Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Faller Car System (FCS)

Piet's z'n FCS geknutsel.

(1/1)

PietB:
Vandaag de laatste hand gelegd aan een autobusmodel dat in het Faller Car Systeem(FCS) op mijn baan moet gaan rijden.

Het is de Leyland Cub NZH 5372 schaal 1:87 van MW models, de 1:1 versie is in het bezit van het NZH Vervoermuseum in Haarlem.
Waar ik als vrijwilliger in het restauratie team werk.




Voor dit doel heb ik deze ombouwset bij Conrad besteld.


Begonnen wordt met het scheiden van de kap en het onderstel.
Door heel voorzichtig met een exacto mesje tussen de kap en de onderplaat te wrikken, kwam deze los.


Ik heb een styreen onderplaat gemaakt die netjes in de kap past.
Maar omdat er nogal een groot gat ingezaagd moet worden was er behoefte aan enige versteviging.
Hiervoor heb ik van messing profiel een chassis gemaakt.

Een behuizing voor de motor op de bovenkant en de bestuurbare voortrein in een verhoogde ruimte gemaakt.


Maar echt tevreden was ik niet over de aandrijving.
Het motortje had nogal wat radiale speling op de as.
Waardoor het wormwiel vaker naast het tandwiel zat dan er mee in kontakt was.
Dus het chassis ging er onderuit, er moest wat anders komen.
Nu was ik ook in het bezit van een DHL truck die bij een FCS startkit zit.
Dat model, dat toch niet bij mijn tijdperk past werd donor voor de achteras en aandrijving.




De inbouw geschikte aandrijflijn zit op zijn plek en de reedswitch heeft inmiddels ook een plekje gekregen net als de laadstekker en de aan-uit schakelaar.


De bedrading is gelegd en de componenten zijn met elkaar verbonden.

Het is nu zaak de accu's op te laden en een proefritje maken.

Filmpje van de proefrit.

grt Piet.

Wim Corduwener:
Uiteindelijk rijdt-ie wèl.
Over dat ombouwsetje van Conrad is wel eerder kritiek geuit op dit forum. Het motortje heeft een kunststof asje dat inderdaad gaat zwabberen, ook het wormwieltje dat op de as zit is veel kleiner dan de originele FCS-worm én er zit geen (always off) reedcontact bij het setje.
Je hebt daar wel een hele mooi bus rondrijden.

PietB:
Maar dat is het leuke van zo'n project Wim, het verzamelen van de juiste onderdelen en het dan samenbouwen.
Daar geniet ik van.
En dat het dan wat langer duurt is niet echt erg.

grt Piet.

Pierre:
Heel netjes gedaan Piet. Mooi stukje werk. Ik mis wel de karakteristieke rode wieldoppen van de Leyland. Maar daar is nog wel een mouw aan te passen denk ik. Ga je het interieur er ook nog weer inzetten Piet? Of is daar geen ruimte meer voor?

Ook ik ben er ooit ingestonken om zo'n goedkoop setje van Conrad aan te schaffen. Had het ook beter niet kunnen doen ... zonde geld. Overigens zijn de vooras en de accu's wel prima te gebruiken.

Hoe kom je aan dat verschrikkelijk mooie modelletje van deze Leyland Piet? Ik ben het nog nergens tegen gekomen.

PietB:

--- Citaat van: Pierre op 21 maart 2015, 11:06:59 ---Heel netjes gedaan Piet. Mooi stukje werk.
--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: Wim Corduwener op 20 maart 2015, 23:36:33 ---Je hebt daar wel een hele mooi bus rondrijden.
--- Einde van citaat ---
Dank voor de complimenten, Wim en Pierre

--- Citaat van: Pierre op 21 maart 2015, 11:06:59 ---Ik mis wel de karakteristieke rode wieldoppen van de Leyland. Maar daar is nog wel een mouw aan te passen denk ik.
--- Einde van citaat ---
Die gaan er zeker nog op komen, dit zijn de wielen van de DHL Truck.
Ik ga kijken of ik de wielen van de Leyland kan overzetten.

--- Citaat van: Pierre op 21 maart 2015, 11:06:59 ---Ga je het interieur er ook nog weer inzetten Piet? Of is daar geen ruimte meer voor?
--- Einde van citaat ---
Neen daar is absoluut geen ruimte meer voor.
Ik moet er iets slims voor bedenken.
Maar ik ben bang dat de ramen waarschijnlijk wel aan de binnenkant geblindeerd gaan worden.
Jammer maar modelbouwen is naast leuk ook concessies doen.

--- Citaat van: Pierre op 21 maart 2015, 11:06:59 ---Ook ik ben er ooit ingestonken om zo'n goedkoop setje van Conrad aan te schaffen. Had het ook beter niet kunnen doen ... zonde geld. Overigens zijn de vooras en de accu's wel prima te gebruiken.
--- Einde van citaat ---
ja precies het zelfde idee aan deze kant.

--- Citaat van: Pierre op 21 maart 2015, 11:06:59 ---Hoe kom je aan dat verschrikkelijk mooie modelletje van deze Leyland Piet? Ik ben het nog nergens tegen gekomen.
--- Einde van citaat ---
Op de beurs in Houten staat Paul Roerbach daar heb ik het gekocht.


--- Citaat van: Wim Corduwener op 20 maart 2015, 23:36:33 ---Uiteindelijk rijdt-ie wèl.
--- Einde van citaat ---
Precies, en dat was het doel.

--- Citaat van: Wim Corduwener op 20 maart 2015, 23:36:33 ---Over dat ombouwsetje van Conrad is wel eerder kritiek geuit op dit forum. Het motortje heeft een kunststof asje dat inderdaad gaat zwabberen, ook het wormwieltje dat op de as zit is veel kleiner dan de originele FCS-worm
--- Einde van citaat ---
Ja inderdaad het hoort thuis in de categorie prullaria!

--- Citaat van: Wim Corduwener op 20 maart 2015, 23:36:33 --- én er zit geen (always off) reedcontact bij het setje.
--- Einde van citaat ---
Dat was niet zo heel erg, maar voor die prijs had dat er best bij kunnen zitten, toch?

grt Piet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie