Auteur Topic: De grote verbouwing  (gelezen 43500 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2015, 21:23:08 »
Ik heb o.a. een eigen huis uit 1920 helemaal verbouwd, een jaar of 20 terug. Ik denk dat ik wel een idee heb wat je te wachten staat. Veel succes!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #51 Gepost op: 24 augustus 2015, 08:11:26 »
Ja dat is een heel behoorlijke verbouwing Wim. Alles (netjes) afbreken en afvoeren is misschien nog het meeste werk. Een nieuw muurtje staat in een dag. Sterkte ;)

Je hebt het nu over Hans maar daar hebben we al een half jaar niets meer van gehoord. :o Lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #52 Gepost op: 24 augustus 2015, 08:58:05 »
Ik heb Hans pas nog bericht en een antwoord van hem gekregen dat het langzaam aan beter met hem gaat en dat de treinbaan ook wel weer aan bod gaat komen. Maar of hij hier nog actief zal zijn dat weet ik niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #53 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:16:00 »
Ik heb o.a. een eigen huis uit 1920 helemaal verbouwd, een jaar of 20 terug. Ik denk dat ik wel een idee heb wat je te wachten staat. Veel succes!
Mijn vorige huis waren aanvankelijk twee huizen onder een kap uit 1920. Dát was nog eens een verbouwing. Behalve de muur uitbreken en de parketvloer leggen, heb ik alles zelf gedaan.

Ja dat is een heel behoorlijke verbouwing Wim. Alles (netjes) afbreken en afvoeren is misschien nog het meeste werk. Een nieuw muurtje staat in een dag. Sterkte ;)
Afbreken en zo snel mogelijk afvoeren (anders sta je te werken in de rotzooi) is inderdaad een behoorlijke klus. Het echt leuke werk kan dan pas beginnen.

Ik heb Hans pas nog bericht en een antwoord van hem gekregen dat het langzaam aan beter met hem gaat en dat de treinbaan ook wel weer aan bod gaat komen. Maar of hij hier nog actief zal zijn dat weet ik niet.
Blij voor hem en z’n vrouw dat het beter met ’m gaat. Jammer dat-ie misschien niet meer terugkomt op het forum. Ik vond het altijd wel een apart mens.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #54 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:24:49 »
Ik lees nog steeds dagelijks alles op het forum, alleen ging afbouwen medicijnen niet zoals we in gedachten hadden dus ben ik weer aan het opbouwen met de medicijnen  :( :(

En nu gaan we eerst in september 11 dagen zuidlimburg onveilig maken ik/we moeten er voor het eerst in 13 jaar eens tussenuit hier.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #55 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:47:13 »
Gedverdemme Hans, wat ben ik blij om weer eens wat van je te horen!
Dit noem ik nou een prima begin van de week. Neem het ervan in dat Limburg en een goed plan om er samen met je vrouw eens tussenuit te gaan. Misschien is dat een mooi begin voor een herstel.
Top!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #56 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:08:44 »
Ha Hans ... goed weer wat van je te horen man. Ik was je al een tijdje kwijt. Een beetje vakantie doet volgens mij iedereen goed. Heel veel plezier jullie en snel weer opknappen. Ik hoop dat je medicatie nu een beetje onder controle is. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #57 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:16:23 »
Kijk Hans, men is toch weer blij dat je weer wat van je laat horen.
Veel plezier in Limburg, lekker genieten van het mooiste landschap van Nederland, wat niet iedereen met me eens zal zijn maar dat is wat ik er van vind, hahahahaha.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #58 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:56:50 »
Hoi Hans blij te horen dat er nog leven in zit, man wat was het eng stil bij jou. Keek regelmatig even op je webcam maar helaas.

Doe het rustig aan en breek het lijntje niet.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #59 Gepost op: 24 augustus 2015, 21:00:44 »
Hans, goed weer wat van je te horen, fijne vakantie!
Groet,
Theo

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: De grote verbouwing
« Reactie #60 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:39:51 »
Hallo Hans, weer welkom op het forum.
Ik heb je gemist.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2015, 14:05:46 »
De wanden die ik eruit moet breken zitten nog vol electra en dat moet er natuurlijk eerst uit. Ik ben dus bezig met de vloer open te maken om de zolderkamer stroomloos te maken.
Een stukje verderop, waar de nieuwe wand komt, moet ik alvast stroom uit de vloer halen.
En het is daar godvergeten warm.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #62 Gepost op: 31 augustus 2015, 14:16:39 »
Ja, hier is het ook weer 30+ en nog geen wolkje aan de lucht  :-X

Heb de hobbykamer dan ook maar even dicht gemaakt, morgen wordt het (hopelijk) koeler...

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #63 Gepost op: 31 augustus 2015, 14:40:08 »
Misschien moest ik er maar eens over denken om aan de noordzijde van het huis een kantelraam in het dak te maken. Dat zal toch niet zo moeilijk zijn?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #64 Gepost op: 31 augustus 2015, 15:19:21 »
Het ligt een beetje aan het dak en aan de grootte van het raam, maar ik heb Veluxen geplaatst in maximaal een halve dag per raam. Wel altijd met hulp, want het is geen klusje voor iemand alleen, vind ik.

