Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 588537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1025 Gepost op: 15 februari 2018, 23:38:29 »
Nu hoeven LEDs ook geen ideale diodes te zijn, als ze maar licht geven  :D
Het kan echter zijn dat je bij deze enkele gelijkrichting iets van knipperen kan zien: de wisselstroom wordt immers een kant op wel en de andere kant op niet gelijkgericht (dat geldt voor alleen de led -met weerstand- en ook als je een enkele diode erbij gebruikt).
Dat valt meestal nauwelijks op, tot je gaat filmen.

Als je (ooit) gaat filmen, kun je beter een bruggelijkrichter nemen i.p.v. een diode (dat zijn gewoon 4 diodes in een). Dan knippert je verlichting op 100 Hz i.p.v. de 50 Hz bij een enkele (of geen) diode.
Bij gloeilampen speelt dit allemaal niet zo, omdat het nagloeien van de gloeidraad langer duurt dan het aan/uit van de wisselstroom.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1026 Gepost op: 16 februari 2018, 10:20:17 »
Het probleem met LEDs is niet dat ze geen goede diodes zouden zijn. Het probleem is wel dat ze kapot kunnen gaan van sperspanningen van meer dan een paar volt. Hoeveel ze kunnen hebben en hoelang ze het volhouden verschilt per LED.

Er zijn drie voor de hand liggende oplossingen.

1. De oplossing met vier diodes, dat is de gelijkrichtbrug die Rob noemt. Voor gewone wisselspanning de enige juiste methode.

2. De veiligste oplossing met één diode is de diode anti-parallel aan de LED te plaatsen; nadeel is dat dat wel het stroomverbruik ongeveer verdubbelt.

3. De minder veilige oplossing met één diode is de diode in serie met de LED op te nemen.

Gelijkrichten met één diode zou ik niet zo gauw doen bij de wisselspanning uit een trafo, dan kun je wat geknipper gaan zien. Bij digitale spanning is de frequentie zoveel hoger dat je ook met maar een diode geen geknipper zult opmerken
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1027 Gepost op: 18 februari 2018, 12:27:48 »
De bruine banden tussen de 1e en 2e verdieping zitten er op



Een grote verandering, de blinde achtergevel is gemonteerd, ook is de eerste gevel van de 2e verdieping klaar.



Beste Dirk,

Ik film niet veel, dus denk ik dat ik voor 3 ga, anders moet ik ook naar mijn seinen gaan kijken, Viessmann doet ook maar één diode.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1028 Gepost op: 18 februari 2018, 12:59:28 »
Hoi Anne,
De simpelste oplossing die voldoet is de beste, zeg ik maar...
En mocht je ooit gaan filmen, kun je de hele rataplan vanaf de trafo alsnog gelijkrichten met zo'n bruggelijkrichter (mits al je diodes 'dezelfde' kant op staan. Dus je zou er nog op kunnen letten dat je ze allemaal hetzelfde aansluit (als dat al niet te laat is)
Magneetartikelen (spoelen) voor wissels, seinen en ontkoppelrails (als je die gebruikt) werken ook prima op gelijkgerichte wisselstroom (en vaak een stuk stiller, ze brommen dan niet meer).
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1029 Gepost op: 18 februari 2018, 22:23:09 »
Beste Rob,

De spoelen van de wissels en de mechanische seinen staan bij mij op de "dure" digitale stroom, alleen dat is bij mij niet duur omdat ik toch een "tussen" booster nodig had tussen de Raptor en de 10 A Edits booster, overigens hoor ik de spoelen alleen maar tikken/klappen, nooit brommen, de bekrachtigingstijd in de Raptor staan dan ook op 0,1 seconde.

Eén gelijkrichtbrug bij de trafo t.z.t is een goed idee, het zou best eens zo kunnen zijn dat alle zaken met een diode goed aangesloten zitten, de voeding is een witte en een zwarte draad in een stervorm (stervormige ringleiding) en mezelf kennende denk ik dat ik de kleuren bij elkaar gehouden heb.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1030 Gepost op: 22 februari 2018, 14:12:57 »
De voortgang van de bouw:

De 1e gevel van de 2e verdieping zit er op



De 2e gevel van de 2e verdieping zit er op



De 2e verdieping is klaar, begonnen met de montage van diverse ornamenten, bruine banden en hekjes





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1031 Gepost op: 22 februari 2018, 14:33:11 »
Voor de mensen die het interesseert: de Raptor houdt de gereden netto uren bij (dus alleen de tijd dat de snelheden groter zijn als 0) en ik kan een onderhoudschema maken.

Raptor geeft, als de lok aan onderhoud toe is, netjes een uitroepteken bij de desbetreffende lok in het treinoverzicht scherm

Alleen origineel ging de urenstand maar tot en met 99, vorig jaar is dat veranderd, nu kan ik tot en met 999, onderstaand een tabel van de in bedrijf zijn de loks met hun urenstanden op 15 februari 2018



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1032 Gepost op: 22 februari 2018, 20:41:24 »
Voor de mensen die het interesseert:

Niet dat het mij niet interesseert, ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan hoe lang mijn treintjes rijden.
Dit is wel een heel indrukwekkend lijstje! Ik heb ten eerste niet zo veel treinen en ten tweede denk ik dat ze per stuk nooit zo veel uren gereden hebben.

Groet,

Gert-Jan

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1033 Gepost op: 22 februari 2018, 22:43:09 »
Beste Gert-Jan,

Ik denk dat de reden dat de meting eerst maar ging t/m 99 uur is dat er nooit zo veel gereden werd, zeker niet in het niet-geautomatiseerde tijdperk, tegenwoordig zijn de schaduwstations vele malen groter als mijn schaduwstationnetjes, dus worden er tegenwoordig per lok ook niet zo veel uren gemaakt omdat ze lang in de "schaduw geparkeerd" staan.

Mijn lijst zal niet langer worden, mijn baan kan niet meer als deze 20 loks aan, ik merk het bijvoorbeeld als één van de twee treinen tussen het berg- en het hoofdstation op de hoofdbaan is, dan zie ik treinen stoppen op het paradebaanvak.

Groet, Amme W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1034 Gepost op: 1 maart 2018, 12:08:14 »
De voortgang met de bouw, de erkers zijn gemonteerd



De balkons zijn kinderveilig



De vloer van het bovenste balkon zit op zijn plaats, is afgestut en de muren zijn afgewerkt, van de 3e verdieping zijn de gevels in aanbouw.



Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik dit gebouw nog een keer zou bouwen, hem niet zou schilderen, het geeft bij het in elkaar lijmen wat te veel problemen omdat Faller een bouwpakket heeft gemaakt met heel veel losse details, het plastic is ook niet erg glinsterend en in de loop van de tijd komt er vanzelf een vast stof laagje op te liggen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1035 Gepost op: 1 maart 2018, 12:26:47 »
Verf heeft de akelige eigenschap dat het een smeerboel wordt als je met lijm gaat werken. Iedereen werkt natuurlijk op zijn of haar eigen manier, maar jouw gebouw heeft rondom ramen en eigenlijk geen blinde muren aan de zijkanten. En dat werkt natuurlijk wat lastiger.
Een bouwpakket in elkaar zetten én schilderen vereist nogal wat organisatie qua volgorde van bouwen. Maar zoals ik al schreef: iedereen werkt weer anders en dat moet ook lekker zo blijven, want op die manier kunnen anderen er ook nog wat van opsteken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1036 Gepost op: 1 maart 2018, 20:18:42 »
Tsja, de volgorde schilderen-lijmen of lijmen-schilderen... Ik ken het dilemma.
Eerst schilderen, en je kunt alle losse onderdelen goed een eigen kleur geven, maar lijmen wordt inderdaad lastiger.
Eerst plakken en dan schilderen: lastiger om alle details een eigen kleur te geven: vaste hand en goed zicht zijn dan nodig (en af en toe alsnog bijtippen.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit. Dus soms 't een, dan weer 't ander... (en soms -bijna- helmaal niet).

Evengoed is het resultaat hier prima, hoor Anne.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1037 Gepost op: 9 maart 2018, 23:24:46 »
Het is een slepende griep, het gaat best, maar helemaal "up to date" ben ik niet geworden, morgen toch maar naar Utrecht, o.a. even de "Ardèche" in werkelijkheid bekijken en Wim een handje schudden, hij heeft tenslotte een heleboel foto's van me gehad, die wellicht ooit gaan bijdragen aan een volgende pronkstuk.

Ook de kosten betaalt voor mijn foto-hoster, Image Shack, U.S. $18,95, in mijn beleving was het vorige jaren hoger, verder ben ik uiterst tevreden over de werking van de hoster.

Van de week ook op diverse forums, buurtwebsite en mijn "e-mail adres boek" de aankondiging voor de Modelspoor Expositie bij de MSG/Den Bosch op 24 en 25 maart gedaan.

En ja hoor, ook nog wat gebouwd:

de gevels voor de 3e verdieping zijn klaar



de 2e verdieping is klaar om de gevels van de 3e verdieping te "ontvangen"



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1038 Gepost op: 12 maart 2018, 14:48:07 »
De 1e gevel van de laatste verdieping zit er op.



En de 2e gevel ook



Ik ben zaterdag naar Utrecht geweest en heb alle banen/diorama's bewonderd, tenminste voor zo ver dat mogelijk was, het was druk, het zijn vaak kleine banen/diorama's, het was voor mij de eerste keer op deze tentoonstelling en gezien de afmetingen en de drukte denk ik niet dat ik nog een keer ga.

