Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 588515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #50 Gepost op: 19 december 2011, 23:13:48 »
De voortgang van vandaag:

De "lichtisolatie" zoldervloer zit er in en het dak heeft stukjes dakbeschot gekregen



Een stukje gras gemaakt tussen het rangeerspoor en spoor 1 van Darligen



Dit gat moet nog dicht en er moet ook een seinpaal op, stukje hout ligt al klaar



Het stukje hout en een stukje kurk op maat gemaakt, gat geboord voor het sein, de lijmklemmen houden een latje op zijn plaats waar het stuk hout weer op komt, de lichtisolatie zoldervloer was aan de kanten niet lichtdicht, dus nog wat aan de buitenkant er bij geplakt.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Antal

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #51 Gepost op: 20 december 2011, 09:14:50 »
Hoi Anne W,

Leuke update en ik vind dat je het ballast netjes gemaakt heb. Het gras daartussen is leuk bedacht en je zou eventueel nog wat zooi ertussen kunnen doen.
Ondanks ik niet veel reageer kan ik wel enorm van je updates genieten.
Ga zo door en bedankt.

Groetjes,

Antal

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #52 Gepost op: 23 december 2011, 11:49:39 »
Beste Antal,

Je hebt gelijk, mijn baan is wat te netjes, het nog wat realistischer maken staat op het programma zodra de baan in principe klaar is en dat duurt nog wel een paar jaar.....

De resultaten van dinsdag en woensdag, gisteren de hele dag op de club geweest, de prioriteit om Silberberg 2 rijvaardig en wat completer te krijgen is hoger geworden nu onze buren eind maart het voorbeeld van 3-Rail volgen en een ?spoordag? komen houden??.:

Mijn vader was o.a. hoefsmid dus moest er een smederij komen en nu ook een paard, een smid en een knecht (of is de knecht aan het werk en staat pa toe te kijken?)





Een ander paard is al weer op weg naar huis (zo druk had mijn vader het nooit)



Het nieuw aangemaakte land heeft een kapotte seinpaal gekregen, t.z.t komt er een werkende, het plekje is wat gevoelig voor de hand/arm van die grote mensen





Het dak van het huis staat in de lijmklem



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #53 Gepost op: 23 december 2011, 17:12:52 »
Beste Anne,

Het werk van je vader heb je heel mooi weergegeven!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #54 Gepost op: 23 december 2011, 22:55:23 »
Vandaag begonnen met het vervelendste en lastigste klusje, ballasten, lastig omdat er nogal wat wissels liggen, gelukkig is er maar ??n terugmeldrailstaaf.





Nu gaat de vaart er even uit, natuurlijk hebben we met de Kerst andere bezigheden en morgenmiddag even naar mijn altijd gezellige winkel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #55 Gepost op: 26 december 2011, 23:28:12 »
Het ballasten is klaar, de terugmelder en alle 5 wissels werken, alhoewel 2 wissels in het begin wat weigerachtig waren, ik denk doordat het schuifstuk, tussen de tongen, "gelagerd" is in een holle dwarsligger die aan de einden van onder open is.

Nu even wachten tot de decobal droog is, het nadeel van deze enigzins flexibel blijvende lijm





Wat bloemetjes geplant, de zaklamp is bezig het achterwerk van het paard wat naar beneden te drukken zodat er in ieder geval ??n achterbeen op de grond staat





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #56 Gepost op: 27 december 2011, 14:15:56 »
Ik vind je rails en bedding zo strak gemaakt. Wellicht dat je hier meer over kan en wil vertellen ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #57 Gepost op: 27 december 2011, 19:12:07 »
Beste GG,

