gedaan aan de modelbouw.
Ik ben begonnen met het schilderen van de vloer van het machine gebouw. Eerst alles wit geschilderd en daarna met een klein penseel de zwarte tegeltjes inkleuren.

Het resultaat is niet wat ik er van verwacht had.  De voegen lopen ook vol met zwarte verf en daardoor ziet het er niet echt strak uit. Ik ben hier maar gestopt om de verf te laten drogen en daarna ga ik eens proberen hoe het er uit komt te zien nadat ik gevoegd heb. Als het er na voegen beter uit ziet ga ik op deze manier verder, anders moet ik een andere oplossing zoeken.

Verder dan maar met de kiep installatie.
Bij veel modelbouw huisjes zit een bodemplaat. Ik gebruik die bodemplaten nooit omdat ik de huisjes liever rechtstreeks op de ban plaats. Die bodemplaten bewaar ik altijd wel omdat er vaak mooie bestrating op zit.
Van één van die bodemplaten kan ik nu mooi de bestrating rond de kiep installatie maken. 


Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #115 Gepost op: 7 maart 2016, 01:16:31 »
De vloer wit schilderen en dan met een zwarte fineliner de zwarte tegeltjes inkleuren. Daarna de vloer fixeren en dan met grijs voegmiddel invoegen. Grijs voegmiddel verkoop je in je eigen winkel.  :D
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #116 Gepost op: 7 maart 2016, 19:40:59 »
Oh dat is een goede tip. Zo ga ik het proberen. Bedankt @Wim
Als voegmiddel wil ik de koperpoets weer gebruiken want dat geeft een goed resultaat.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #117 Gepost op: 7 maart 2016, 22:27:39 »
Oh dat is een goede tip. Zo ga ik het proberen. Bedankt @Wim
Als voegmiddel wil ik de koperpoets weer gebruiken want dat geeft een goed resultaat.

Misschien is het te overwegen om voor die perronrestanten die je nu hebt gebruikt, gewoon een strak plaatje met tegeltjes te gebruiken? Die bok waar dat aandrijfwiel op vastzit zou je er dan gewoon kunnen uitzagen en in of op dat nieuwe vloertje kunnen zetten.
Met koperpoets heb ik geen ervaring; wèl met voegmiddel.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #118 Gepost op: 7 mei 2017, 09:38:39 »
Hallo Gert Jan,

Heb je nog een aandrijving gemaakt voor de stoommachine?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten mark

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #119 Gepost op: 7 mei 2017, 12:50:56 »
Hallo @mark mms,

Dit project ligt helaas stil. Net als de rest van de hobby. Ik ben druk met m'n werk en de tijd die over blijft besteed ik voornamelijk aan klussen in en om het huis.

Groet,
Gert-Jan

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #120 Gepost op: 7 mei 2017, 19:38:43 »
Jammer, ik had wel gelezen dat je (tijdelijk) gestopt was, maar hoopte dat je dit project nog af had kunnen maken.

In ieder geval veel succes met huis en werk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #121 Gepost op: 8 mei 2017, 19:42:07 »
De Bouw ligt stil maar ik ben wel regelmatig bezig met het uit denken van de mechanica achter dit project. Het laten rijden van de karretjes, bewegen van de lift, in- en uitladen van de karretjes, bewegen van de kiep installatie, aandrijving van de stoommachine  enz.
Misschien, als ik dit allemaal uitgedacht heb, ga ik een kleine module maken waar dit allemaal in kan worden verwerkt.

Groet,

Gert-Jan

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Glückauf
« Reactie #122 Gepost op: 8 januari 2018, 21:06:14 »
Dit is mijn creatie van schacht 2 van de Staatsmijn Emma in Hoensbroek. De schacht is van Joswood de losvloer en ophaalgebouw heb ik zelf gemaakt.


Ik heb je foto even zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim
The following users thanked this post: GéJé

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #123 Gepost op: 9 januari 2018, 07:45:56 »
Hallo Bert,

Die is prachtig mooi gelukt!
Kan het zijn dat ik een aantal stukken heb mogen bewonderen in Sittard en een tijd geleden in 't Loon Heerlen?

M.v.g. Mark

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Glückauf
« Reactie #124 Gepost op: 9 januari 2018, 08:33:07 »
Deze heb ik de eerste keer tentoon gesteld tijdens het evenement Wéntjerdruim in Sittard, afgelopen 3 weken. Toen we in het loon stonden had ik hem nog niet gemaakt.

Gr. Bert.