Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 372134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #800 Gepost op: 15 januari 2019, 20:32:30 »
Mooi knutselproject! Die zelfgemaakte aansluiting normaal en smalspoor is echt een kunstwerk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #801 Gepost op: 5 februari 2019, 21:49:28 »
Nou heb ik een tijdje niets gepost maar toch ook niet stil gezeten. ;D Dus hier maar weer eens een update.

Bij de laatste beurs in Houten was ik in gedachte bij het laatste stukje muur wat nog aangekleed moest worden en daar heb ik mijn verlanglijstje dan ook op aangepast.



Ik heb daar onder andere dit fabriekje gekocht waar ik een lange fabriek van wil maken tegen de achterwand om het laatste lek te dichten.

 

Dus … de zaag er in.







Ook de achtergrond platen ga ik voor dit projectje gebruiken en zo moet het er ongeveer uit gaan zien.



De plaat van de huisjes print ik een paar keer uit (ook ik spiegelbeeld) om daarmee een groter stadsbeeld te creëren.



De achterste huisjesrij is gespiegeld en iets kleiner afgedrukt.



Ik heb een huisje gesloopt en daar het lieve roze geveltje van af gesneden en vervangen door een stukje fabriek wat nog over was.





Omdat 3 dakdelen van de fabriek natuurlijk spiegelbeeld zijn moet ik deze ook aanpassen. 



En dan is dit het kale resultaat.

 

Nog even de “struikgewassen” kwast er over.



De kiertjes langs de ramen wegwerken.





En de verouderkwast er over.



Van de ramen maak ik matglas door er simpel een plakbandje over te plakken.



De verlichting plak ik tegen de voorgevel boven de ramen. Als ik ze tegen de bovenkant plak kijk je recht in de ledjes. Nu weerkaatst het licht tegen de achterwand en wordt mooi soft maar lijkt toch van de bovenkant te komen.





Tot slot nog een kleine reparatie aan de schutting.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #802 Gepost op: 5 februari 2019, 23:01:33 »
Mooi stukje werk, Pierre.
Goede dieptewerking en mooie verlichting van de fabrieksfacade.
Wat gebeurt er eigenlijk bij die spelden bij de draaischijf?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #803 Gepost op: 6 februari 2019, 06:50:12 »
Prachtig!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #804 Gepost op: 6 februari 2019, 08:00:21 »
Wat gebeurt er eigenlijk bij die spelden bij de draaischijf?

De spelden staan daar alleen omdat ik er alles mee fixeer wat er gelijmd moet worden. Zo heb ik er altijd een paar bij de hand. Een deel ervan heb ik ook gebruikt om de rails die daar ligt vast te zetten. Ik gebruik alleen maar flexrails en die moet je goed fixeren om geen knikken te krijgen bij de lassen. Als er straks geballast is kunnen ze er uit.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #805 Gepost op: 6 februari 2019, 10:06:25 »
Je hebt bepaald niet stil gezeten Pierre :D Erg mooi gemaakt en slim bedacht maar dat ben ik onderhand wel gewend van jou.

Misschien een suggestie en ik weet niet of het kan maar zou het mogelijk zijn om in de geprinte huisjes ook een lampje te verstoppen
zo hier en daar dan betrek je de achtergrond iets meer bij het geheel.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #806 Gepost op: 6 februari 2019, 11:16:00 »
Misschien een suggestie en ik weet niet of het kan maar zou het mogelijk zijn om in de geprinte huisjes ook een lampje te verstoppen
zo hier en daar dan betrek je de achtergrond iets meer bij het geheel.

Het idee is niet zo slecht Jack en hier heb ik zelf ook al oven na zitten denken. Ik ben zelfs al iets aan het proberen geweest maar het is niet haalbaar. Een ledje hoe klein ook geeft te veel licht omdat het recht in je gezicht schijnt. Het enige is misschien wat lichtvoerende draadjes maar dat gaat me wat te ver. Er komen nog wat lantaarnpaaltjes tegen de achterwand hier en daar en daar laat ik het maar bij. Wel bedankt voor het meedenken. Dit soort dingen daar heb ik wel wat aan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #807 Gepost op: 6 februari 2019, 11:29:58 »
Je bent weer goed bezig Pierre,  ik ga je in het vervolg Pierre van Ruysdael noemen, man, man, wat ziet die achtergrond er geweldig uit, zeker met die mooie typische Pierre van Ruisdael wolken.
Op TV zijn ze op zoek naar de meester, wij hebben hem hier gevonden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #808 Gepost op: 6 februari 2019, 18:34:41 »
Okay Pierre, ik was daar ook een beetje bang voor. Ik zit zelf te denken om een soort holle ruimte van een centimeter achter de achtergrond
plaat te maken, je kunt dan de raampjes verlichten zonder dat je leds ziet. |(Maar eerst die hobbykamer  :-[)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #809 Gepost op: 6 februari 2019, 22:19:29 »
Wederom puik werk!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #810 Gepost op: 1 maart 2019, 18:21:09 »
In Houten heb ik wat lantaarnpaaltjes gescoord en daar ga ik er vier van gebruiken op de arcademuur aan de achterkant van de baan. Maar eerst heb ik de rare lompe voetjes er af gesloopt en vervangen voor een stukje krimpkous. Daarna donker groen geschilderd.



Ook wat fabriek hekjes gevonden maar die kunnen na een opknapbeurtje prima op de muur.



Daarna twee boompjes voorzien van een dikkere stam (had ik beter van tevoren kunnen doen).



En dat was het weer voor vandaag.




