Auteur Topic: soort hout onderbouw  (gelezen 10612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
soort hout onderbouw
« Gepost op: 29 juli 2015, 18:40:19 »
Ik zat mij af te vragen wat voor soort hout je het beste kan gebruiken voor de onderbouw van de modelbaan? Ik lees hier en aar triplex, maar ook weer andere soorten. Wat reden jullie aan? Of waar werken jullie mee?

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2015, 19:35:36 »
Beste Nick,

Ik gebruik Triplex 9 mm en dat bevalt goed.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2015, 19:57:07 »
Nick, ik denk dat het een persoonlijke keuze is welk hout je gebruikt en ook of je een open constructie of een gesloten constructie maakt.
Qua keuze van plaatwerk ga ik mee met Johan omdat het lekker strak werkt. Bovendien is triplex redelijk vochtbestendig. Maar er zijn ook modelspoorders die nooit anders willen dan MDF of gewoon alles door elkaar gebruiken wat ze maar hebben liggen. Een écht passend antwoord op je vraag zul je denk ik zelf moeten uitproberen.
De constructie onder je baan speelt natuurlijk ook een rol; als je kiest voor relatief dun plaatmateriaal dan zul je een stevigere onderbouw moeten maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2015, 22:42:33 »
Hoi Nick,

Ik heb vurenhouten planken gebruikt. Deze staan op z'n kant, en waar de planken elkaar kruisen zijn ze half ingezaagd  en verlijmd.  Je krijgt zo een raster. Bij mij is het raster  ca. 40x40 cm. De grootte van de planken heb ik zo even niet in m'n hoofd (zit op de camping in Groesbeek) maar is volgens mij zo'n 12 -14 cm hoog en ca. 18 mm dik. De lengte is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je baan....  Omdat mijn spoortafel niet zo groot is heb ik het raamwerk afgedekt met een plaat mdf van 9 mm dik.  Sommigen kiezen er voor om het raamwerk niet geheel af te dekken met 1 plaat, maar alleen stroken te monteren waar de rails op liggen. Van onderaf kun je dan makkelijker bij de baan komen. Ik kan van bovenaf overal bij dus een 'open' structuur was niet direct nodig. 
Uiteraard zijn beide technieken te combineren!  Succes ermee!  Mvg, FransV
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2015, 01:33:51 »
@Frans, veel plezier in Groesbeek.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2015, 07:46:46 »
Inderdaad, veel plezier in Groesbeek!

Dankjewel voor de antwoorden heren. In principe wordt het een gesloten constructie, maar aangezien het station op een hoger niveau ligt dan de rest, komen er dus 2 platen op elkaar, misschien dat ik het onderste gedeelte dan wel gewoon open laat. In ieder geval heb ik weer wat ideeën. Dankjewel :)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2015, 11:21:00 »
...maar aangezien het station op een hoger niveau ligt dan de rest, komen er dus 2 platen op elkaar, misschien dat ik het onderste gedeelte dan wel gewoon open laat.
Als je gaat werken met verschillende (hogere) niveaus dan zou ik er in elk geval voor waken dat je altijd maar één plaat boven hebt en het onder dat hogere niveau open laat, zodat de onderkant te allen tijde bereikbaar blijft.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2015, 16:03:52 »
Hoi Nick,

Nog een tip: ik heb op de plaat mdf 2 platen tempex (piepschuim) van elk 2 cm dik gelijmd (met witte houtlijm).  Hierin kon ik keurig de draaischijf (had 3,5 cm diepte nodig) verzinken.  Ook een slakkenput kon ik heel makkelijk in de baan opnemen.  Achteraf had ik beter hardschuim ( styrodur) kunnen nemen dat geeft bij verwerking wat minder troep. Tempex (styropor) geeft van die lekkere statische bolletjes....

Groeten, FransV
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2015, 17:46:21 »
@Wim Corduwener : Ja, dat dacht ik al. Misschien ook wel beter om het op die manier te doen, mocht er wat ontsporen, dan kan je er altijd bij.

@fransvh : Wat is het voordeel van gebruik van piepschuim? Op het feit na dat je er makkelijker dingen in kan verwerken. Is het dan ook makkelijker om je rails te monteren?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2015, 18:00:00 »
Ikzelf zou rails niet op piepschuim monteren, maar dan eerder van dat dunnere en meer compacte blauwe plaat gebruiken. Die blauwe platen worden gebruikt als extra (geluids)isolatie onder laminaatvloeren en zijn bij de bouwmarkt te koop. Je moet dan wèl een heel pak kopen. De geluidsisolatie van die blauwe platen vind ik relatief gering.
Veel modelspoorders monteren de rails direct op het MDF of triplex en nemen het beetje extra geluid voor lief.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

flowerhill_1

  • Gast
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2015, 08:37:16 »
Ik heb de platen afgewerkt met kurk: http://www.kurkrol.nl/. Is erg netjes af te werken en dempt het geluid prima.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2015, 09:10:45 »
Floormate is ook een erg mooie ondergrond. Geluiddempend, en makkelijk om het reliëf van een landschap in te snijden. En het geeft niet de troep van een piepschuim plaat.

De draagkracht is dusdanig (mits je niet teveel wegsnijdt als je reliëf maakt), dat er geen plaat hout meer onder hoeft. Een frame is voldoende. Dat scheelt dan weer in de kosten en in gedoe.

Bij verschillende bouwmarkten is het ook per plaat verkrijgbaar, in diktes van 3, 4 en 5cm.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: soort hout onderbouw
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2015, 18:54:22 »
Heren! Bedankt voor de extra aanvulling. Ik ga me daar ook nog is in verdiepen ;)!