Auteur Topic: Digitale schakeldecoders  (gelezen 4890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Digitale schakeldecoders
« Gepost op: 27 januari 2015, 16:16:01 »
Hoi Allen,

graag wil ik met jullie het volgende delen. Voorheen gebruikte ik altijd schakel decoders van ESU 51800 voor het schakelen van Wissels.
Ik werd door de eigenaar van AnW Modeltreinen getipt over de Digikeijs DR4018.
een geweldig apparaatje met 8 uitgangen voor wissels ipv 4 van de ESU.
Daarnaast kost de DR 27 euro en de Esu rond de 35 euro, dus 4 uitgangen meer en goedkoper.

Verder heeft de DR4018 ook de mogelijkheid de uitgangen te programeren zodat ook andere functies gebruikt kunnen worden.
Ik gebruik ze nu ook voor mijn lichtseinen, verlichting van de huisjes en mn abri.

Het leek me goed dit met jullie te delen!

Groet Michel
Groet Mies

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2015, 17:21:18 »
Dank je voor de tip Michel, ga ik zeker eens naar kijken.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

stafmarklin

  • Gast
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2015, 18:16:51 »
Hallo Michel,
Bekijk ook eens de OC32 daar kan je 32 wissels/seinen etc... aan hangen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2015, 18:18:27 »
De DR4018 is inderdaad een heel handige decoder. Je moet je als je bijzondere dingen wilt even verdiepen in de functiemapping, maar dan kun je er heel veel mee. Ook de Nederlandse seinbeelden, bijvoorbeeld.

Digikeijs heeft ook een handige servodecoder, die los te koop is maar ook in een set met 4 servo's erbij. En dat voor een prijs waar je geen alternatief voor kunt kopen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2015, 19:17:21 »
Hoi Staf,

dat ziet er ook goed uit, wordt zelf alleen wat nerveus als ik die grote connector zie...
is het programmeren ook zo simpel als met de DR4018?

Gr Michel
Groet Mies

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2015, 19:32:39 »
De OC32 kan wel bediend worden via DCC, maar niet geprogrammeerd. Voor het programmeren moet je gebruik maken van een PC met daarop het OC32 configuratie programma geïnstalleerd, en een seriële interface. Of je dat wel of niet een bezwaar vind, is nogal persoonlijk.

Hoe het OC32 configuratie programma werkt vind je in de handleiding vanaf bladzijde 39.

PS. Ik vind - dat is dus mijn mening - het programmeren van een OC32 best bewerkelijk, maar dat is de prijs die je betaalt voor de vele mogelijkheden. Ik geloof niet dat er een andere decoder is die zoveel kan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2015, 21:43:36 »
Kijk voor dat je de DR4018 koopt éérst eens op http://forum.beneluxspoor.net en zoek dan op DR4018.
Er zijn nogal wat programmeer issues met deze decoder.
Ook de handleiding schijnt niet zo heel erg best (duidelijk) te zijn.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2015, 22:47:51 »
Op die site hoor je de vragen van mensen die er niet zelf uitkomen. Dat kan. Ik ken een aantal zeer tevreden gebruikers. Dat kan dus ook. En naar mijn mening wijkt deze decoder daarin niet af van andere wisseldecoders.

Doordat ook deze decoder best veel mogelijkheden heeft, moet je soms wat puzzelen. Om het makkelijk te maken beschikt deze decoder over zogenaamde presets voor de meest gangbare toepassingen. Standaard is hij al ingesteld als wisseldecoder. Als het je eerste wisseldecoder is kun je hem zo uit de doos gebruiken. Heb je er meer, dan moet je de volgenden alleen een keer een adres geven, en dat gaat op de eenvoudige manier die heel gangbaar is bij DCC wisseldecoders. Voor andere toepassingen kun je via POM een preset kiezen. En als je wat speciaals wilt, kun je (ook via POM) elke uitgang apart instellen zoals je zelf wilt. Dat laatste betekent wel dat je je wat meer moet verdiepen in de decoder. Naast de handleiding staat op beneluxspoor daarvoor een excel sheet met uitgebreide instelmogelijkheden.

Als ik zover ben om dat soort spul weer onder de baan te hangen, is bij de huidige stand van zaken voor mij de keuze tussen de OC32 en de DR4018.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2015, 09:00:24 »
Kijk voor dat je de DR4018 koopt éérst eens op http://forum.beneluxspoor.net en zoek dan op DR4018.
Er zijn nogal wat programmeer issues met deze decoder.
Ook de handleiding schijnt niet zo heel erg best (duidelijk) te zijn.

grt Piet.

Piet, ik ben zelf van mening dat het een geweldig apparaat is. er staan handleidingen online om stap voor stap de verschillende mogelijkheden te kunnen instellen.
de bijgesloten handleiding is wat klein afgedrukt, deze is ook in pdf online en te downloaden met alle extra mogelijkheden.
Persoonlijk denk ik dat je soms even iets verder moet zoeken dan gelijk op een forum vragen gaat stellen...

het is net het aansluiten van je eerste internet, je kan zelf een paar uur klooien of gelijk een pipo van de leverancier laten komen.
dat is keuzes maken. zelf heb ik ook even naar de OC32 gekeken en dacht: pff waar ga ik dat allemaal voor gebruiken... DR4018 voor mij een prima ding!
Groet Mies

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Digitale schakeldecoders
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2015, 10:48:16 »
Piet, ik ben zelf van mening dat het een geweldig apparaat is.
Begrijp me goed, ik beweer niet het tegendeel.
Maar constateer alleen dat er behoorlijk wat mensen problemen hebben met deze decoder.
Daar wilde ik de aandacht op vestigen.

Persoonlijk denk ik dat je soms even iets verder moet zoeken dan gelijk op een forum vragen gaat stellen...
Ja maar zelf zoeken en goed lezen is niet een kwaliteit die veel forum bezoekers bezitten.
Dus is een vraag snel gesteld.

zelf heb ik ook even naar de OC32 gekeken en dacht: pff waar ga ik dat allemaal voor gebruiken... DR4018 voor mij een prima ding!
Ik geloof je Michel.
Anders was de fabrikant er allang mee gestopt.

grt Piet.