Auteur Topic: Van Heinde naar Elders  (gelezen 15028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Van Heinde naar Elders
« Gepost op: 24 augustus 2015, 13:45:26 »
Tijdens mijn grote verbouwing heb ik tussendoor best wel tijd om vast een beetje na te denken over een nieuwe planning. De ruimte die ik erbij krijg is misschien niet waanzinnig veel groter, maar qua indeling wèl veel handiger ingedeeld.
Mijn plan is om te gaan werken met twee stations: Station Heinde en Station Elders. Het ene station staat in een min of meer dorpse omgeving en het andere station in een wat meer klein-stedelijke omgeving. Om wat meer logica in het hele baanplan te krijgen, lijkt me dat bijvoorbeeld zo’n Oude Gracht veel meer thuishoort in een meer klein-stedelijke omgeving... en dat geldt dan natuurlijk ook voor die basculebrug.


Op dit plan staan de modulebakken misschien wel aardig op de plek, maar zou de invulling nog wel eens heel anders kunnen worden. Ik heb het ook niet makkelijk.  ::)
Misschien moest ik per module maar eens een meer gedetailleerde invulling maken, zodat jullie wat meer inzicht krijgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:03:23 »
Inmiddels heb ik een wat meer nauwkeurige meting gemaakt van mijn beschikbare ruimte. Het vloeroppervlak is natuurlijk veel groter, maar omdat het dak 45º afloopt is de beschikbare ruimte op werkhoogte wat kleiner. Ik heb dus de maten genomen op 90 cm hoogte. Dat wordt voorlopig ook de hoogte van het maaiveld. Maar het kan best zijn dat deze hoogte nog een paar centimeter gaat verschillen.


Mijn plan is om voorlopig te werken met modules van 60 cm diep. Die modules komen staan op poten met zwenkwieltjes, zodat ik er aan alle kanten makkelijk bij kan. Uiteindelijk worden de modules met slotbouten aan elkaar verbonden, met een onzichtbare overgang van de een naar de andere module.
Tussen Module 1 en Module 2 zitten twee steunbalken.


Dat zou betekenen dat er een dubbelspoor tussen de opening van die balken gaat doorlopen. Als ik met bovenleiding zou gaan werken, dan zou ik bij die doorgang de bovenleiding moeten verlagen anders liggen de pantografen eraf.
Module 2 wordt de plek waar mijn kolenmijn komt. Die kolenmijn komt zowel boven als onder de baan. Omdat ik zoveel mogelijk bochten in de rails buiten het zicht wil hebben, loopt het spoor achter de kolenmijn langs. De busbaan komt voor de kolenmijn langs te lopen.
Module 3 wordt denk ik een wat meer landelijke omgeving: spoordijk, slootjes, boerderijtje en een weg waar de bus overheen rijdt. Deze module wil ik uitneembaar laten omdat daarboven een raam zit. De overgangen tussen Module 2 en Module 5 zullen waarschijnlijk worden weggewerkt met slootjes of zandweggetjes zodat je geen storende naden ziet.
Module 5 en Module 6 daar ben ik nog niet helemaal uit. Het kan ook best zijn dat dat één module wordt zoals Module 2. Aanvankelijk leek me dit een mooie plek voor een verhoogd station zoals @Pierre dat aan het bouwen is en zoals @Jack dat van plan is om te bouwen. Met daar omheen een wat meer grootstedelijk uiterlijk met hogere bebouwing. Dat verhoogde spoor zou dan al moeten beginnen bij Module 3, waar een spoordijk met 3% omhoog klimt.
Vaststaat dat Module 7 een keerlus wordt, weggewerkt in de kast. Maar, net als aan de andere kant van de zolder, zitten daar ook steunbalken weggewerkt in de kast. Ik kan daar dus niet overal tunnelbuizen gaan boren.
En dan zit ik ook nog met deze jongen:


Op deze module zou een heel gebeuren plaatsvinden met winkelpanden, een standaardstation SS vierde klasse, een Oude Gracht en een basculerende rolbrug. Het zou best eens kunnen dat deze module opnieuw in elkaar wordt gezet en de ingrediënten opnieuw een plek gaan vinden.
De ruimte in het midden van de zolder wil ik voorlopig zoveel mogelijk vrijhouden, zodat ik ook nog een beetje bewegingsruimte over heb.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:24:47 »
Dat is toch al een heel duidelijk opgezet plan Wim. Maar komt er dan in module 1 geen keerlus? Of maak je daar een kopstation? Je kan volgens mij van je werkplek best een klein stukje af snoepen voor een keerlus die je als je hem niet wil zien weg kan frommelen in een kast of berg. Als je module 1 ongeveer 60 cm breed is kom je maar 30 cm te kort voor een behoorlijke keerlus.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:12:43 »
Maar komt er dan in module 1 geen keerlus? Of maak je daar een kopstation? Je kan volgens mij van je werkplek best een klein stukje af snoepen voor een keerlus die je als je hem niet wil zien weg kan frommelen in een kast of berg. Als je module 1 ongeveer 60 cm breed is kom je maar 30 cm te kort voor een behoorlijke keerlus.
Goede vraag @Pierre,
Voorlopig heb ik tegen de lange muur mijn werkplek gemaakt en in een later stadium kan Module 1 inderdaad uitgebreid worden met een haaks geplaatste module tegen de muur met daarop een keerlus. Ik moet nog even uitzoeken wat de diameter van een keerlus zou moeten zijn.
Een kopstation heb ik ook overwogen, maar dan moet er weer een pendelautomaat komen en een sloot extra wissels. Een trein die gewoon lekker doorrijdt is natuurlijk veel makkelijker.

Citaat
Dat is toch al een heel duidelijk opgezet plan Wim.
Nou ja plan? Er is natuurlijk nog geen écht railplan. Voorlopig is het nog een leeg canvas, met in mijn hoofd een steeds wisselend banenplan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:17:35 »
Inderdaad, een mooi en helder plan.

Maarrr...waarom maar 60cm diep? het zijn modules dus je kunt er van alle kanten bij, dan zou ik ze zeker 80 of 100 diep maken (misschien wel 120), dat
geeft zoveel meer mogelijkheden (zie ook die opmerking van Pierre) en je hebt nu nog een dansvloer over aan ruimte.

Geen zin om aan module 3 een uitbouw te maken?

Voor een keerlus heb je toch zeker een 80 a 90cm nodig, liefst meer als je tenminste niet op het randje wil gaan rijden.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:45:43 »
Maarrr...waarom maar 60cm diep? het zijn modules dus je kunt er van alle kanten bij, dan zou ik ze zeker 80 of 100 diep maken (misschien wel 120), dat geeft zoveel meer mogelijkheden (zie ook die opmerking van Pierre) en je hebt nu nog een dansvloer over aan ruimte.
Dat is zeker een optie @Jack, die modules kunnen makkelijk een meter diep worden. En dat zal hier en daar ook wel gebeuren. Bij Module 1 en 2 zou dat zeker moeten gebeuren om om de balken heen te werken. Maar ik dacht maar eerst eens voorzichtig te beginnen met een eerste opzet. In feite is niks in beton gegoten en staan alle opties open.

Citaat
Geen zin om aan module 3 een uitbouw te maken?
Die mogelijkheid houd ik zeker open. Module 3 heeft nu nog een landelijke bestemming, maar daar zou ik ook mijn verhoogde station kunnen maken met een grootstedelijke invulling op de uitbouw. De landelijke omgeving zou dan naar Module 6 verhuizen en misschien is dat wel een beter plan.  ::)

Citaat
Voor een keerlus heb je toch zeker een 80 a 90cm nodig, liefst meer als je tenminste niet op het randje wil gaan rijden.
Ik maak in mijn Hollands landschap geen bergen waar waar ik een keerlus in zou kunnen verbergen. Zo'n keerlus zou ik dan onder de baan willen maken, waarvandaan het spoor achterlangs omhoog klimt naar het zichtbare deel van de baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2015, 14:59:50 »
Al eens gedacht om de kamer rond te gaan?

Je hebt inderdaad een prachtige ruimte ter beschikking en enigszins vergelijkbaar met die van mij.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2015, 15:47:15 »
Al eens gedacht om de kamer rond te gaan?
Daar heb ik niet aan gedacht Jack. Omdat daar een deur zit die daarbinnen draait, plus twee kasten met kastdeuren wordt dat een lastige operatie. Dan zou ik een uitneembare brug moeten maken, die ik elke keer eruit moet halen als ik eruit wil. Nee, ik wil erin en eruit kunnen zonder de boel om te hoeven bouwen.

