Auteur Topic: Lokaalspoor baantje  (gelezen 15745 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Lokaalspoor baantje
« Gepost op: 3 april 2015, 21:24:24 »
Eindelijk begonnen aan de aanleg van mij lokaalspoor baantje.
Dit moet zo ongeveer het stationnejte worden. 2 sporen langs een eiland perronnetje en een opstel/goederen spoortje.

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2015, 21:57:17 »
Nou Sander, het begin is er. Ik ben reuze benieuwd hoe dit lokaalspoortje gaat worden. Blijf je zeker volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2015, 00:15:12 »
Dag Sander,
Je gaat je baan op piepschuimplaten leggen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2015, 11:25:27 »
Mijn baan heeft een houten onderbouw waarop ik 1cm piepschuim platen lijm. Dit maakt het mogelijk om later bijvoorbeeld greppeltjes en slootjes uit te snijden
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2015, 13:48:26 »
Het begin is er!! Ik ga je volgen!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2015, 13:57:08 »
Dit maakt het mogelijk om later bijvoorbeeld greppeltjes en slootjes uit te snijden
Goed plan Sander. Hierdoor krijg je niet zo’n erg strakke ondergrond en dat is voor het natuurlijke effect wel mooi. Wèl oppassen met agressieve lijm.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2015, 20:47:19 »
Na een tijdje hangen in mijn kamertje wil ik toch meer rails op mijn baan maar kan niet echt tot een baanplan komen.
Wie kan mij helpen met een baanplan, hieronder de beschikbare ruimte met daarin aan gegeven wat ik ongeveer wil

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2015, 18:49:38 »
Niemand??  :(
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2015, 19:03:10 »
Sorry Sander, Ik had dit draadje even gemist. En nog een keer sorry, ik heb geen ontwerp software om een baanplan te ontwerpen.
Ik denk overigens dat het beter is dat je hier, behalve alleen de maten van je baan, toch zelf iets van een idee voor een baanplan neer zet. Het is veel makkelijker om (opbouwend) commentaar te geven op een baanplan dan om een heel nieuw baanplan te ontwerpen voor iemand anders.
Uit het verleden blijkt dat er op dit forum toch altijd veel bruikbare reacties komen op een baanplan dat gepost word.

Groeten, Gert-Jan

 

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2015, 20:48:03 »
Het is inderdaad wat Gert-Jan zegt. Ondanks dat de oppervlakte bekend is enzo, is het handiger om een beeld te hebben. Heb je al eens gezocht op google en andere fora naar baanplannen? Aangezien je al wel weet waar je een draaischijf en station wilt hebben kan je zelf al gaan nadenken. Hoeveel sporen heeft het station, hoeveel de draaischijf en hoeveel lopen er heen? Bij het bos... Komt daar een houtzagerij? Zo ja, heb je daar ook 1 a 2 sporen nodig, naast de rondbaan die je al hebt. Ik zou gewoon is gaan 'spelen met een programma en kijken wat er uit rolt. Ik heb ook tientallen baanplannen gemaakt, maar elke keer was ik niet tevreden. Nu heb ik een baanplan, maar geen tijd meer ;)!

Anyway, wat GJ als zegt, kom met iets en dan kunnen wij opbouwende kritiek geven, hulp bieden oid.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2015, 23:23:39 »
Beste Sander,

Aan mij heb je niets, mijn baan komt uit een boekje, dus mijn advies is ga eens kijken in boeken en op diverse forums om ideeën op te doen.

En het belangrijkste is: kies een plan en hou je daar verder aan, anders blijf je aan het opbouwen en weer afbreken.
Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

marcel

  • Gast
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2015, 08:38:54 »
Je kan altijd scram downloaden is een gratis ontwerp programma dan kun je wat uitproberen met je ontwerp  :D

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2015, 12:59:24 »
Bedankt voor de reacties.

Scarm had ik al gedownload, kan daar niet zo goed mee over weg.  Dit doordat ik gebruik maar van Peco rails gebruik. Tekenen met flexrails lukt mij niet.

