Auteur Topic: De grote verbouwing  (gelezen 43714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
De grote verbouwing
« Gepost op: 10 augustus 2015, 21:27:05 »
Ik zit hopeloos vast op mijn zolderkamer. Als knutselkamer voldoet-ie prima, maar ruimte voor een modelspoorbaan heb ik niet en eigenlijk alleen maar ruimte voor één module.  ::)


Ik kan m'n kont daar niet keren en ik stoot steeds m'n hoofd. Kortom, ik moet meer ruimte hebben en ik heb me bedacht dat ik mijn zolderkamer ga uitbreiden.


Onze zolder is opgedeeld in drie delen: een zolderkamer aan de voorkant (die niet op deze tekening staat) een deel in het midden waar de trap op uitkomt en mijn zolderkamer zit aan de achterkant van het huis. Het dak loopt 45º schuin, dus er is niet overal stahoogte. Een leuk kamertje, maar écht te klein als je net wat meer wilt doen. Boven dit kamertje zit nog een vliering.
Mijn plan is nu om er een stuk zolder bij te pakken, door de bestaande tussenmuur eruit te breken en een nieuwe muur op te trekken.


Dat zou er dan ongeveer zó gaan uitzien. Als die muur eruit is dan moet er eigenlijk een compleet nieuw plafond in zodat het plafond één geheel wordt en er geen hinderlijke naad ontstaat tussen het oude en het nieuwe deel. Onder het dak van het gedeelte dat er bij komt moet het ook geïsoleerd worden en op dezelfde manier worden afgewerkt als de oorspronkelijke zolderkamer. Spreekt voor zich dat er aan electriciteit ook het een en ander moet worden omgebouwd.


De winst aan ruimte is vrij behoorlijk. Ik heb met een aantal modules van 122x60 cm en 162x77 cm even een globale indeling gemaakt. Deze modules komen aanvankelijk los op poten te staan op een hoogte van ongeveer 88 cm. Later zullen de losse onderdelen met slotbouten aan elkaar worden gevoegd. Ik ben nog niet zover dat ik al een compleet baanplan in m'n hoofd heb en of ik keerlussen maak of een pendelbaan, maar ik heb in elk geval rijlengte.


Van deze kasten heb ik er onlangs via Marktplaats nog een paar bijgekocht. Ze komen op zwenkwielen onder de baan te staan, want achterin die blokken zit natuurlijk ook nog een zee van ruimte. Lijkt me wel makkelijk om het spul zo weg te kunnen rollen.
Maar eerst moet de hele zooi, inclusief de zolder leeg worden gemaakt en tijdelijk verhuizen naar de logeerkamer en voordat dat kan gebeuren, willen we eerst die kamer opknappen; schilderen en een laminaatvloer erin leggen.
Dus ik heb nog wel wat te doen en morgen ga ik beginnen om die logeerkamer leeg te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2015, 21:36:46 »
Ja dat scheelt wel een stuk Wim  ;D ;D maar kan je die voorkamer er ook niet stiekem bij pakken ??? al is het maar een dubbelspoor rond, ik zeg niks  :-X
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2015, 22:08:11 »
Dat levert je een mooie grote ruimte op Wim! Die rijlengte krijg je dan zeker! En ach, een baanplan vormt zich (uiteindelijk) vanzelf ;)! Succes met het opknappen van de andere kamer en daarna het opruimen en vergoten!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2015, 22:32:31 »
Ja dat scheelt wel een stuk Wim  ;D ;D maar kan je die voorkamer er ook niet stiekem bij pakken ??? al is het maar een dubbelspoor rond, ik zeg niks  :-X
Het aanvankelijke plan was ook om de zolderkamer aan de voorkant in gebruik te nemen, maar die wordt langer dan de planning was gebruikt door zoonlief. Deze operatie is eigenlijk Plan B. Het kan even duren, maar ooit gaat-ie lekker op zichzelf wonen. Tsja, en wat er dan allemaal kan gebeuren.

