Auteur Topic: Lima Loc  (gelezen 7400 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rdatema

  • Gast
Lima Loc
« Gepost op: 8 september 2015, 14:05:22 »
Dag iedereen !

Gisteren voorstelrondje gedaan en positief verrast over de reacties. Derhalve hier mijn eerste post. Bij een opgescharreld partijtje modelspoor kwam ik een Lima locje tegen. Bij het openschroeven voor de noodzakelijke onderhoudsbeurt, kreeg ik de indruk dat het om een oud exemplaar ging.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ? Ik weet nog niet zo goed waar ik info over locs kan vinden en ben wel nieuwsgierig :)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2015, 14:33:27 »
Zo, eerst even het plaatje zichtbaar maken:



Alle Lima is in zekere zin oud, want Lima bestaat al jaren niet meer. Het makkelijke van Lima is dat het allemaal simpel spul is, waar overigens ook zeer fraaie modellen tussen zitten.

Wat wil je weten?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

rdatema

  • Gast
Re: Lima Loc
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2015, 14:55:20 »
Is er manier om bijvoorbeeld leeftijd te achterhalen ? Wat zijn de verschillende modellen ? Wat maakt een model bijzonder of is emotionele waarde bepalend ?

Is er een soort database ?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2015, 16:52:47 »
Is er manier om bijvoorbeeld leeftijd te achterhalen ?

Vast wel.  8)   Op deze foto oogt dit lokje best oud, ik denk aan jaren '60 of '70 van de vorige eeuw. Je zegt dat je hem opengeschroefd hebt, en daarom denk ik eerder aan de jaren '60. Maar het is een erg kleine foto... Als zo'n foto vaak genoeg gezien wordt, heb je kans dat er iemand is die iets kan roepen over het eerste of laatste productiejaar.

Wat zijn de verschillende modellen ?

Een heleboel. Lima heeft nogal wat geproduceerd.

Wat maakt een model bijzonder of is emotionele waarde bepalend ?

Bij Lima is vaak de emotionele waarde hoger dan de handelswaarde. Verder ligt het erg aan het model. Bijvoorbeeld de Lima NS1220. Daar zijn er heel veel van gemaakt, en er zijn inmiddels goede 1200 modellen van andere fabrikanten. Een dergelijke lok doet op de beurs een paar tientjes (hoewel er nog steeds zijn die er €50 of meer voor vragen, maar ja, vragen staat vrij....) De Lima NS Mat46 is echter een heel ander verhaal. Sommige versies gaan nog steeds voor meer dan €100 over de tafel.
Als ik naar de foto kijk, vermoed ik dat jouw lokje op beurzen maar heel weinig zal doen. Ik zou er niet meer dan een tientje voor geven. Ik rij echter Nederlands en een klein beetje Duits, en ik vermoed dat deze Frans of Spaans is.

Is er een soort database ?

Er zijn allerlei modelspoor databases, maar een met alle Lima modellen ken ik niet.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lima Loc
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2015, 18:51:07 »
Als je wil weten wat een lok waard is, dan is marktplaats een redelijke graadmeter.
Dit model doet ongeveer een 10/15 euro los en 30 euro in een startset met rails wagons en trafo.

Lima was heel gewild in de jaren 70. relatief goedkoop en met modellen die gewild waren. In Nederland toen der tijd veel verkocht in de Hema. Met veel Nederlands materiaal.
Dit Franse model zal dus wel veel in Frankrijk verkocht zijn in startsets toen der tijd. Hoewel ik niet weet hoe Lima het toen deed in Frankrijk, die hadden immers zelf Joeff en Fransen blijven graag bij eigen merk.

Maar wat Dirk al zegt, reken je niet rijk met Lima spul, tenzij je het spul heb uit de latere jaren wat wat schaarser is ( bv mat46)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rdatema

  • Gast
Re: Lima Loc
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2015, 19:26:08 »
Rijk rekenen was niet de bedoeling, meer blij zijn met wat ik gekregen had.

Als oud-electrotechnicus is dit voor mij wel even pielen zeg, zo klein en teer allemaal  :)

Als ik dan hoor dat ik even koolborsteltjes moet controleren, heb ik de neiging op zoek te gaan naar een microscoop, de vorige koolborstels die (overigens jaren geleden) verving waren half zo groot als het complete motortje.

