Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 592801 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #800 Gepost op: 28 januari 2017, 11:11:55 »
Prachtige baan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #801 Gepost op: 1 februari 2017, 10:54:52 »
De gevels van het laatste Schillerstrasse pand en het Alt-Stadt Café zijn in aanbouw.





De Werbung op het Altstadt Café is niet verkrijgbaar als losse "Deco" heeft een kleine e-mail wisseling met Faller me geleerd, dus heb ik de gevels nu geschilderd en de Werbung afgeplakt, als je je voorstelt dat moeders de vrouw een iets uitgesprokener kleur wou en vaders de man geen kosten wou maken voor een kunstschilder, dan krijg je wat je nu ziet, in de loop van de tijd zal de nieuwe verflaag weer wat verbleken, dus kan moeders smeken wat wil, maar vaders geeft zijn geld liever aan wat anders uit.

Vandaag begonnen met mijn nieuwe vrijwilligerstaak: s-woensdags 4, door een (lichamelijke met geestelijke gevolgen) ziekte gehandicapt geraakte mensen naar https://www.zorgatelierdepolder.nl/ en weer thuis brengen, wellicht is oud modelspoor ook nog wat voor hen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #802 Gepost op: 6 februari 2017, 11:10:55 »
De eerste gevels van het laatste Schillerstrasse pand zitten aan elkaar.



De gevels van het Altstadt Café zijn ook bijna klaar voor de montage



Naast het verder bouwen van deze panden kan ik nu ook beginnen met de uitbreiding van het hoofdstation, zaterdag een neefje van bijna 3 op bezoek gehad en gisteren mijn schoonfamilie (maar die zijn nooit geïnteresseerd in dit soort zaken, niet spannend genoeg, te "netjes" denk ik)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #803 Gepost op: 7 februari 2017, 21:43:40 »
En de volgende gevels zijn gemonteerd, ook het houten trappenhuis zit in elkaar.



Dan de uitbreiding van het hoofdstation met één spoor, de volgende foto´s laten de situatie zien.





Waar nu het kopspoortje ligt moet een doorgaand spoor komen, dit wordt het spoor voor de buurtgoederentreinen, wat nu het goederenspoor is komt dan beschikbaar voor de passagierstreinen die moeten keren, dit heeft ook als gevolg dat het perron alleen voor personen is.

Het idee was om het eerste wissel na de overloop wissels dichter naar de overloopwissels te brengen, waardoor meer lengte op de stationssporen beschikbaar komt.



Die gedachte werkte ook op spoor 3, het leverde daar een verlenging op van ca. 6 centimeter, maar wat ik me in mijn denkproces niet realiseerde is dat de hoek waaronder het inrijspoor komt te liggen groter is geworden (de eerste wissel ligt eerder in de bocht), en dat betekent dat de afstand tussen de perronsporen groter wordt.



Dus: dag, idee, er is geen manier om dit ter plaatse op te lossen, behalve de afstand tussen de perronsporen overal groter te maken, maar dat heeft weer als gevolg dat ik de langere perronsporen weer kwijt raak, zinloze exercitie dus.

Na een poosje denken, waarbij de wens om het extra spoor te maken bleef staan, soms staan de sporen 3 en 4 vol met keertreinen en spoor 5 met de goederentrein en dat houdt de rest van het verkeer wat op, werk ik nu toe naar de volgende situatie:

Het overloopspoor met de meegebogen wissels gaat verdwijnen (er ontspoort ook wel eens wat op) en wordt vervangen door overloop wissels vlak na het voorliggende schaduwstation.

Spoor 6 krijgt een eigen aansluiting op het hoofdspoor, begint ongeveer waar nu nu de bocht met de meegebogen wissels ligt.

Spoor 6 krijgt ook een verbinding met spoor 5, voor het omlopen van materieel en, in de toekomst, het omlopen van de museumlok van de museumtrein die naar het bergstation St. Niklaus zal gaan rijden.

De ruimte tussen de nieuwe aansluiting voor spoor 6 en de bestaande aansluiting voor de sporen 2, 3, 4 en 5 wordt opgevuld met opstelsporen en ook komt daar het seinhuis te staan.