Lekker bezig Wim!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #65 Gepost op: 31 augustus 2015, 16:34:45 »
Dat is voor Wim denk ik een klusje wat zo gepiept is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #66 Gepost op: 31 augustus 2015, 17:29:21 »
Nou @iTom dat valt anders best nog wel tegen. Ik kom allemaal narigheid tegen van de vorige bewoner. Die sukkel had waarschijnlijk geen zwart 1,5 ømm² meer in huis en gaat dan lekker door met bruin 2,5 ømm². Dat ben ik dus nu allemaal lekker aan het weghalen.
Tsja, en dan zo’n dakraam. Het grootste probleem is natuurlijk hoe je in je eentje zo’n ding omhoog krijgt.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #67 Gepost op: 31 augustus 2015, 17:56:26 »
Eeeh Wim, dat mag: bruin gebruiken als zwart op is. Of als je meer dan 10A door een zwarte wilt laten gaan, en dus maar bruin pakt. Erger nog, je mag ook blauw of zelfs geel/groen gebruiken. Maar: markeer op de "zichtbare" plekken (in lasdozen, centraaldozen, inbouwdozen, en voor mijn part verhuisdozen) de draad met isolatieband van de juiste kleur.
In plaats van alle bruin die zwart moet zijn weg te halen, kun je dus ook die bruin op de "zichtbare" plekken met zwart isolatieband markeren. Dat is een boel minder werk en goedkoper.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #68 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:20:36 »
Zal best zo zijn Dirk, maar op meer punten vond ik het een zooitje: kroonsteentjes in lasdozen en koper in het zicht. Ik heb al die rommel weggehaald. Bovendien moet het hele spul worden verlegd omdat de kamer groter wordt, de plafonds moeten eruit en dan gebruik ik centraaldozen.
Eigenlijk wil ik het liefst wandcontactdozen met randaarde in mijn kamer maar er is op de hele zolder geen aarddraad te vinden. Een klemmetje op de waterleiding?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #69 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:27:08 »
Een klemmetje op de waterleiding is geen probleem. Doen ze in badkamers ook.
En als je aarde wil aanbrengen dan moet je sowieso al je draden overnieuw trekken want die aardedraad krijg je er niet in als blauw en bruin er al in zitten.



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #70 Gepost op: 31 augustus 2015, 19:44:49 »
Een klemmetje op de waterleiding is geen probleem. Doen ze in badkamers ook.
En als je aarde wil aanbrengen dan moet je sowieso al je draden overnieuw trekken want die aardedraad krijg je er niet in als blauw en bruin er al in zitten.
Dankjewel @GéJé. Een zolderkamer zonder randaarde is niet zo’n probleem, maar ik heb een bak vol wandkontakdozen met randaarde liggen en die wil ik wel gaan gebruiken. ach en ik heb geen hekel aan electriciteit aanleggen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #71 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:25:27 »
@Wim Corduwener , een klemmetje op de waterleiding als aarde voor je stopcontacten is levensgevaarlijk!

In de badkamer wordt het precies andersom gedaan: om te garanderen dat o.a. alle kranen geaard zijn, wordt de leiding via een klem verbonden met de aarde.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van kunststof leidingen. In huis, maar ook daarbuiten. En het waterleidingbedrijf renoveert waterleidingen soms. Je kunt er niet van uitgaan dat een waterleiding een goede, of zelfs maar redelijke aarde is. En als de waterleiding nu wel geaard is, hoeft dat over een tijdje niet meer zo te zijn. Er is zonder die extra verbinding met een klemmetje geen enkele garantie dat een waterleiding of een CV buis geaard is, en dat wil je in een badkamer wel. Vandaar dat klemmetje: om de leidingen in de badkamer te aarden. Niet andersom.

Gebruik je toch op zolder de waterleiding als aarde, dan loop je kans dat op een keer er een aardfout in een apparaat optreedt, en daardoor je douche onder spanning komt te staan! Binnenkort, of over zoveel jaar. Een gok die ik niet wil nemen.
Hetzelfde geldt voor CV leidingen: gebruik ze niet als veiligheidsaarde!

En nee, ik maak geen grapjes, er zijn door het toch te doen, in Nederland doden gevallen.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #72 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:49:16 »
Als ik de aardleiding op de meterkast en de waterleiding doormeet. Dan zou de meter dus niet uitslaan?
Ik trek wel een aarddraad naar de aardklem bij de meterkast.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #73 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:06:23 »
Dat laatste is de enige echt goede oplossing.

Je moet bij verbouwen ook rekening houden met bewoners die na jou komen. Die weten niet wat voor officieuze, handige oplossingen jij hebt bedacht. Stel, je zou nu de aarde vanuit de badkamer meten en goed bevinden, en daarom als aarde voor je contactdozen op zolder gebruiken. En stel, zij vervangen over xx jaar bij een renovatie de leidingen door kunststof, dan krijgen zij een gevaarlijke situatie om wat jij xx jaar geleden bedacht had.

Daarbij heb ik nog afgezien van het feit dat je met een gewone weerstandmeter (of multimeter) helemaal niet de kwaliteit van de aarding kunt meten. Daarvoor heb ik wel het juiste apparaat (tenminste hij moet ergens tussen m'n zooi te vinden zijn want ik heb hem al jaren niet meer nodig gehad), maar je zult begrijpen dat ik die sowieso niet uitleen voor een experiment dat ik als uitermate onveilig beschouw  8)

Vandaar: ga met aarde niet klooien, doe het gewoon goed. Die aarddraad naar de meterkast is precies het goede.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #74 Gepost op: 1 september 2015, 14:16:51 »
Het moet altijd eerst erger worden voordat het beter wordt:


Nadat eerst alle (inmiddels loze) elektriciteit is verwijderd, begin ik aan de wandjes. En dat is eigenlijk niet veel meer dan een wandje, opgetrokken uit een verzameling aan elkaar genaaid afvalhout waar gipsplaat tegenaan zit. Veel van dat hout is nog wel te gebruiken.
Ik zal blij zijn als die zooi eruit is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)