Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 370110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #775 Gepost op: 28 november 2018, 08:01:26 »
Wat weer ontzettend gaaf gemaakt Pierre! Ga je 8 dec nog naar Houten?
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #776 Gepost op: 28 november 2018, 09:20:16 »
Dankjewel Mies ... in de verte hoor ik inderdaad geklap ;D 
Ik weet nog niet of ik 8 dec. naar Houten ga. Het is dan Houten digitaal en daar heb ik niets mee. Er zijn dan meestal veel banen en minder kramen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #777 Gepost op: 28 november 2018, 09:26:51 »
Ik ben zelf niet zo veel met de baan bezig (zeg maar helemaal niets), maar ik gluur af en toe wel even mee. Goed werk weer Pierre!

Is Houten Digitaal niet dat er gewoon een extra zaal geopend is: drie in plaats van twee?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #778 Gepost op: 28 november 2018, 09:35:46 »
Mooie productie van de lantaarnpalen., Zie dat het allemaal palen zijn met rechts de kappen, ga je ze ook nog met de kappen links maken.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #779 Gepost op: 28 november 2018, 11:18:49 »
Die palen hebben precies de goede kleur en ik vindt het prachtig. Wat ik ook knap vind is dat je het geduld kunt opbrengen om niet één paal maar gelijk zeven identieke palen te maken.
Heel bijzonder.
Nu die hangende draden nog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #780 Gepost op: 28 november 2018, 15:58:41 »
Dank heren.

Zie dat het allemaal palen zijn met rechts de kappen, ga je ze ook nog met de kappen links maken.  :D

Die laat ik achterwege Tom. Dan zijn alleen de stoepen verlicht. ;D

Wat ik ook knap vind is dat je het geduld kunt opbrengen om niet één paal maar gelijk zeven identieke palen te maken.

Als je gebruik maakt van een malletje gaat het best snel Wim. Dan maakt het niet zoveel uit hoeveel het er zijn. En eigenlijk heb ik er momenteel maar vier nodig. De andere drie zijn voor later.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #781 Gepost op: 14 december 2018, 16:37:38 »
De kapjes van de houten palen knip ik uit een mayo tube.



Nu zijn de paaltjes klaar maar ik wil ook nog een verdeelhuisje/transformatorhuisje om een kale plek op te vullen langs de muur. Deze maak ik van wat restmateriaal.







Ook het bordje op de deur niet vergeten.





Het ophangen van de 2e draad aan de paal ga ik uitbesteden. De monteur hangt al in de paal maar nu moet hij wel een maatje hebben die een kabel aan kan geven. Van een korte Unimog, een naaimachine spoeltje en wat profieltjes maak ik een service wagen met een draadhaspel in de laadbak.













Verder met de sloperij. Deze projectjes lopen eigenlijk door elkaar heen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #782 Gepost op: 14 december 2018, 17:33:26 »
Het lijkt wel echt. je kijkt je ogen uit.

  Groet Cor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #783 Gepost op: 14 december 2018, 19:36:21 »
Dankjewel Cor.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #784 Gepost op: 14 december 2018, 22:04:08 »
Geen commentaar.  :-X

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #785 Gepost op: 15 december 2018, 10:55:15 »
Nou Pierre,

Ik vind het geweldig hoe je weer een levendig tafereel weet te verzinnen, en te maken, van als zoiets als een transformatorhuisje...
En als ik zo even naar het totaalbeeld kijk van deze hoek van deze modelbaan sta ik versteld van hoeveel hier gebeurt hoe groot alles lijkt, en dat op een diepte van, pakweg, 75 cm ofzo?
Smullen!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #786 Gepost op: 15 december 2018, 13:42:13 »
Mark, Rob dank. ;)

... en dat op een diepte van, pakweg, 75 cm ofzo?

60 cm Rob. Met een beetje goed passen en meten kan je daar heel veel op kwijt. Het gevaar zit er altijd in dat de straatjes te smal worden. Daar moet je voor waken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #787 Gepost op: 15 december 2018, 20:42:51 »
Mooi mooi mooi Pierre... alweer een interessante modelbouwles!
 
Maar dat zijn wel joekels van isolatoren, ik denk dat ze daar hoognodig eens naar het energieverbruik moeten kijken ;D

Vooral die omgekeerde F vind ik een erg leuk detail

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #788 Gepost op: 15 december 2018, 20:53:34 »
Mooi mooi mooi Pierre... alweer een interessante modelbouwles!

Dank je Jack.