Dat levert je een mooie grote ruimte op Wim! Die rijlengte krijg je dan zeker! En ach, een baanplan vormt zich (uiteindelijk) vanzelf ;)! Succes met het opknappen van de andere kamer en daarna het opruimen en vergoten!
Ik ben al een tijdje bezig met alle spullen op te bergen in plastic bakken van de Action en te labelen. Zodat de hele meuk overzichtelijk kan worden weggeborgen. De Action zit hier om de hoek, dus ik haal er zo weer een paar bakken bij.
De impulsen om een baanplan in elkaar te vlechten moet ik zoveel mogelijk onderdrukken, want ik wil eerst alles helemaal klaar hebben: een grote, lege, frisse geschilderde ruimte met alles erop en eraan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2015, 10:29:14 »
Dat zijn best wel mooie plannen!
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2015, 11:37:11 »
Dat is een hoop ruimte die je daar mee gaat winnen Wim. Daar ben ik nu wel een beetje jaloers op. Ik snap alleen niet hoe je straks als alle delen aan elkaar gekoppeld zijn bij de ruimte achter de kasten kan komen. Of staat straks de baan vast en de kasten er los onder gerold? Er moet ook nog ruimte over blijven voor de bedrading en zo. Hoe ga je dat oplossen? Of loop ik nou te ver vooruit. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2015, 12:52:52 »
@Pierre,
Nee je loopt niet vooruit op de zaken. Bovendien kan ik beter wat verder vooruit denken, dan dat ik achteraf belangrijke dingen over het hoofd heb gezien.
Onder de 45° kap, daar waar het dak bij de vloer komt, daar wil ik rolcontainers maken. Dus schuine bakken met zwenkwieltjes. In die rolbakken komen spullen die ik niet zo vaak gebruik, maar wel wil bewaren.


Inmiddels heb ik behoorlijk wat van deze units verzameld en daar maak ik zwenkwielen onder. Deze mobiele kasten komen vóór de rolcontainers te staan. Boven deze kasten komt de modelspoorbaan te staan, zodanig dat de poten van de baan niet in de weg staan. Als ik dus onder de baan moet zijn dan rol ik zo’n kast weg.
De modelspoorbaan bouw ik in eerste instantie op uit losse units (modules). Naarmate het railplan vordert, koppel ik gaandeweg meer modules aan elkaar met slotbouten en stekkerverbindingen. Die modules komen wel individueel op poten te staan en niet vastgeklonken aan de muur. Stel dat ik ooit bedenk dat ik bijvoorbeeld module 8 tóch anders wil maken door bijvoorbeeld van een kopstation een keerlus te maken, dan kan ik zo’n unit er zonder al teveel schade tussenuit halen.
Natuurlijk moet ik er wèl voor zorgen dat die modules 180 cm lang zijn, zodat er twee van die verrijdbare kasten onder kunnen en dat geldt natuurlijk ook voor de rolbakken die achter deze kasten staan. Die verrijdbare kasten hebben daarnaast ook nog het voordeel dat ik niet een kast hoef leeg te trekken als ik bedenk dat bepaalde spulletjes op een andere plek veel handiger staan.
Dit hele plan is eigenlijk gebaseerd op flexibiliteit en mobiliteit voor iemand die telkens weer de boel wil veranderen en ombouwen... en waarschijnlijk nooit klaar komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2015, 18:07:39 »
Ik kon het weer niet laten en heb toch wat wijzigen gemaakt in mijn modulaire systeem:


Hier en daar heb ik wat afmetingen en vormen wat aangepast.

Module 1
Keerlus?
Keerlussen zijn vaak een noodzakelijk kwaad, maar eerlijk gezegd vind ik keerlussen bijna nooit mooi. Als hier een keerlus zou komen dan moet deze module in elk geval wat dieper worden.

Module 2
?
Zit ik nog over na te denken.

Module 3
Stationsomgeving, winkelpanden, Oude gracht, basculebrug.
Kan zijn dat ik deze module wat langer moet maken zodat er kasten onder kunnen. Er zit nog wel een balkconstructie onder het schuine dak en ik kan nog niet inschatten of dit een storend probleem wordt.

Module 4
Kolenmijn
Ergens in ver verleden ben ik bezig geweest met een kolenmijn. In dat hele gebeuren zit een liftschacht die verbinding moet maken met een onderliggende kolenmijnlade.

Module 5
Spoordijk
Als ik ooit nog als een oud wijf uit het raam wil hangen, dan moet deze module fors smaller worden. Ik denk dat hier een typisch Hollandse spoordijk komt zoals @iTom ooit heeft gemaakt voor een van zijn drukbezochte workshops.

Module 6
Spoordijk
Maar dan met een flauwe bocht.

Module 7
?
Nog geen idee.

Module 8
Keerlus
Volgens mij geen betere plek voor een keerlus dan in een kast.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:36:46 »
Dan heb je toch al wel een aardig idee zo en een mooie ruimte om lekker te bouwen en te knutselen.

Het zal inderdaad zo zijn dat je module 1, ongeveer net zo zal zijn als module 8 qua grootte/diepte. Maar ben benieuwd.
Eerst alles maar is klaarmaken voor de bouw he ;)!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2015, 20:04:38 »
Wow, dat zijn mooie plannen Wim! en ik ben helemaal niet jaloers op de tijd die je ervoor gekregen hebt  :-\

Ik denk dat je wel goed zit met je rondgang, alhoewel ik een beetje twijfel aan je 'ik haal die module er even uit om te veranderen' gedachte.
De modules in de hoeken zou je dan het liefst eruit halen omdat je in de hoek lastig bij komt maar ik zie nog niet hoe je die er dan uithaalt zonder
je halve baan te moeten loshalen. Maar goed, ik laat me verrassen  ;)

Succes alvast met de verbouwing!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2015, 21:06:03 »
...alhoewel ik een beetje twijfel aan je 'ik haal die module er even uit om te veranderen' gedachte.
De modules in de hoeken zou je dan het liefst eruit halen omdat je in de hoek lastig bij komt maar ik zie nog niet hoe je die er dan uithaalt zonder je halve baan te moeten loshalen.
In principe blijft alles vast staan. Maar zolang die baan nog niet klaar is, vind ik het wel prettig dat ik de andere kant van die modules ook kan bereiken en zet ik ze denk ik in eerste instantie nog los aan elkaar. In detail heb ik er nog niet écht over nagedacht, maar als ik bijvoorbeeld Module 5 wigvormig zou maken dan gaat gaat het misschien wat makkelijker om de aansluitende modules eruit te schuiven. Maar, elke suggestie is van harte welkom.
Als alles klaar is (en dat mag van mij nog wel een tijdje duren) dan blijven ze gewoon vast staan want ik wil geen naden tussen de modules hebben. Eén ding staat wèl vast: de keerlus op Module 8 komt in de kast.
Overigens kan ik wel alles mooi op tekening zetten, maar tijdens de sloop en opbouw, kan het best nog wel eens zijn dat er een blokdeel, een kreupele stijl of een korbeel tegenkom, die verschrikkelijk in de weg gaan zitten. Tsja, dan wordt het weer ietsje anders.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2015, 19:13:44 »
Ik zou (om eens een suggestie te noemen) met 1 of 2 modules beginnen, bijvoorbeeld module 2 en 4 en die eerst zoveel mogelijk afbouwen en (de moeilijk bereikbare plakken) alvast afwerken, daarna de volgende module enz. Dan heb je steeds afwisseling, je maakt projectjes af en hoef je niet eerst een jaar rails te leggen en het jaar erop de ballast aan te brengen  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2015, 21:24:52 »
Dat heb je prima geformuleerd @Jack! Ik ben ook meer een dioramabouwer dan een banenbouwer en ik was eerlijk gezegd ook van plan om het ongeveer te doen zoals jij het omschreef.


Module 3 is de module waar ik op dit moment mee bezig ben en daar ga ik -na de verbouwing- het eerst mee verder. Ondertussen geeft dat de ruimte om over de aansluitende Module 4 na te denken; de kolenmijn. Gedurende dit proces zou het best eens zo kunnen zijn dat een platte tekening andere inzichten geeft en kom ik er misschien wel achter achter dat de indeling toch weer anders wordt
 Een aantal forumleden zijn bijzonder goed in het gestructureerd plannen en vervolgens opbouwen van een modelspoorbaan en dan blijk alles in één keer goed te zitten en ook helemaal te kloppen. Ik vind dat een behoorlijke prestatie en ik ben daar niet zo goed in. Zelfs met één enkele module ben ik al aan het worstelen met planning en steeds aan het veranderen.
Het liefst zou ik twee stations en twee woonkernen op mijn baan hebben, zo dat een trein ook echt van A naar B rijdt. De meeste modelspoorbanen hebben één enkel station en de trein die van dat station vertrekt, komt er even later ook weer aan. Na deze verbouwing heb ik best een aardige ruimte, maar of ik het voor elkaar kan krijgen om twee stations op mijn baan te zetten is nog maar de vraag.
Enfin, we gaan het zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2015, 21:56:54 »
Mooie plannen Wim  ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2015, 00:43:00 »
Wanneer gaat de verbouwing van start Wim?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2015, 09:15:09 »
Goede vraag @Pierre,
Ik ben al een tijdje bezig om de zooi die in mijn zolderkamer staat uit te sorteren en in plastic Action-bakken te stoppen. Want die kamer moet eerst helemaal leeg. Evengoed zullen er wel een paar dozen met de sticker “ongesorteerd” worden ingepakt, maar dat is voor latere zorg. Al die dozen met treinspullen, projectjes en onderdelen moeten dan naar de logeerkamer.
Die logeerkamer moet eerst leeg, want daar staat natuurlijk nog een bed en daar staan ook nog andere spullen. Als die logeerkamer leeg is, heb ik afgesproken dat ik éérst die logeerkamer opknap voordat ik er mijn treinspullen in opsla. En dat opknappen is wat schilderwerk en een laminaatvloer leggen.
Even weer terug naar de zolder: als al mijn spullen uit de zolderkamer zijn en verhuisd naar de logeerkamer, dan is er ook nog een zolder waar ruimte moet worden gemaakt en een vliering waar dingen liggen als een kerstboom, rugzakken en koffers. Als dat allemaal weg is, dan kan ik beginnen mrt het uitbreken van het plafond en de muur.
Maar Pierre, mijn leven hangt er niet vanaf en het hoeft niet per se volgende maand allemaal af te zijn. Bovendien vind ik verbouwen eigenlijk net zo leuk als met mijn modelbaan bezig zijn. Inmiddels ben ik door de jaren heen wel wat wijzer geworden en weet ik dat verbouwingen altijd meer tijd in beslag nemen dan gedacht en weet ik ook dat er altijd onvoorziene problemen opduiken. Daar komt natuurlijk ook bij dat ik alles zelf ga doen en niet een blik bouwvakkers opentrek.
Het kan dus best zijn dat ik pas in de herfst écht kan beginnen met breken en bouwen. Tsja, tot die tijd ligt mijn hobby dus ook even stil.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2015, 10:41:41 »
Grote plannen, kan me helemaal vinden in module 5.
Waarom moet er eigenlijk altijd een station op een modelbaan, of zelfs 2.
Ik heb banen gezien waarvan het water uit de mondhoeken liep die geen station hadden maar wel mooie tracé's en een enkel goederenopslagterrein.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2015, 11:51:24 »
Citaat van: iTom
Grote plannen, kan me helemaal vinden in module 5.
Dat had ik wel al gedacht @iTom  :D
Ik moet me ervan weerhouden om niet te gedetailleerd in te gaan op deze spoordijk omdat ik nog niet precies de afmetingen weet. Kan best zijn dat er genoeg ruimte is voor nog een gezellige boerderij, maar ik moet me niet té rijk rekenen qua vrijkomende ruimte. Het wordt een gerenoveerde zolder en geen balzaal.

Citaat van: iTom
Waarom moet er eigenlijk altijd een station op een modelbaan, of zelfs 2.
Ik heb banen gezien waarvan het water uit de mondhoeken liep die geen station hadden maar wel mooie tracé's en een enkel goederenopslagterrein.
Ik wil zoveel mogelijk de projecten die ik heb liggen verwerken in deze baan. En een van die projecten is een Waterstaatsstation naar typisch Nederlands voorbeeld. Dat is de module waar ik al een tijdje mee aan het worstelen ben. Het kan natuurlijk ook heel anders, maar voor mij persoonlijk is een station toch wel het kloppend hart van een modelbaan. Ik zou zelfs zover willen gaan dat ik vanaf Module 3 in licht stijgende lijn omhoog ga zodat bij Module 5 ook daadwerkelijk een spoordijk ontstaat en uiteindelijk ergens bij Module 6 en/of Module 7 een verhoogd spoor. Ik heb al sinds een hele tijd het plan om een station te maken aan een verhoogd spoor, in een wat meer stedelijke omgeving. Maar het zijn nog maar plannen, waar ik pas over ga nadenken als de hele kamer klaar is en ik dan pas écht inzicht heb in de beschikbare ruimte.
Wat in elk geval zeker is, is dat er streek- en stadsbussen over de baan komen te rijden met een behoorlijke rijlengte. Om een beetje inzicht te krijgen in dat hele bus-gebeuren, ga ik vanmiddag twee uurtjes proefrijden op een schaal 1:1 touringcar.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2015, 11:20:06 »
Gisteren een begin gemaakt met het zoveel mogelijk leegtrekken van de logeerkamer. De vloerbedekking is in stroken gesneden en gaat dinsdag mee met de vuilnisman.


Vandaag worden de muren geschilderd en ga ik naar de Praxis om laminaat te halen. 30% korting.  8)


Tussendoor staan er al heel veel modelbouwspullen op de overloop, die later op de logeerkamer worden opgeslagen.


En er wordt veel opgeruimd: dozen vol diskettes, videobanden en meer meuk die ik de laatste jaren niet meer heb aangeraakt. En dan heb ik het nog niet over de Windows-computers, scanners en printers die ik gezellig uit elkaar ga trekken.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De grote verbouwing
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2015, 11:35:01 »
Ik weet niet of Praxis ook het vinyl in de aanbieding heeft, leg je net als laminaat maar is makkelijker in onderhoud.
Het is wel iets duurder KLIK VINYLVLOER
Lekkerder ook aan de voetjes.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2015, 12:08:46 »
Ik weet niet of Praxis ook het vinyl in de aanbieding heeft, leg je net als laminaat maar is makkelijker in onderhoud.
Het is wel iets duurder KLIK VINYLVLOER
Lekkerder ook aan de voetjes.
Bedankt voor de tip en het ziet er inderdaad prima uit. Om dit mooi te kunnen leggen moet je wel een retestrakke ondervloer hebben. Anders ga je op den duur toch naden die in de vloer zitten door het vinyl heen zien. Bij dit dertigerjarenhuis gaat een retestrakke vloer niet lukken. Er ligt nu hardboard op de de plankenvloer en ik overweeg misschien nog van die dunne blauwe platen eronder te leggen voor de demping en daar wilde ik het eigenlijk wel bij laten. Maar die blauwe platen kosten ook weer € 30,- per pak. Ik ga nu € 80,- betalen voor de hele laminaatvloer en daar wilde ik het eigenlijk wel zo’n beetje bij laten.
Op de slaapkamer hebben we precies hetzelfde laminaat liggen en dat bevalt eigenlijk prima. Dezelfde laminaatvloer wilde ik eigenlijk doorvoeren op de overloop en in deze logeerkamer, zodat je straks niet bij elke kamer (vier stuks) steeds een andere vloer hebt liggen.
Zodra deze kamer klaar is wordt het een tijdelijk opslag voor wat er allemaal van zolder komt.
Een groot huis heeft ook wel een nadeel en dat is niet alleen al het onderhoud, maar wij verzamelen en bewaren ontzettend veel meuk!
Dit topic heet “De Grote Verbouwing” maar zou net zo goed “De Grote Opruiming” kunnen heten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote verbouwing
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:01:16 »
Wim jammer dat je de vloerbedekking hebt weggesneden klik en gewone laminaat laat zich ook goed leggen over vloerbedekking. Aan jou huidige ondervloer te zijn is vinyl geen goed idee.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:27:20 »
Beste @Rob Bosman,
Er is een goede reden geweest om het tapijt weg te snijden. Vorige week hebben we onze lapjeskat laten inslapen. Het is triest maar ze was oud en ziek, maar wat erg vervelend was is dat ze het hier en daar gewoon liet lopen. Dit was het laatste stuk verdachte vloerbedekking dat eruit moest. In het andere geval het ik het inderdaad gewoon laten liggen; gratis isolatie.
Dat vinyl waar @iTom mee op de proppen kwam is redelijk dik spul en ‘klikt’ op dezelfde manier samen als laminaat. Doordat het flexibel is legt het natuurlijk een stuk makkelijker dan laminaat en je hoeft geen ruimte open te laten bij de plinten. Prima spul dus, maar om het echt mooi te krijgen moet je eigenlijk eerst spaanplaat leggen en de naden dichtsmeren.
Inmiddels heeft Ilse (mijn vrouw) de muren van de logeerkamer geschilderd en ga ik morgen dat vloertje erin rossen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote verbouwing
« Reactie #23 Gepost op: 16 augustus 2015, 22:54:50 »
Schiet al lekker op Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote verbouwing
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2015, 23:12:22 »
Schiet al lekker op Wim. ;)
Schiet al lekker op? Dit is niet m’n zolderkamer... dit is de logeerkamer. Ik begin net.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)