Auteur Topic: Liliput trein rijdt niet lekker  (gelezen 20740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Liliput trein rijdt niet lekker
« Gepost op: 20 augustus 2015, 14:33:11 »
Gisteren deze trein erg goedkoop op de kop getikt, mooie aankoop. Ziet er verder erg goed uit.
Maar er is een probleem. Ik had al een vermoeden dat er iets mis mee mest zijn en mijn vermoeden was correct.

Het lijkt namelijk wel alsof een tandwieltje in de motor slipt, waardoor hij geen voortstuwing kan geven richting de wielen.
Ik heb hem even opengemaakt, en de verdere aandrijving bekeken. Dat werkt gewoon, maar de motor maakt een hoop herrie + de verlichting werkt uiteindelijk ook niet.

Hieronder paar foto's van het ding en de motor. Lijkt erop dat die niet open kan. Ook een filmpje als er stroom opkomt. Soms beweegt hij wat, maar het is merendeel herrie!











Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2015, 15:32:19 »
Volgens mij is dit een gevalletje uitsluiten van oorzaken.
Hoe doet de losse motor het?
En hoe draait het losse asje dat naar die tandwielkast loopt? Met je vingers de as ronddraaien geeft al een aardig idee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2015, 15:54:19 »
Net wat Wim al zegt. Probeer eerst het motortje los te laten draaien dan weet je of het daar in zit of verderop in de aandrijving. Probeer ook een beetje spaarzaam te smeren. Dit wil ook wel eens helpen. Overigens is het motortje wel uit elkaar te halen hoor. Bij de rode pijl zit in dat sleufje een lipje (ook aan de andere kant). Als je die open buigt kan je het kapje er af halen. Succes. ;)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2015, 16:22:32 »
Aan het geluid van het filmpje te horen draait de worm over het wormwiel heen.
Maar ik zou éérst ook beginnen met het testen onderzoeken van de motor.
Bij het makkelijkste beginnen.
Sluit hem aan op een regelbare voeding, of een batterij van 4.5 volt en als je die niet hebt op een 9volt batterij.
En kijk wat er gebeurt.

grt Piet.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2015, 17:36:27 »
Bedankt voor de tips heren.

Zie onderstaande filmpjes! De motor draait prima, geen problemen mee, zowel voor als achteruit.





Het zit hem dan dus echt in de aandrijving naar de wielen, maar ik weet niet hoe ik dat los krijg (zie foto's).




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2015, 17:56:23 »
Nou stap 1 heb je gehad. Nu stap 2: met je vingers het asje ronddraaien en zien wat je voelt.
Het draaistel kun je er wel uithalen? Aan de onderkant van het draaistel lijken twee schroefjes te zitten of is dat wat anders?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2015, 18:01:17 »
Ik heb het asje ook rondgedraaid, maar er leek weinig aan de hand te zijn.

Ik wil daarom het draaistel er dus uithalen, maar helaas het zijn geen schroefjes!
Dus ben er nog niet achter hoe ik dat ga doen, maar we blijven proberen ;)!

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2015, 18:30:09 »
Ik zie toch echt twee schroefjes zitten.


 ;) grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2015, 19:55:22 »
Ik zie toch echt twee schroefjes zitten.
Dat zeg ik:
Citaat
Aan de onderkant van het draaistel lijken twee schroefjes te zitten of is dat wat anders?

Ik heb het asje ook rondgedraaid, maar er leek weinig aan de hand te zijn.
Weinig aan de hand houdt dat in dat het asje ronddraait zonder dat je binnen die tandwielkast geratel hoort en dat het soepel draait?
Citaat
Ik wil daarom het draaistel er dus uithalen, maar helaas het zijn geen schroefjes!
Dus ben er nog niet achter hoe ik dat ga doen, maar we blijven proberen ;)!
Geen schroefjes... wat zijn het dan popnageltjes?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:09:05 »
Nee heren... Er zitten echt geen schroefjes in... Het zijn 2 gaatjes en er steekt een metaaldraadje uit (net 1mm gok ik). Ik weet dus echt niet hoe ik het draaistel eruit kan krijgen.
Maar ik ga nog even op onderzoek uit, heb het vermoeden dat het er in geklikt zit.

Als ik aan het asje draai dat naar de aandrijving van de wielen loopt, dan draaien de wielen langzaam mee. Zonder enige tegenstand zover.

Probeer nu de motor open te krijgen, maar dat terug buigen van dat lipje valt nog niet mee.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:17:36 »
Met dat motortje zou ik even wachten. Waarom zou je iets open maken dat waarschijnlijk helemaal in orde is?

Van Liliput heb ik nog nooit iets met aandrijving gehad. Maar bij veel andere merken wordt een draaistel inderdaad ingeklikt, en is het even zoeken hoe je het draaistel eruit klikt. Dat zou hier dus ook heel goed het geval kunnen zijn.
Heb je een modelnummer? Vaak wil Google helpen om meer informatie te vinden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:42:10 »
Heb je een modelnummer? Vaak wil Google helpen om meer informatie te vinden.

Daar heb ik zelf nog niet eens aan gedacht. Heb de ovp erbij, dus moet lukken.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:57:29 »
Uiteindelijk was het gewoon een simpel kliksysteem. Dat ik daar dan dagen voor nodig heb om daar achter te komen.

Maar goed. Zie foto's. Dit is het. Hoe kom ik nu verder? Ik wil namelijk niks forceren en aangezien mijn kennis over dit soort kleine dingen dermate klein is durf ik er verder niks mee te doen.
Toch is het zo, als ik aan het witte dingetje draai, dan draaien de wielen mee. Maar als ik de wielen wil draaien mbv mijn hand, dan lijken ze te blokkeren.






Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2015, 10:03:08 »
Dat klopt Nick. De horizontale as die verbonden wordt met het motortje is binnen de behuizing een wormwieltje. De tandwielen die de wielen aandrijven, worden aangedreven door dat wormwieltje. En dat draait dus altijd vanuit de motor en niet andersom. Het voordeel van zo’n wormwiel op de as van de motor, is dat zo’n wormwiel tevens werkt als een vertraging.


Een stemmechaniek van een gitaar werkt volgens hetzelfde principe. En dat is maar goed ook anders kun je blijven draaien aan die snaren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2015, 10:10:47 »
Hoe je het verder open moet maken is op deze foto's niet te bepalen.

Heb je mss een liliput nummer zodat ik op google wat verder kan zoeken?

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2015, 10:17:05 »
Wat Wim al zegt: een wormaandrijving is een eenrichtingsaandrijving, de motor kan wel de wielen aandrijven maar de wielen kunnen de motor niet aandrijven. Een dergelijke aandrijving wordt ook wel "zelfremmend" genoemd.
Voor wie het interesseert: het zelfremmende komt doordat het rendement van de overbrenging lager is dan 50%.

Wat je wel kunt testen is dit: als je de wielen blokkeert, en met de hand de as waar de motor normaal aan zit aandrijft, wat gebeurt er dan? Als je licht geratel hoort, zit het wormwiel niet goed op de worm.

Je kunt goed zien op de foto dat de aandrijving uit elkaar kan, maar er is niet voldoende detail zichtbaar om te zeggen hoe. Daarvoor zou ik toch op een handleiding gaan Googelen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2015, 11:23:13 »
Bedankt voor de uitleg :)!

Als ik de wielen met mijn hand blokkeer en ik draai aan het asje, dan draait het asje wel door, maar de wielen bewegen niet.
Maar als ik de wielen loslaat, dan draait alles gewoon mee.

Artikelnummer:14450, 14451, 14452, enz. t/m 14459.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2015, 12:17:58 »
Tsja, ik ken nog wel iemand in @Den Haag::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2015, 14:25:01 »
Tsja, ik ken nog wel iemand in @Den Haag::)

Jaa, die ken ik ook! Maar die is zo druk met zijn eigen nieuwe baan bouwen, dat ik hem daar niet bij wil storen ;).
Mocht er geen oplossing zijn, dan zet ik hem ff aan de kant hoor, geen probleem.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2015, 14:56:06 »
Tja .... ik heb inderdaad even weinig tijd. Bovendien moet alle materiaal nog uitgezocht en opgeborgen worden. Alles staat nog in verhuisdozen in de garage. Dus .... ff geduld Nick.

Bedankt voor de uitleg :)!

Als ik de wielen met mijn hand blokkeer en ik draai aan het asje, dan draait het asje wel door, maar de wielen bewegen niet.
Maar als ik de wielen loslaat, dan draait alles gewoon mee.

Hieruit kan je denk ik wel opmaken dat: of er een tandwieltje zo versleten is dat hij bij belasting over het andere tandwiel loopt. Of dat er een tandwiel over een asje slipt. Bij de eerste optie moet je de tandwielen vervangen en bij de 2e optie kan je het oplossen met een drupje secondelijm.

Ik zou nog even door knutselen als ik jou was. Succes man ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2015, 15:46:56 »
Tja .... ik heb inderdaad even weinig tijd. Bovendien moet alle materiaal nog uitgezocht en opgeborgen worden. Alles staat nog in verhuisdozen in de garage. Dus .... ff geduld Nick.

Ja, daarom! Snap dat het druk voor je is, dus geen probleem hoor ;)!

Hieruit kan je denk ik wel opmaken dat: of er een tandwieltje zo versleten is dat hij bij belasting over het andere tandwiel loopt. Of dat er een tandwiel over een asje slipt. Bij de eerste optie moet je de tandwielen vervangen en bij de 2e optie kan je het oplossen met een drupje secondelijm.

Ik zou nog even door knutselen als ik jou was. Succes man ;)

Ik ga zeker weer even kijken/knutselen!
[/quote]

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2015, 16:51:14 »
Mocht het niet lukken Nick, om het te repareren, dan kun je altijd op Ebay een compleet aandrijfstel kopen.
Even Klikken
Of een keer naar Houten of Rijswijk gaan, misschien dat daar iemand staat met die spullen.
Als je dat doet neem dan de defecte mee.
Die kan dan als voorbeeld dienen.

grt Piet.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2015, 19:01:49 »
Dankjewel voor de link Piet! Ik hou het in mijn achterhoofd.

Na enig gepruts kreeg ik het aandrijf gedeelte open, maar... Het volgende probleem kwam opzetten. Doordat het op de één of andere manier vastzit op het onderstel (het zwarte plastic) krijg ik het kapje er dus niet goed vanaf.. Conclusie, kan er dus niet goed inkijken.

Iemand een suggestie?

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:16:07 »
Vanavond is Nick even bij mij langs geweest en hebben we het draaistel en de motor onder de loupe bekeken.
Van zowel de motor als van het draaistel was de nylon meenemer gescheurd en zat los op de asjes.
Het openmaken van de tandwielkast was dus niet nodig.
Ik heb wat 2 componente epoxylijm klaar gemaakt en de onderdeeltjes daar mee op de asjes gelijmd.
Nick aangeraden om dit even 24 uur goed te laten uitharden en morgen de boel pas weer in elkaar te zetten.
Na een uurtje is Nick weer vertrokken en we gaan het zien, of liever gezegd lezen.

grt Piet.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #24 Gepost op: 25 augustus 2015, 23:04:51 »
Kijk, dat is dan wel weer prettig dat je bij elkaar in de buurt woont. Ik zit hier in het oosten helemaal in m’n eentje.  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)