Zijn er regelmatig meetingen voor startende dummies als ik ? Verwacht dat mijn leercurve de komende tijd vrij steil zal zijn :)...

rdatema

  • Gast
Re: Lima Loc
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2015, 19:46:46 »
Nog een vraagje: hoe reinig ik spoor op een een goede manier ? Trein rijdt schokkerig en wijdt dit aan het spoor, trein al helemaal gereinigd, voor zover mijn kennis strekt...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima Loc
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2015, 19:56:08 »
Rails maak je gewoon schoon met een doekje met b.v. een beetje wasbenzine. Wat zwaarder vuil gaat mooi met een railgum en daarna dat doekje met wasbenzine.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lima Loc
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2015, 20:20:48 »
Na het reinigen zoals Pierre aangeeft, kun je nog voor de eerste keer op iedere railstaaf een druppeltje ATF doen. en dit een aantal rondjes inrijden.
Heb ik ook gedaan na een tip op een ander forum, en niks geen stoten en horten meer en ook nog niet opnieuw hoeven poetsen (half jaar al )
(ATF = is bedoeld om in automatische versnellingsbakken van auto's te gooien. Geen hele fles kopen, maar gewoon bij je eigen garage een heel klein beetje vragen)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rdatema

  • Gast
Re: Lima Loc
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2015, 20:26:29 »
Dank voor alle tips. Na zoektocht moeten constateren dat ammonia en terpentine voorhanden zijn, wasbenzine niet. Morgen even scoren.

ATF heb ik staan, doe nog wat auto- onderhoud in vrije uurtjes :), dank voor de suggestie

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Lima Loc
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2015, 20:29:30 »
Ik doe het ook gewoon met een doekje maar gebruik Contactspray.
Als de rails lang niet gebruikt is en de vervuiling zwaarder zou ik er eerst een fijn schuurpapiertje over halen.

Groet, Gert-Jan 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #11 Gepost op: 8 september 2015, 22:57:38 »
De ATF tip van Rick werkt bijzonder goed, met één maar: een druppeltje is al haast teveel. Zelf neem ik een wattenstaafje, maak dat vochtig met ATF, en haal die dan bij beide spoorstaven ongeveer twee centimeter over de bovenkant van de rails heen. Daarna de lok erover heen laten rijden, en na een paar rondjes heb je een geweldig effect. Ik doe het maximaal twee maal per jaar, en heb verder geen gedoe met schoonmaken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Loc
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2015, 10:21:02 »
Ik zou nooit! een schuurpapiertje gebruiken. Neem een railgom, poetst fantastisch en houd de rail glad.
Schuren geeft krasjes en vervuiling neemt alleen maar toe....

Groet Michel
Groet Mies

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2015, 11:46:29 »
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Lima Loc
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2015, 21:53:58 »
Ik zou nooit! een schuurpapiertje gebruiken. Neem een railgom, poetst fantastisch en houd de rail glad.
Schuren geeft krasjes en vervuiling neemt alleen maar toe....

Groet Michel

Tja? Michel, schuurpapier heb je natuurlijk in verschillende korrelgroten. Ik zou geen korrel 60 of 80 gebruiken maar met fijn schuurpapier kan het best.     

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Loc
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2015, 08:20:00 »
Rick en Dirk,

Dat schoonmaken met ATF werkt dit echt zo goed?
Ik heb net de baan handmatig schoongemaakt met een railgum.
Ga nu de baan sluiten (lees tunnels bouwen) en kom dan lastiger aan de rails.

Als dit werkelijk zo goed werkt, ga het direct halen.  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima Loc
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2015, 08:48:58 »
Nou ja, als zoveel modelspoorders zweren bij AFT dan lijkt het mij op z'n minst het proberen waard.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2015, 09:51:15 »
Persoonlijke ervaring: het werkt meer dan goed. Een baan die ik vrijwel dagelijks moest poetsen heb ik met ATF behandeld, en daarna heb ik er meer dan een half jaar probleemloos mee gereden zonder enige vorm van onderhoud. Geen enkele poetsbeurt, altijd inschakelen en meteen goed rijden. Bovendien is het flikkeren van de binnenverlichting over. Na dat halve jaar even opnieuw ATF aanbrengen (klusje van een paar tellen) en weer lekker verder rijden.
Ik gebruik ATF nu voor bijna alles. Slecht contact tussen de wielen en de stroomafnemers? ATF! Slecht contact tussen wisseltongen? ATF!

