Auteur Topic: Inpassen van een basculebrug  (gelezen 41967 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #100 Gepost op: 6 maart 2015, 15:44:46 »
Citaat van: Meester Jack

Meester??  ;D dacht ut ff niet...

En dan bedoel je een plattegrond van de brug met aan- en afvoerwegen, de plek waar de stop-plaatsen moeten komen?

Plattegrondje met situatieschets en waar welke lampjes, stopplaatsen, reedcontacten, motoren, servo's zitten en de benodigde schakelaars en/of drukknoppen, dus alle I/O signalen die van en naar de besturing gaan. Daarna zou je een microprocessor kunnen kiezen met genoeg I/O aan boord, elektronisch schemaatje maken, progje schrijven en testen maar...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #101 Gepost op: 6 maart 2015, 19:18:36 »
Zoiets dus:



1 De Scherzer rollende basculebrug met twee rijbanen. Waar de brug aan de linkerzijde op het landhoofd (4) rust, zit aan de onderzijde van de brug een magneetje die het reedcontact schakelt dat in het rustpunt is ingebouwd. Onder het wegdek zitten twee stroken magneetband.

2 Kade linker oever.

3 Kade rechter oever.

4 Linker landhoofd. Dat ronde cirkeltje is een stopplaats voor het FCS-verkeer. Onder het klinkerwegdek zit magneetband. Verder een doormiddel van een servo bediende slagboom. Die servo wordt onder de module weggebouwd met twee microschakelaars die vertellen of de boom open of dicht is. Achter de slagboom staat een rood verkeerslicht.
Aan de buitenzijden zitten verkeerslichten voor de scheepvaart: rood en groen.
Dit landhoofd heeft een onderdoorgang.

5 Rechter landhoofd. Dat ronde cirkeltje is een stopplaats voor het FCS-verkeer. Onder het klinkerwegdek zit magneetband. Verder een doormiddel van een servo bediende slagboom. Die servo wordt onder de module weggebouwd. Achter de slagboom staat een rood verkeerslicht.
Aan de buitenzijden zitten verkeerslichten voor de scheepvaart: rood en groen.
4 en 5 worden op dezelfde wijze bediend; dus twee servo's via een controller en alle verlichting via een schakeling.

6 De aandrijving van de brug gebeurt met een motortje met tandwielkast. Het liefst zou ik dit geval wat meer naar rechts willen plaatsen, omdat ik in dit landhoofd (6) een onderdoorgang wil maken. Een andere optie zou zijn om de brug te bedienen via kabels die met dit motortje worden opgerold als een soort lier. Het voordeel daarvan is dat met twee kabeltjes aan elke kant van de brug dezelfde trekkracht wordt uitgeoefend. Omdat de brug een stuk breder is geworden, lijkt me de bijgeleverde manier om de brug te bedienen geen strak plan omdat met dit systeem slechts aan een kant van de brug wordt getrokken via een heveltje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #102 Gepost op: 6 maart 2015, 19:52:35 »
Dat ziet er strak uit, Wim.

Toch een opmerking: in Nederland zijn we gewend dat de verkeerslichten (die voor het wegverkeer) vanuit een rijdend voertuig gezien eerst komen, en de slagbomen daarna. Zomaar een paar situaties:







Als ik jou was zou ik dat aanpassen in jouw situatieschets.
Wat je ook kunt zien, is dat wanneer het alleen een brug betreft (en niet tevens een kruising) het verkeerslicht inderdaad alleen rood licht kent.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #103 Gepost op: 6 maart 2015, 20:00:56 »
Bedankt Dirk, ik zal het licht naar voren halen. Overigens was het wel mijn bedoeling een enkel rood licht te maken; alleen voor de scheepvaart worden het dubbele lichten met rood en groen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #104 Gepost op: 6 maart 2015, 20:55:51 »
Perfect Wim! Ik ben zo vrij geweest om jouw tekening wat uit te breiden:



Uitgangspunten:

- De leds van de lichten met dezelfde functie worden parallel geschakeld
- De servo's worden parallel aangestuurd
- De servo's van de slagbomen krijgen 1 uitgangssignaal; "Signaal hoog" = slagboom omhoog, "Signaal laag" = slagboom omlaag

Nu zou ik nog moeten weten:
- Worden de stopmagneten via een wissel- of gelijkspanning aangestuurd en hoeveel stroom trekt 1 magneet?
- Idem voor de motor van de brug
- De stuurspanning voor de servo's is 12VDC (gelijkspanning)?
Het kan zijn dat hiervoor relais gebruikt moeten worden.

Kun je bovenstaande eens bekijken en zien of alle componenten erop staan?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #105 Gepost op: 6 maart 2015, 21:05:18 »
Als je het dan helemaal goed wil doen vergeet dan ook het gele licht niet boven het water aan de brug. Dit geeft aan dat er bij een gesloten brug er onder door gevaren mag worden.

Enkel geel onder door varen in beide richtingen toegestaan....

Dit kan ook dubbel geel zijn / geen tegenliggers toegestaan en altijd in combinatie met twee doorvaarten waarbij de tegenliggers rood te zien krijgen. Niet van toepassing op jouw situatie.


Jeffrey

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #106 Gepost op: 6 maart 2015, 21:40:02 »
- De leds van de lichten met dezelfde functie worden parallel geschakeld
Als je bedoelt dat die door dezelfde logische uitgang bestuurd worden; helemaal mee eens Jack. In de praktische uitvoering zou ik LEDs met dezelfde functie in serie zetten, tot een voor de voedingsspanning acceptabel aantal, zodat je met een kleinere weerstand uit de voeten kunt. Als je voedt met 12V kun je toch zeker 4 rode LEDs in serie zetten, met een weerstand van 270 ohm of hoger.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #107 Gepost op: 6 maart 2015, 21:44:44 »
Wow Jack!
Citaat van: Vriend Jack
Nu zou ik nog moeten weten:
- Worden de stopmagneten via een wissel- of gelijkspanning aangestuurd en hoeveel stroom trekt 1 magneet?
12 - 16 volt gelijkstroom en ik heb nog niet kunnen uitvinden hoeveel zo'n magneet gebruikt, misschien dat @Pierre dat weet.

Citaat van: Vriend Jack
- Idem voor de motor van de brug
12 - 16 volt gelijkstroom

Citaat van: Vriend Jack
- De stuurspanning voor de servo's is 12VDC (gelijkspanning)?
Het kan zijn dat hiervoor relais gebruikt moeten worden.
Ik denk dat ik die servootjes aan zou kunnen sturen met zo'n servotester:


Handig en niet duur.

Citaat van: Vriend Jack
Kun je bovenstaande eens bekijken en zien of alle componenten erop staan?
Volgens mij heb je niks vergeten Jack!

Als je het dan helemaal goed wil doen vergeet dan ook het gele licht niet boven het water aan de brug. Dit geeft aan dat er bij een gesloten brug er onder door gevaren mag worden.
Jeffrey, ik denk dat ik het even zo laat. Het is niet zo'n hele drukke vaarroute en als bootjes onder de brug passen... mijn zege hebben ze.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #108 Gepost op: 6 maart 2015, 23:53:20 »
Ik heb geen idee Wim. Ik heb zelf mijn stopspoelen gemaakt van een spoeltje om een m8 bout en die worden met een relais geschakeld.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #109 Gepost op: 7 maart 2015, 00:54:43 »
Ik heb geen idee Wim. Ik heb zelf mijn stopspoelen gemaakt van een spoeltje om een m8 bout en die worden met een relais geschakeld.
Een stopspoel bij Conrad kost € 24,99 en als jij ’m maakt zeker een drol en drie knikkers? Dacht ik wel! Heb je het maken van zo’n spoel ooit in een draadje gezet?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #110 Gepost op: 7 maart 2015, 08:23:46 »
Mocht je bij nader inzien toch besluiten de gele scheepvaart-verkeerslichten te willen, het enige wat dan nodig is zijn twee gele LEDs die je in serie zet met de rode LEDs van het scheepvaartverkeer. De kosten en de moeite zijn het dus niet.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #111 Gepost op: 7 maart 2015, 11:13:32 »
Ik heb geen idee Wim. Ik heb zelf mijn stopspoelen gemaakt van een spoeltje om een m8 bout en die worden met een relais geschakeld.
Een stopspoel bij Conrad kost € 24,99 en als jij ’m maakt zeker een drol en drie knikkers? Dacht ik wel! Heb je het maken van zo’n spoel ooit in een draadje gezet?  ;)

Tja Wim ... ik ben nou eenmaal iemand die alles graag zelf maakt. Uitdagingen hè. ;D Maar om even terug te komen op je vraag. Ik weet het niet meer of ik het ooit heb laten zien maar ik heb wat foto's gezet in mijn draadje Pierre's FCS knutsels . Kijk maar of je daar wat mee kan.     
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #112 Gepost op: 7 maart 2015, 11:16:45 »
Die stopspoelen heb ik vroeger ook zelf gemaakt voor een paar euro/stuk, was vrij eenvoudig
maar ik weet de specificaties niet meer (koperlakdraad dikte/lengte?)

Ik schat dat de elektronica onderdelen voor de stuurprint ongeveer 2 tientjes gaan kosten.
Dat is incl. 4 printrelais 12VDC en de PIC16F628A microprocessor.

Het duurste zijn dan waarschijnlijk de printklemmen, daar heb je er zo'n 20 van nodig.
Eventueel kun je ervoor kiezen om deze achterwege te laten en de draadjes op een printplaatje te solderen.

Daar komt dan nog bij:
- brugmotor
- servo's
- drukknoppen
- reedcontacten
- stopspoelen

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #113 Gepost op: 7 maart 2015, 11:35:53 »
Nou @SuperSylvester volgens mij zijn dat de kosten niet.  ::)
Ik denk dat printklemmen (dat zijn toch soldeerbare kroonsteentjes?) wel wat netter werken.

Die motor met tandwielkast heb ik al, want die zat bij het bouwpakket.
Servo’s vier euro per stuk.
Reedcontacten kosten ook een drol
Stopspoelen € 24,99 maar je kunt ook een magneetje op een servo monteren.
Tsja die microprocessor, is dat een programmeerbare chip?


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #114 Gepost op: 7 maart 2015, 11:44:28 »
Ik denk dat printklemmen (dat zijn toch soldeerbare kroonsteentjes?) wel wat netter werken.

Helemaal goed, ik zou je zeker adviseren deze te gebruiken.



Ik zie dat deze bij Conrad een paar dubbeltjes kosten, dacht dat die duurder waren.

Tsja die microprocessor, is dat een programmeerbare chip?

Yep!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #115 Gepost op: 7 maart 2015, 12:15:19 »
Het moet trouwens wel even van mijn hart dat ik het geweldig vind wat er hier op het forum gebeurt: iemand begint een project -en als voorbeeld neem ik even mijn Scherzer rollende basculebrug- en dan zijn er allemaal leipe forumleden die mijn project adopteren en ontzettend veel moeite doen en aankomen met voorbeelden, foto's, schema's en suggesties. Werkelijk heel bijzonder en ik moet zeggen dat al jullie hulp ontzettend stimulerend werkt.
En er zal vast wel iemand zijn die schrijft: “Daar is het toch een forum voor?” Dat zal allemaal best, maar ik denk dat het ook te maken heeft met een soort kleinschalig familiegevoel dat hier heerst, dat je elkaar kent en weet met watvoor soort types je te maken hebt en het voor elkaar over hebt.
Voordat het water uit m’n ogen komt... ik dank jullie voor jullie fantastische inzet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #116 Gepost op: 7 maart 2015, 13:49:15 »
...en nou stoppen met janken en beginnen met bouwen!!!!  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #117 Gepost op: 7 maart 2015, 18:42:19 »
...en nou stoppen met janken en beginnen met bouwen!!!!  ;D
Oké baas!
Even een paar uurtjes gejat van de doorgaans drukke zaterdag.


Niet alleen het wegdek is breder geworden, maar natuurlijk moeten ook al de dwarsverbindingen van de bovenbouw opnieuw worden gemaakt. De verkeerslichten (links)voor de scheepvaart heb ik al gescoord.


Vuurpijlhout, ik heb er een berg van en bedacht me dat ik dat hout ook kan gebruiken om mijn landhoofd te verstevigen.


De zijkanten zitten erin. Dat poortje links moet worden vervangen en misschien trek ik de stijl van het landhoofd wel door naar een nieuw poortje.


Maar ik moet oppassen dat ik niet teveel versieringen van dat Station Baden Baden ga gebruiken. De verleiding is groot maar het blijft natuurlijk wel een oer-Nederlands gebeuren dus wil ik niet teveel van dat Pruisische gedoe op mijn module.  ::)


De onderste laag van wegdek ligt erin.


Even voor de beeldvorming heb ik de zijkanten van de brug even met plakband vast gemaakt. Voordat ik die brug definitief in elkaar zet, wil ik eerst het wegdek in de verf hebben. Anders kom ik daar natuurlijk nooit meer bij.


De kade aan de overkant heb ik er nog niet in gemaakt. Eerst wil ik het landhoofd aan de andere kant van de brug in elkaar zetten en zeker weten dat alles perfect past, voordat ik de kade erin maak.


Het bijgeleverde motortje. Op dat grote wiel zou een soort armpje moeten worden gemonteerd dat aan de andere kan vast zit aan de brug. Ik ben er nog niet over uit of dit wel de meest mooie oplossing is om die brug te bedienen.
Suggesties zijn welkom.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #118 Gepost op: 7 maart 2015, 20:14:07 »
Kan je niet een tandrad deel op de bascule maken,en dan een tand(rad van een slooploc)wieltje op de as

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #119 Gepost op: 7 maart 2015, 20:25:39 »
Randen aan dat wiel maken zodat je er een draadje op kan wikkelen. Alles onder de module monteren en het draadje aan het contragewicht van de brug bevestigen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #120 Gepost op: 7 maart 2015, 23:50:49 »
Kan je niet een tandrad deel op de bascule maken,en dan een tand(rad van een slooploc)wieltje op de as
Dan zou ik op het deel dat rolt een nieuwe vertanding moeten zetten en dat heeft volgens mij niet zoveel zin.
Waar ik al eerder aan dacht en @GéJé dus ook, is om onder de brug twee klosjes op een asje te zetten. Ik kan dan aan beide zijden van de brug, met een touwtje de brug omlaag trekken. Voordeel daarvan is dat de brug aan beide zijden evenveel spanning krijgt en dus niet scheef kan trekken.
Bijkomende winst is dat ik de aandrijving uit het zicht kan wegbouwen en -net als aan de overzijde- een onderdoorgang kan maken in het landhoofd, zodat de kade visueel mooi doorloopt.
Zodra het linker landhoofd grotendeels in elkaar zit ga ik beginnen aan de andere kant, maar dan moet ik eerst de brug in elkaar zetten, zodat dat de vertanding op het landhoofd, waar de brug basculeert, precies past.
Morgenavond even een test-run doen met een FCS-bus.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #121 Gepost op: 8 maart 2015, 11:15:34 »
Morgenavond even een test-run doen met een FCS-bus.  :o

Chips en cola staan klaar, hoe laat begint het programma?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #122 Gepost op: 12 maart 2015, 22:33:21 »
Chips en cola staan klaar, hoe laat begint het programma?  ;D
Is het hier de Cineac ofzo?


Aan de onderkant van het landhoofd even een regenpijp aangelegd van wattenstaafjes...


...die regenpijp wordt de doorvoer van een metaaldraad die de slagboom moet bedienen.


Op heb landhoofd heb ik vast de bestrating aangelegd en het rijdek van de brug in de verf gezet.


Leek me wel slim om éérst het rijdek in de verf te zetten voordat de zijkanten van de brug er tegenaan komen. Als die zijkanten erop zitten, dan kan de opbouw van de brug verder worden afgemaakt en dan kan ik vast beginnen met het landhoofd aan de overzijde.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #123 Gepost op: 12 maart 2015, 22:39:07 »
Ziet er gaaf uit @Wim Corduwener  netjes hoor. We blijven je volgen  :o
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #124 Gepost op: 12 maart 2015, 23:46:47 »
Je bent lekker aan het schilderen geweest Wim maar moet er niet eerst een rijdraad in het wegdek? Of heb ik eerder iets gemist? Het ziet er overigens wel perfect uit dat planken wegdek. Vakwerk! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/