Kunnen jullie mij wel vertellen of dat stukje rechts boven op de tekening (60x90cm) voldoende is om een draaischijf met ringloods en een klein depot neer te zetten?
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2015, 13:13:06 »
Met jullie goedvinden heb ik de berichten in Pierre’s topic verwijderd.  ;)
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Lokaalspoor

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2015, 14:49:54 »
Hé, waarom nou...... :D
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2015, 15:26:50 »
Nu maar weer verder in mijn eigen draadje  :P

Even een update van het het stations gedeelte.
de perrons komen links en recht van de twee doorgaande sporen.
Het langere doodlopende spoor komt aan het water zodat er met een klein kraantje goederen overgeladen kunnen worden





Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2015, 15:48:24 »
Kunnen jullie mij wel vertellen of dat stukje rechts boven op de tekening (60x90cm) voldoende is om een draaischijf met ringloods en een klein depot neer te zetten?

Je wilt daar denk ik ook nog een doorgaand spoor langs laten lopen. Wordt dat enkel- of dubbelspoor? Dat gaat namelijk allemaal weer af van die 60cm breedte die je er hebt.
Een draaischijf zal wel lukken. Maar dan blijft er weinig ruimte over voor een depot of voor een ringloods. Het wordt dan denk ik erg propperig.

Je zegt in het begin dat het een lokaalspoor baan moet worden. Dan denk ik aan kleine stations, kleine treinen, een klein depot, en een enkelspoor baanvak, en meer aan rangeren en manoeuvreren dan aan grote stukken rijden en indrukwekkende treinen. Grote stations, dubbelspoor en indrukwekkende ringloodsen passen in mijn beeld niet zo goed bij een lokaalspoor. Met dat in het achterhoofd denk ik dat je voldoende ruimte hebt voor wat leuks. Het is daarbij een typisch voorbeeld van "less is more".

Met dat uitgangspunt zou ik de verbindingsbrug weglaten. Als station zou ik een klein kopstation maken met omloopmogelijkheid voor een lok. Het depot zou vrij klein blijven met een verzorgingsgebied en wat daarbij hoort, en een korte rechte loods voor een of twee sporen. Een compacte draaischijf zou kunnen maar hoeft niet, maar die zou ook gebruikt kunnen  worden als soort van meerwegwissel naar de verschillende verzorgingssporen. Op het stuk "2 of 3 sporig baanvak" zou aan de zijde van het depot nog een stationnetje kunnen. Het stuk tussen de stations zou ik enkelsporig maken; dat lijkt me het best passend bij lokaalspoor. De stations krijgen dan wel meer sporen inclusief wissels, en eventueel laad-/lossporen. Wellicht is er dan nog ruimte voor het opstellen van rijtuigen en goederenwagens bij het depot of bij de stations.
Op die manier heb je ruimte voor wat scenery en blijft het ook wat geloofwaardig, naar mijn idee.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2015, 16:38:40 »
Nu moet ik zeggen dat Dirk altijd wel weet waar hij het over heeft ;)...

Ik zou persoonlijk de brug wel houden, juist om het door te kunnen laten rijden. Een kopstation is zeker mooi, maar dan zou je aan de andere zijde ook zoiets moeten hebben. Naar mijn mening is dat ook 'leuker'. Over de ruimt met de draaischijf... Het zal inderdaad erg krap worden en het is natuurlijk afhankelijk hoe groot je het depot wilt maken. Je zou ipv een schijf ook kunnen beginnen met een 3-weg wissel en daar een paar loc/opstelsporen van kunnen maken. Je houdt dan wel ruimte over en wordt het minder krap.

Het ontwerp programma Anyrail (wat ik zelf ook gebruik) heeft wel de mogelijkheid om met Pecorails een baanplan te maken. En ze hebben hier ook een probeerversie van, zeker het proberen waard.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2015, 16:52:12 »
Een kopstation is zeker mooi, maar dan zou je aan de andere zijde ook zoiets moeten hebben. Naar mijn mening is dat ook 'leuker'.


In mijn beeld functioneert het station bij het depot in combinatie met het depot als een kopstation. Het station zelf heeft natuurlijk doorgaand spoor, maar dat eindigt in het depot.

Overigens kun je dan in het bos eventueel nog iets van een halte maken, weinig meer dan een kort perron, met een zandweg naar achteren ofzo.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #19 Gepost op: 4 mei 2015, 19:12:30 »
Bedankt voor jullie reacties.

in eerste instantie wilde ik het inderdaad klein houden onder het motto "les is more". Gaande weg wilde ik toch net ff wat meer rangeer mogelijkheden. Vandaar de extra sporen bij het station en de wens voor een loc depot.