Van andere ATF gebruikers ken ik alleen maar soortgelijke positieve ervaringen. Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken, als je dat een nadeel vindt, is dat je er zeker niet teveel van moet gebruiken. Een flinke olielaag op je baan verbetert het contact niet extra, maar zorgt wel dat je treinen uitglijden en dat je de antislipbandjes moet vervangen omdat die vet zijn geworden.

Het is dan ook belangrijk dat je er heel erg bijzonder weinig van gebruikt! Op banen van de grootte die ik hier op ons forum gezien heb, is het genoeg om een wattenstaafje vochtig (dus niet nat) te maken met ATF. Daarmee maak je op beide railstaven een stukje van pakweg 2cm vochtig. Dan een trein over de hele baan laten rijden, en klaar ben je. Een losse lok volstaat, maar wat extra assen is nooit weg.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Loc
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2015, 19:22:52 »
Oké bedankt.
Ik ga dit zeker proberen.

rdatema

  • Gast
Re: Lima Loc
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2015, 09:11:12 »
Ik ga ook de ATF uit de garage halen en dit weekend eens kijken. Als beginnend bouwer nu aantal weken aan de slag en mede dankzij forum verder gekomen, thanx guys !

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Loc
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2015, 09:58:23 »
Een beetje late reactie maar ik wil het toch nog even over die ATF hebben en ik heb me suf zitten piekeren hoe dat nou werkt.

[theorie]
Rails worden altijd mooi regelmatig vuil, maar waar komt dat vuil vandaan en wat is dat? Zou het kunnen dat die vuiligheid rubber is, afkomstig van de anti-slip bandjes
van je locs? Door nu een klein beetje olie op je rails te leggen zullen die bandjes de olie opnemen waardoor er geen rubber meer loskomt.
[/theorie]


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Loc
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2015, 10:20:58 »
Het eerste bijzondere is dat je de vloeistof zo dun en weinig aanbrengt, dat je je afvraagt hoe dun het laagje op de baan is. De rails voelen niet vochtig en zeker niet vettig aan.

ATF lijkt alle vormen van vervuiling inclusief oxidatie tegen te gaan. Als ik op een met ATF behandelde messing baan een maand niet gereden heb, gaan alle treinen er probleemloos overheen zonder eerst te poetsen. Zonder ATF moest ik op hetzelfde stuk voor elk rijden poetsen, al had ik gisteren nog gereden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Loc
« Reactie #22 Gepost op: 14 november 2015, 10:38:44 »
Ik heb zelf nog geen ervaring met ATF en ik heb ook nog geen railtraject waarop ik dat kan uittesten.

Je zou eens kunnen proberen om die ATF op je rails te leggen, rijden met je treinen en vervolgens met een doekje
een gedeelte van je rails helemaal schoon te maken zodat daar zeker geen olie meer op ligt.

Gaan je locs na verloop van tijd daar dan problemen geven of niet?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: Lima Loc
« Reactie #23 Gepost op: 18 december 2015, 14:16:51 »
Je zou eens kunnen proberen om die ATF op je rails te leggen, rijden met je treinen en vervolgens met een doekje
een gedeelte van je rails helemaal schoon te maken zodat daar zeker geen olie meer op ligt. Gaan je locs na verloop van tijd daar dan problemen geven of niet?

Ja, maar anders dan jij denkt. Wat jij voorstelt is een heel stuk of het gehele traject insmeren met ATF. Dat moet je NIET doen. Daardoor maak je je rails spiegelglad en komt je lok niet meer vooruit. Hellingen kun je dan helemaal vergeten. ATF is een olie (sommigen zeggen dat het dat niet is, maar dat is hier eigenlijk irrelevant) en is vettig en glad. Het positieve effect komt uit de toevoegingen die oxidatie tegengaan. En door oxidatie (en stof) ontstaan contactproblemen.
Die oxidatie wordt al tegengegaan als je met een vochtig (niet nat) wattenstaafje met ATF lichtjes over een paar cm van je baan veegt. De hoeveelheid vloeistof is zo gering dat na een paar rondjes de ATF over de baan is uitgereden en de oxidatie teniet is gedaan. Omdat het daarbij om een miniscule hoeveelheid ATF gaat, is van een vettig of olie-achtig laagje niets te bespeuren. Is dat er wel, dan heb je eenvoudig teveel gebruikt.

Ben