Auteur Topic: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail  (gelezen 11501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Gepost op: 4 juli 2015, 12:20:45 »
Vraagje: weet iemand of er wissels bestaan die zowel met 2-rail als met 3-rail materieel bereden kunnen worden?
Mijn baan bestaat uit Marklin K-rail maar ik heb uit mijn jeugd nog een Fleischmann tandradlokje met 2 wagonnetjes "Edelweiss Lokalbahn". De K-rail baanstukken hebben elektrisch gescheiden rails, dus daar kan ook met een 2 rail systeem op gereden worden. Worden er (Marklin) wissels gebruikt dan is  2- rail bedrijf niet mogelijk.  Ik overweeg een 2-rail wissel te gebruiken en zelf de puko's aan te brengen (bijv. met de contacten uit een connector),  Ik kom dan echter in de problemen met het tandrad van de Fleischmann lok. Het tandrad komt in aanraking met de puko's die bij wissels iets boven de rail uitsteken....
Nu kan ik het tandrad wiel 'opofferen', dwz wegslijpen, maar dat is een beetje zonde.

Mijn bedoeling is een klein zijspoortje aan te leggen dat fysiek gescheiden blijft van het hoofdspoor. Op dit zijlijntje wil ik afwissend met 2-rail en 3-rail materieel kunnen rijden. Het wissel zorgt dan voor 2 opstelspoortjes waar de 2 verschillende lokjes hun standplaats vinden.
 
Heeft iemand nog een goed tip??

Mvg, Frans Vos
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2015, 13:40:23 »
Heb je dit http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=481.0 topic al eens doorgelezen?

Ook deze zoek string "losse puntcontacten voor peco" geeft wat info.

grt Piet.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2015, 20:53:30 »
Het tandrad(wiel)is smaller als een sleper
als je daarnaast om de biels een spijkertje slaat ,en met een draad doorlust
Wel dunner slijpen als de tand,of een draad spannen naast het tandrad

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2015, 21:24:29 »
Volgens mij is het tandradwieltje onder het tandradlocje van kunsstof en zal dus geen elektrisch contact maken met die puko’s. Maar, ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit een sleper lager dan dat tandradwieltje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2015, 23:14:02 »
Tandwieltje is idd kunststof
Maar de sleper kan wel tot boven de tandrsad rail opveren,en is breder als eens leper
dus nageltjes ernaast ,of een draad moet werken.
Zn edelweis is een Fleischmann locje ,die naast zn 3 rail moet kunnen rijden

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2015, 13:53:21 »
Allen dank voor jullie reactie!  Ik heb het tandradlokje met de hand over een (Marklin) wissel geduwd en dan komt het kunststof tandrad in contact met de verhoogde puko' s van het wissel. Het lokje zal er in de praktijk wel overheen 'hobbelen' omdat het maar een heel klein hoogteverschil is maar ik ben wel bang dat het tandrad beschadigd zal raken.  Nu verwacht ik niet dat het lokje ooit nog op een echte tandradbaan zal lopen, maar ook ik kan niet in de toekomst kijken. Het lokje is inmiddels jeugdsentiment en zo' n 40 jaar oud dus daar ben ik erg zuinig op. Mogelijk kan ik in plaats van puko's een stripje metaal gebruiken daar rolt het tandrad wel soepeler overheen. Om een goed elektrisch contact te waarborgen kan ik de wielen van beide wagonnetjes elektrisch geleidend maken en lok en wagens elektrisch met elkaar verbinden.
Daarnaast is de simpelste oplossing de aanschaf van een 2-rail lokje dat geen tandrad heeft.  Een leuk klein gebruikt lokje zal me de kop ook niet kosten.

Via internet heb ik inmiddels firma's gevonden die losse puko-strips aanbieden die prima geschikt zijn om een standaard wissel om te bouwen.

Mijn oorspronkelijke idee om gaatjes in de bielsen te boren en daar van onder af contacten (uit een oude connector) doorheen te steken wil ik nog niet helemaal aan de kant zetten. De contacten zijn verguld dus qua kleur niet echt passend maar daar is misschien ook wel een oplossing voor. Bijvoorbeeld matzwart maken en alleen het uiterste puntje ongelwkt laten.  Of misschien is er wel geleidende verf in een zwarte kleur.  We zien wel!

Het kan nog wel even duren voordat ik hier echt werk van kan maken, ik ben in gedachten al veeeel verder met de bouw van het spoortje en dat is al leuk op zich, toch?  Uiteraard zal ik 'verslag'  uitbrengen als het zo ver is!