Later meer ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #811 Gepost op: 1 maart 2019, 18:27:27 »
Mooi hoor alleen zijn foto 2 en 3 hetzelfde, kunnen we niet van je bomen genieten.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #812 Gepost op: 1 maart 2019, 19:04:47 »
Sorry Tom.  Ga het veranderen. :-[

Gedaan! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #813 Gepost op: 1 maart 2019, 19:09:29 »
Nu is het goed te zien, goed idee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #814 Gepost op: 1 maart 2019, 19:13:54 »
Nu we het toch over foto's hebben: die laatste foto heeft wel iets van een mooie vakantiebestemming.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #815 Gepost op: 1 maart 2019, 22:54:47 »
Inderdaad Wim, dagje Eifel of zo  ;D maar dan moeten wel de lampen aan gaan  :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #816 Gepost op: 18 maart 2019, 22:04:14 »

Ik ga beginnen met het laatste stuk rails om de baan rond te krijgen. Het zal bestaan uit een soort fly-over zoals de metro in Chicago.

(deze foto komt van Google)


Ik heb de (Faller)delen al in elkaar gelijmd  tot één geheel samen met de brugdelen die in laatst in Houten heb gevonden. De brug breekt de lange Fly-over een beetje. Hij neemt wel wat zicht weg maar dat moet maar. Ik heb de fly-over netjes waterpas gezet met allerlei rommel zodat ik precies de plaats en hoogte van de palen weet.





Het is de bedoeling eerst wat metalen pennen in de vloerplaat te lijmen en daaromheen wat kunststof profielen.

De pennen maak ik van wat afval materiaal en zet/lijm die op de goede plek.






 

Tot later ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #817 Gepost op: 19 maart 2019, 09:54:19 »
Een gewaagd project.
Gewaagd omdat je deze fly-over waarschijnlijk min-of-meer uitneembaar moet maken omdat de onderliggende scenery nog niet klaar is en bereikbaar moet blijven?
Ga je onder die fly-over net zo'n vakwerkconstructie maken zoals op je foto in Chicago?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #818 Gepost op: 19 maart 2019, 14:55:37 »
Gewaagd omdat je deze fly-over waarschijnlijk min-of-meer uitneembaar moet maken omdat de onderliggende scenery nog niet klaar is en bereikbaar moet blijven? 

Dat is inderdaad even een gepuzzel om hem uitneembaar te maken.

Ga je onder die fly-over net zo'n vakwerkconstructie maken zoals op je foto in Chicago?

Dat was wel de bedoeling Wim maar ik moet uitkijken dat ik het geheel niet te "zwaar" maak. Ook moet ik uitkijken dat het niet te laag gaat worden voor de locs die er op verschillende plaatsen onderdoor moeten.  ;D Het hekwerkje wat boverop langs de kanten staat ga ik er wel van af slopen. Het plastic is op sommige plaatsen door ouderdom al zo broos dat er vanzelf stukjes hekwerk af brokkelen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #819 Gepost op: 19 maart 2019, 17:19:01 »
Heb heb al lang gezien dat het een heel gedoe wordt. Ik vind die vakwerk staanders die om die buizen komen wel slim gevonden.
Wellicht ter inspiratie:


Amsterdam


Rotterdam
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #820 Gepost op: 19 maart 2019, 18:44:41 »
Zo krijg je een mooi parade baanvak en je moet wat moeite doen om de onderliggende details te kunnen bewonderen.

Ik zeg, goed bezig! (maar wat die auto-onderdelen-lijst daarmee te maken heeft?  ;D)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #821 Gepost op: 19 maart 2019, 19:42:02 »
(maar wat die auto-onderdelen-lijst daarmee te maken heeft?  ;D)
@Pierre is écht niet de hele dag bezig met zijn modelspoorbaan: hij doet ook huishoudelijke taken zoals boodschappen. Dit is zijn lijstje voor de Jumbo.
Zo heb ik een watmoetiknogdoen-lijst:
► Vliering isoleren
► Buitendeur in de bijkeuken hangen
► Badkamer verbouwen
► Verzinnen wat ik voor mijn verjaardag wil
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #822 Gepost op: 19 maart 2019, 21:11:06 »
Ik zeg, goed bezig! (maar wat die auto-onderdelen-lijst daarmee te maken heeft?  ;D)

Dat is mijn "nog te doen lijst" voor de ombouwactie van mijn Fiat Jack. Dat wil ik dit jaar allemaal nog doen. ;D Ik ben nu een verloopplaat aan het maken om een Renault 5 Alpine bak aan de motor van de Fiat Seicento te knopen. Dat is de grootste klus denk ik. Ben al 3 dagen bezig om daarvoor alleen maar een mal te maken. Daarna moet ik hem uit een 10mm dikke plaat boren/zagen/slijpen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #823 Gepost op: 21 april 2019, 15:32:12 »
Op het ogenblik is mijn locloods van de baan en heb ik daar veel ruimte. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om de laatste bres in de muur te dichten. Ook de fabriek moet even opschuiven voor deze actie.

 

Ik had al een tijdje twee geveltjes van een fabriekje of zo voor deze actie opzij gelegd. Helaas zijn ze bijna niet netjes uit elkaar te halen en zal ik een deel in de nieuwe muur moeten verwerken.



Ik heb gelukkig nog wel een plaatje styreen met dezelfde maat steentjes.







Achterwandje verf ik zwart en er wordt een betonvloertje gestort.



Als ik het stuk muur op zijn plaats heb gelijmd kunnen de (golfplaat) deuren er in. Er moeten nog wat regenpijpen en dakranden komen maar dat komt later. Van het één komt het ander en voor ik ging ballasten heb ik ook maar vast een lantaarnpaaltje verplaatst en een stukje bestrating gemaakt als overweg.






Later meer ….



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #824 Gepost op: 21 april 2019, 15:36:39 »
Het is toch altijd een lust om jouw werken te volgen

  Groet Cor