Auteur Topic: De grote verbouwing  (gelezen 43752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #150 Gepost op: 2 november 2015, 14:56:06 »
Kleine update:


Een irritante afvoer van de open haard. Er omheen werken of dichtmaken?


Dichtmaken!


De isolatie en gipsplaten zitten er ook tegenaan.


En de laminaatvloer afkomstig uit mijn zolderkamer ligt er ook in.


Vanavond gaat het houtwerk in de grondverf... maar dat laat ik doen.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #151 Gepost op: 2 november 2015, 15:39:52 »
Dat schiet al aardig op!

Nog even en de hobby zolder kan weer worden leeggemaakt. ;)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #152 Gepost op: 2 november 2015, 16:19:23 »
Netjes Wim
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #153 Gepost op: 2 november 2015, 18:55:32 »
Netjes gedaan man. En je gaat als een speer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #154 Gepost op: 2 november 2015, 19:01:53 »
Dat wordt een strak zoldertje
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #155 Gepost op: 2 november 2015, 19:10:59 »
Kleine update noemt ie dat dan  :-\
Dan ben ik benieuwd als je een grote update plaatst, dan heb je waarschijnlijk een nieuw dak erop.

Goed gedaan jochie!  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #156 Gepost op: 2 november 2015, 23:44:21 »
Netjes gedaan man. En je gaat als een speer. ;)
Ik ga als een speer? Het eerste bericht van dit topic is gepost op 10 augustus. Het hele verhaal (logeerkamer opknappen, laminaatvloer erin, zolderkamer leeghalen en opslaan op die opgeknapte logeerkamer, zolderkamer slopen, nieuwe zolderkamer bouwen, laminaatvloer erin, laminaatvloer eruit, ander laminaatvloer er weer in, overloop op de zolder isoleren (piepschuim en gipsplaten), laminaatvloer uit de vorige zolderkamer er weer in) heeft wel bijna twee maanden in beslag genomen. En ik kan inmiddels geen laminaatvloer meer zien.  :o

Kleine update noemt ie dat dan  :-\
Dan ben ik benieuwd als je een grote update plaatst, dan heb je waarschijnlijk een nieuw dak erop.
Ik heb het een beetje opgespaard Jack. Ik kan wel elke dag een fotootje plaatsen, maar dat schiet natuurlijk ook niet op.
Wat trouwens wèl tijd heeft bespaard: gewoonlijk als ik isoleer met piepschuim onder een schuin dak, dan maak ik eerst een houten raamwerk waartussen het piepschuim komt, tegen dat raamwerk schroef ik dan de gipsplaten. Ik denk dat dat de gebruikelijke manier is, maar @GéJé weet daar misschien meer van. Gipsplaten zijn 60 cm breed en die piepschuimplaten zijn 50 cm breed; je houdt dus altijd een dunne strook piepschuim over die je moet opvullen en piepschuim vind ik niet het meest prettige materiaal om mee te werken.
Ik heb nu de gipsplaten rechtstreeks tegen het dak geschroefd zonder houten raamwerk. En dat werkt wonderwel omdat die piepschuimplaten behoorlijk compact zijn. Dat scheelde veel tijd, geld en een ontzettende klerezooi van dat piepschuim.
Morgen gaat het glasvezel tegen de gipsplaten en dan kan ik langzaamaan mijn vergrote zolderkamer gaan inrichten, want ik ben het inmiddels hard toe aan een werktafel waar ik dingen kan gaan doen.
En voor ik het vergeet: bedankt voor jullie support. Zonder jullie steun was me dit nooit gelukt.  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De grote verbouwing
« Reactie #157 Gepost op: 3 november 2015, 15:21:50 »
En ik kan inmiddels geen laminaatvloer meer zien.

Oeps, dan mag je dus niet overal meer naar de vloer kijken...  ;D

Mooi werk Wim!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #158 Gepost op: 3 november 2015, 16:28:58 »
Dankjewel @Dirk T,
Vanavond gaat het glasvezel tegen de muren en ik denk morgenmiddag gaat het in de muurverf. Daarna zet ik er nog even wat plinten tegenaan en dan denk ik dat ergens deze week het spul weer van mijn zolderkamer terug naar de zolder kan.
Dingen duren altijd langer, maar als ik dit weekeinde mijn kamer een beetje kan inrichten, dan ben ik een gelukkig mens.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #159 Gepost op: 3 november 2015, 21:11:30 »
Wat trouwens wèl tijd heeft bespaard: gewoonlijk als ik isoleer met piepschuim onder een schuin dak, dan maak ik eerst een houten raamwerk waartussen het piepschuim komt, tegen dat raamwerk schroef ik dan de gipsplaten. Ik denk dat dat de gebruikelijke manier is, maar @GéJé weet daar misschien meer van. Gipsplaten zijn 60 cm breed en die piepschuimplaten zijn 50 cm breed; je houdt dus altijd een dunne strook piepschuim over die je moet opvullen en piepschuim vind ik niet het meest prettige materiaal om mee te werken.

Tja @Wim Corduwener, wat moet ik daar nu op zeggen zonder af te doen aan het prachtige resultaat van je zolder?

Misschien was het feit dat piepschuimplaten 50 cm breed zijn en glaswol of steenwol wel 60 cm breed, een aanwijzing dat je misschien het verkeerde isolatiemateriaal gebruikt hebt?  ::)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #160 Gepost op: 3 november 2015, 23:25:57 »
Ach @GéJé, ik beschouw jou natuurlijk wèl als een pro op het gebied van dit soort dingen. Als steen- of glaswol 60 mm is, dan is dat eigenlijk ook te breed omdat het raamwerk er ook nog tussen zou moeten. Het kan inderdaad anders en wellicht ook veel beter.. In dit geval heb ik gekozen voor een snelle en voordelige oplossing.
Hou gaat het trouwens met je bouwmarkt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #161 Gepost op: 4 november 2015, 08:18:45 »
Ach @GéJé, ik beschouw jou natuurlijk wèl als een pro op het gebied van dit soort dingen. Als steen- of glaswol 60 mm is, dan is dat eigenlijk ook te breed omdat het raamwerk er ook nog tussen zou moeten. Het kan inderdaad anders en wellicht ook veel beter.. In dit geval heb ik gekozen voor een snelle en voordelige oplossing.
Hou gaat het trouwens met je bouwmarkt?

Daarom is glas of steenwol juist ook 60 cm Wim. Als je het wat in elkaar drukt blijft he mooi geklemd zitten tussen de regels. Maar een bijkomend voordeel van piepschuim is wel dat er altijd wat overblijft voor je treinbaan. ;)

Ja Gert-Jan ... ik ben ook wel nieuwsgierig naar de vorderingen van de bouwmarkt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #162 Gepost op: 4 november 2015, 20:15:31 »

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #163 Gepost op: 4 november 2015, 20:25:10 »
[/ot]

Wauww ... da's niet mis man. Gefeliciteerd en goede zaken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #164 Gepost op: 4 november 2015, 20:43:24 »

Hé, daar ben ik vandaag langs gereden. (werkverplichting)
Helaas niet naar binnen gegaan.  :'(

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #165 Gepost op: 4 november 2015, 21:04:48 »
Dat is wel toevallig. Woon/ werk je in de buurt van Bilthoven? En wat doe je dan als werkverplichting?
Als je nog eens in de buurt bent moet je eens binnen komen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #166 Gepost op: 4 november 2015, 21:30:11 »
Ik werk bij KIWA als inspecteur.
Oftewel ik val mensen lastig met vragen.  ;D

Gelukkig heb ik vaste klanten en gaat het meestal goed.
Zelf woon ik in Geleen (Limburg), maar mijn klanten zitten overal met werk en ik dus ook.

Wellicht dat ik volgende week weer in Utrecht moet zijn, woensdag of donderdag.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote verbouwing
« Reactie #167 Gepost op: 4 november 2015, 21:38:21 »
Geleen. Dat ligt nou niet direct in de buurt!  :o Man! wat leg jij een afstanden af dan voor je werk!

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #168 Gepost op: 4 november 2015, 21:40:04 »
Soms wat meer, soms wat minder.
Zo'n 60.000km per jaar.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #169 Gepost op: 6 november 2015, 12:54:20 »
Kleine update:


De overloop op zolder is klaar. Nog even voor de duidelijkheid: dit is dus het deel dat grenst aan mijn zolderkamer en die zit rechts.


Vandaag wordt begonnen met het terugzetten van alle meuk... en dan hoop ik dit weekend te beginnen met het inrichten van mijn zolderkamer.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #170 Gepost op: 6 november 2015, 13:54:30 »
Kijk ... je kan wel zeggen van niet maar dit zijn toch wel meters die je gemaakt hebt Wim. Lekker dat je dit weekeind nog aan je eigen domein toekomt. Waar ga je aan beginnen als de kasten er in staan? De treintafels lijkt me? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #171 Gepost op: 6 november 2015, 14:29:51 »
Waar ga je aan beginnen als de kasten er in staan? De treintafels lijkt me? ::)
Inderdaad eerst alle de kasten er in. Dan het spul uitsorteren zodat ik weet waar het allemaal staat en alles weer kan terugvinden. Daarna ga ik een werkplek inrichten. Ik heb ooit nog een mooi werkblad bij de IKEA-koopjeshoek gescoord en die maak ik met steunen aan de enige rechte muur. Dan heb ik in elk geval een plek waar ik kan werken.
Ik heb er eigenlijk nog geen enkel idee van hoeveel ruimte ik eigenlijk heb, omdat die zolderkamer steeds vol stond met spullen. Zelfs tijdens het leggen van de vloer ben ik constant bezig geweest met het heen en weer schuiven van de meuk.
Hoe dan ook, de eerste treintafel die ik wil gaan maken krijgt een oppervlak van 96x50cm en dat is het steenkolenmijngebeuren. Eigenlijk wordt het een soort van omgebouwde (Lundia) ladekast. Op die manier heb ik in elk geval die mijnlade veiliggesteld en bovendien een mooi project om langzaamaan mee te beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #172 Gepost op: 6 november 2015, 18:31:19 »
Zo hoort het. Op het laagste punt beginnen en je dan omhoog werken  :D Je hebt in ieder geval alvast een mooie basis!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #173 Gepost op: 6 november 2015, 20:21:14 »
Vanavond lekker op de bank en morgenochtend verder met inruimen en opbergen.
Vandaag ik al een behoorlijk begin gemaakt en ben ik erachter gekomen hoeveel voorraad ik eigenlijk heb... dozen vol en ik heb het allemaal nodig.  :D
En ik ga morgen een werktafel maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #174 Gepost op: 7 november 2015, 15:24:05 »
Jullie kennen ze vast nog wel, die eerste generatie computertafeltjes. Bovenop kon je het beeldscherm zetten en op de uitschuifbare plank het toetsenbord.


Ik heb nog een bureaublad, maar daar zit geen onderstel bij. Van dit computertafeltje ga ik een bureau maken.


En daar is-ie! Aanvankelijk wilde ik dat werkblad met steunen aan de muur bevestigen. Maar als dan na verloop van tijd blijkt dat ik daar helemaal niet lekker werkt, dan moet ik de boel weer afbreken. Een werktafel met een onderstel is dus meer praktisch.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)