Inmiddels versie 2.0:


Module 1 is nu wat groter geworden zodat onder deze module een keerlus kan komen. Het spoor van die keerlus loopt onder de opening door van die balken en kruipt achter de kolenmijn langs omhoog. Ergens achter de kolenmijn moet dan wel een wissel komen, zodat er een aftakking terug gaat naar Module 1 en dat spoor gaat dan voor de balken langs. Op Module 1 kan dan een lijnwerkplaats of iets dergelijks komen. Vanaf Module 1 kan er dan ook een spoor naar de kolenmijn lopen.
Module 3 dat overloopt naar Module 5 (waar is Module 4 gebleven?) wordt dan een verhoogd spoor.
Module 3a (dát wordt dus nummer 4) wordt dan een wat stedelijke omgeving.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2015, 18:22:18 »
Nu mis ik toch even de "vind ik leuk" knop...  ;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Van Heindee naar Elders
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2015, 19:51:14 »
Of je het nu al wel of niet compleet hebt uitgedacht dat maakt niet uit, je bent in ieder geval lekker bezig! Het module plan na de tips van de andere heren ziet er goed uit. Mooie ruimte en je hebt zelf ook nog de ruimte om gewoon rond te kunnen lopen en de modules te kunnen bewegen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2015, 23:30:26 »
Nu mis ik toch even de "vind ik leuk" knop...  ;D
Veel leuker om het gewoon te schrijven.  ;)
Het module plan na de tips van de andere heren ziet er goed uit. Mooie ruimte en je hebt zelf ook nog de ruimte om gewoon rond te kunnen lopen en de modules te kunnen bewegen.
Ruimte om te bewegen vind ik wel belangrijk. En zolang ik nog aan het werk ben aan een module vind ik het ook wel handig om er van alle kanten bij te kunnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2015, 16:57:10 »
Leuk plan in modules heb je bedacht, Wim.
Je hebt wel echt die ruimte middenin nodig als je met een module bezig bent.
Ik denk dat je een module in het midden van de ruimte opbouwt.
Maar in ieder geval proficiat met je start.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2015, 17:46:00 »
Dankjewel voor je leuke reactie @Roel.
Ik ben nog wel ontzettend aan het martelen met een baanplan. En met de dag dat ik langer bezig ben met puzzelen wordt alles weer anders. Plannen is niet écht mijn ding.
Onder Module 1 komt een keerlus met een spoor dat 3% klimt naar het niveau van het maaiveld op Module 2. Na de herfstvakantie ga ik eerst maar eens voorzichtig beginnen met het inelkaar schroeven van Module 1 en 2 ::) dan weet ik gelijk hoe op hoeveel meters ik uitkom met dat stijgingspercentage. Misschien win ik wel ruimte als ik die keerlus alvast op 3% vals plat zet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2015, 19:41:34 »
Hallo Wim,

Goed idee van die modules.
Was wellicht ook een optie bij mij geweest.

Dat plannen is inderdaad leuk maar lastig.
Ondanks dat ik toch een duidelijk beeld heb wat ik wil, wijzigd het mnog weleens.

Kort samengevat top plan en succes!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2015, 14:32:39 »
Goed idee van die modules.
Of dit een werkbaar idee is zal nog moeten blijken.  ::)

Versie 2.1


Een voorlopige eerste opzet van het spoor. Zoals jullie kunnen zien is dit een eenvoudig beginpunt, waarmee ik tegelijkertijd het keerlusprobleem heb opgelost.  8) Zodra er wissels tussen worden gezet en meerdere spooraansluitingen zal ik een keerlusmodule moeten gebruiken. Dat kan met een aantal diodes, maar ik dacht meer een een wat meer soepele oplossing. En dan dacht ik aan zoiets als deze: Train Modules 73856 Digitale keerlusmodule.


Kost bij Conrad € 30,-. De module signaleert automatisch de kortsluiting die tijdens het binnenrijden en het verlaten van de keerlus wordt opgewekt, en verandert automatisch de polariteit in de omgeving van de geïsoleerde keerlus. De module voorkomt zo een duurzame kortsluiting. De verandering gebeurt zó snel dat de locomotief zonder problemen langs het vak rijdt.
Verder hangt een en ander af van hoeveel ruimte het spoor nodig heeft om van Module 1 (waar de keerlus onder de module zit) te klimmen naar Module 3, dat overloopt naar een verhoogd spoor.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om Module 1 wat te verhogen, zodat het onderliggende spoor van de keerlus minder hoeft te stijgen. Tegelijkertijd creëer ik dan het effect dat niet de hele baan vlak loopt, maar dat hier en daar wat niveauverschil ontstaat.
Om het idee van @Pierre te volgen zou Module 1 nog een stuk kunnen doorlopen langs de muur, waar nu m'n werkplek is bedacht. Die keerlus zou dan daar naartoe kunnen verhuizen.
Voorlopig blijf ik nog wel even vasthouden aan het concept van twee stations: het ene een verhoogd station in een stedelijke omgeving en het andere station in een meer dorpse omgeving.
Bij elkaar wordt het een heel gepuzzel om alles kloppend te krijgen. Spreekt voor zich dat suggesties zeer welkom zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2015, 15:34:13 »
Worst en regen geeft den brave burger.... Inspiratie!  :D

Tja Wim, het is een eerste opzet waarmee je een trein door je kamer kunt laten rollen, maar..

Module 3+5 daar staat het grote station, waar komt dan dat andere station?
En ja, van het ene station naar het andere in pakweg 5 seconden ::)

Als je nu eens dubbelspoor maakt? dan moet je van station 1 naar 2 je hele kamer rond en dan vanuit
het grote station een aftakking naar je kolengebeuren. In plaats van het hondebeen dus naar een soort achtbaan maar dan dubbelsporig.

Maar ach nee, ik heb mijn eigen plan nog in m'n hoofd...


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:20:30 »
Je bent lekker bezig!

Toch vrees ik dat ik een teleurstelling voor je heb.

... maar ik dacht meer een een wat meer soepele oplossing. En dan dacht ik aan zoiets als deze: Train Modules 73856 Digitale keerlusmodule.

Eeeeeh, tja. "Digitale" gaat in dit geval niet over het ding zelf (de schakeling is volledig analoog) maar over de toepassing van het apparaat.

Citaat van: Specificaties
Formaat: DCC
Voedingsspanning: 7‑24 V
Noot: DC is gelijkstroom, maar DCC is een digitaal protocol. Waarbij ik overigens verwacht dat hij op andere protocollen zoals MM en MFX net zo goed werkt.

Aandachtspunten:
1. Als het ding al inzetbaar is op een analoge baan, dan in ieder geval niet wanneer de rijspanning lager is dan 7V. Je moet dus een soort van racebaan hebben.
2. Als het ding al inzetbaar is op een analoge baan, dan is de interessante vraag hoe je hem denkt aan te sluiten. Op de digitale baan laat je hem de keerlus schakelen. Maar als je dat hier doet, moet je vervolgens de baan buiten de lus ompolen voor de trein uit de lus komt (bij digitaal hoeft dat niet). In dit geval wordt de spanning in de lus dan ook omgepoold en gaat je trein de verkeerde kant op. Het zal dus niet zo werken.
3. In digitaal bedrijf zijn dit soort keerlusoplossingen beroemd c.q. berucht om de ellende die ze veroorzaken. Deze automaat moet ingeregeld worden, en je zult merken dat het vinden van een instelling die voor verschillende treinen goed werkt, niet meevalt. Als het ding al inzetbaar is op een analoge baan, komt daarbij dat hij bij 7V een heel andere gevoeligheid heeft dan bij 14V.

Ergo: ik vrees dat de aanschaf van dit ding een verliespost van 30 euro wordt, en een bron van frustratie. In de digitale wereld worden dit soort automaten gedumpt (want er zijn inmiddels veel betere oplossingen) dus tweedehands waarde heeft hij ook niet.

Geniet van de worst, kaas, etc.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:26:37 »
Naja, als je voor een keerlus zou gaan, dan zou ik daar niet moeilijk over doen, de trein in de lus stil laten vallen en dan een omkeer-relais schakelen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:53:35 »
Worst en regen geeft den brave burger.... Inspiratie!  :D
Regen en zoetigheid. Straks doe ik worst, kaas en een Grolsch.  8)

Citaat van: Jack
Tja Wim, het is een eerste opzet waarmee je een trein door je kamer kunt laten rollen, maar..
Module 3+5 daar staat het grote station, waar komt dan dat andere station?
En ja, van het ene station naar het andere in pakweg 5 seconden ::)
Het is natuurlijk het mooist als beide stations zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Om de afstand tussen beiden zo groot mogelijk te maken was daarom mijn aanvankelijke plan om het verhoogde station op Module 6 te maken. Maar vanaf een plat ontwerp vind ik het lastig om te zien of dat past. Het spoor verdwijnt daar namelijk in de kast naar de keerlus en ik kan nog niet overzien hoe of dat uitkomt met de balken die aan de binnenkant van de kast zitten. Het punt waar het verhoogde spoor de kast in verdwijnt kan ik wel mooi maskeren met hoogbouw. Dat dan weer wèl.
Het andere station had ik bedacht op Module 2 tussen de kolenmijn en Module 1. Maar daar moet ik eerst uitvogelen hoe de sporen vanaf de keerlus omhoog komen. En misschien is het wel een beter idee om die keerlus op het niveau van het maaiveld te houden en bovenop die keerlus een etage te bouwen.
Ik denk dat mijn eerste project die keerlus moet worden om te zien hoe of dat uitkomt met de rest van de te bouwen baan.  ::)


Een andere mogelijkheid is het Waterstaatstation Vierde Klasse te maken waar nu m'n werkplek zit. Ik zou daar eventueel ook nog een kopstation van kunnen maken.