Omdat de genoemde eerste wissel nog een oude wissel was, was ik ook al begonnen met het modificeren van de beruchte Märklin wisselaandrijving:

het origineel



de gemodificeerde, ongeveer 5 seconden werk



Morgen eerst eens kijken wat mijn winkel op voorraad heeft, anders bestellen.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #804 Gepost op: 8 februari 2017, 23:32:57 »
En de huizen groeien maar door



Bij de verbouwing ben ik nu aan het "passen en meten", de overloopwissels aan de achterkant zijn in bestelling en de situatie is passend





Hier is één ding "gemeten", in spoor 2 moet een klein stukje bij en in het spoor naar de wisselstraten van 3, 4 en 5 een iets groter stukje, oorzaak: de overloop "meegebogen" wissels lagen er niet in volgens de handleiding van Tante M

Verder vond ik op het laatst de boog naar het nieuwe spoor 6 te wijds, dus dat wordt anders.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #805 Gepost op: 9 februari 2017, 08:23:00 »
Zo te zien heb je daarna maar eens flink uitgehaald. ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #806 Gepost op: 9 februari 2017, 12:18:45 »
Jij gaat ook maar door hè Anne. Man ... man .. wat een werk ben je aan het verzetten. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #807 Gepost op: 9 februari 2017, 23:25:19 »
Beste Pierre,

In mijn "geldverdienende" leven was ik minimaal 12 uur van huis en vaak ook nog de zaterdag, vergeleken met die 20 jaar is dit natuurlijk niets, lekker slapen tot half negen (i.p.v. 6 uur), alleen vandaag niet, de club roept donderdags en om rustig wakker te worden, brood klaar maken en nog even op de computer kijken moet ik er toch om 8 uur uit, op woensdag nog een uurtje eerder, vrijwilligerswerk, mensen met een niet aangeboren afwijking (b.v. door een hersenbloeding) ophalen en bij hun dagbesteding brengen.

Vandaag op de club was het mijn schoonmaakdag (is voor mij alles stofzuigen), verder bezig geweest met de publiciteit voor de club op Rail en op zoek geweest naar een goedkopere manier om onze tentoonstellingsbanen te transporteren.

Oh ja, ook nog de kleine stukjes rails wezen kopen, mijn winkelier gaat er nog wat van "denken".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #808 Gepost op: 10 februari 2017, 23:43:53 »
De Schillerstrasse is nu rondom dicht, het café moet nog een hoekje, overigens heb ik de hoeken bij Faller heel vaak beter gezien, ze hebben de "montage ribbel" wat te dicht tegen de schuine kant gezet.



De "gaten" naar spoor 2 en naar de wisselstraten van 3,4 en 5 zijn gedicht, ook is de vorm van de nieuwe spooraansluiting bepaald.



Maar een ander gaatje kwam boven water, in spoor 3, een lastige, want slechts 3 mm, dus puzzelen en gevonden: 2 maal 2208 (35,1 mm) en 1 maal 2204 (22,5 mm) maakt 92,7 mm, een kleine 3 mm langer als een half normaal railstuk van 180 mm, precies goed.



Het houtwerk voor de nieuwe spooraansluiting is klaar en staat te drogen.



Het volgende paswerkje, de rangeeraansluiting van het nieuwe spoor 6 naar spoor 5, een stukje 2208 van 35,1 mm is goed.



Dus morgen weer even naar Waalwijk, daarna nog een keer voor het stuk van spoor 6 naar het aansluitwissel en rekening houdend met een extra opstelspoortje

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #809 Gepost op: 11 februari 2017, 00:47:12 »
Ziet er goed uit.
De sporen hebben netjes ruimte, zodat wagons goed langs elkaar draaien.
Ook die huizen, man man wat met zorg gemaakt.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #810 Gepost op: 13 februari 2017, 23:43:15 »
De vorderingen van de afgelopen dagen:

De uitbouw is klaar en de ligging van de sporen bepaald.



Het kurk wordt weer opgevuld



De stationssporen zijn ook weer "dicht".



Op de open plekken lagen oude linkse k-rails wissels, die met de aangebouwde aandrijvijng, komen nog uit mijn bouwprobeersels in de tachtiger jaren, doen het nog steeds prima, gaan nu hun 3e of 4e leven in als de overloopwissels in tussen het schaduwstation "70" en het hoofdstation.





Vandaag 1 wissel aangesloten en getest, o.k., verder nog een tweetal terugmelders weer aangesloten en getest, o.k. en de hele tijd dacht ik: ik vergeet wat, ik vergeet wat, ja hoor op een gegeven moment gaat het lampje branden: voor de oude overloopwisselstraat lag een boostersectie scheiding (ik heb één grote booster van 10A, die 5 secties bedient, via een automatische zekering), dus ik moet nog even iets doorzagen en een andere doorzaging weer dichtsolderen.

Aan de huizenbouw wordt ook nog wat gedaan: de bovenornamenten zijn aangebracht, het koffiehuis is dicht en staat op een sokkel, in  beide huizen begonnen met de plafondisolatie en van beide huizen zijn de daken geschilderd.



De komende dagen is er niet zo veel tijd meer beschikbaar en dan is er Rail 2017, dus de snelheid gaat er even uit.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #811 Gepost op: 16 februari 2017, 23:24:39 »
De nieuwe "overloop" is definitief klaar, aangesloten en getest: o.k., verder o.a. de bodem van een railstuk doorgezaagd, boosterscheiding getest: o.k., twee terugmelders aangesloten en getest: o.k. (waarvan één op de nieuwe eenheid) en diverse voedings- en massa draden weer aangesloten op de ringleidingen, waaronder ook de massadraden voor de diodetruuk van de nieuwe terugmeldeenheid, alles getest, geen kortsluitingen, dus o.k., wissel naar het nieuwe spoor 6 elektrisch aangesloten en getest: o.k.



Vandaag, tussen het helpen met 2 maal inladen van het vrachtwagentje voor Rail, begonnen met het wijzigen van het baanplan in de Raptor, is redelijk ingrijpend, want waar eerst de overloop na het inrijspoor lag, ligt hij er nu voor en wordt het uitrijspoor nu ook een inrijspoor.

De het inrijblok had de naam T80, nu is er één met de naam T80-1 (naar spoor 1) en één met de naam T80-R (naar de rest van de sporen)

Maar nu eerst morgen naar Rail, zaterdag kranten lezen en zondag weer naar Rail

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #812 Gepost op: 20 februari 2017, 23:47:57 »
Rail is achter de rug, dus maar verder met het "privé" gebeuren

Het lichtisolatie plafond van de Schillerstrasse is klaar



Het lichtisolatieplafond van het café is klaar en de Schillerstrasse heeft het dak



De wissels in de "oude" wisselstraat zijn weer aangesloten en getest, o.k., ik moet de rails nog wat richten, dat zie je alleen met zo'n foto



Maar daarvoor had ik wel een nieuwe wisseldecoder nodig, een goedkopere Viessmann 52111 die wat aangevuld moet worden





En hij hangt op zijn plaats, wissel nummers 25 t/m 28, er naast hangt zijn broertje, de aloude Edits voor de nummers 21 t/m 24, alles getest en alles werkt.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #813 Gepost op: 22 februari 2017, 23:35:57 »
Het dak zit op het café en de dakkapellen zijn in aanbouw.



De nokvorsten zitten op het dak van het café en de onderste delen van de dakkapellen zijn geplaatst, evenals één schoorsteen.



Nu is het eerst tijd om te bepalen waar de beide panden komen, er is een keuze tussen "het plein groot" en "straat voorlangs".







Ik ga voor "straat voorlangs", ziet er minder gedrongen uit en autoverkeer naar het plein hoeft niet door de poort en de smalle straatjes.

De uitbreiding van het station met spoor 6 begint op scheut te komen, morgen nog een kruiswissel halen, dan kan ik e.e.a. aansluiten, vandaag alle voedingsdraden weer bij de ringleidingen gebracht, getest: o.k. en de laatste melder gemaakt, aangesloten en getest: o.k.



Morgen mijn demo Raptor, die omgesmurft is tot "test-braille" Raptor, weer zien terug te smurfen tot normale demo Raptor, Arend Jan heeft nu zijn eigen Raptor en Raptor zelf heeft er ook één gemaakt voor de happening op Rail.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #814 Gepost op: 23 februari 2017, 06:46:56 »
Je bent onder de hand een model vastgoedmagnaat aan het worden.  ;D

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #815 Gepost op: 23 februari 2017, 11:39:14 »
Ik vind het wel een prachtig set huizen.
Dat wordt en echte stad. Mooi man.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #816 Gepost op: 26 februari 2017, 23:53:08 »
Aan de huizenbouw niets gedaan, ik moet eerst weer wat schilderwerk doen, daarvoor is nodig dat de baan rijdt (vind ik), dus ben ik daarmee bezig.

De melder aan het eind van spoor 6 aangesloten  en gecontroleerd: o.k., de laatste ontbrekende kruiswissel achter spoor 6 aangeschaft en aangesloten......maar dat gaf een probleempje, de decoders in de buurt waren allemaal bezet, er hing nog één lege maar die had een adres wat ik "gejat" heb voor Viessmann 52111, dus op zoek naar een vrije serie van 4 adressen.

Nu had ik al jaren mijn overzichtslijstje niet bijgehouden, dus ik drukte wat decodernummers in, steeds een klikje, dus in gebruik, daarna verstandig geworden en gauw een nieuw lijstje gemaakt met alleen een kruisje achter het decodernummer, zo kwam ik dus uit op 69 t/m 72, wissel gemodificeerd, aangesloten en getest, o.k.

Gisteren met één lok de verbouwde en nieuwe stukken bereden: o.k. vandaag begonnen met het aangepaste (2 inrijsporen i.p.v.1) automatische bedrijf, geen grote fouten gemaakt, wel een aantal wijzigingen, bijvoorbeeld in sounds aan of uit.

Het reed goed, tot ik een storing kreeg met een railbus op een meegebogen wissel (lag iets te "verkant"), daarna weer opgestart en gelijk liep alles in het honderd, het bleek dat onze oostelijke fabrikanten van din pluggen en connectors de normen iets (veel) te ruim hebben gehanteerd, de din-plug tussen terugmeldeenheid 1 en 2 viel zo uit zijn connector, vastgezet met een draadje.

De reden dat er veel treinen begonnen te rijden ligt natuurlijk in het feit dat alle melders tussen 2,1 en 7,17 op "0" stonden, dus veilig, begonnen met controleren waar de treinen staan en dat aan het systeem vertellen, morgen verder.

Advies: de terugmelders zijn de ogen van het systeem, zonder die ogen loopt alles in de soep, dus nooit automatisch gaan rijden als je twijfelt over de werking van één of meer terugmelders.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #817 Gepost op: 27 februari 2017, 23:55:31 »
De storing van de railbus zat uiteindelijk in het feit dat ik slepers voorzie van een dun stukje messing als ze het niet meer goed doen, ik had dit stukje messing iets te veel speling gegeven, de railbus heeft weinig vrije ruimte aan de onderkant, dus de sleper drukte de bus wat omhoog op de puko's.

Verder ontdekte ik tijdens het rijden dat de "berg" keertrein op 2 plaatsen te ver doorreed, totdat het tweede draaistel van de wagon op de stopmelder kwam.

In het voorste draaistel zit ook de schakelaar voor de rijverlichting (rood en wit), met die as kun je geen "massa" melding maken, op de andere as zat op één wiel een dikkere laag redelijk vast vuil, schoongemaakt en het werkte weer, het rare is natuurlijk dat het maar één wiel was, het andere wiel op dezelfde as was brandschoon.

Na de perikelen van gister en die van vandaag vandaag verder gegaan met het testen, op een gegeven moment reed alles weer als vanouds, maar dan over de nieuwe sporen aan de zuidkant.

Dus tijd om spoor 6 in bedrijf te gaan nemen, alles ingevuld voor spoor 6 "tegen de klok in", ging goed, natuurlijk kom je dingetjes tegen waar je niet gelijk aan denkt, maar observeren en analyseren lost al dat soort dingen op.

Lok 36, de buurtgoederentrein "tegen de klok in" staat nu op spoor 6 (mag niet meer naar spoor 5)



Daarna dezelfde exercitie met spoor 6 "met de klok mee", ook dat ging prima, maar op een gegeven moment werd ik ernstig gestraft voor het feit, dat mijn methode van wissels in een wisselstraat van 6 wissels opeenvolgend laten schakelen, wel een bepaalde prioriteitsvolgorde moet hebben,  want ik zag twee treinen op dezelfde kruiswissel afrijden en dat kan natuurlijk niet, al wat gecorrigeerd, morgen nog even de rest nakijken.

Lom 64, de buurtgoederentrein "met de klok mee" is op spoor 6 geweest, maar de tijd ontbrak me om een foto te maken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #818 Gepost op: 28 februari 2017, 20:43:01 »
De rest van de schakeling van de wisselstraten nagekeken en wat gecorrigeerd, daarna gaan rijden, ja hoor, de buurtgoederentrein "met de klok mee" kwam ook op spoor 6 binnen en vertrok weer.





Daarna begonnen met de kleine kolentrein (rijdt met de klok mee), deze rijdt nu over spoor 2 als hij gelijk door mag, anders over spoor 3 of spoor 4 met een korte stop, dat regel ik met een halteverbod voor spoor 2 en een tijdelijk blokverbod voor spoor 3 en spoor 4, het systeem stelt vast dat de lok niet naar 3 of 4 mag, kijkt dan of hij naar 2 mag, kan hij door dan wordt het spoor 2, anders wacht hij tot het blokverbod in 3  of 4 vervalt of dat spoor 2 voor hem vrij komt.

Ik heb hem de kolentrein nu ook een tijdelijk blokverbod gegeven in spoor 5 met een kortere verbodstijd en een korte stop, dus hij zal eerder naar 5 gaan als naar 3 of 4, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de "bezetheid" van de sporen.

Nu is het even wachten tot de trein inderdaad naar spoor 5 gaat, de eerste keer dat hij door het station kwam was spoor 2 en verder vrij, de tweede keer kwam er vandaag niet, want ik kreeg een stroomstoring, in het spoor naar "boven" stopte een trein, een eerste kleine onderzoekje wijst uit dat er geen stroom meer in de lok of vanuit de lok komt, maar de tijd was op, morgen eerst onderzoeken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #819 Gepost op: 1 maart 2017, 22:44:40 »
Soms is het nadelig als je heel lang bouwt aan de baan, de storing in het spoor naar boven kwam door 2 dingen:

ik heb in het verre verleden, voor 2008, daar een stroomscheiding gemaakt en was dat vergeten

net daarvoor bleek een "koperen lipjes verbinding" van de K-rails omgebogen te zijn en laat nu de andere kant door corrosie (ballast en verdunde lijm) zodanig gecorrodeerd te zijn dat er geen stroom meer doorheen ging

gelukkig kon ik bij de omgebogen lipjes komen, terug gebogen en een verbinding gemaakt met de soldeerbout, daarna was de stroomstoring voorbij, het coroderen van de koperen lipjes heb ik op een andere plaats ook gehad, daar ben ik van onderen de rails gaan vrijmaken en heb een draad aan de puko-drager gesoldeerd.

daarna kwam er een kortsluiting, dat bleek te komen uit de sleper van de stofzuiger, die is nogal lang en zit alleen maar vast met een schroefje en dus niet zoals bij Märklin ook nog gefixeerd in een soort houder, dus was hij verdraaid en raakte in bochten een railstaaf...., even gekeken of er een kortere op kon, maar dat gaat op het eerste gezicht niet, er zitten wat stangen van het draaistel in de weg, dus nog maar een keer het schroefje stevig aangedraaid.

verder met het testen en inregelen:

geen vreemde verschijnselen meer, dus het baanplan is nu correct ingevoerd

de kolentrein gaat nu inderdaad naar spoor 5 als hij niet door mag over spoor 2, maar hij is een beetje lang voor spoor 5, niet zo mooi, dus waarschijnlijk draai ik die mogelijkheid terug.



nu eerst spoor 5 geschikt maken voor de twee bergkeertreinen en dan nog eens kijken of ik de stoptrein "met de klok mee" wel netjes op spoor 5 krijg.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #820 Gepost op: 5 maart 2017, 23:56:10 »
Het Altstadt Cafe is klaar,nog wat bijschilderen, wat ik inmiddels ook gedaan heb tijdens een 1,5 uur durende test van de 19 treinen en de aangepaste baan, alles o.k. (er is een reportage in de maak)





Gisteren heb ik ook een nieuwe grotere/hogere kerk aangeschaft.



Waar ik wat over twijfel is of ik de "bruine" delen bruin zal laten zonder dat ik de voegen "voeg", of grijs zal schilderen met een iets lichtere grijze voeg.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #821 Gepost op: 6 maart 2017, 01:52:58 »
Je kunt die kerk ook beige schilderen met een donkere voeg?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #822 Gepost op: 6 maart 2017, 11:56:54 »
De werkzaamheden aan de stationssporen beginnen op hun eind te lopen, nog 2 wissels vernieuwen en aansluiten, 1 wissel aansluiten en 1 kruiswissel vernieuwen en aansluiten, maar dat zijn allemaal wissels naar de rangeersporen, hebben dus geen invloed op het normale bedrijf.

Vandaag uitgebreid gereden en tot een definitieve spoortoewijzing gekomen, voor het goede begrip “M” betekent “met de klok mee” en “T” betekent “tegen de klok in”:

Spoor 1, sneltrein T, TEE T, lange goederentrein T, kolentrein T

Spoor 2, sneltrein M, internationale trein M, lange goederentrein M, kolentrein M als hij gelijk door mag.

Spoor 3, stoptrein M, stoptrein T, keertrein M/T, kolentrein M als hij niet naar spoor 2 mag

Spoor 4, stoptrein M, stoptrein M, keertrein M/T, kolentrein M als hij niet naar spoor 2 mag

Spoor 5, beide “berg”keertreinen, stoptrein M als hij niet naar spoor 3 of 4 mag

Spoor 6, beide buurtgoederentreinen, M/T en de kolentrein M als hij niet naar spoor 2 mag

Dan de stofzuigertrein, nu gecombineerd met de 3-Rail Forum wagons en een nieuwe kuilwagen, die heeft een vrije rol, maar wel een vaste richting want ik heb geen keerlus, op spoor 1 en spoor 2 heeft hij een halteverbod.

Wat foto’s

Buurtgoederen M op spoor 6, stop M op spoor 5, keertrein T op spoor 3



Buurtgoederen M vertrekt van spoor 6, stop M op spoor 5, stop T op spoor 4



Buurtgoederen T op spoor 6, stop M op spoor 5, snel T op spoor 1



Buurtgoederen T op spoor 6, bergkeertrein op spoor 5, stofzuiger op spoor 4 richting M, stofzuiger wordt geduwd, Tee T passeert op spoor 1


Buurtgoederen T nog steeds op spoor 6, kolentrein T op spoor 1, bergkeertrein is vertrokken van spoor 5



Buurtgoederen T nog steeds op spoor 6, snel M op spoor 2, kolentrein T op spoor 1



Buurtgoederen T vertrokken van spoor 6, keertrein komt binnen op spoor 4 T, snel M op spoor 2



Keertrein binnen op spoor 4 T , kolentrein M binnen op spoor 3, lange goederentrein T passeert op  spoor 1



Keertrein nog op spoor 4 T, kolentrein M nog op spoor 3, internationale trein  M passeert op spoor 2



Buurtgoederen M komt binnen op spoor 6, keertrein T vertrokken van spoor 4 in de richting M, kolentrein M nog op spoor 3, snel T komt binnen op spoor 1





Stop M binnen op spoor 4, kolentrein M nog op spoor 3, lange goederentrein M binnen op spoor 2



Dit project is nu bijna klaar, verder met de bouw van de stad.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #823 Gepost op: 8 maart 2017, 23:47:44 »
Inmiddels is het laatste huis van de Schillerstrasse, op wat bijschilderwerk, ook klaar.





De buurtgoederentrein "M" werd op spoor 5 gelimiteerd in zijn lengte, kon er dus een korte wagon bijhebben, dat is deze geworden, vandaag even de tractor gefixeerd.



Ik heb inmiddels besloten om de kerk toch bruin te laten, zij het dat ik het overschilder en gelijk weer weg veeg, dan blijft er wat achter en het plastic-achtige is weg, vandaag begonnen met de uitgebreide schilderwerken.



Toen dat klaar was even één van de rangeerwissels in spoor 6 voorzien van een gemodificeerde aandrijving, aangesloten op de decoder, ingevoerd in mijn systeem en getest, O.K.



Al die tijd hebben mijn 19 treinen gereden, in totaal is dat 2 uur en 10 minuten geworden en dat zonder één enkele storing, zelfs geen stroomstorinkje van de notoire "stoorder" BR 64

Omdat ik nog een krap half uurtje over had voordat ik weer aan mijn woensdagse vrijwilligerswerk moest beginnen, voor de leut eens geturfd in welke volgorde de treinen het hoofdstation binnen rijden:

met de klok mee: 71-64-19-21-4-25-71-44-19-64-21-4-71-19-38-64-44-21-10-4-19-71-44-21-19-64-25

tegen de klok in: 6-23-8-50-36-41-6-50-10-40-8-6-23-41-36-50-40-8-6-50-23-41-40-36-6-8-50-10-41

Periode, trein 25 komt ongeveer elk kwartier binnen.

Interpretatie:

ik had gedacht dat er meer regelmaat in zou zitten

met de klok mee is iets onregelmatiger, maar dat is snel verklaard, de treinen 25 en 38 komen maar eens in het kwartier en lok 10 rijdt beide richtingen uit.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #824 Gepost op: 9 maart 2017, 07:43:38 »
Dat is een goed gevarieerde en interessante volgorde om naar te kijken.