Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 370272 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #900 Gepost op: 20 juli 2020, 20:40:53 »
pierreplaza
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #901 Gepost op: 20 juli 2020, 20:53:01 »
Mooie keuze en natuurlijk geweldig uitgevoerd.


Ik moest even diep graven, maar ik heb het gevonden.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #902 Gepost op: 6 augustus 2020, 18:54:49 »
Update :

Van wat resten veel te grote bakstenen plaat (maar deze kunnen wel als tegels) maak ik een interieurtje voor de Automatiek. Drie muren om uit te eten en een loketje voor ijs.



Ik print een paar automatiek klepjes en plak die op een stukje blisterverpakking. Deze plak ik dan weer achter de uitgesneden gaten in de muur. Straks een ledje er achter en dan kan je goed zien waar de kroketten liggen. Het geheel fixeer ik met haarlak.



Automatiek bord lijm ik in de gevel.



Terwijl de lijm van het bord droogt pas ik wat Preisertjes aan en lijm ik de hele handel in de gevel.





En werk  ik de verf bij.



Ondertussen gaat het leven in de Havenstraat door en staat Oma Truus de zwabber uit te kloppen en Johanna de was op te hangen.






Later meer stadsproblemen ……. ;).


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #903 Gepost op: 6 augustus 2020, 19:07:59 »
Leuk! Nu hoeven we niet meer naar een beurs voor een (broodje) kroket :)
Dat aanpassen van de Preissertjes neem ik ook mee. Want Preissers in de goede houding vinden valt niet altijd mee.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #904 Gepost op: 6 augustus 2020, 21:01:30 »
Leuk! Nu hoeven we niet meer naar een beurs voor een (broodje) kroket :)

Zeker met de Corona kan je ze nu zo uit de muur trekken. Hoe makkelijk wil je het hebben. ;D

Dat aanpassen van de Preissertjes neem ik ook mee. Want Preissers in de goede houding vinden valt niet altijd mee.

Ik doe tegenwoordig als ik ergens Preisers voor nodig heb ze op dat moment zoeken. En dan zoek ik Preisers die de goede  of bijna de goede houding hebben. Ik pas ze aan waar nodig tot het naar mijn zin is en beschilder of herbeschilder ze. De makkelijke Preisers kan je wat vervormen door er een soldeerbout naast te houden maar de moeilijke exemplaren snij ik in stukken en plak ze anders in elkaar. De naden vul ik op met witte houtlijm. Het gaat me redelijk goed af en ze zien er altijd wel redelijk natuurlijk uit
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #905 Gepost op: 6 augustus 2020, 21:35:52 »
Ik vind het weer een bijzonder kunstwerk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #906 Gepost op: 6 augustus 2020, 23:07:59 »
Je laat je creatieve brein weer eens lekker losgaan, ziet er weer prefect uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #907 Gepost op: 7 augustus 2020, 05:58:16 »
Leuk gedaan. Interessante invalshoek met het printen van de krokettenluikjes.
The following users thanked this post: Jor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #908 Gepost op: 19 augustus 2020, 16:07:43 »
Dank weer heren. ;)




De verlichting van de Havenstraat is helemaal aangesloten en het café begint vol te lopen. Ook wordt het eerste balletje al weer afgestoten op het biljart. 



“Hotel Het Galjoen” opent voor het eerst na de verbouwing de deuren en in de automatiek worden de eerste frikadellen en kroketten gretig uit de muur getrokken. Fien heeft meer zin in een ijsje. Wissel gelijk even! .. roept Herman.

Ik heb de verlichting van de automatiek gewoon laten branden. Ik had er eerst een looplicht in zitten maar dat leek toch te veel op een kermisattractie. Dit is beter zo.



Op het dak is nou ook alles klaar maar er is nog steeds één dakdekker wat afwezig. :o



Ik dacht eerst dat hij naar oma Truus met de zwabber liep te loeren maar …..



….. hij was meer geïnteresseerd in het atelier van schilder Terpentijn. Of eigenlijk het MODEL in het atelier van schilder Terpentijn.



Maar goed …terug naar de les. We gaan gewoon verder met de ondergrond van het huizenblok. Ik heb er op mijn manier wat staatjes geschetst met een viltstift. Het zijn wel heel veel lijntjes geworden (gezegde van bos en bomen of zo). Een soort knippatroon voor een zomerjurkje lijkt er meer op. Maar ja volgens mij komt het goed.



Met voorbedachte rade heb ik als ondergrond piepschuim gebruikt met daar op een laagje etalagekarton. Nu moet ik daar een verdiept spoor in maken voor magneetband van het FCS. Tijd voor een stukje speciaal gereedschap.

Twee scheermesjes, twee stukjes vuurpijl en een paar druppels secondelijm lijken me daar meer dan geschikt voor. Zo gezegd … zo gedaan.





Daarna kan ik zo met een schroevendraaiertje het laagje karton wegnemen en heb ik een mooi geultje voor de magneetband.



Huizenblok op zijn plek.





Tussendoor ook nog even wat proefjes gedaan met het maken van asfalt. Wim heeft voor mij een tijdje geleden bij de treinenwinkel uit zijn dorp op mijn verzoek een potje Vallejo Earth Texture voor mij meegenomen (ik kreeg het overigens van hem als verjaardagscadeautje) waar ik wat mee wil proberen. Uit de testen bleek dat ik de magneetband niet kan inbedden en weg plamuren met dit spul. Ik had daar eigenlijk stiekem wel een beetje op gehoopt. Niet dus … jammer.



Dan de structuur en kleur. Dat is weer wel aardig gelukt lijkt me. Ik was eerst gaan schilderen maar dat was niet mooi. Het beste resultaat heb ik door het twee keer op te brengen en dan na goed drogen (+/- 2uur) met een schuurpapiertje de grote pukkels er af te schuren. Hoe meer schuren hoe lichter de kleur. Misschien ga ik het nog wat na bewerken en met een bijna droge kwast wat tamponneren met wat bruin. Donkere plekjes maken (reparaties) kan met wat blanke matte lak.
 
In de linker bovenhoek een stukje echt asfalt.





Later meer gepruts ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #909 Gepost op: 19 augustus 2020, 17:13:06 »
Hoe kom je op het idee, twee scheermesjes op een vuurwerkstokje, ik zeg briljant.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #910 Gepost op: 19 augustus 2020, 20:02:34 »
Dank je Tom.

Ik ben vanmiddag nog even doorgegaan met magneetband leggen. Het gootje vol geknepen met witte houtlijm en daar de magneetband ingedrukt.





Hier en daar waar de band omhoog kwam (vooral in de bochten) de boel gefixeerd met wat spelden.



Zoeken .. zoeken .. en in een hoekje nog een heel klein restje sneldrogende muurvuller gevonden. De helft van de tube is opgedroogd maar ik weet ook niet hoe oud hij al is. :) Hier moet het wel mee lukken.



Met deze luchten is het wel supersneldrogende muurvuller. In 3 minuten al schuurbaar. :o 'Tis natuurlijk ook maar een heel dun laagje.



Later meer ...  ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #911 Gepost op: 19 augustus 2020, 20:33:26 »
Knap werk en een mooi resultaat.
Tsja, dat met die scheermesjes is wel weer heel erg Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #912 Gepost op: 19 augustus 2020, 23:15:30 »
Dankjewel Wim. Ik hoop dat de bocht niet te scherp is voor de gelede bus. Ik kan nog niet test rijden. De ondergrond is veel te glad. Eerst maar een mat verfje er op.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #913 Gepost op: 20 augustus 2020, 00:04:07 »
Dankjewel Wim. Ik hoop dat de bocht niet te scherp is voor de gelede bus. Ik kan nog niet test rijden. De ondergrond is veel te glad. Eerst maar een mat verfje er op.
Te glad? Heb je wel eens zwart schuurpapier met een fijne korrel gebruikt? Met wat scheuren en een drybrush kom je dan behoorlijk dicht bij asfalt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #914 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:33:51 »
Dankjewel Wim. Ik hoop dat de bocht niet te scherp is voor de gelede bus. Ik kan nog niet test rijden. De ondergrond is veel te glad. Eerst maar een mat verfje er op.
Te glad? Heb je wel eens zwart schuurpapier met een fijne korrel gebruikt? Met wat scheuren en een drybrush kom je dan behoorlijk dicht bij asfalt.

Je hebt helemaal gelijk dat het er goed uit ziet. Maar ik heb dat ook geprobeerd in het verleden en het is voor het FCS niet zo'n goed plan. De bandjes en sleper slijten als een gek. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #915 Gepost op: 20 augustus 2020, 11:24:00 »
Je hebt helemaal gelijk dat het er goed uit ziet. Maar ik heb dat ook geprobeerd in het verleden en het is voor het FCS niet zo'n goed plan. De bandjes en sleper slijten als een gek. :(
Ik dacht dat met magneetband je die sleper zwevend kunt afstellen zodat die het wegdek niet raakt, maar zo’n FCS-bus heeft natuurlijk geen differentieel waardoor het asfalt vol rubber komt. Geeft wel een mooi effect op het, maar niet handig.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #916 Gepost op: 23 augustus 2020, 09:33:10 »
Een leuke uitbreiding Pierre en een handige (snelle) manier om die magneetband weg te werken. Ben benieuwd naar het asfalt als het klaar is.

Misschien zou het een leuk details zijn als je van de 'Automatiek' verlichting 1 of 2 ledjes uit zet (of onregelmatig knipperen) maar de kroketten smaken in ieder geval goed  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #917 Gepost op: 23 augustus 2020, 21:22:19 »
Dankjewel Jack.

Een leuke uitbreiding Pierre en een handige (snelle) manier om die magneetband weg te werken. Ben benieuwd naar het asfalt als het klaar is.

Ik was dat frezen een beetje zat Jack. Zeer tijdrovend en het ergste .... stof. :o Op een kale baan is het geen enkel probleem maar als meer dan de helft al bebouwd is moet je dat niet hebben.

Misschien zou het een leuk details zijn als je van de 'Automatiek' verlichting 1 of 2 ledjes uit zet (of onregelmatig knipperen) maar de kroketten smaken in ieder geval goed  :)

Ik hou niet van kapotte tl balken Jack! Ook niet in model. :(




Updeetje:


Ondertussen de krappe bocht iets ruimer gemaakt en alles geschuurd.



Stofvrij gemaakt en een basiskleur grijs gegeven. Even testgereden met de gelede bus. Dit is de langste en de lastigste in de bochten. Alles verliep naar wens en dus gelijk het huizenblok op de vaste plaats gezet.



Ook gelijk een waterpas plekje gemaakt voor de bios.





Nu wil ik stoepjes gaan maken om het huizenblok heen en langs de viaductmuur. De stoepjes ga ik niet maken van voorgedrukte styreenplaat van bv Auhagen. Deze steentjes vind ik te strak en te mooi liggen. Er is geen stoep te vinden die helemaal zo strak ligt. Zeker geen oude. En omdat het kleine plaatjes zijn zie je te veel "lassen". Ik ga daarom deze stoepjes maken van schuimplaat. Daar heb ik nog een groot stuk van liggen. ‘Tis even een werkje maar dan heb je ook wat (hoop ik). Uit mijn bakje met stempels wat stempels gezocht die bruikbaar moeten zijn voor mijn stoepjes.



Deze stempels hebben een maat van 3,55 mm. Lijkt me prima voor een stoeptegel.



De stoepjes worden 3,5 cm breed.



Ik heb besloten de stoepjes in halfsteens verband te stempelen dus ik moet het met de enkele stempel doen. Om de voegen zo smal mogelijk te maken heb ik de randjes van de stempel nog wat scherper schuin afgevijld.



Ik vind ergens nog een strookje Auhagen golfplaat en daar kan ik mooi een zooitje putdeksels van maken.



Omdat de schuimplaat te dun is naar mijn zin lijm ik er nog een stukje karton onder en lijm de putdeksels er in. Ik smeer ook gelijk de naad aan de zijkant dicht met houtlijm.





Dan is het eerste stoepje klaar en kan op zijn plek gelijmd worden.








Later meer stoepgestempel. …… ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #918 Gepost op: 23 augustus 2020, 22:16:28 »
Knap gemaakt.
En inderdaad: met jouw bouwstijl zijn nette stoeptegels minder passend. Dit pas prima zo,
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #919 Gepost op: 8 september 2020, 14:50:03 »
Dank je Wim.




Vanmorgen nog even voor stratenmaker gespeeld. ;D



Het hele huizenblok is rondom voorzien van stoepjes maar kan zo uitgenomen worden voor eventuele reparaties of kapotte ledjes.





Langs het viaduct moet ook nog wat stoepbestrating komen. Hier wil ik een marktje maken met de kraampjes van mijn oude baan.

Eerst een malletje geknipt van een stukje papier en dat afgetekend op het schuimkarton. Dan past het stoepje als een handschoen.



In het midden komt er dan een soort driehoekig plein met daarop een standbeeld. Ik heb een figuurtje gevonden van een soort Moor dat me daar wel geschikt voor lijkt. Ook komt hier op de korte kant de vrachtwagen te staan met het muziekpodium die ik aan het maken ben. En natuurlijk wat volk dat staat te kijken.






Later meer van het pleintje …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #920 Gepost op: 8 september 2020, 14:57:36 »
Je blijft ons toch steeds weer verbazen met je schijnbaar simpele oplossingen. Even een malletje maken en dan overzetten op schuimkarton zo dat het als een handschoen past. Niet alleen bekijken van je vaardigheden in het maken van maar ook het beschrijven over is gewoon al een feestje en dan is het nog niet eens klaar.
Leuk dat je die oude marktkramen weer gaat gebruiken, doet mijn oude marktkoopmanshart weer smelten  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #921 Gepost op: 8 september 2020, 15:09:44 »
Mooi die trottoirs en het oogt eigenlijk veel natuurlijker. Nadeel van dan die strakke trottoirplaten van Auhagen is dat als de stoep in een bocht loopt dan kom je aardig aan het puzzelen. Bij jouw manier van werken stempel je gewoon de hoek om.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #922 Gepost op: 8 september 2020, 16:36:18 »
Je blijft ons toch steeds weer verbazen met je schijnbaar simpele oplossingen. Even een malletje maken en dan overzetten op schuimkarton zo dat het als een handschoen past. Niet alleen bekijken van je vaardigheden in het maken van maar ook het beschrijven over is gewoon al een feestje en dan is het nog niet eens klaar.

Dank je Tom.We gaan gewoon door.

Leuk dat je die oude marktkramen weer gaat gebruiken, doet mijn oude marktkoopmanshart weer smelten  :D

Ik kwam vorige week de kramen weer tegen toen ik iets zocht. Was ze eigenlijk kwijt. :-[ (Er zijn van die mensen die alles maar bewaren ::).) Het was al van het begin af de bedoeling om hier een marktje te maken dus ik ben blij ze weer gevonden te hebben.

Mooi die trottoirs en het oogt eigenlijk veel natuurlijker. Nadeel van dan die strakke trottoirplaten van Auhagen is dat als de stoep in een bocht loopt dan kom je aardig aan het puzzelen. Bij jouw manier van werken stempel je gewoon de hoek om.

Dank je Wim. Je kan inderdaad makkelijk een bocht maken door er hier en daar een halve tegel in te stempelen. Net al in het echt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #923 Gepost op: 21 september 2020, 16:36:05 »
Al een tijdje niets gepost maar wel wat verder opgeschoten. Dus even een update.


Het plein dat ik bedacht had en getekend op mijn baan heb ik overgezet via een stukje doorzichtig papier en daarna uitgesneden uit een stuk schuimkarton.



Ik wil een beeld en ook een grote boom op dit plein hebben en ik wil voor de boom eens iets heel nieuws gaan proberen met een stuk grondkabel waar ik de mantel van ga gebruiken. Ik heb er stukken van ongeveer 20 cm van afgeknipt en deze uit elkaar geplozen. Het is lekker soepel koperdraad waar ik snel een boom mee in elkaar kan draaien.



Dit moet zo’n beetje de opstelling worden op het pleintje. Misschien zet ik de auto nog wel op de straat om wat meer ruimte te krijgen maar dat zien we later.



De boomstam daar smeer ik wat schorspasta op.



Daarna spuit ik alles bruin.



Wim heeft me ooit eens iets toegestuurd wat verpakt zat in een stuk filtermateriaal of zo. Dat heb ik natuurlijk bewaard met het idee … altijd makkelijk. ::) Ik wil het nu gaan gebruiken.



Heel kleine plukjes op de takken geplakt en ……



….. ook bruin gespoten.



Daarna strooisel er op en …..



BAGGER!! :o :o  Lijkt helemaal nergens op. :( Dus de hele boom maar weer kaal gemaakt en dat gaat dus boom 2.0 worden. Voorlopig laat ik het wat de boom betreft hier even bij.



Het pleintje is voorzien van gestempelde sierbestrating. Leek me wel leuk. Ik breng er gelijk maar een donker grijze basiskleur op aan voor de voegen.





Het beeld (een soort Moors soldaatje) krijgt een sokkel van een chocomel dop en ik lijm deze in de bestrating van het pleintje.



De sierbestrating schilder ik in twee kleuren en het goudkleurige soldaatje is plotsklaps veranderd in een bronzen beeld.



Het pleintje wordt op zijn plek gelijmd en ik ga me verder bezig houden met het schilderen van de andere stoepjes.









De stoepjes zijn van dichtbij volgens mij ook heel redelijk. Ik ben tevreden en doe er niets meer aan.





Later meer ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #924 Gepost op: 21 september 2020, 16:40:21 »
Goed bezig Pierre en ach die boom, misschien iets meer in vorm knippen, gaat vast wel goed komen.
Ben hier ook bezig met bomen, mijn struiken lukken beter dan de bomen maar we gaan vrolijk door.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0