Hoi Marcel,
Voor je een systeem aanschaft, moet je hoe dan ook eerst uitzoeken wat je uiteindelijk wilt. Daarbij komen vragen als:
- Wil je handmatig rijden, of moet een computer de baan gaan besturen, of wil je een mix?
- Hoeveel treinen gaan er maximaal tegelijk rijden, en zitten daar verlichte personentreinen bij? Die laatsten gebruiken meestal flink meer stroom.
Wat betreft jouw vragen.
1) ACC ken ik niet. Wat ik wel ken is AC of DC (dus telkens met 1 C). AC is de afkorting voor wisselstroom en DC is de afkorting voor gelijkstroom. Deze termen kun je alleen goed toepassen wanneer je analoog rijdt. AC wordt gebruikt door Märklin, en DC door de rest. Aangezien Märklin het drierail systeem heeft en de rest het tweerail systeem, zie je vaak dat er AC of wisselstroom gezegd wordt als er drierail bedoeld wordt, en dat er DC of gelijkstroom gezegd wordt wanneer er tweerail bedoeld wordt. Zolang je over een analoge baan praat, klopt dat eigenlijk wel.
Bij digitaal krijg je elektrisch een heel ander verhaal en kun je technisch gezien niet meer praten over gelijk- of wisselstroom. Er staat een digitale spanning op de baan, en daar snappen analoge treinen helemaal niets van. Je kunt wel goed praten over twee- of drierail, maar vaak praten mensen en fabrikanten dan toch over gelijkstroom of wisselstroom. Daarmee hebben ze het dan helemaal niet over het elektrische systeem, maar bedoelen ze de rails. Dat vind ik misleidend en verwarrend, maar het is nu eenmaal zo.
DCC ken ik wel. Als je digitaal gaat rijden moet je weten dat er meerdere talen bestaan waarin decoders en centrales met elkaar communiceren. De elektronica in de locomotief is een decoder; de besturingskast die op de baan is aangesloten heet een centrale.
DCC is zo'n taal, en tevens de meest gebruikte taal bij tweerail. Je kunt DCC overigens ook gebruiken bij drierail, want de taal heeft geen idee van wat voor rails je gebruikt. Alleen verstaan veel drierail treinen geen DCC.
Waar je wel op moet letten is dat de decoders de taal verstaan die je centrale spreekt. Veel moderne centrales spreken meerdere talen, en veel decoders verstaan meerdere talen. Dat geeft meer mogelijkheden, maar je moet er wel op letten.
Bij drierail zie je meestal het oudere MM (Märklin Motorola) of het nieuwere MFX gebruikt worden. Bij tweerail wordt meestal DCC gebruikt.
Lima, Fleischmann, Roco, en nog een heleboel meer, kunnen allemaal met DCC werken, als er maar een DCC decoder in zit.
2). In principe wel. Bij sommigen is het wat makkelijker dan bij anderen, maar het kan altijd. Als je Fleischmann treinen gaat ombouwen kan het handig zijn om hier een fotootje van het motorschild te plaatsen. Daar moeten vaak isolaties aangebracht worden en dat is niet moeilijk, maar je moet even weten hoe of waar.
3) Dat ligt er dus aan wat je wilt; zie mijn eerste vragen. Maar de z21 is bijvoorbeeld erg leuk en kan veel, voor €99,=
bij MCH. Andere centrales zijn duurder.