Maar dat zijn wel joekels van isolatoren, ik denk dat ze daar hoognodig eens naar het energieverbruik moeten kijken ;D 

Ik weet het Jack maar ik had geen kleinere kraaltjes. 'T moet maar zo. Een beetje aandikken in deze schaal mag wel.

Vooral die omgekeerde F vind ik een erg leuk detail

Volgens mij ben jij de eerste die het ziet Jack. Ik heb er nog niemand over gehoord. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #789 Gepost op: 15 december 2018, 21:10:27 »
Komt waarschijnlijk omdat je overweldigd door de details het uhh bos niet meer ziet maar dat heb je wel goed voor elkaar.
Die man is sowieso niet al te snugger, zoals hij daar op die ladder balanceert :o (ach, in de jaren '70 kon dat nog  :-\ )
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #790 Gepost op: 15 december 2018, 21:14:22 »
Tja ... ARBO ?? Wat is dat? De glazenwassers stonden zo ook hun ramen te lappen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #791 Gepost op: 14 januari 2019, 21:17:25 »
Ik wil maar eens beginnen aan de fly-over op mijn baan. Vorige keer in Houten 2 brugdelen gevonden en daar ga ik een lang deel van maken. Ik heb van allebei een deeltje af gehaald en ze dan aan elkaar gelijmd.



De brug leg ik even opzij en ga verder met een stukje smalspoor dat bijna onder de brug door komt te lopen. Ik heb ooit van Tom een handje vol H0e rails gekregen en een wisseltje. Ik heb de goede stukken er uit gehaald en de wissel gerepareerd. Hij werkt niet meer als wissel maar zal in de rechtuit stand blijven staan maar locjes rijden er nu wel soepel overheen. Alles wordt aan elkaar gesoldeerd en gelijk maar roestig geschilderd.







Aan de andere kant sluit het “samenvoegstuk” aan op het gewone spoor en tevens op het smalspoor. Het samengevoegde stuk rails zal straks de steiger op lopen in de haven.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #792 Gepost op: 14 januari 2019, 22:00:58 »
Dat heb je weer mooi in elkaar geknutseld man, ziet er goed uit.
Je vertelde het zaterdag al een beetje in Rijswijk, nu zie ik wat je dan ook van plan bent, toppie.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #793 Gepost op: 14 januari 2019, 22:31:13 »
Je gaat lekker zo, wat ik me afvraag: het smalspoor sluit aan op het hoofdspoor maar dat is puur kosmetisch bedoeld en niet functioneel?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #794 Gepost op: 15 januari 2019, 00:20:56 »
Leuk, Pierre, zo'n stukje smalspoor.

Je gaat lekker zo, wat ik me afvraag: het smalspoor sluit aan op het hoofdspoor maar dat is puur kosmetisch bedoeld en niet functioneel?
Dat vraag ik me ook af. Zo'n gezamenlijk smal- en normaalspoor is wel heel gaaf. Ga je toch nog voor 3-rail  ;D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #795 Gepost op: 15 januari 2019, 02:10:28 »
Je gaat lekker zo, wat ik me afvraag: het smalspoor sluit aan op het hoofdspoor maar dat is puur kosmetisch bedoeld en niet functioneel?

Het gaat allemaal werken Jack. Vlak na de aftakking van het hoofdspoor zijn beide railstaven onderbroken. Daarna staan ze op een aparte trafo met een eigen stroomkring. Beide sporen moeten gebruikt kunnen worden op de steiger. Ze hebben een gezamenlijke spanning rail en de andere rail kan ik simpel van spanning voorzien met een schakelaar. Het is zelfs mogelijk beide treinen te laten rijden maar dan wel dezelfde kant op.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #796 Gepost op: 15 januari 2019, 06:49:49 »
Oke gesnopen. Je maakt dus geen derde rail zoals Rob aanhaalde waar beide treintypes op zouden kunnen rijden, wieltechnisch gezien.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #797 Gepost op: 15 januari 2019, 09:05:13 »
Klopt Jack ... geen derde rail.

zwart = gezamenlijk.
rood  = normaal spoor.
geel   =  smalspoor.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #798 Gepost op: 15 januari 2019, 12:51:15 »
euh… dit bedoelde ik, eigenlijk. Normaal- en smalspoor delen een rail
Leuk!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #799 Gepost op: 15 januari 2019, 13:08:17 »
Dus toch…! Ik vond het al vreemd  :P Pierre en iets niet werkend maken zal pas gebeuren als pasen en pinksteren op dezelfde dag vallen (of zoiets  ;D) denk ik.

Ja leuk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands