Auteur Topic: digitaal gaan  (gelezen 6209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel

  • Gast
digitaal gaan
« Gepost op: 23 april 2015, 22:45:30 »
halo allemaal ik ben aan het speuren naar een digitaal systeem. nu heb ik wat gevonden van hornby https://www.youtube.com/watch?v=UTdOztswg4M ff filmpje  :P  alleen nu zit ik met een paar vragen:

1: wat is nu het verschil tussen dcc en acc ik heb zelf lima en fleischmann kan dat met dcc samen?
2: kun je alle analoge treinen ombouwen naar digitaal?
3: wat is een alternatief in de zelfde prijsklasse?

ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen alvast erg bedankt.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: digitaal gaan
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2015, 08:40:04 »
Beste Marcel,

Dat wordt een heleboel lezen voor je, je kunt eens gaan kijken bij twee grote collega-forums, de wiki van 3-Rail, http://wiki.3rail.nl/index.php/Hoofdpagina en de ency van BNLS, http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina.

even de korte antwoorden:

ik weet niet wat je bedoelt met "ACC", de hoofdsystemen in digitaal-land zijn DCC, Motorola en MFX (Märklin)

in principe kan elke analoge trein omgebouwd worden, maar oude modellen kunnen moeite geven

de goedkoopste digitale centrales zijn de "muizen" van Roco/Fleischmann, de duurste zijn de Ecos van Esu en het CS2 van Märklin en Trix

Ga eerst maar eens lekker lezen, daarna je einddoel bepalen, de weg daar naar toe en tot slot je wensenlijstje voor nu.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: digitaal gaan
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2015, 09:04:24 »
Hoi Marcel,

Voor je een systeem aanschaft, moet je hoe dan ook eerst uitzoeken wat je uiteindelijk wilt. Daarbij komen vragen als:
- Wil je handmatig rijden, of moet een computer de baan gaan besturen, of wil je een mix?
- Hoeveel treinen gaan er maximaal tegelijk rijden, en zitten daar verlichte personentreinen bij? Die laatsten gebruiken meestal flink meer stroom.

Wat betreft jouw vragen.
1) ACC ken ik niet. Wat ik wel ken is AC of DC (dus telkens met 1 C). AC is de afkorting voor wisselstroom en DC is de afkorting voor gelijkstroom. Deze termen kun je alleen goed toepassen wanneer je analoog rijdt. AC wordt gebruikt door Märklin, en DC door de rest. Aangezien Märklin het drierail systeem heeft en de rest het tweerail systeem, zie je vaak dat er AC of wisselstroom gezegd wordt als er drierail bedoeld wordt, en dat er DC of gelijkstroom gezegd wordt wanneer er tweerail bedoeld wordt. Zolang je over een analoge baan praat, klopt dat eigenlijk wel.
Bij digitaal krijg je elektrisch een heel ander verhaal en kun je technisch gezien niet meer praten over gelijk- of wisselstroom. Er staat een digitale spanning op de baan, en daar snappen analoge treinen helemaal niets van. Je kunt wel goed praten over twee- of drierail, maar vaak praten mensen en fabrikanten dan toch over gelijkstroom of wisselstroom. Daarmee hebben ze het dan helemaal niet over het elektrische systeem, maar bedoelen ze de rails. Dat vind ik misleidend en verwarrend, maar het is nu eenmaal zo.

DCC ken ik wel. Als je digitaal gaat rijden moet je weten dat er meerdere talen bestaan waarin decoders en centrales met elkaar communiceren. De elektronica in de locomotief is een decoder; de besturingskast die op de baan is aangesloten heet een centrale.
DCC is zo'n taal, en tevens de meest gebruikte taal bij tweerail. Je kunt DCC overigens ook gebruiken bij drierail, want de taal heeft geen idee van wat voor rails je gebruikt. Alleen verstaan veel drierail treinen geen DCC.
Waar je wel op moet letten is dat de decoders de taal verstaan die je centrale spreekt. Veel moderne centrales spreken meerdere talen, en veel decoders verstaan meerdere talen. Dat geeft meer mogelijkheden, maar je moet er wel op letten.
Bij drierail zie je meestal het oudere MM (Märklin Motorola) of het nieuwere MFX gebruikt worden. Bij tweerail wordt meestal DCC gebruikt.

Lima, Fleischmann, Roco, en nog een heleboel meer, kunnen allemaal met DCC werken, als er maar een DCC decoder in zit.

2). In principe wel. Bij sommigen is het wat makkelijker dan bij anderen, maar het kan altijd. Als je Fleischmann treinen gaat ombouwen kan het handig zijn om hier een fotootje van het motorschild te plaatsen. Daar moeten vaak isolaties aangebracht worden en dat is niet moeilijk, maar je moet even weten hoe of waar.

3) Dat ligt er dus aan wat je wilt; zie mijn eerste vragen. Maar de z21 is bijvoorbeeld erg leuk en kan veel, voor €99,= bij MCH. Andere centrales zijn duurder.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

marcel

  • Gast
Re: digitaal gaan
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2015, 14:01:38 »
Hallo allemaal bedankt voor het leesvoer ben er erg blij mee .

Ik zal eens gaan rondkijken naar de mogelijkheden van de z21.
Wat betreft de acc ik hoorde het voorbijkomeen op Youtube maar het moest dus gewoon ac zijn  :P

Mijn opties liggen bij de roco z21 of de hornby.
 
Zal eens gaan uitzoeken wat het mooiste werkt

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: digitaal gaan
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2015, 15:23:45 »
Als je nog niets digitaals hebt, biedt de z21 praktisch alle mogelijkheden die er op het gebied van centrales bestaan. De duurdere centrales bieden vaak mogelijkheden die je nodig hebt wanneer je al digitale spullen hebt en die ook aan wilt sluiten. Er is ook behoorlijk wat ondersteuning in het Nederlands voor de Z21/z21. Wat wel belangrijk is bij de Z21/z21, is dat je een smartphone of tablet of iphone of ipad hebt, want die gebruik je als handregelaar.

De Hornby ken ik niet, en is naar mijn weten een in Nederland erg onbekend product. Dat zegt natuurlijk helemaal niets over de mogelijkheden of over de kwaliteit. Ik betwijfel of je er ook Nederlandstalige ondersteuning bij kunt krijgen.

Wat betreft de Z21/z21 is het handig om te weten dat Roco iets aparts heeft gedaan. Ze hebben twee vergelijkbare apparaten gemaakt, de ene is wit en heet z21, de andere is zwart en heet Z21. Lang leve de verwarring...  De zwarte Z21 kost pakweg €400 en heeft veel meer aansluitmogelijkheden dan de witte z21, die vooral van belang zijn als je overstapt van een ander digitaal systeem. De z21 wordt vaak geleverd met een kleinere trafo, maar als het ooit nodig is kun je die voor een paar tientjes vervangen door een zwaardere.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

marcel

  • Gast
Re: digitaal gaan
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2015, 15:27:59 »
Zo na veel lezen filmpjes kijken en vergelijken ben ik er uit het wordt de hornby e-link
Deze kan hetzelfde als de rocoZ21 en is nog goedkoper ook  :) ook zit hier een programma bij.
Mijn vaste treinwinkel kan deze ook leveren en ook alle toebehoren. Iedereen bedankt voor de info als ik hem binnen heb horen jullie het wel

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: digitaal gaan
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2015, 16:14:14 »
Ik heb wat summiere informatie, en volgens die informatie zijn er wel wat verschilpunten die interessant kunnen zijn. De Hornby is 1A en als je meer wilt moet je boosters gebruiken. Op de Hornby kun je geen bezetmelders aansluiten; dat moet via een apart aan te schaffen interface op je PC. Dat maakt de Hornby duurder wanneer je meer dan 1A nodig hebt of wanneer je automatisch wilt gaan rijden. Verder ziet het er zeker leuk uit.

Als het gaat om goedkoper, is een Sprog III met JMRI als software ook een mogelijkheid, en dan heb je 3A.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

marcel

  • Gast
Re: digitaal gaan
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2015, 21:35:18 »
ik zal jullie op de hoogte houden van het hornby railmaster systeem en wat mijn bevindingen zijn dit komt goed bedankt iedereen voor de info