Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 370104 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Gepost op: 29 juli 2015, 21:52:44 »
Station Hoogbaan.

Nieuwe treinbaan … nieuw draadje.
Ik ben verhuist en wil dus een nieuwe treinbaan maken. Omdat het een kleine ruimte is zal de baan op een hoogte van 145 geplaatst worden zodat ik onder de baan genoeg opslag en werkruimte krijg.  De baan komt de hele kamer rond te lopen om voldoende rijlengte te krijgen. Er is nog geen exact  baanplan maar in mijn hoofd begint het aardig vorm te krijgen.

 Maandag 27 juli ben ik gestart met het inrichten van mijn nieuwe treinkamer en zo zag het er toen uit. Schrik niet.  Het is toch slecht weer dus we gaan er voor.




Het werkblad zit er in maar het blijft een geschuif met dozen en andere zooi.




Vandaag is het woensdag en ik heb in ruim twee dagen behoorlijk vorderingen gemaakt. Alle kasten staan op hun plaats en ik heb zelfs al een werkblad.







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2015, 22:03:44 »
Welkom terug, Pierre. Leuk om weer wat van je te horen.
Het was inderdaad een behoorlijke puinzooi, maar je hebt in korte tijd al heel wat werk verstouwd. Ziet er nu al redelijk opgeruimd uit.
Ik zie nog geen labels op de laden zitten, maar ik enk dat die nog komen. Of onthoud je wat in elke la zit?
Ik ga ook op zoek naar zulke ladenkasten. Misschien eens kijken bij de kringloopwinkel.
In ieder geval Pierre, ik ga je weer behoorlijk "stalken".
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2015, 22:41:37 »
Slim bedacht om je baan wat hoger te maken. Ik denk dat je op die manier meer ruimte creëert.
Het begin ziet er hoopvol uit. Ik ben ontzettend benieuwd naar de afmetingen van je beschikbare (spoor)ruimte.
Fijn dat je weer onder ons bent.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2015, 07:42:34 »
Wow Pierre! Dat ziet er allemaal weer ok uit! Hoe je het allemaal hebt weggekregen en opgeruimd hebt.. Ik vind het knap, zou mij nooit lukken ;)! Ik ben daarnaast natuurlijk erg benieuwd!

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2015, 11:18:59 »
Beste Pierre,

Je hebt veel werk verzet in korte tijd. Maar euuh treintafel op 1.45 meter hoogte?  :o  :o  Ik heb met de rolmaat dat even bekeken maar kun je achterin er dan nog wel bij? Of gebruik je daar de twee opstapjes voor?  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2015, 11:28:39 »
Ja, @Johan dat is wel een goede. Een opstapje of -net zoals Pierre dat met die camping heeft gedaan- losse delen die je er opzet of later in gaat bouwen. Ik durf het bijna niet neer te schrijven, maar dan krijg je dus mini-modules.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2015, 15:25:55 »
Tja Roel ... ik heb deze kastjes ook in de loop der jaren bij elkaar gescharreld. Veel bij het grootvuil weggetrokken. ;D Jammer dat je niet eerder was. Ik heb vier kasten moeten weggooien omdat er geen ruimte voor was in mijn nieuwe kamertje. Maar ja .. als je alles van te voren weet ....

Je moet wel ruimen Nick om te kunnen bewegen en de start van een nieuwe treinbaan is net de schop die je dan nodig hebt. ;) Om gelijk ook maar even op jouw vraag in te spelen. Ik gebruik als raamwerk houten regels van 50 x 22. Lekker goedkoop en je koopt ze per bos. Wel ruw maar dat maakt onder de tafel toch niet uit. De beste (gladste) gebruik ik langs de buitenkant. Als je genoeg dwarslatten maakt kan je dit makkelijk bekleden met 9mm MDF en dat ga ik dus ook doen. Mijn vorige tafel was ook grotendeels zo opgebouwd. Maakt alles zeer betaalbaar.