Om het realistisch te houden inderdaad maar proberen om het depot klein te houden.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2015, 21:02:31 »
Een mogelijkheid om rangeermogelijkheden te hebben is het maken van wat "aansluitingen" bij een station. Bijvoorbeeld het depot van een kolenboer, waar een kolenbakkie naar toe gerangeerd wordt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2015, 21:50:13 »
Een kopstation is zeker mooi, maar dan zou je aan de andere zijde ook zoiets moeten hebben. Naar mijn mening is dat ook 'leuker'.


In mijn beeld functioneert het station bij het depot in combinatie met het depot als een kopstation. Het station zelf heeft natuurlijk doorgaand spoor, maar dat eindigt in het depot.

Overigens kun je dan in het bos eventueel nog iets van een halte maken, weinig meer dan een kort perron, met een zandweg naar achteren ofzo.

Ja ok.. Zo had ik het nog niet bekeken ;). Dat is inderdaad ook een mogelijkheid... Ik had het baanplan even verkeerd in mijn hoofd zitten.

Bedankt voor jullie reacties.

in eerste instantie wilde ik het inderdaad klein houden onder het motto "les is more". Gaande weg wilde ik toch net ff wat meer rangeer mogelijkheden. Vandaar de extra sporen bij het station en de wens voor een loc depot.

Om het realistisch te houden inderdaad maar proberen om het depot klein te houden.

Ja, het depot klein houden is wel realistischer... En rangeersporen.. Ik snap je volkomen. In mijn oudere baanplannen had ik er ook enorm veel. Vind het gewoon prachtig als er van alles staat... ;). Ik vind het beeld van het station wat je nu hebt mooi. Je kan inderdaad, zoals Dirk zegt, wat extra aansluiten maken.. hier en daar een extra wissel met een kort/klein zijspoor. Dat geeft juist in een kleine setting een realistischer beeld denk ik zo.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2015, 22:25:10 »
Hallo Sander,

Je hebt 1 cm dik piepschuim gelegd, als je 4 cm legt kun je een eventuele draaischijf mooi ' in het schuim' verzinken. Je hoeft dan niet in je tafel te zagen....  Mijn Marklin draaischijf had een ' diepte' nodig van 3,5 cm, vandaar dat ik 2 platen van elk 2 cm op de tafel heb gelijmd. Heb gewone witte houtlijm gebruikt.  Het viel me op dat je tafel vrij smal is, is dat een bewuste keuze? Je wilt graag redelijk wat spoor leggen, en dan zou ik persoonlijk voor wat meer tafel kiezen en wat minder loopruimte. Ik zag dat je al wat rails had uitgelegd.  Op deze manier ben ik tot mijn baanontwerp  gekomen, gewoon rails uitleggen, tig keer afbreken en opnieuw beginnen.  Uiteraard wist ik wel een beetje welke kant ik op wilde.  Je hoeft niet alle rails op elkaar aan te sluiten. In eerste instantie gewoon los tegen elkaar leggen gaat snel en geeft een aardig beeld wat het gaat worden.  Kom je dichter bij je uiteindelijke ontwerp dan kun je rails gaan samenvoegen en verder detailleren.  Dit is een 'krakkemikkige' manier van ontwerpen maar voor mij werkte het prima.
Denk wel heel goed na over aan te brengen railisolaties. Ook als je op een simpele manier wilt ' automatiseren', is het wenselijk van te voren isolaties aan te brengen.  Ligt je baan eenmaal vast dan is dat een heel stuk lastiger.

Mvg, Frans.
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2015, 20:09:23 »
Ik heb een tijdje niet gereageerd omdat ik op weekje vakantie was en ben nog ff ziek geweest.

Door jullie reactie ben ik aan het denken gezet en weet ff niet zo goed meer wat ik wil.

Ik zit er aan te denken om opnieuw te beginnen omdat ik met deze opzet niet echt uit de voeten kom.
Opties zijn dan:
- modulair gaan bouwen, consequentie is dat er dan eigenlijk nooit gereden kan worden maar er kan wel iets moois gebouwd worden.
- de kamer anders inrichten waardoor er een grotere baan gebouwd kan worden. Hebben jullie suggesties hiervoor?
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lokaalspoor baantje
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2015, 20:21:20 »
- modulair gaan bouwen, consequentie is dat er dan eigenlijk nooit gereden kan worden maar er kan wel iets moois gebouwd worden.
Als je in één keer alle modules in elkaar zou zetten, dan kun je best je rails neerleggen. Voordeel is dat je railplan al in elkaar zit terwijl je alle aandacht kunt richten op één module.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)