Auteur Topic: motor schild  (gelezen 3433 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel

  • Gast
motor schild
« Gepost op: 29 mei 2015, 21:54:43 »
hallo allemaal kan iemand mij vertellen hoe ik een motorschild isoleer voor dcc?
alvast bedankt




Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: motor schild
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2015, 22:41:42 »
Dat is niet alleen nodig voor DCC maar voor iedere digitale installatie.

Het zal niet meevallen Marcel, met dat schild.
Lees deze wiki er eens op na http://wiki.3rail.nl/index.php/Fleischmann_1472_Digitaal
Ik denk dat het verstandiger is om op een beurs een massa vrijsschild te kopen.
Dan hoef je niet te experimenteren, is ook veel gezonder voor je decoder.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: motor schild
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2015, 12:19:47 »
Je bent al aardig ver met de nodige stappen. Deze metalen schilden zijn door mij al vaker geïsoleerd, en het is niet moeilijk. Het enige dat je nodig hebt is een scherp metaalboortje van minimaal 4,5 mm en maximaal 5mm, een kleine platte schroevendraaier, wat tweecomponentenlijm en een houten prikkertje. Het is een paar minuten werk, en verder heb je de droogtijd van de lijm. Dat is allemaal wel te overkomen lijkt me.



Links zie je de voorzijde van het schild, met in de blauwe rechthoek de kunststof houder met de beide bussen van de koolborstelhouders. De bus aan de linkerzijde is degene die geïsoleerd moet worden. De beide bussen en het aslager zitten vast in de kunststof houder.
Het rechter aanzicht is van de achterzijde van het schild. Daar is de te isoleren bus rood omcirkeld.

Eerst moet de kunststof houder met de beide bussen en het aslager van het schild losgemaakt worden. Dit kan eenvoudig door met een kleine platte schroevendraaier wat onder het kunststof te wrikken. Met een klein beetje geduld en wat voorzichtig geweld komt hij zo los. Je hebt nu een kaal schild, en een houder met twee bussen en een lager.

Vervolgens neem je de boor, en maak je het rood omcirkelde gat in het schild groter. Het gat is origineel ongeveer 3,9mm. Gebruik een scherpe metaalboor van minstens 4,5mm om voldoende ruimte rond de bus te krijgen. Het gat mag niet groter zijn dan 5mm, want er moet nog wat metaal zijn om de kunststof houder terug te lijmen.
Het groen omcirkelde gat laat je voor wat het is, want daar is de bus al geïsoleerd.

Nadat je het gat opgeboord en ontbraamd hebt, kun je de kunststof houder terugplaatsen op het schild. Zorg daarbij dat de bus in de rode cirkel mooi in het midden van het vergrote gat zit en nergens het motorschild raakt. Meng een klein beetje tweecomponentenlijm en gebruik een houten prikker om de ruimte tussen de te isoleren bus en het motorschild te vullen. Gebruik voldoende lijm voor een goede hechting, maar wees daarbij niet overdadig: voorkom dat de lijm  boven het schild uitsteekt of in de bus komt. Gebruik zo nodig een knijper of klem om te zorgen dat de kunststof houder vlak op het motorschild ligt.

Na het uitharden van de lijm heb je een geïsoleerd motorschild.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

marcel

  • Gast
Re: motor schild
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2015, 07:23:54 »
Hallo dirkt ik heb het volgens jouw uitleg gedaan het ging perfect bedankt voor de goeie makkelijke uitleg  ;D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: motor schild
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2015, 22:13:12 »
Graag gedaan Marcel, en veel plezier ermee!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.