Ik ben zo wie zo al iemand die iets wil zien gebeuren, dus een puur statisch diorama is hardestikke mooi, maar krijgt van mij geen lange tijd, verder heb ik de hand van Wim niet kunnen schudden, hij was steeds druk bezig als ik weer eens langs kwam.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1039 Gepost op: 13 maart 2018, 22:37:22 »
De laatste verdieping is kompleet, ook zijn de twee erkers bijna klaar.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1040 Gepost op: 16 maart 2018, 11:32:06 »
De urenstanden van 15 maart 2018, conclusie is dat ze samen bijna honderd uur gereden hebben, individueel maximaal 7 uur



Groet, Anne
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1041 Gepost op: 16 maart 2018, 15:10:29 »
Leuk overzicht. Maarre, lok 71 heeft er toch 8 gedraaid, als ik het goed zie. ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1042 Gepost op: 16 maart 2018, 23:16:39 »
Beste Dirk,

Het systeem zit natuurlijk met afrondingen, 71 zou op 15/02 net onder 131,5 gezeten kunnen hebben en op 15/03 net boven 138,5.

Nu is het wel een lok die met een lage snelheid zijn rijwegen aflegt, dus er lang over doet (en ook veel ingehaald wordt) dus dat kan verklaren waarom hij een hogere urenstand heeft, de lange termijn zal het ons vertellen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1043 Gepost op: 17 maart 2018, 12:09:41 »
De gevels beginnen het dakniveau te bereiken, wel veel frutsels





Nu eerste de binnenkant weer af isoleren.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1044 Gepost op: 19 maart 2018, 23:46:29 »
Het is al een tijdje geleden dat ik bezig was met bouw van Kaufhaus Henninger, dit kwam omdat ik het idee had dat het "papieren" interieur zou gaan inzakken, wat ik ook zag bij de stand van Fallerproducten op OntraXs 2018, het interieur stond krom.

Om dat op te lossen heb ik polyester heldere platen gekocht, daar ben ik nu mee begonnen te kijken hoe en waar, eerst heb ik nu de achter/zijmuren op de bodemplaat gelijmd.



Omdat ik las dat e.e.a. gelijmd moest worden met 2 componenten lijm, maar eens een proeflijming op polyester gemaakt, stukje interieur met de Pritt stift, stukje interieur met alleslijm en een stukje polyester met alleslijm.



Alles blijft goed vastzitten dus het interieur gewoon met de Pritt stift en de rest met alleslijm, het hoeft alleen maar op zijn plaats te blijven, er worden geen krachten uitgeoefend.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1045 Gepost op: 20 maart 2018, 07:39:19 »
Die oplossing is mooi bedacht.
Die gaat in de hoge hoed en gedachtenboekje.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1046 Gepost op: 29 maart 2018, 14:19:32 »
Het onderste deel van het heldere polyester "bouwsel" voor het papieren interieur van het kaufhaus is gereed, de alleslijm lijmt goed genoeg, maar heeft wel heel veel tijd nodig om uit te harden.



Van de Goethe strasse is de binnenkant klaar v.w.b. de isolatie.



Het afgelopen weekend hadden wij bij de MSG/Den Bosch de jaarlijkse Modelspoor Expositie, het is drukker geweest als de voorgaande jaren, wij vonden het allemaal heel leuk.

Ik stond er met mijn "stad in aanbouw".



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1047 Gepost op: 2 april 2018, 23:51:38 »
De eerste poging om bruine banden te plaatsen hoog op de 3 gevels mislukte, te veel verf in de groeven en de wanden bogen ook naar binnen, dus de groeven heel goed uitgekrapt, de banden afgevijld en de wanden "gestut" met een paar balkjes





Nu weet ik het 100% zeker, gebouwen met een heleboel losse onderdelen van een andere kleur worden door mij niet meer vooraf geverfd, maar achteraf gespoten met matte lak.

Voor het kaufhaus is de eerste polyester gedeelte aan het gebouw vastgezet.



Tegen dat polyester komt dan het "winkelinterieur" met daarachter weer lampjes.



Ik rijd nog steeds 1 maal per dag met de treinen om mijn gymnastiek-oefeningen te doen, gisteren en vandaag ook twee loks een onderhoudsbeurtje gegeven.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1048 Gepost op: 3 april 2018, 08:54:37 »
Verf en lijm dat zijn niet echt vriendjes.
Al die losse onderdelen op zo'n gevel hoeven ook niet per se in een andere kleur. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Met vakwerk is dat natuurlijk wat anders.
Je kunt ook eens proberen om zo'n pand een wetwash te geven; het ziet er dan geschilderd uit, maar omdat de verf er zó dun op zit kun je zonder al teveel problemen er overheen lijmen. Ik doe dat bijvoorbeeld bij oppervlakten waarvan ik zeker weet dat er nog wat lijmwerk op zit, zoals bij muren en vloeren.
Met matte lak bedoel je een transparante lak?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #1049 Gepost op: 3 april 2018, 10:14:40 »
Beste Wim,

Jawel, matte/transparante lak.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"