Citaat van: Jack
Als je nu eens dubbelspoor maakt? dan moet je van station 1 naar 2 je hele kamer rond en dan vanuit
het grote station een aftakking naar je kolengebeuren. In plaats van het hondebeen dus naar een soort achtbaan maar dan dubbelsporig.
Vanaf keerlus naar keerlus is het toch dubbelspoor... hoe bedoel je dat precies?

Citaat van: Jack
Maar ach nee, ik heb mijn eigen plan nog in m'n hoofd...
ik heb jouw plan ook nog vers in mijn hoofd en het valt me op dat jij slimmer lijkt om te gaan met de beschikbare ruimte.

Citaat van: Dirk T
Toch vrees ik dat ik een teleurstelling voor je heb...
...ik vrees dat de aanschaf van dit ding een verliespost van 30 euro wordt, en een bron van frustratie. In de digitale wereld worden dit soort automaten gedumpt (want er zijn inmiddels veel betere oplossingen) dus tweedehands waarde heeft hij ook niet.
Beste Dirk,
Wat een somberheid op de zondagmiddag. Ik heb nog helemaal niks gekocht en dus evenmin een bron van frustratie in huis gehaald en nóg veel minder een verliespost. Overigens ben ik een om-denker en is mijn glas altijd half-vol en ik sta open voor elk beter plan.  8)

Citaat van: Jack
Naja, als je voor een keerlus zou gaan, dan zou ik daar niet moeilijk over doen, de trein in de lus stil laten vallen en dan een omkeer-relais schakelen.
Precies! En vier diodes zullen me ook de kop niet kosten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:01:22 »
Beste Dirk,
Wat een somberheid op de zondagmiddag. Ik heb nog helemaal niks gekocht en dus evenmin een bron van frustratie in huis gehaald en nóg veel minder een verliespost. Overigens ben ik een om-denker en is mijn glas altijd half-vol en ik sta open voor elk beter plan.  8)

Niks somberheid. Mijn bedoeling was je te laten zien waarom je dit ding beter niet kon gaan aanschaffen. En dat is blijkbaar gelukt. Alle reden tot tevredenheid mijnerzijds, dus.  :D

Maar, als je zo'n om-denker bent, laat dan je keerlus ook even om-denken!

Overigens, wanneer je analoog op deze baan met wissels aan de gang gaat zijn er ook hele leuke mogelijkheden om een heel ander deel van de baan om te polen dat de lus zelf. Hoe, dat is natuurlijk afhankelijk van waar en hoe de wissels komen. Over omdenken gesproken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:23:11 »
Citaat van: Dirk T
Niks somberheid. Mijn bedoeling was je te laten zien waarom je dit ding beter niet kon gaan aanschaffen. En dat is blijkbaar gelukt. Alle reden tot tevredenheid mijnerzijds, dus.  :D
Ik ben nog niet zover dat ik alvast elektronische aankopen ga doen, maar bedankt voor je feedback.  :)

Citaat van: Dirk T
Overigens, wanneer je analoog op deze baan met wissels aan de gang gaat zijn er ook hele leuke mogelijkheden om een heel ander deel van de baan om te polen dat de lus zelf. Hoe, dat is natuurlijk afhankelijk van waar en hoe de wissels komen.
Tegen de tijd dat ik wissels ga leggen, kom ik er graag op terug.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Van Wilmse naar Elders
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:53:52 »
Citaat
ik heb jouw plan ook nog vers in mijn hoofd en het valt me op dat jij slimmer lijkt om te gaan met de beschikbare ruimte.

Nee hoor Wim, ik ben in 2007 begonnen met de baan te ontwerpen, stuk gebouwd, stuk weer afgebroken omdat het niet paste allemaal
en opnieuw begonnen. Door schade en schande wijs worden zeggen ze wel eens....

Citaat
Vanaf keerlus naar keerlus is het toch dubbelspoor... hoe bedoel je dat precies?

Geen keerlussen. Even een snelle schets voor het idee




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Van Heinde naar Elders
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:02:27 »
Hartelijk dank @Jack. Dit is een prima basis waar ik wel wat mee kan. Ik ga eens aan de gang om te zien hoe of ik dit kan inpassen. ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)