Auteur Topic: Lima 1220 wordt 1201  (gelezen 16123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Lima 1220 wordt 1201
« Gepost op: 18 april 2015, 13:12:40 »
Ik heb laatst een goedkope lima 1220 op de kop kunnen tikken. Ik heb een keer gelezen dat de 1201 ook in het groen heeft gereden, als enige uit de 1200 serie. Dit leek mij een leuk eerste ombouw project.

Gisteren de hele loc uit elkaar getrokken. Helaas zijn daar bij twee randjes rond de koplampen (heet dat zo bij een loc??) gesneuveld. Daarom besloten dat dat de achterkant van de loc wordt. Aan de voorkant komt geen koppeling met wel de luchtstangen e.d.

vandaag mooi weer dus gelijk de kap maar even in het zonnetje gespoten


(groeide zoiets maar vaker in de tuin)

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2015, 14:32:48 »
Na het drogen de kap even terug geplaatst. Samen met de geschilderde draaistellen ziet het er dan zo uit

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2015, 15:05:25 »
wauw ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2015, 15:10:43 »

Leuk om als eerste project een loc te maken die je niet ergens anders ziet. En goed gedaan voor de eerste keer man. Kijk maar uit ... voor je het weet loop je naar een volgend project te zoeken. ;) Ik heb nog wel een vraag. Heb je bewust voor deze kleur gekozen? Zover ik weet waren de eerste van de 1200 serie toch turkoois.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2015, 15:31:18 »
Zover ik weet waren de eerste van de 1200 serie toch turkoois.

Beste Sander,

Klopt, de eerste 1200'en waren turkoois en de bijhorende rijtuigen ook. Daarna hebben de locs in een bruine kleur rond gereden.

De loc ziet er mooi geschilderd uit - klasse!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2015, 20:12:20 »
Onderstaande tekst komt van de site van Railhobby. Ik weet niet of het echt waar is of niet maar ik vond het reden genoeg om de 1200 in het groen te maken

Iedereen kent wel de NS 1200 in haar vele kleuren, Turquoise, roodbruin, blauw en geel/grijs…
Wat maar weinig mensen weten, is dat deze prachtige locomotief ook in het groen is uitgevoerd geweest!
Toen de NS de serie 1000 eerst ontving in de kleur groen, besloot men dat er een meer opvallende kleur gekozen moest worden.
Men koos voor de kleur turquoise voor de serie 1100 (er werd daarbij ook flink geëxperimenteerd met diverse kleurnuances).
Daardoor zou ook de serie 1200 in turquoise verschijnen. In de praktijk bleek echter de kleur turquoise erg besmettelijk te zijn.
Om dat op te lossen zocht men naar een andere kleur, zo kwam men bij de kleur rood/bruin, blauw en….groen terecht.
Op 1 locomotief werd daarom dezelfde kleur groen gekozen als bij de serie 1000, groen met een zilver dak.
Op dat moment reed de NS 1000 nog in het groen rond en zou het minder opvallen dat er een nieuwe kleurvariant van de 1200 bestond.
Zelfs treinliefhebbers viel het niet op!
Echter na een korte periode werd gekozen voor de kleur blauw, en verdween de 1200 in het groen snel richting spuiterij (net als de serie 1000…).


Hier de link naar het artikel:

http://railhobby.nl/coupes/een-ns-1200-in-het-groen/
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2015, 20:34:38 »
Dat maakt het dan nog leuker dat bijna niemand (ook ik dus niet ::)) van deze kleur weet. Nog leuker om zo'n loc met een speciale kleur te hebben. Top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2015, 20:37:07 »
Beste Sander,

Je hebt gelijk. Internet is daar inderdaad duidelijk over. Alleen kom ik niet direct achter het locnummer welke met de groene kleur heeft gereden. Ik zou graag het locnummer voor je opzoeken (ik heb het boek NS 1200 van Uquilair) echter dat heb ik bij mijn zoon geparkeerd (vanwege ruimtegebrek).

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2015, 11:19:24 »

Kijk maar uit ... voor je het weet loop je naar een volgend project te zoeken. ;)

Dit is even om te proberen, denk dat het een statisch model gaat worden, de rijeigenschappen van deze loc zijn nou niet echt geweldig. Zaterdag in Houten maar even kijken ik een 1200 van Trix of Fleischmann kan scoren. Ook ga ik op zoek naar het Lokje "Anna" van Fleischmann, daar kan je een NS 6700 van maken
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2015, 11:48:42 »
Leuk project!

Wat betreft de rijeigenschappen, heb ik wat leuke ervaringen met Lima 1200's. Dat ze zo'n herrie maken komt met name doordat de tandwielen geen nette tanden hebben, maar een soort van driehoekjes. Slijten die tanden, dan wordt de vorm beter en de herrie minder. Om ze snel te laten slijten kun je ze een tijdje laten draaien met Cif of met tandpasta tussen de tandwielen. Als het acceptabel is geworden, de boel schoonspoelen en gewoon smeren.
Degenen die ik onder handen heb gehad heb ik vervolgens gedigitaliseerd met een Zimo decoder, waarvan ik de snelheidsstappen per stap op de gewenste snelheid heb ingesteld.
Het resultaat: netjes lopende loks met een heel acceptabel geluidsniveau en een goede trekkracht, die ook goed kunnen kruipen. Wat dacht je van 6 plan E's erachter, een 3% helling op, en dan ruim een minuut doen over een meter?
Toegegeven, de decoder is duurder dan een gemiddelde Lima 1220, maar het resultaat is het wat mij betreft zeker waard.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2015, 14:18:48 »
Ook ga ik op zoek naar het Lokje "Anna" van Fleischmann, daar kan je een NS 6700 van maken
Dat wordt wel een uitdaging. Voor zover ik weet zit het aandrijfwerk van die loc wat anders in elkaar en zijn ook de wielen wat groter.
Ga ik zeker volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima 1220 wordt 1201
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2015, 20:24:58 »
Vanmiddag het dak even gespoten. "Even" moet je niet doen in deze hobby. Was net niet goed afgeplakt.
Later maar een keer bijwerken met een penseeltje.

Met vriendelijke groet,

Sander