Auteur Topic: De grote verbouwing  (gelezen 43716 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #75 Gepost op: 1 september 2015, 15:52:40 »
Lekker bezig zo!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #76 Gepost op: 1 september 2015, 17:26:25 »
Je gaat lekker Wim ... allemachtig wat een bende. ;D Als straks al die zooi er uit is hou je een prachtige ruimte over man. 'Tis natuurlijk wel even aanpoten maar dan heb je ook wat.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote verbouwing
« Reactie #77 Gepost op: 1 september 2015, 18:59:00 »
Je gaat als een trein Wim! Schiet lekker op! Wat een ruimte ga jij krijgen zeg!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #78 Gepost op: 1 september 2015, 19:01:29 »
Goed bezig!

En tja? Dat aardklemmetje?  :-[ Zo zie je maar weer, Ik heb ook niet overal verstand van.  8)
Gelukkig zitten er op dit forum een heleboel mensen die van alles een beetje af weten dus uiteindelijk krijg je altijd het juiste antwoord. Zelfs als het niet over treintjes gaat. 

Groet, Gert-Jan

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #79 Gepost op: 1 september 2015, 19:40:22 »
Tja Gert-Jan. Vroeger, toen ik jong was, ging dat met een aardklemmetje goed (ook al heeft het nooit gemogen). Maar toen had je nog geen kunststof waterleiding - en toen had ik er waarschijnlijk ook niets van gezegd. Wist ik veel dat de waterboeren met kunststof aan de gang zouden gaan.

Oftewel, wat tig jaar geleden waar was, hoeft nu niet meer waar te zijn...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Frans

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #80 Gepost op: 1 september 2015, 19:50:05 »
...allemachtig wat een bende.
Ja Pierre, één grote teringzooi! En dat is het.

En tja? Dat aardklemmetje?
Ach Gert-Jan. Wat is nou één aardklemmetje op een hele verbouwing?

Enfin, bedankt voor jullie feedback en jullie steun.

Let even niet op de rommel, maar dit muurtje ligt eruit.


Dit is ook zo’n dingetje: hier zaten twee laaghangende dwarsbalken die een bovenliggend vloertje ondersteunde. Hoe vaak ik hier al mijn hoofd heb gestoten. Dit onding is misschien wel de druppel geweest om het roer om te gooien en hij is nu in elk geval weg! Het plafond van hardboard gaat er ook uit en daar komen gipsplaten die natuurlijk doorlopen.


Even voor de beeldvorming: dit is het muurtje onder de plek waar ik net die balken heb weggehaald. Ik heb even een zaagsnede gemaakt, zodat ik later de boel mooi kan afwerken. Het stuk links blijft namelijk staan want daarachter zit de kast en rechts gaat er morgen uit.


Als de muur links eruit is dan ga ik het puin ruimen en afvoeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: De grote verbouwing
« Reactie #81 Gepost op: 1 september 2015, 20:30:27 »
Hoi Wim, om iets fraais tot stand te brengen, ontkom je er niet aan om eerst rotzooi te maken. Man man je pakt het wel flink aan.
Je krijgt een geweldige ruimte dadelijk terug.
Toch wel leuk die zichtbare spanten. In moderne woningen kom je die niet meer tegen. Die constructies zijn toch de charme van wat oudere woningen.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #82 Gepost op: 1 september 2015, 22:05:15 »
 ;D ;D ;D lekkere puin zooi zo Wim, maar wel een mooie ruimte. Verder zou ik toch is langzaam beginnen over op kamers wonen of zo. ;D ;D ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #83 Gepost op: 2 september 2015, 06:29:49 »
Tja, slopen gaat altijd veel sneller dan de boel weer opbouwen. Je bent voorlopig onder de pannen (letterlijk en figuurlijk  ;D)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #84 Gepost op: 2 september 2015, 09:15:27 »
Toch wel leuk die zichtbare spanten. In moderne woningen kom je die niet meer tegen. Die constructies zijn toch de charme van wat oudere woningen.
Inderdaad wel erg leuk die spanten, maar als ik daar een modelspoorbaan omheen moet bouwen dan zitten ze ook wel behoorlijk in de weg.  ::)

Tja, slopen gaat altijd veel sneller dan de boel weer opbouwen.
Nou Jack, ik vind dit langer duren dan ik had gehoopt. Ik zal blij zijn als ik de zooi kan afvoeren. Als ik de eerste staanders erin kan zetten en kan beginnen met opbouwen, dan begint voor mij het echt leuke werk.


En dan dit soort dingetjes.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #85 Gepost op: 6 september 2015, 19:44:08 »
Tijd voor een kleine update:


De meeste troep is weg en ik ben maar eens begonnen met wat staanders neer te zetten.


Behalve de staanders, heb ik ook maar gelijk de deur erin gehangen. Met achteraf een deur stellen heb ik slechte ervaringen; een paar millimeter verschil en je schaaft je een ongeluk aan zo’n deur.


Gezien vanaf de toekomstige zolderkamer.


Electriciteit is ook zo’n dingetje; waar wil ik alle wandcontactdozen en lichtpunten. Ik zet de wandcontactdozen net boven de plint. Bovenin deze muur komt nog een wandcontactdoos voor de televisie.


Dit dertigerjaren huis heeft nog metalen buizen en lasdozen. Wèl nieuw installatiedraad. Om een beetje degelijke aansluiting te maken heb ik op de bestaande lasdoos een nieuwe gezet. Op die manier heb ik wat meer ruimte voor de bedrading.
Beetje druk deze week met nog andere dingen, maar ik hoop dat ik deze week tijd heb om de boel in de gipsplaten te zetten.
Boven de nieuwe zolderkamer moet een begaanbare vliering komen. De verloren ruimte in het middelste deel van de zolder (want die is door de grotere zolderkamer natuurlijk een stuk kleiner geworden), wordt op die manier voor een deel weer terug gewonnen.


Op de vliering wilde ik deze platen leggen. Deze hebben messing-en-groefverbinding en kan ik mooi in halfsteensverband leggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #86 Gepost op: 10 september 2015, 17:42:47 »
Zo heren,
M’n eerste gipsplaat zit erin.


Na alle 5/8 pijp, centraaldozen, moffen en inbouwdozen gaat het er een beetje op lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #87 Gepost op: 10 september 2015, 23:57:37 »
Ziet er goed uit.
Hier is in het dorp Kardamili de Griekse Gamma.
Ik weet zeker dat jij daar een hele week zou rond spitten.
Daar verkopen ze de duvel en zijn ouwe moer.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #88 Gepost op: 11 september 2015, 18:08:41 »
De Griekse Gamma is waarschijnlijk zo’n ouderwetse ijzerhandel.


Tussendoor nog even wat meters gemaakt...


Zolang het rechte stukken zijn schiet het wel lekker op...


...maar die schuine hoeken schieten niet echt op. Met een laagje Fix & Finish zie je er niks meer van.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #89 Gepost op: 11 september 2015, 20:44:18 »
Kijk, nou begint het ergens op te lijken. Way to go Wim  ;) en achter die wand komen je keerlussen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #90 Gepost op: 11 september 2015, 21:06:46 »
...en achter die wand komen je keerlussen?

Nope


Waar je nu naar kijkt is de rode wand; die keerlus komt in de kast, aan de andere kant van de kamer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote verbouwing
« Reactie #91 Gepost op: 11 september 2015, 21:19:31 »
Je gaat lekker Wim! Mooi wandje zo :)!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #92 Gepost op: 12 september 2015, 10:52:04 »
Owja, nou zie ik het. Een mooie ruimte heb je ter beschikking, dat gaat helemaal goed komen  8) :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #93 Gepost op: 13 september 2015, 11:24:49 »
Kon je dat stukje achter de wand er ook niet bij pakken Wim?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #94 Gepost op: 13 september 2015, 12:15:38 »
Kon je dat stukje achter de wand er ook niet bij pakken Wim?
Dat stuk achter de wand is eigenlijk ons enige stuk overgebleven zolder; daar moet ruimte overblijven voor spullen die nu tijdelijk staan opgeslagen door het hele huis. Bovendien, ik vind de ruimte die ik nu krijg ruim voldoende.
Misschien dat ik ooit in de toekomst een spoortje door die wand laat lopen voor een keerlus. Maar voorlopig heb ik aan dit project m'n handen vol.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #95 Gepost op: 18 september 2015, 10:14:37 »
Deze week nog aan je muurtje verder gegaan Wim? Of ligt het project een beetje stil? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #96 Gepost op: 18 september 2015, 11:28:32 »
@Pierre, geloof het of niet maar m’n handen jeuken maar deze week was ik ook even druk met andere dingen: afgelopen woensdag naar Amsterdam want m’n dochter was jarig, gisteren moest ik een lezing houden in Diepenheim en daarna snel de auto inpakken omdat we dit weekend op Texel zitten. Op dit moment dus.
Vandaag ga ik kastplanken in m’n schuurtje maken én naar de Rede van Texel, waar Artitec een gigantisch diorama heeft gebouwd. Hopelijk maakt dat mijn teleurstellende bezoek aan het Amsterdamse Scheepvaartmuseum een beetje goed.
Begin volgende week ga ik weer verder met m’n zolder.  ;) Want ik wil bouwen aan mijn baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #97 Gepost op: 18 september 2015, 13:48:20 »
De Reede van Texel ?? Ben niet jaloers hoor  :'( ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #98 Gepost op: 18 september 2015, 13:49:35 »
Ik geloof je Wim. :) Werkse dan maar aan je schuur en ... heel veel plezier bij het Artitec gebeuren. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #99 Gepost op: 18 september 2015, 14:34:22 »
@Wim Corduwener en heel veel foto's maken  8)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob