Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 372386 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #850 Gepost op: 17 februari 2020, 09:58:37 »
Ik vind het fantastisch Pierre.
Vooral de kleur, zeer goed gekozen.
grt Piet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #851 Gepost op: 17 februari 2020, 10:39:35 »
Dank voor de veren heren.





De achtergrond is geplaatst en de wolken sluiten prima aan. Dat klopt in ieder geval.



Omdat de achtergrond demontabel moet blijven heb ik hem vastgeklemd met 4 halve wasknijpers die ik als een wigje tussen de zijkanten heb getikt.



Rechts is de naad acceptabel en daar doe ik niets meer aan. Straks komen daar wat dennenboompjes voor of misschien wel een stukje duin of zo.



Links is de naad ietsje dikker maar ik moet de rots toch aanpassen en dan probeer ik de vuurtoren wat naar links te verschuiven. Misschien kan ik de naad dan grotendeels achter de toren krijgen. Ook dit zal een uitneembaar stuk moeten worden.



Tjonge ... het is wel een heel groot stuk lucht. Ik zal eens kijken of ik ergens een luchtballon kan scoren. Dat breekt de boel wel een beetje.


Later meer …
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #852 Gepost op: 17 februari 2020, 11:46:10 »
Dat gaat heel mooi samen.
Ik krijg ineens een beetje een raar idee: rechts in de hoek van je baan heb je een fraaie ronde hoek, waardoor het lijkt alsof de lucht naadloos doorloopt. Misschien is het ook mogelijk om achter die brug, daar waar de zee op de achtergrond het waterniveau van je baan raakt ook zoiets te construeren... waardoor het misschien lijkt als of de zee naadloos overgaat in je baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #853 Gepost op: 17 februari 2020, 11:58:18 »
Ik krijg ineens een beetje een raar idee: rechts in de hoek van je baan heb je een fraaie ronde hoek, waardoor het lijkt alsof de lucht naadloos doorloopt. Misschien is het ook mogelijk om achter die brug, daar waar de zee op de achtergrond het waterniveau van je baan raakt ook zoiets te construeren... waardoor het misschien lijkt als of de zee naadloos overgaat in je baan.

Daar ga ik eens over nadenken Wim. Goed plan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #854 Gepost op: 17 februari 2020, 18:53:29 »
Prachtig kunstwerkje geworden.
Mis alleen wat meeuwen of zo.
Dat idee van een luchtballon is wel geinig, en dan een flinkerd ledje als brander.  :D

Ik dacht even dat een zeppelin ook leuk zou zijn, totdat ik las hoelang de Hindenburg werkelijk was.  :o
245 meter dat is dan 2,8 meter op schaal. Tja leuk bedacht maar niet heus...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #855 Gepost op: 17 februari 2020, 19:12:14 »
Het is allemaal nog wat kaal Mark maar het is ook pas het eerste aanzetje. 'T komt goed. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #856 Gepost op: 24 februari 2020, 15:20:24 »
Ziet er goed uit Pierre, de wolken sluiten goed aan.
Wat komt er allemaal aan deze kant van de baan?

Groet,

Jordy
Groet,

Jordy

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #857 Gepost op: 24 februari 2020, 16:21:51 »
Ziet er goed uit Pierre, de wolken sluiten goed aan.

Dank je wel Jordy.

Wat komt er allemaal aan deze kant van de baan?

Het water wordt aan de linkerkant aangesloten op de nog te bouwen haven via een toeristenstrandje bij de camping. En aan de rechterkant komt nog een klein werfje.




De overgang van de achtergrond in een ronding maken is niet te doen omdat de achtergrond demontabel moet blijven. Het heeft alleen als resultaat dat de naad wat hoger komt te liggen. Wel wat aan het rommelen geweest met knippen plakken en printen. Van de hoge rots (vuurtoren staat er nog los op) heb ik een soort van krijtrots gemaakt en ik heb de havenhoofden van Scheveningen wat langer gemaakt en aangepast voor mijn achtergrond. De havenlichten zijn voorzien van een kleine groene en rode led. Ik wil het water nog wat aflakken met glanzende lak en/of ModPodge. Maar dat is voor later als ik de haven afmaak. Daar komen ook wat wc papier golven. Voorlopig laat ik het weer even hierbij.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #858 Gepost op: 24 februari 2020, 17:05:46 »
Ik vind het perfect, ziet er wel uit dat het daar ook een beetje slecht weer gaat worden met die dreigende wolken.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #859 Gepost op: 24 februari 2020, 17:27:34 »
Die Engelse Scheveningse krijtrotsen lopen door in je geschilderde achtergrond?
Het lijkt alsof het water onder de brug naadloos overloopt in je schilderij. Dat is natuurlijk zeer uitgekookt gezichtsbedrog.
List en gezichtsbedrog hebben we je natuurlijk wel vaker zien doen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #860 Gepost op: 24 februari 2020, 19:08:14 »
Dat ziet er weer mooi uit Pierre!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #861 Gepost op: 24 februari 2020, 19:35:59 »
Mooi! Daar kan Mesdag nog een puntje aan zuigen.....
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #862 Gepost op: 24 februari 2020, 20:49:25 »
Leuk! Als je de gordijnen opentrekt heb je dan niet ongeveer hetzelfde uitzicht?  ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #863 Gepost op: 24 februari 2020, 20:54:01 »
Leuk! Als je de gordijnen opentrekt heb je dan niet ongeveer hetzelfde uitzicht?  ::)
;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #864 Gepost op: 24 februari 2020, 22:02:09 »
Dank weer voor de veren.

Leuk! Als je de gordijnen opentrekt heb je dan niet ongeveer hetzelfde uitzicht?  ::)

Ha .. ha .. niet echt Jack. In de eerste plaats heb ik geen gordijnen en als ik naar buiten kijk is het enige water wat ik zie een sloot van 4 meter breed. Ook leuk hoor met al die eendjes en zo. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #865 Gepost op: 8 juli 2020, 22:36:58 »

Na de ramp met de nieuwe ramen die in mijn huis gezet zijn heb ik besloten om maar eens verder te gaan aan mij H0 baan. Hier een update:

Er is nog een heel groot braak liggend terrein. Dat wil ik opvullen met de huizen van mijn oude baan.



Om te beginnen ligt er nog een vuurtoren op zijn rug en een stuk rots wat weer op zijn plaats moet worden gezet. Daar ga ik maar mee beginnen.





Ik kleur een beetje Sculptamold met bruin en zwarte verf en klieder de hele boel vast. Later kleur ik het nog wel wat bij en komt er nog begroeiing.





Dan het eerste blok huizen wat ik van mijn oude baan geplukt heb (er zit nog heel wat bekent spul van Wim bij van jaren geleden ;)). Dit ga ik hergebruiken. Er is het een en ander gesneuveld en er zal wat aangepast moeten worden. Ik sloop de huizen eerst maar eens van de grondplaat af.





Het gedeelte waar ik ga bouwen is maar 65 cm breed. Er valt al 25 cm af voor de achtergrond, rails en brug. Bovendien komt er aan de voorkant een kade waar ik rekening mee moet houden dus ik hou maar een strook over van ongeveer 35 cm. Er is ook nog een probleem dat er om het huizenblok een weg moet komen te lopen voor het FCS. Niet veel maar het moet kunnen.

Ik heb een opstelling gemaakt door de huizen los neer te zetten. Je zal zien dat de huizen van hoog naar laag lopen. Dat lijkt onlogisch maar hierdoor krijg je een stukje optisch bedrog waardoor de ruimte veel dieper lijkt en de straatjes langer. 



Ik zal de autootjes met een straat voor de huizen langs laten lopen maar achter de huizen is daar geen plaats meer voor dus … dan maar er doorheen!



Daarvoor moet het linker huis er aan geloven. Ik gebruik nog wel de gevel maar verder zal alles anders worden.







Ik vind dat voor het oog de ruimte tussen de tunnel en de verdieping er boven redelijk ruim is. Ik besluit er een balkon boven te maken en haal een stukje uit de gevel voor de “openslaande deuren” Er komen betere kozijnen in en de ondergevel krijgt een basis kleurtje wat beter bij de rest van de huizen past.



Ik heb ook tussendoor nog een dak reparatie. Hier liep de zolderbalk door op mijn oude baan.



De nieuwe vloerplaat voor het huizenblok. Deze is 4 mm dik en daar zal straks een stoep van schuimplaat tegenaan gelegd worden. Ik wil daar proberen stoeptegels in te stempelen.





Ook het café wordt weer netjes opgeknapt en geplaatst. De jongens kunnen hun potje driebanden weer verder afmaken.









Later meer verbouwingen ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #866 Gepost op: 8 juli 2020, 22:43:24 »
Zo Pierre, dat is weer een hele grote update.
Lekker man, fijn dat je weer de draad hebt opgepakt.

Betekent dit dat het weer wat beter met je gaat, ik mg hopen van wel.

Het wordt weer een huizenblok om van te smullen en fijn dat ze weer 3 banden kunnen spelen, wel met 1,50 mtr op schaal afstand houden in de kroeg :-)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #867 Gepost op: 8 juli 2020, 22:57:46 »
Mooi dat je deze veertig jaar oude meuk wéér nieuw leven in blaast... want dat had je al eens eerder gedaan.
Geniaal!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #868 Gepost op: 9 juli 2020, 13:48:25 »
Zo Pierre, dat is weer een hele grote update.
Lekker man, fijn dat je weer de draad hebt opgepakt.

Betekent dit dat het weer wat beter met je gaat, ik mg hopen van wel.

Dankjewel Tom. Inderdaad gaat het weer wat beter. Tussendoor ook nog even een heftige longontsteking gehad maar vandaag ben ik weer van de antibiotica af en gaan we de goede kant op. ;)

Mooi dat je deze veertig jaar oude meuk wéér nieuw leven in blaast... want dat had je al eens eerder gedaan.
Geniaal!

Tja Wim ... ik blijf het leuk spul vinden als basis voor mijn huizen. Ik heb genoeg ander spul maar grijp toch weer iedere keer naar deze oude Jouef meuk. Ik heb al eens gezocht maar er is nergens meer iets van te vinden ... helaas.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #869 Gepost op: 9 juli 2020, 14:45:22 »

Ik heb genoeg ander spul maar grijp toch weer iedere keer naar deze oude Jouef meuk. Ik heb al eens gezocht maar er is nergens meer iets van te vinden ... helaas.

Ik heb toch altijd gedacht dat het van POLA was.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #870 Gepost op: 9 juli 2020, 14:48:04 »
@Pierre: Misschien is zoiets te printen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #871 Gepost op: 9 juli 2020, 16:34:27 »
@Pierre: Misschien is zoiets te printen.

Ik heb geen printer en ik ben ook niet zo van het printen Zilte. Anders had ik wel een printer aangeschaft. Ik sloop liever oude huisjes en maak er wat anders van. Dat is voor mij de hobby. Ik kan de geveltjes ook snijden uit styreen. Dat vind ik dan nog eerder een optie. Ik heb dan meer het gevoel dat ik aan het modelbouwen ben en niet een machine.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #872 Gepost op: 9 juli 2020, 21:11:55 »
Ik kan de geveltjes ook snijden uit styreen. Dat vind ik dan nog eerder een optie. Ik heb dan meer het gevoel dat ik aan het modelbouwen ben en niet een machine.
Ik begrijp wel wat @Pierre bedoelt: 3D-printen is een eigenlijk een beetje een andere tak van sport. Als je een modelbouwer bent, dan is van niets iets maken toch heel bijzonder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #873 Gepost op: 10 juli 2020, 06:31:21 »
Citaat
het gevoel dat ik aan het modelbouwen ben

Dat is natuurlijk wel waar, maar aan de andere kant ben je met de printer natuurlijk wel de architect, die de tekening maakt en ontwerpt.

Ieder z'n meug.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #874 Gepost op: 10 juli 2020, 07:38:36 »
Excellent stukje handvaardigheid zoals we dat van jou gewend zijn  :) en mooi dat er weer progressie is.





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands