Auteur Topic: Station Hoogbaan.  (gelezen 8863 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Station Hoogbaan.
« Gepost op: 25 augustus 2015, 12:47:42 »
Station Hoogbaan.

Vandaag een start gemaakt met mijn nieuwe station. Het is een tussendoor project omdat er nog niet eens rails ligt. Maar ja ... ik moet het even wat rustiger aan gaan doen van mijn lichaam dus daarom een startje van mijn station. Het moet een verhoogd station worden en Bahnhof - Dammthor in Hamburg ga ik een beetje als leidraad gebruiken.



 Het station dat ik ga maken zal niet precies gelijk zijn als Dammthor omdat ik allerlei gebruikt/sloop materiaal gebruik wat ik maar te pakken kan krijgen. Ook mij oude station Baden moet er aan geloven. Dat lijkt me prima basismateriaal voor dit project. Bovendien is er al het een en ander afgebroken met de verhuizing.


 
Op Marktplaats een bod gedaan op een oude overkapping of iets wat er voor door moet gaan. Als het goed is komt hij deze week binnen. Eens kijken of ik wat kan maken met de raampjes uit dit ...."ding".



Mijn oude station sloop ik helemaal uit elkaar. Gelukkig is dit een makkie omdat de lijm al oud is en de vorige eigenaar met zijn lijm heel spaarzaam is omgegaan. Nu kunnen we lekker puzzelen, knippen en plakken om daar een toonbaar geheel van te maken.
 




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2015, 12:58:01 »
Kijk, dit zijn nou de leuke draadjes om te volgen.
Vind ik zelf ook de lekkerste manier van werken: voorzichtig uit elkaar halen totdat je een compleet bouwpakket hebt.
Maak je alleen de voorkant? Dat scheelt een berg werk en je houdt dubbel zoveel onderdelen over.
Ben benieuwd hoe of je dit gaat oplossen. Ik heb de laatste dagen niet anders gedaan dan zoeken naar stations met een verhoogd spoor, maar in het modelspoorgebeuren is daar weinig inspiratie te vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2015, 13:17:28 »
Interessant, aangezien ik ook zo'n verhoogd station/spoor gepland heb en het scheelt ook ruimte op de baan omdat je stationsgebouw zich grotendeels onder de sporen bevindt.

Ik kijk met belangstelling toe  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2015, 14:25:56 »
Dat is nou een mooi project! Dit ga ik zeker volgen Pierre!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2015, 14:30:12 »
Interessant, aangezien ik ook zo'n verhoogd station/spoor gepland heb...
Kijk, nu wordt het écht leuk: Ik zoek me op internet helemaal scheel naar mooie uitvoeringen van stations met verhoogde sporen en dan hebben we er op dit forum ineens drie! Het kán bijna niet leuker.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:19:16 »
Euhhhh, wat 'hebben' er nog geen......klein detail  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:27:56 »
Ja sorry Jack, ik ben het woordje ‘straks’ vergeten.  ::)
Hoe dan ook: de plannen zijn er en dat is al een hoopgevend begin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2015, 00:08:29 »
Dat gaat vast en zeker een mooi station worden
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:45:39 »
Dit belooft wat! wordt vast een heel mooi draadje om te volgen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:28:50 »
Dank voor de reacties allemaal.
Gisteren nog een klein stukje verder gegaan aan mijn station. Ik ben begonnen met de hal/hoofdingang. De onderbouw moet minimaal 9 cm hoog worden zodat ik onder de sporen 8 cm heb voor het trambaantje dat onder de treinsporen van het station door moet lopen. Ik trek het station hiermee een beetje uit zijn verband maar dat moet dan maar.







Tussendoor ook nog een pakje binnengekregen van Michel met 6 wisselaandrijvingen. Na de noodkreet van Jack dat ze (voorlopig?) niet meer leverbaar waren bij Conrad had ik ook een probleem. Ik kwam er een paar te kort. Michel bedankt man ... ik ben er superblij mee.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:51:41 »

Ach, nu zie ik het: de ingang van het station is een heel stuk breder gemaakt. Je trekt het station een beetje uit z’n verband? Welnee man, je hebt de bouwstijl van het station in ere gelaten... eigenlijk moest ik twee keer kijken voordat ik zag wat je veranderd had en het lijkt alsof het altijd zo geweest is.
Komt het spoor nu over het dak van het stationsgebouw te lopen of komt er nog een soort van opbouw op. Ofwel: op welke hooge komt het spoor te lopen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:22:17 »
Het spoor loopt op 9 cm hoogte. Dus ter hoogte van het dak zal ik maar zeggen. Wel komt er nog een opbouw met een groot raam waardoor je de trein ziet rijden.

Het gedeelte wat ik nu gemaakt heb zit hier maar is wat hoger.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:09:35 »
Ik begrijp het. Nu nog een groot raam voor boven de ingang. En de rest van de overgebleven delen komen links en rechts van de ingang, onder het spoor.
Ik zie het al helemaal voor me. Op deze manier blijf je mooi in de stijl van het station alsof de architect het ooit zo bedacht heeft.

Eenzelfde situatie ga ik tegenkomen:

Alleen moet ik een beetje in de stijl van de arcades en de bakstenen blijven.
De vorige eigenaar van dit project heeft trouwens het onderste deel van de trap ondersteboven gemonteerd. Maar laat ik niet teveel over mijn plannen uitweiden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2015, 23:11:18 »

Ik ben al weer een stukje verder met het station. Omdat alle delen van het oude station bestaan uit raampartijen (da's super saai) wil ik aan weerskanten van de hoofingang een nieuw stukje in bakken met een gallerij. Daarin komt een trap naar de sporen en twee winkeltjes. Een kranten kiosk en een snackbar of zoiets. Nou heb ik laatst van Wim een doosje opgestuurd gekregen met arcades en laat daar nou net een mooi stukje in zitten waar ik vier boogjes uit kan halen. Aan de slag dan maar.




Knippen, zagen en schuren maar ....







Uit een stukje nieuw plaat maak ik een hele nieuwe muur.





Ik schuur, zaag en knutsel nog twee delen en plak de hele zooi op een rijtje aan elkaar.



Aan de andere kant het zelfde verhaal.



En dan is de hele onderste gevel in zijn volle 80 cm klaar. Het gaat best een heel bouwwerk worden.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2015, 07:04:31 »
Wauw @Pierre !! Dat gaat razend snel zeg! Succes!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2015, 09:04:13 »
Dat wordt inderdaad een joekel, mooi gedaan! Begrijp ik hieruit dat je ook het interieur zichtbaar gaat maken?
Nog een vraag, heb je ook al een idee van het sporenplan wat erbij hoort en het 'stationsplein'? Ik las iets van een tram...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2015, 09:49:05 »
Dat wordt inderdaad een joekel, mooi gedaan! Begrijp ik hieruit dat je ook het interieur zichtbaar gaat maken?

Het was inderdaad de bedoeling om een zichtbaar interieur te maken Jack en bij die poortjes daar komt een soort halletje achter. Met een trap naar boven en een gangetje naar achteren. Ook komt daar aan beide kanten een winkeltje binnenin dit halletje.

Nog een vraag, heb je ook al een idee van het sporenplan wat erbij hoort en het 'stationsplein'? Ik las iets van een tram...

Mijn baan bestaat eigenlijk uit twee delen/tafels die aan weerskanten verbonden worden met een brug. Het kleinste deel daar komt het station op te staan met vier sporen en drie perrons. Er komen alleen hoge sporen. Ik heb dan niet zoveel ruimte meer over door het grote station maar ik wil er een ovaaltje maken met een trammetje onder het station door. Alleen het stuk voor het station is zichtbaar. Ik kan met de tram niet van de ene tafel naar de andere. Er komt een stationsplein waar de tram overheen loopt en ook het FCS. Dus met een tramhalte en ook een bushalte. De autootjes krijgen een keerlus onder het station en gaan via de brug naar de andere tafel. Het geheel is nog niet uitgetekend maar zit al aardig compleet in mijn hoofd. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2015, 10:02:21 »
Ik ben er stil van.
Het middelste deel dat wat uitsteekt, komt daar bovenop nog een verdieping?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2015, 10:19:44 »
Ja Wim ... met een groot raam er in. Hierdoorheen zie je de trein rijden en mensjes naar buiten kijken. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2015, 10:46:29 »
Mooi! En aan de beide zijden van dat grote raam komt dan zeker je overkapping.
Ik heb het weer helemaal scherp!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:14:40 »
dat gaat een mooi station worden Pierre
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:35:49 »
Ik vind het prachtig en zal dit zeker volgen!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #22 Gepost op: 3 september 2015, 16:04:15 »
Vanmiddag een poging gedaan om het grote raam boven de stationshal te plaatsen. Ik heb tussen mijn rommel een dun plaatje plexiglas gevonden waar ik de ramen van wil maken. Het is groot genoeg om de andere ramen ook uit te halen. Dit grote raam boven de hal was gelijk een test of het materiaal bruikbaar was en ook niet onbelangrijk ... een beetje makkelijk te lijmen was. Alles ging naar wens en hier het resultaat van een middagje fröbelen. 

De ruitjes heb ik er ingekrast met een priem.







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #23 Gepost op: 3 september 2015, 16:19:37 »
Heel netjes! Dat belooft wat voor de toekomst. Even popcorn bijvullen..
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Hoogbaan.
« Reactie #24 Gepost op: 3 september 2015, 17:35:22 »
Ik sluit mij bij Jack aan.
Wat zou er gebeuren als je met bruine acrylaatverf dat grote raam zou inwassen en de verf er met water weer uit zou spoelen, zou de verf dan in de spijltjes blijven zitten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)