Natuurlijk een houten plank, recht gelegd en voldoende ondersteund
Daarop ligt een laag kurk (de baan op zich is al meer dan 25 jaar oud), daarop een laagje isolerend materiaal
Ik maak geen gebruik van flex-rails, dus de rails goed passen, recht leggen (latje om rechte stukken te richten) en goed de overgangen tussen de rails recht houden, eventueel de rails wat verkanten.
De rails worden gelijmd met Decorail van ER Decor, daarna worden de rails op hun plek gehouden met gewicht (blikken, potten, zware dingen)
Er is een lange droogtijd, de flexibele lijm heeft lang werk om de zaak "vast te zetten".
Ballast is Busch 6127, is wat te grof, aan de andere kant van de brug wordt het 6126, voor het verlijmen gebruik ik Decobal van ER Decor, blijft ook flexibel maar het kost ook veel tijd voordat de ballast een beetje "vast ligt".
Daarna de ballast en de dwarsligger "verroesten" met verdunde verf en de railstaven met onverdunde verf en als laatste hier en daar met wit, zwart en grijs krijtpoeder e.e.a. wat "bevlekken".

Het belangrijkste is gewoon zorgvuldig te werk gaan en je timmermansoog gebruiken.

Verder zie mijn langlopend en zeer uitgebreid bouwtopic op ......

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #58 Gepost op: 28 december 2011, 08:24:23 »
Zou je het verroesten wat meer willen toelichten? Wellicht is dit ook interessant voor mij :)

Dank voor de uitleg zover :)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #59 Gepost op: 28 december 2011, 13:32:21 »
Beste GG,

Ik gebruik de "roest" verf van Model Master, voor de ballast/dwarsliggers pak ik een oud schoteltje, doe er wat verf op en dan veel terpentine en begin dan de ballast/dwarsliggers te bewerken totdat het gekleurd genoeg is. (opgelet, geen open vuur in de buurt en goed ventileren)

Het zou ook met watergedragen verf kunnen, maar ik heb in het begin een "traumatje" opgelopen, in mijn bergkopstation kreeg ik een paar continue terugmeldingen, logisch want water is geleidend, maar ze bleven ook na goed drogen, na ??n maand nog steeds....

De railstaven schilder ik met pure verf en veeg de bovenkant dan weer af.

In het begin zijn de kleuren te "sprekend", maar na verloop van tijd komt er wat stof op en wordt het gedempt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #60 Gepost op: 28 december 2011, 14:02:59 »
Ben je niet bang dat de middengeleiders van je K-rails (de puntjes zeg maar) afgeschermt worden en daardoor niet meer geleiden?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #61 Gepost op: 28 december 2011, 14:19:28 »
Ben je niet bang dat de middengeleiders van je K-rails (de puntjes zeg maar) afgeschermt worden en daardoor niet meer geleiden?

Met een blokje hardhout of een houten-wasknijper even er goed overheen en de boel is weer schoon.
Desnoods met een railgum als het hardnekkig aanwezig blijft.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #62 Gepost op: 28 december 2011, 22:03:39 »
Er zijn hele discussies over het schoonmaken van de puntcontacten, na het schilderen ga ik er met een doekje over, dan rijd ik met een lok op halve snelheid, bij een stop iets achteruit drukken en dan ga ik er ??n keer over heen met een stukschuurlinnen, korrel 250 geloof ik, en ga weer rijden, zo doe ik het hele stuk.

Daarna doe ik het nog een keer op kruipsnelheid, let op dat als de ballast wat te hoog ligt, er ook problemen met de stroomafname bij de sleper kunnen ontstaan.

Normaal onderhoud: een aantal treinen heeft de schoonmaakborsteltjes van Noch, de middencontacten houden zichzelf schoon, een enkele keer geholpen door een stukje schuurlinnen met een korrel van 660

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #63 Gepost op: 29 december 2011, 10:26:24 »
Cool, ik denk dat ik ook eens ga experimenteren hiermee :)

Riny

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #64 Gepost op: 29 december 2011, 20:22:38 »
Is het misschien geen idee om een oude plattebakwagen te voorzien van een oude sleper met daarop een waterproof korrel 800 op te plakken?
Al ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van schuurpapier. :'(

Er komen kleine krasjes is de puco's waardoor vet, stof en vuil zich weer makkelijker vastzetten.
En ja, zo blijft men "schuren". :(

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #65 Gepost op: 29 december 2011, 23:27:22 »
Beste Riny,

Mijn antwoord luidt ja, mits je hem dan alleen maar gebruikt voor moeilijk bereikbare plaatsen, de bereikbare plaatsen kun je met de hand doen, maar pas als het nodig is, de sleper moet de puko's eigenlijk schoon houden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #66 Gepost op: 30 december 2011, 09:24:30 »
De sleper moet de puko's eigenlijk schoon houden.