Groetjes, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2015, 11:32:02 »
Beste @Frans,
Ik ben er nog wel erg nieuwsgierig naar hoe je dat wilt regelen dat er afwisselend wissel- en gelijkstroom locjes gaan rijden op dezelfde baan. Ga je dan steeds wisselen van transformator? En die gelijkstroom rails, gaan die dan geen kortsluiting maken met die Märklin-rails?
Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2015, 17:56:51 »
Hoi Wim en andere geinteresseerden,
Bij de K- rail van Marklin zijn de beide railstaven niet gekoppeld. Bij de wissels (helaas) wel.  Door deze scheiding kun je bij Marklin spoorbezetmeldingen creëren. Door afwisselend, nooit tegelijkertijd, het spoor op gelijk- of wisselspanning te zetten kan met 2-rail of 3-rail gereden worden. Uiteraard moet een Marklin trein op een apart (zij)spoor gezet worden om elektrisch contact tussen beide railstaven te voorkomen. Vandaar dat ik via een wissel 2 aparte opstelsporen wel creëren. Staat de Marklin trein op haar eigen spoor dan wordt dit deel elektrisch losgekoppeld van de rest en kan ik de gelijkstroom trafo 'activeren'. En zo ook omgekeerd.  Met name voor het 2-rail gebruik moet ik een 2-rail wissel, vanwege de gescheiden railstaven, van puko's voorzien om er met de Marklin lok overheen te kunnen rijden. 
Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2015, 18:23:56 »
Nou @Frans zo te lezen word jij hier de allereerste modelspoorder die met twee systemen doorelkaar rijdt. Gefeliciteerd!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2015, 21:48:18 »
Hoi Wim,
Ben zelf ook wel een beetje benieuwd of het wisselbedrijf gaat werken.  Ik weet nog niet hoe ik via m' n tablet een link kan invoegen, maar kijk eens op de site www.michael-robert-gauss.de.  en klik dan op unterpreuschwitz.
Met een simpel 2 polig schakelaartje kun je eenvoudig omschakelen van wissel- naar gelijkstroom.
Op een recht stuk rail eenvoudig, maar ik wil er een wissel bijzetten.  De website laat zien hoe je een c-rail wissel om kunt bouwen en mogelijk kan dat op een vergelijkbare manier met een k-rail wissel. Lukt dat niet dan ga ik een 2-rail wissel van puko's voorzien. Uiteraard moet de Marklin trein wel op een zijspoor komen te staan wat met een tweede schakelaar (elektrisch) van de rest van het spoor gescheiden kan worden, anders zorgen de wielen/assen voor kortsluiting bij 2-rail bedrijf.  De "grote" baan blijft 100% 3-rail. Bovenstaand 'geintje' wil ik uitproberen op een kort lijntje dat losstaat van het grote spoor.  Het Marklin deel wordt wel elektrisch met het hoofdspoor verbonden om met 1 regelaar hoofdbaan en zijspoortje te kunnen 'bedienen'. 
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2015, 01:51:21 »
Bij de K- rail van Marklin zijn de beide railstaven niet gekoppeld. Bij de wissels (helaas) wel. 
Velen gingen je voor, op het gebied van 2-rail en 3-rail mixen, ook bij de oosterburen.
Kijk eens hier (Duitstalig).
Dat gaat over de aanpassing van standaard k-wissels aan 2-rail (en 3-rail) bedrijf. Dat geldt ook voor meegebogen wissels.

Plaatje zie:
http://abload.de/img/weiche-dc2r5ks7.png

Je ziet daarop zo'n wissel afgebeeld, met de twee holle bielzen waardoor spoorstaven zijn verbonden. Die twee moeten eruit voor 2-rail gebruik.

Bij dit plaatje:
http://up.picr.de/14500824zu.jpg

Bij 2-rail gebruik moet je de letter "A" verwijderen; die je eventueel geïsoleerd terug kunt lijmen.
Die letter "A" zit vast aan de wisseltongscharnieren, en die verbinding kun je niet hebben bij 2-rail.

Het gaat in dit plaatje ook om twee spelden (of schakelaar gestuurde verbindingen) tussen de buitenste en binnenste spoorstaven. Want de twee binnenste spoorstaven hebben geen stroom, alleen de letter "A" heeft massa, Dat is alles, bij zo'n k-rail handwissel.

Jouw probleem ligt natuurlijk een beetje anders vanwege het tandrad van de Fleischmann lok. Dat moet niet alleen over de puko's, maar ook over de binnenste spoorstaven van de wissel. Daar zou je dus ook een stukje ter breedte van het tandrad of ter breedte van het sleepcontact tussen uit kunnen zagen (de breedste van die twee). In dat gat leg je in plaats van puntcontacten de rail van het tandrad.

Waar ik het zelf eerst aan moet denken zijn de wissels van de MGB; dat zijn wissels met een tandrad spoorstaaf erin.
Met een beetje handigheid gebruik je die tandrad constructie als puntcontact voor de sleper.
zie: http://weichen-walter.de/produkte/H0m-weichen/detail/mgb.html, en dan met name deze foto:

http://weichen-walter.de/produkte/H0m-weichen/img/detail/EWr-zahn-2x-2012.01.26.258k.jpg
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2015, 07:25:06 »
Hallo Jan,

Welkom op ons forum en leuk dat ik (als kleine jongen tussen alle 'groten') jou er toe heb gebracht je aan te melden.
En bedankt voor je PB.  Ik kom er nog op terug, moet (mag) nu naar m'n werk....

Mvg,Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: 2-rail wissel ombouwen naar 3-rail
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2015, 18:45:28 »
Als je afziet van de tandrad oplossing en gewoon 2-rail met 3-rail wil mixen op een deel van je baan, kijk dan eens naar een tweedehands peco wissel (kosten max 10 €).  Alle Weichen Walter puntcontact strips passen alleen op peco en tillig wissels. Of liever gezegd, hij maakt een set voor peco en een set voor tillig.

Alle andere soorten wissels piko, roco, trix, enz, hebben geen goede bielsafstand voor zijn strips.
Wat meestal wel werkt is de Peco SL-18 pukostrip. Die past door z'n rekbaarheid in bijna iedere 2-rail wissel. Alleen weer niet in de nieuwe trix (marklin C-rail zonder puntjes).
Peco SL-18 is bij diverse zakenin Nederland  te koop (voor circa € 4,50 tot € 5 ,-) voor 1,20 m lengte.

Je kunt ook gewoon een k-wissel aanpassen:


Dit soort k-wissels zijn tweedehands (omdat het handwissels zijn, meestal zonder handsteller, en zonder ovp) vaak ook ver onder een tientje te koop. Dat geeft een prettiger gevoel als je er de zaag en/of vijl in zet.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof