Auteur Topic: Inpassen van een basculebrug  (gelezen 41974 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #150 Gepost op: 19 maart 2015, 22:35:52 »
Beton heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan water. Zand zit daar tussenin. Water lijkt me om veel redenen uitermate onpraktisch. Afhankelijk van de leeftijd van de brug zou ik gaan voor gietijzer of beton.

De andere kant is: die kist is dicht, dus geen hond die ziet dat jij er wat lood in hebt gestopt ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #151 Gepost op: 19 maart 2015, 22:44:05 »
Citaat
Over ballast gesproken, wat zouden die bruggenbouwers in zo’n ballastbak stoppen: beton, ijzer of water? Het meest makkelijke is natuurlijk water, maar dan moet ik er nog wel een mangat in maken. Eens in de zoveel tijd moet dat wateren natuurlijk uit om de binnenkant en de menie te zetten anders roest die bak zo weg.
Nog een baar dwarsverbindingen en de brug kan in de verf.

Meest voor de hand liggend zijn ponsdoppen

https://www.google.nl/search?q=ponsdoppen+ballast&rlz=1C1ASUT_nlNL406NL406&espv=2&biw=1600&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6EILVeCqO_Gp7Ab254CYDg&ved=0CAYQ_AUoAQ
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #152 Gepost op: 19 maart 2015, 22:48:59 »
De andere kant is: die kist is dicht, dus geen hond die ziet dat jij er wat lood in hebt gestopt ;)
Dan ga ik voor een paar plakjes lood... en dan zeg ik gewoon dat er écht beton in zit.  ;)
Ponsdoppen! Dan moet ik er tóch een of meerdere mangaten in maken anders krijg je natuurlijk nooit de ponsdoppen erin.  ::)
Dankjewel Rob!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #153 Gepost op: 19 maart 2015, 23:10:16 »
ik bedoelde dus in het echt niet in de modelbouw 8)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #154 Gepost op: 20 maart 2015, 00:21:12 »
Soms dan ben ik zó bezig dat het dan net lijkt alsof het echt is.  :o
Ik ga gewoon een paar plakjes lood gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #155 Gepost op: 21 maart 2015, 00:07:38 »
Tóch nog even nagedacht over de aandrijving van mijn brug en een paar berichten terug kwam @GéJé met het volgende:

Je schrijft dat je het bascule deel met touwtjes aan weerszijde naar beneden wil trekken. Maar dit deel gaat niet recht naar beneden. Het rolt naar achteren. Als je naar de voorbeelden in het echt kijkt, dan zie je dat het middelpunt van het tandwiel recht naar achteren wordt getrokken.
Dit punt dus

Bij jou brug zitten daarvoor ook de twee benodigde portalen.
Volgens mij kan je de touwtjes dus beter over deze portalen naar achter en dan aan het eind naar beneden laten lopen.
Ik denk dat de brug dan beter rolt omdat deze portalen ook voorkomen dat de brug gaat torderen bij het open trekken.

Vaak leg ik ideeën van anderen even naast me neer om er later weer op terug te komen en ik vond deze constructie op http://www.theweebsite.com/trains/scherzer_build.html




Als ik dit zo zou willen uitvoeren dan zou ik wèl de horizontale dwarsbalk waar dat wiel in loopt dat aan de verticale staander van de brug vastzit, aan de achterzijde iets hoger moeten zetten omdat als de brug verder opengaat, het wiel vrij in de lucht komt te hangen. Begrijpen jullie het nog?
Op de tekening lopen de draden dwars door de contructie heen; ikzelf denk dat het mooier is om de draden aan de buitenkant langs de constructie te laten lopen. Dat geeft wel meer wrijving en druk op de hele constructie.
Enfin, ik ga eens uitvogelen of de middelen heb om dit uit te voeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #156 Gepost op: 21 maart 2015, 00:24:44 »
Dit is wel ongeveer wat ik bedoelde.  :)
Je kan  aan weerszijde van het portaal ook een buisje omhoog laten lopen waar de draad door heen gaat. Beetje hetzelfde idee als Pierre heeft gebruikt bij zijn portaalkraan. Pierre heeft hiervoor een thermokoppel (her)gebruikt als ik het me goed herinner.

Groet, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #157 Gepost op: 21 maart 2015, 01:11:07 »
Dit is wel ongeveer wat ik bedoelde.  :)
Joh!  :D
Ik ga eerst maar eens op zoek naar hele kleine katrolwieltjes en ik denk dat ik dan in de botenmodelbouwwereld terechtkom.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #158 Gepost op: 21 maart 2015, 11:26:14 »
Ik ga eerst maar eens op zoek naar hele kleine katrolwieltjes en ik denk dat ik dan in de botenmodelbouwwereld terechtkom.  ::)

Kleine snaarwieltjes kan je vinden in een oude CD speler of brander. Of nog oudere (auto)cassette speler. Als deze nog te groot zijn kan je een stukje rond hout/kunststof in de boormachine klemmen en dan met een junior zaagje een groefje in maken. Met het zaagje kan je gelijk een schijfje afzagen in de boormachine.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #159 Gepost op: 21 maart 2015, 11:46:45 »
Volgens mij is schaalkoord hier heel mooi voor. Het is stroef, het heeft geen rafels en vooral: het rekt en krimpt veel minder dan ander koord of draad. Schaalkoord is het draad dat vroeger gebruikt werd in radio's om de wijzer langs de afstemschaal te verplaatsen. Het is wat zoeken, maar het is in verschillende diktes nog wel te verkrijgen.

Schaalkoord 0,3mm
Schaalkoord 0,5mm
Schaalkoord 1mm

Op ebay kom je het ook wel tegen, maar daar is het gewoonlijk duurder. Zoek op dial cord.

Als je er ergens een plekje voor hebt, neem dan ook een veertje op in het koord. Dat maakt het veel makkelijker om het koord gespannen te krijgen, en vangt eventuele rek en krimp in het koord op. Bij radio's zat zo'n veertje gewoonlijk bij de wijzer.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #160 Gepost op: 22 maart 2015, 13:50:30 »
Kleine snaarwieltjes kan je vinden in een oude CD speler of brander. Of nog oudere (auto)cassette speler.
Dit weekend heb ik weekenddienst, maar tussendoor heb ik er een op-zoek-naar-snaarwieltjes-dag van gemaakt.


De eerste cd-speler komt uit een oude Windows-computer en levert één snaarwieltje op, drie motoren, een bruikbare micro-schakelaar en wat asjes. De tweede is wat moderner en heeft geen snaartjes meer. De rest kan zó de ton in en dat ruimt wel weer lekker Op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #161 Gepost op: 25 maart 2015, 16:22:33 »
Kleine update:
Ben voorlopig een beetje afgestapt van het plan om wieltjes uit cd-spelers te slopen.


Veel makkelijker was het om wat bij elkaar te grabbelen uit mijn bakjes met Lego-onderdelen. Ik vond nog wat snaarwieltjes en een pijpje dat precies in het wieltje past.  8)


Met een paar I-profieltjes zet ik het spul vast.


De lelijke naad bovenin heb ik weggewerkt met klinknageltjes. Als het in de verf zit zie je daar niks meer van. Nu de andere kant nog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #162 Gepost op: 25 maart 2015, 17:03:29 »
Ik ben nog even bezig geweest met het ballasten van de ballasttank.


Zo kom je mooi van je rommel af.


Het bruggenhoofd aan de overkant begint ook al ergens op te lijken. Dat uitbouwtje rechts wordt de fundering van het brugwachtershuisje.


Het totaalplaatje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #163 Gepost op: 25 maart 2015, 20:36:58 »
Nog één update:


Achteraf tóch niet zo content met dat klinknagelrandje. Bovendien loopt de draad langs de rail en die draad zou eigenlijk in een soort gootje moeten lopen.


Dus heb ik de zooi er maar weer afgehaald.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #164 Gepost op: 25 maart 2015, 22:17:56 »
Twee stappen vooruit, een stap terug, dat is toch de definitie van modelbouw? Uiteindelijk ga je toch mooi vooruit! En dat is goed te zien!

Ligt die ballast wel een beetje vast? Het is zo slordig als het zich binnen de bak verplaatst bij het openen of sluiten van de brug.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #165 Gepost op: 25 maart 2015, 23:50:57 »
Die losse ballast was meer voor de foto. Alle ballast zit vast met dubbelzijdig tape; anders rammelt het zo.
Ik moet nu verzinnen of ik een gootje op de rand zet of een vertande rail.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #166 Gepost op: 26 maart 2015, 13:12:01 »
Met Lego kun je alles maken!  :D
Je maakt goede vorderingen Wim, en het ziet er goed uit.
Ik moet nu verzinnen of ik een gootje op de rand zet of een vertande rail.
Een spoorstaaf en dan een wieltje aan de basculebrug dat daag overheen loopt?

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #167 Gepost op: 12 december 2015, 11:03:47 »
Een spoorstaaf en dan een wieltje aan de basculebrug dat daag overheen loopt?
Een beetje een late reactie @GéJé maar aan weerszijde zo’n spoorstaaf is niet eens zo’n gek idee.

Ik was even mijn onderbroken bouwprojecten aan het bekijken. Deze brug zit nu keurig opgeborgen in een plastic bak, maar het is een te mooi project om te laten liggen. Door de nieuwe en grotere indeling van m’n zolderkamer wordt alles natuurlijk anders en blijft er van mijn vorige baanplan niets overeind, maar ook deze Scherzer- of rolbrug krijgt weer een plek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #168 Gepost op: 12 december 2015, 18:42:31 »
een beetje?
Ik wacht het rustig af @Wim Corduwener . Als dit project weer uit de doos komt, dan ga ik het zeker weer volgen.