Beste Anne,

Betreffende het citaat heb je 100% gelijk, echter zal er dan met grote regelmaat gereden dienen te worden.
Maar dat behoeft geen uitleg, zeker aan jou niet. ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #67 Gepost op: 30 december 2011, 11:13:18 »
En vooral bij K-rails goed naar de hoogte van de ballast kijken, gisteren op de Silberberg 2 baan van de MSG/Den Bosch was het (weer) zo ver: proefrijden, lok stopt steeds in tunnel, eerst schoonmaken, geen resultaat, dak van de tunnel er af, ja hoor ballast te hoog..... (de scenery bouwers bij clubs zijn altijd andere mensen als de rijders)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #68 Gepost op: 2 januari 2012, 23:15:12 »
Het "bovendorp" is inmiddels helemaal bemensd







Het laatst huis voor het "onderdorp" is nagenoeg klaar, nog even wat bloembakken, dan kan hij vastgezet worden





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #69 Gepost op: 7 januari 2012, 11:17:44 »
Het huis is klaar, voorzien van bloemenbakken en is geplaatst, het dorp ligt weer terug op zijn plaats omdat ik een stuk baan ga verplaatsen.





Om dat ik behoeft heb aan een extra spoor in het hoofdstation, heb ik in het verleden de brug bij het dorp al verplaatst, waardoor er een gat is tussen de brug en de baan, nu ga ik de baan verplaatsen, situatie voor de verplaatsing





De baan ligt op zijn nieuwe plaats, bezig met vastzetten, het nieuwe gat moet nog gedicht worden





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #70 Gepost op: 9 januari 2012, 16:44:47 »
De baanverlegging is klaar, het doel, ruimte voor ??n spoor meer in het hoofdstation is dus bereikt, t.z.t. nog even kijken of ik het eilandperron verantwoord nog wat kan versmallen, dan heb ik iets meer ruimte voor het tweede, nieuwe eilandperron.



Van de onderkant, gelukkig paste de centrale voedingsleiding nog



De Br. 03 en de Bavaria waren nodig voor het testen, de Duitse Krokodil "bevoelt" of de puko's van het recentelijke geballaste spoor voldoende hoog boven de ballast uitsteken, een bekende kwaal met het ballasten van K-rails.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #71 Gepost op: 9 januari 2012, 17:35:47 »
Heel erg mooi! Ik ben zelf erg gecharmeerd van je baan :)

Riny

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #72 Gepost op: 9 januari 2012, 18:52:17 »
Beste Anne,

Ik kan aan de reactie van Gerard niets toevoegen.
Ziet er erg goed uit, iets waar ik alleen maar van kon/kan dromen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #73 Gepost op: 14 januari 2012, 22:55:16 »
Begonnen met het afwerken van het stuk land onder het dorp, bezig het onderhout te zetten voor de muurtjes en de paaltjes waar later het gaas op vastgezet wordt, het niveau van het meer is hoger als het niveau van de beek, in het hele verre verleden is er een hele grote rots naar beneden gekomen.



De bruggen liggen nu gefixeerd, maar demontabel, tussen de landhoofden



Ook begonnen met de afwerking rond de boerderij en het nieuwe huis, het laatste stuk van het dorp.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #74 Gepost op: 15 januari 2012, 00:18:22 »
Het is weer genieten.
Grappig dat er bij de mijn een wijntransportwagon staat, niet te hopen dat de mijnwerkers de wagon leeg lebberen want dat kan dan weleens falikant misgaan. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0