Johan, Wim .. . jullie hebben beide gelijk. Ik gebruik een opstapje voor achterin en ik ga in losse delen werken zoals ik bij mijn vorige baan ook gedaan heb. Ik heb het al geprobeerd en ik kan overal bij. Ik probeer ook zo veel mogelijk delen die ik netjes heb losgekregen op mijn oude baan weer te hergebruiken. Er zullen dus gedeeltes komen op deze baan die jullie erg bekent voorkomen. ;D 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2015, 15:31:11 »
Pierre, jij weet met de beperkte ruimte vast weer wat moois te knutselen :)
Welkom terug en we gaan je weer volgen hoor!!!
Fotografen met passie.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2015, 16:20:10 »
kleine ruimte kan een grote uitdaging zijn
Is voor jou een makkie
Je maakte al veel grote dingen op een postzegel ruimte ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2015, 16:34:45 »
Dank je Jerry.
Ik ga mijn best doen ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2015, 17:57:25 »
@Pierre, ben dan ook zeer nieuwsgierig naar het baanplan in je hoofd. Volgens mij wordt het weer een prachtige baan.

Ook nog bedankt voor je antwoord betreffende de onderbouw! MDF is inderdaad ook erg interessant om te gebruiken en het is wat je zegt.. betaalbaar! Maar wat jij zegt over 22x50, kan ik even nergens vinden. Zijn die gewoon te halen bij een doe-het-zelf zaak? (vast wel)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2015, 18:17:07 »
GAMMA bouwhout vuren ruw fsc 3300 x 50 x 22mm 10 stuks: € 18,81
Dat zeg ik: “Gamma!”
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2015, 19:20:51 »
GAMMA bouwhout vuren ruw fsc 3300 x 50 x 22mm 10 stuks: € 18,81
Dat zeg ik: “Gamma!”

Ik dank u!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2015, 19:54:31 »
Ha Pierre,

Goed om te zien dat je weer aan het bouwen bent. Het ziet er ook al goed uit.
Ik zie dat je meteen ook maar een nieuwe stationsklok gekocht hebt.  8)

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2015, 21:00:38 »
Omdat het een kleine ruimte is zal de baan op een hoogte van 145 geplaatst worden zodat ik onder de baan genoeg opslag en werkruimte krijg. 
Ik heb nog eens even nagedacht over die hoogte van 1,45 m, maar dat is eigenlijk best wel een gave hoogte. Je kijkt dan strak over het maaiveld heen en geeft volgens mij het beeld dat Preisertjes te zien krijgen.
Je schrijft ook dat je je kamer wilt kunnen rondrijden. Misschien een té voor de hand liggende vraag, maar heb je al een idee hoe je dat met de deur wilt doen?
Zal wel geen deurtje van 145 cm hoog worden.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2015, 21:37:22 »
Ach Gert-Jan ... In tegenstelling tot de vorige is deze klok gemaakt met een beetje fotoshoppen.  ;)(niet verder vertellen hoor)

Wim, Nick.
Dit is de bruikbare ruimte die ik heb om een baan op te leggen. Het stuk van 1 m breed heb ik nodig om twee lussen op te leggen. Ik heb al gekeken en ik kan net in de uiterste hoek komen. Dit komt omdat het aangrenzende gedeelte maar 60 cm breed is. In grote lijnen heb ik ook al een baanplan maar dat moet ik nog even goed uitwerken.



Wat betreft de brug bij de deur dat gaat een uitneembaar ding worden. Ik hoef hem er niet elke keer uit te halen omdat je zo onder de brug door bukt. Voor het raam wordt het gewoon een vast deel. Daar gaat de trein hoog overheen en daar voor laag de autootjes van het FCS.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2015, 08:25:27 »
Is een mooie ruimte zo Pierre en daar kan je aardig wat mee doen. Een leuke uitdaging zo ;)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2015, 10:45:24 »
Een knappe uitwerking @Pierre. Met 145 cm hoogte heb je dan ook nog ruimte om ergens een schaduwspoortje onder je baan te realiseren? Op je vorige baan werkte je ook nog met een verhoogd spoor op de achtergrond van je baan, gaat dat hier ook gebeuren?
En ik ben ook wel nieuwsgierig naar welke hi-lights (lees top-attracties) van je vorige baan op deze baan opnieuw het licht zullen zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2015, 12:25:27 »
Ja Wim er komt ook een verhoogd spoor langs de achterwand van het brede gedeelte. Of eigenlijk meer een klimspoor. Ik moet vanaf de hoek (locloods) rechtsom ongeveer 10 cm klimmen naar de overkant. Daar komt een hoog station. Door over de brug en zo weer naar de hoek met het brede gedeelte en daar keren over de andere sporen heen. Dan weer terug via het station naar locloods waar ik omheen draai. Zo heb ik bijna overal dubbel spoor wat wel wat heeft vind ik. Bovendien heb ik dan aardig wat rijlengte. Ik heb niets met klimspiralen en verdekte opstelsporen of zo. Altijd storingen waar je niet bij kan. :( Misschien hooguit het trammetje onder het station door of een keerlus voor het FCS.

Welke dingen ik van mijn oude baan ga gebruiken weet ik nog niet precies. Er is ook hier en daar wat gesneuveld.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2015, 14:03:05 »
Welke dingen ik van mijn oude baan ga gebruiken weet ik nog niet precies. Er is ook hier en daar wat gesneuveld.
Alsjeblieft niks weggooien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2015, 14:03:35 »
Ik wist niet dat je verhuisplannen had. Is de baan nu wat lager in het pand of moet je nog steeds twee trappen op en af? Ik ga het in elk geval weer volgen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2015, 17:46:42 »
Ik wist niet dat je verhuisplannen had. Is de baan nu wat lager in het pand of moet je nog steeds twee trappen op en af? Ik ga het in elk geval weer volgen.

Alles beneden nu Martin maar ik heb wel mijn oude baan moeten afbreken en moet nu in een kleinere ruimte opnieuw beginnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #22 Gepost op: 2 augustus 2015, 09:28:01 »
Stil zitten is er bij jou niet bij hè Pierre :D
Ik ben zeer benieuwd, blijf dit met grote belangstelling volgen!
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2015, 21:16:22 »
Hoi Pierre, een nieuw ontwerp dat betekend dus dat je verhuisd bent.

Goed gedaan om rond te kunnen gaan rijden er was nog iemand hier geloof ik  :-\   ???
 Hoop dat alles goed gegaan is en dat je nu lekker kan genieten van de nieuwe woning en net niet meer hoeven trappen lopen.

Groet Rob

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2015, 22:28:17 »
Stil zitten is er bij jou niet bij hè Pierre :D
Ik ben zeer benieuwd, blijf dit met grote belangstelling volgen!

Nee ... stil zitten kan ik niet Theo. Ik moet wat om handen hebben anders roest ik vast. ;D
Hoi Pierre, een nieuw ontwerp dat betekend dus dat je verhuisd bent.

Goed gedaan om rond te kunnen gaan rijden er was nog iemand hier geloof ik  :-\   ???
 Hoop dat alles goed gegaan is en dat je nu lekker kan genieten van de nieuwe woning en net niet meer hoeven trappen lopen.


Eigenlijk is het niet helemaal rondrijden Rob maar een soort heen en weertje met aan twee kanten een keerpunt. Een soort hondenbot met de keerpunten over elkaar heen. Dan heb ik meer rijlengte dan wanneer ik alleen maar rond ga.

De nieuw woning is helemaal perfect Rob. Geen enkele trap meer en een ruime tuin van bijna 80m2. Alleen de treinkamer is wel een heeeel stuk kleiner. Maar ja ... groot genoeg. Het probleem is dat ik al mijn zooi niet kwijt kan en dus moet ruimen. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/