Auteur Topic: Ombouw van een loc met 2 motoren  (gelezen 4263 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stootblok

  • Gast
Ombouw van een loc met 2 motoren
« Gepost op: 2 februari 2015, 23:18:54 »
Hallo, ik wil een kleinbahn loc, die 2 motoren heeft, ombouwen naar digitaal. Bij gelijkspanning trekt de loc zeker 1 amp. (Ik wil de 2 motoren parallel op 1 decoder aansluiten). Natuurlijk zou ik ook 2 dec. kunnen plaatsen, maar hier is weinig ruimte voor. Welke decoder kan zo'n stroom aan?

Stootblok (Wilbert)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2015, 23:39:42 »
De Zimo MX632 kan een continu motorstroom van 1,6A aan, en past met 28 x 15,5 x 4 mm in de meeste h0 loks.

De Tran DCX51 is goed voor een continu motorstroom van 1,5A en is met 25x15x3,7 mm iets kleiner dan de Zimo.

De ESU Lokpilot XL v4 kan zelfs 4A aan, maar is flink wat groter: 55,0x25,0x10 mm en is bedoeld voor o.a. LGB

Dan is er nog een hele riedel aan decoders die maximaal 1,1A doen, maar dat zou ik te kritisch vinden.


Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

stootblok

  • Gast
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2015, 23:41:27 »
Dirk, geweldig bedankt voor je info. Kan ik tenminste aan de slag.

Wilbert

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2015, 23:31:52 »
@stootblok , een korte aanvulling. Doehler & Haass heeft ook decoders die 1,5A motorstroom aan kunnen, en wel de DH12A (14,5 * 8,0 * 1,8 mm, alleen Plux12) en de DH16A (16,7 * 10,9 * 2,8 mm, Plux16 / NEM 652 8p / bedraad / onbedraad).
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

stootblok

  • Gast
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2015, 23:55:08 »
Met de modelbaanwinkel heb ik al contact gezocht. Ze verkopen geen enkele van de door jou genoemde decoders. Wel de Viesmann 5256, deze kan zelfs 2 Ampere aan. (kost ong. 45 euro). Ik kijk nog even rond bij andere zaken of internet, voordat ik een ga kopen. Maar nogmaals bedankt. :)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2015, 11:16:17 »
Zimo kom ik nog weleens tegen. Zimo en Tran kun je heel goed rechtstreeks bestellen. Bij Doehler & Haass is zelfs de voorkeur ze per e-mail te bestellen. Zimo en Doehler & Haass kom je ook wel tegen op de beurs in Houten. Doehler & Haass wordt in Nederland overwegend verkocht onder de naam van Rautenhaus en soms ook Trix, en ja, ook als Viessmann.

@stootblok :  Viessmann 5256 komt in het huidige Viessmann programma op hun website helemaal niet voor, vandaar dat ik er ook niets van gezegd heb.
Pas op met dat nummer 5256. Onder dat nummer is een wisseldecoder te koop! Die kan wel een grote stroom aan maar je kunt er in een lok niet zoveel mee...
Onder datzelfde nummer en bij dezelfde winkel staat ook deze Doehler & Haass DHS 252 lokdecoder. Hij is echter zowel bij D&H als bij Viessmann uit het programma. Bovendien specificeert D&H de maximale motorstroom als 1,5A en niet als 2A - maar ook 1,5A is voor jou nog genoeg.  Als je deze lokdecoder kunt kopen is dat oude voorraad. Niet dat daar wat mee mis is, en D&H is een fabrikant van zeer goede decoders.

In de huidige modellenreeks is er de Viessmann 5255. Deze kan ook 2A motorstroom aan maar hij spreekt Selectrix! Nergens kan ik vinden dat hij ook DCC spreekt, dus dat zou ik zeker navragen. Overigens is die decoder ook een product van Doehler & Haass, maar is die bij D&H van de site verdwenen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

stootblok

  • Gast
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2015, 11:49:11 »
Wow, wat een prachtige informatie. Hier kan ik wat mee. Ja, de winkel gaf mij het antwoord via mail over de Viessman. Maar je hebt nu zoveel alternatieven aangeboden, dat ik daar eerst eens ga kijken via de websites. Nogmaals hartelijk dank

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ombouw van een loc met 2 motoren
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2015, 12:04:19 »
Succes en laat het resultaat hier weten alsjeblieft!

Overigens kost de DH16A rond de €30 euro, dus heel wat minder dan de Viessmann.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.