Auteur Topic: weerstandjes  (gelezen 10618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel

  • Gast
weerstandjes
« Gepost op: 9 maart 2015, 14:38:55 »
hallo ik ben nie zo heel erg thuis in weerstanden wie kan mij daar mee helpen? ik ben bezig om leds aan te brengen in mijn rijtuigen maar weet niet hoeveel Ohm de weerstand moet zijn en waar je ze weg kan halen

bvd

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2015, 14:42:54 »
Om te berekenen hoeveel ohm je nodig hebt, moet je het antwoord op de volgende vragen weten:
- wat voor LEDs gebruik je? Het maakt nogal verschil of het witte, of rode, groene of gele zijn;
- rijd je analoog of digitaal? De manier van aansluiten verschilt namelijk best wel;
- hoeveel LEDs wil je gebruiken?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: weerstandjes
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2015, 18:01:21 »
Voor 12V zou ik voor 1k ohm weerstandjes gaan, als de leds dan nog te fel zijn kun je 2,2k ohm eens proberen.
(of 2 van 1k ohm in serie met de led)

Bij Conrad krijg je zowat alle weerstanden die er zijn en ze hebben ook sets met verschillende waarden, voor jou misschien een aanrader
zodat je wat kunt experimenteren.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2015, 18:10:57 »
Maar als het een enkele witte LED is, kan 15k of 22k ook maar zo een goede waarde zijn. En als er genoeg LEDs in serie staan, wil je misschien 470 ohm hebben.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: weerstandjes
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2015, 20:46:33 »
Marcel, dit is een mooie calculator, die ik ook regelmatig gebruik.
Is ook goed te gebruiken met gekleurde led's
En deze pagina helpt je ook op weg met de weerstands kleurcode.

grt Piet.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: weerstandjes
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2015, 22:23:31 »
Hallo Marcel,

De calculator van Piet is een prima manier om de weerstand uit te rekenen.  Wil je zelf wat rekenen dan kun je met 2 formules ook zelf de benodigde weerstand uitrekenen: V = I x R. (Spanning in volt = stroomsterkte in amperes x weerstand in ohm)   
En P = V x I ( vermogen in watt = stroomsterkte in ampère x spanning in volt).

Voorbeeld: je wilt 1 led aansluiten op 16 volt.  De specificaties van de led dien je dan wel te kennen, bijvoorbeeld 2 volt en een stroomverbruik van 20 mA.  De voorschakelweerstand komt in serie te staan met de led. Er moet dan 16 - 2 = 14 volt 'afgevangen' worden door de weerstand.  Doordat led en weerstand in serie staan gaan door beide dezelfde stroom, in dit voorbeeld 20 mA.  De formule V = I x R kun je ook omzetten naar R = V/I (weerstand = spanning gedeeld door stroomsterkte).  Let er op dat de stroomsterkte in ampères wordt uitgedrukt!  Op deze manier kom je uit op een weerstand van 14 volt gedeeld door 0,02 ampère.  Dit is 14/0,02 = 1400/2 = 700 ohm.  Deze waarde bestaat niet zodat je de dichtstbijzijnde (hogere) waarde pakt.  Nu dient de weerstand ook een zeker vermogen aan te kunnen. Dat kun je berekenen met de formule P = V x I,  in dit voorbeeld 14 x 0,02 = 0,28 Watt.  Ook dit vermogen wordt opgegeven door de fabrikant van weerstanden.  Een veelvoorkomend (goedkoop...) weerstandje ( zoek maar eens op de site van Conrad) kan een vermogen aan van 0,25 Watt, dus is dan net iets te licht in bovengenoemd rekenvoorbeeld. Je dient dan een wat zwaardere uitvoering te nemen, bijv. 0,50 Watt. 
Heb je de mogelijkheid om meerdere Led's in serie te schakelen dan geeft dat het voordeel dat je je spanningsbron veel efficiënter kunt gebruiken en dat de weerstanden van 0,25 Watt prima bruikbaar zijn.  In de genoemde weerstand van rond 700 ohm gaat veel vermogen verloren.  Zet je 7 led's van 2 Volt in serie dan trekken deze leds 7 x 2 = 14 Volt. Je hoeft dan nog maar 16 - 14 = 2 volt ' af te vangen' via de voorschakelweerstand.  De weerstand wordt dan R = V/I = 2/0,02 = 200/2 = 100 ohm.   Ook nu geldt nog steeds dat door  alle leds en de weerstand  20 mA loopt!  Het vermogen van de weerstand moet nu minimaal 2x0,02 = 0,04 watt zijn.  Het goedkope weerstandje van 0,25 watt voldoet nu ruimschoots!   Als je wilt uitrekenen hoeveel leds je op je trafo kunt aansluiten dan is de rekensom heel simpel 16 volt x 0,02 ampère = 0,32 watt.  Hierbij ga ik er dus nog steeds van uit dat de leds allen 20 mA trekken...  Het vermogen van een trafo wordt meestal in VA opgegeven, en dat komt ongeveer overeen met Watts.  Of je nu 1 led aansluit of 7 leds (met de 'juiste' voor schakel weerstanden uiteraard) het vermogen dat aan de trafo wordt onttrokken is hetzelfde. Kortom, bij meer leds in serie kun je er in totaal meer aansluiten op de trafo.  Een voorschakelweerstand is wel altijd nodig om de leds netjes te laten branden.  Of je ze aansluit op wissel- of gelijkstroom maakt niet veel uit.  De frequentie waarmee de wisselstroom ' van plus naar min' wisselt is 50 keer per seconde.Dit is zo vaak dat je het 'flikkeren'  niet opmerkt (een led laat de stroom maar in 1 richting door zodat de led feitelijk elke seconde 50 keer aan-en-uit gaat...).  Voel je je prettiger bij gelijkstroom dan heeft Conrad voor 49 eurocent een simpele gelijkrichter (bijv. art. Nr 1263139 ) om de wisselspanning om te zetten in een gelijkspanning.  Met 4 diodes van ca. 5 eurocent kun je eventueel zelf een diodebrug maken. 

't is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Mvg, Frans Vos
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2015, 23:08:16 »
Deze gelijkrichters kosten bij Conrad een duppie.

Een spanningsval van ongeveer 2V is gebruikelijk bij groene en gele LEDs. Bij rode is het nog iets lager, typisch zo'n 1,7V. Witte LEDs daarentegen doen typisch circa 3V.

Bij de meeste LEDs is 20mA de grootst toegelaten stroom. Vaak geven ze net zoveel licht bij 10mA. Rode LEDs zijn soms al fel genoeg bij 2mA. Soms geven witte LEDs al genoeg licht bij 0,5mA, en worden het schijnwerpers als je de volle 20mA er doorheen laat. Sommige LEDs mogen continu 30mA.

LEDs in serie zetten is een goed en veel toegepast idee, bij digitale besturing. Daarbij moet je het midden vinden tussen hoeveel LEDs er maximaal in serie kunnen om je booster zo min mogelijk te belasten, en een constante lichtopbrengst. Terzijde: gebruik altijd een gelijkrichter; LEDs werken zonder gelijkrichter maar op de halve spanning, en blokkeren de andere helft. Dat laatste verdragen ze op de lange duur lang niet allemaal. Het kan goed gaan, maar als je een gelijkrichter gebruikt weet je zeker dat het goed gaat.

Voor een constante lichtopbrengst is het volgende van belang. De stroom door de LEDs wordt volledig bepaald door de spanning over de weerstand, en de waarde van de weerstand.
Als je veel LEDs in serie zet, valt er maar een kleine spanning over de weerstand. Als er maar 2V over de weerstand valt en de spanning varieert 0,5V, dan heeft dat een heel sterk effect. (Tenzij je de LEDs maximaal aanstuurt, want het verschil tussen 20mA of 15mA zie je niet makkelijk. Maar dan staan je LEDs wel erg fel te zijn, en in veel gevallen wordt dat niet gewenst.)
Zo'n variatie van 0,5V heb je maar zo en is dan maar liefst 25%. Heb je dezelfde variatie, maar bij een spanningsval van 8V over de weerstand, dan heb je het over 6% en valt het niet op.

Als je witte LEDs hebt, en een 16V digitale spanning, heb je met 4 LEDs maar 4V over de weerstand en met 3 LEDs is dat 7V.
Als je gele LEDS hebt, en een 16V digitale spanning, heb je met 7 LEDs maar 2V over de weerstand en met 4 LEDs is dat 8V.
Vandaar een algemeen advies om van witte LEDs er maximaal 3, en van gekleurde LEDs er maximaal 4 (of bij uitzondering 5, als er rode LEDs bij zitten) in serie te zetten. En dan gaat het nog steeds over digitaal.

Bij analoge besturing geldt er iets heel anders. Daar is het zo dat je al licht wilt als de trein nog langzaam rijdt. Om dat te bereiken zet je geen LEDs in serie. Elke LED krijgt z'n eigen weerstand. Voor interieurverlichting (die in beide rijrichtingen moet werken) gebruik je tevens een bruggelijkrichter, zoals de in de eerste regel genoemde. Daarvan heb je er maar een per rijtuig nodig, waar je alle LEDs van de interieurverlichting op aansluit.

Een ander algemeen advies is om niet twee kleuren te mengen in een serieschakeling. Je kunt bijvoorbeeld witte of gele LEDS aan de ene zijde tegelijk willen laten branden met rode LEDs aan de andere zijde. Vanuit energie oogpunt is er een boel voor te zeggen die dan allemaal in serie te zetten. De rode LEDs hebben echter een andere lichtopbrengst bij dezelfde stroom, dan de gele en zeker dan de witte. Dan vind je al gauw dat de roden te fel of juist niet fel genoeg zijn, wanneer je de juiste weerstand voor de anderen gevonden hebt. Vandaar het advies om in een serieschakeling geen kleuren te mengen, zodat je telkens die weerstand kunt kiezen die de door jou gewenste lichtopbrengst geeft.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2015, 09:36:46 »
Zo Marcel, dat zijn een paar lange verhalen.

Als je antwoord geeft op de vragen uit reactie nummer 1 van dit draadje, kunnen we je ook een kort antwoord geven!

Citaat
Om te berekenen hoeveel ohm je nodig hebt, moet je het antwoord op de volgende vragen weten:
- wat voor LEDs gebruik je? Het maakt nogal verschil of het witte, of rode, groene of gele zijn;
- rijd je analoog of digitaal? De manier van aansluiten verschilt namelijk best wel;
- hoeveel LEDs wil je gebruiken?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

marcel

  • Gast
Re: weerstandjes
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2015, 10:55:49 »
Zo wat een leesvoer  :P zoals het nu lijkt ga ik 4 gele leds gebruiken
Ik rijd analoog das meende ik 16 volt ben een fleischmann rijder  ;D
Wat ben ik dan nodig om een wagon van verlichting te voorzien?
Ik zal dit voor het eerst doen dus wordt nog een leuk projectje  ;D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2015, 11:10:16 »
Dan heb je nodig, per rijtuig:

- een bruggelijkrichter zoals deze.

- voor elke LED een ¼W weerstand van minstens 680 ohm, hoger mag. Zorg dat deze weerstanden wat ruimte hebben en niet tegen het plastic van je rijtuig zitten. Als de trein op maximale snelheid rijdt, worden de weerstanden namelijk best wel warm. Iets minder warm worden weerstanden van 1k, en waarschijnlijk vind je dat qua lichtopbrengst een mooiere waarde. Zijn het erg felle LEDs, gebruik dan weerstanden van 2k2 (of zoals Jack al zei, twee van 1k achter elkaar). Je zult moeten zoeken naar een compromis om genoeg licht te hebben op lage snelheid maar niet teveel op hoge snelheid.

Het beste is om te experimenteren met weerstanden, voor je voor het eerst inbouwt. Gewoon een LED met een serieweerstand op de rijtrafo aansluiten, en kijken welke weerstandswaarde jou het beste bevalt. Als je dat hebt vastgesteld kun je de inbouw doen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: weerstandjes
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2015, 16:00:06 »
Kijk ook eens naar deze4 modules.
http://www.ebay.com/itm/321458777926?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


Ongeacht de groter dan 4,75 volt DC input altijd de ingestelde spanning aan de uitgang.
Model: Mini-360  ( mini DC-DC synchronous rectifier buck module)
Modular nature: Non-isolated Buck
Rectification: Synchronous rectification
Input voltage: DC 4.75V-23V
Output voltage: DC 1.0V-17V (Adjustable, Output < Input)
Output current: Rated current 1.8A (3A MAX, can not be prolonged)
Output ripple: 30mV(no-load)
Load regulation: ±0.5%
Voltage regulation: ±2.5%
Operating Temperature: Industrial (-40℃ ~ +85℃)
Short circuit protection: No(Please do not short-circuit)
Input Reverse protection: No(Can not be reversed)
NOTE: This can't be used to step up Voltage. Output voltage is always smaller than input!
Size: 17*11*4mm (L*W*H)

Heeft door de swichting nauwelijks enige warmte ontwikkeling.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: weerstandjes
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2015, 22:18:29 »
Met als kanttekening, dat ik die modules vooral erg mooi vind voor digitaal gebruik.

Er valt een spanning van ten minste enkele volts over deze module. Bij analoog is het sowieso vervelend dat de LED verlichting bij lage snelheid niet werkt, en dat er pas wat licht komt als je wat sneller rijdt. Gebruik je deze module, dan is de laagste snelheid waarbij de verlichting het doet nog weer wat hoger. Daar staat tegenover dat als de verlichting het eenmaal doet, de verlichting met een constante helderheid blijft branden wanneer je de snelheid verder verhoogt. Het is dus maar wat je het zwaarst vindt wegen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: weerstandjes
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2015, 01:27:56 »
Ja inderdaad bij digitaal gebruik zijn het meesterlijke dingen.
Ik heb er een in een loc gebouwd waar een stammetje van 5 IC wagons achter hangen.
Ik kan heel mooi de lichtopbrengst met de potmeter regelen en de module word door de decoder(AUX) gevoed.
Via stroomvoerende koppelingen zijn de wagons met elkaar en de loc verbonden.

grt Piet.

marcel

  • Gast
Re: weerstandjes
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2015, 14:12:01 »
ik denk dat ik die ga bestellen alleen zit ik even met de vraag komen er extra kosten bij zoals invoeren en belasting?
of is het totaal bedrag ook echt het totaal bedrag

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: weerstandjes
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2015, 17:35:35 »
Het is mijn ervaring dat de Nederlandse douane zijn neus ophaalt voor pakjes met een aangegeven waarde van minder dan 34,00 Euro.
Ik heb nog nooit extra kosten betaald als ik in China bestelde.

grt Piet.