Auteur Topic: FliednerHof  (gelezen 6644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NS_1201

  • Gast
FliednerHof
« Gepost op: 26 januari 2015, 15:14:05 »
Hoi,

De bouw van mijn modelspoorlijn is nu ècht aanstaande, maar, waarmee moet ik eigenlijk beginnen.
Zomaar plat op de tafel gaat niet, daar kan ik niet in boren. Dan maar iets eronder, piepschuim, isolatiemateriaal? Dat moet ik allemaal eerst eens uitvinden. En dan de lucht in, kan dat ook met purschuim, zou wel makkelijk zijn. Eerst maar eens flink dit Forum afzoeken, voordat ik straks alles weer af kan breken.
Van modeltreinen heb ik zo goed als geen ervaring, wel met houtmodelbouw en plastic bouwdozen.
Het lukt niet goed om mijn foto's te verkleinen zodat ik ze kan uploaden. Daarom voor de liefhebbers maar wat op mijn FaceBook pagina gezet.

Je hoort spoedig weer van me.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: FliednerHof
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2015, 15:17:09 »
Veel mensen gebruiken graag Roofmate (blauwe of gele schuimplaten) als ondergrond. Het is stevig, je kunt er eenvoudig profielen in maken (sloten en dat soort dingen), en het dempt het geluid van de treinen.

PS De facebookpagina uit je profiel lijkt niet te bestaan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

NS_1201

  • Gast
Re: FliednerHof
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2015, 15:38:20 »
PS De facebookpagina uit je profiel lijkt niet te bestaan.

Je hebt gelijk Dirk T, ik probeer er zo snel mogelijk iets aan te doen.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: FliednerHof
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2015, 17:21:13 »
Hans ze noemen die platen ook wel Gamma Blauw, ook bij de karwei verkrijgbaar.


KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: FliednerHof
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2015, 17:36:20 »
Daar moet toch ook een keer een pak van kopen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: FliednerHof
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2015, 17:51:14 »
Veel mensen gebruiken graag Roofmate (blauwe of gele schuimplaten) als ondergrond.

Hans ze noemen die platen ook wel Gamma Blauw, ook bij de karwei verkrijgbaar.

Niet helemaal want Roofmate is dakisolatie en veel dikker dan de gammablauw platen die bedoeld zijn als ondervloer voor laminaat. Maar ik ben het met Hans (opa-bullcat) eens dat de gammablauw platen ideaal zijn als isolatie. De Roofmate platen lijken mij te dik.
 

Groeten, Gert-Jan

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: FliednerHof
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2015, 18:24:55 »
Als je alleen isolatie wilt hebben op je houten plaat, gebruik dan dat blauwe spul van de Gamma.

Als je Roofmate of Floormate gebruikt, heb je daaronder geen houten plaat meer nodig. Je legt ze zo op het raamwerk. Door de extra dikte kun je er ook de gewone oneffenheden in het landschap uit snijden. Of struiken, bomen en zo insteken.

Het zijn dus inderdaad verschillende producten, met een verschillende toepassing.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: FliednerHof
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2015, 18:27:37 »
Om onder je baan leidingen, bedrading, servo’s en dat soort meuk aan te leggen, lijkt me een plaatje hout toch wel prettig.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: FliednerHof
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2015, 19:05:53 »
als je een frame maakt waar de platen op rusten,kan je aan / door dat frame je draden wel vast maken

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: FliednerHof
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2015, 19:33:15 »
Bedrading kan inderdaad aan het frame. Servo's worden vaak gemonteerd op een klein plankje, dat onder het floormate wordt geplakt.

Er zijn er die de platen helemaal los op het frame laten liggen, om die ervan af te kunnen tillen en op hun werktafel te leggen wanneer ze eraan werken. Ik zit het te overwegen voor mijn volgende baan; tot nu toe ben ik ook van de "houten plaat met isolatie erop".
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: FliednerHof
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2015, 19:37:54 »
Het lukt niet goed om mijn foto's te verkleinen zodat ik ze kan uploaden. Daarom voor de liefhebbers maar wat op mijn FaceBook pagina gezet.

Hans, je kunt je facebook foto's hier eenvoudig plaatsen. Maar meer modeltreinfoto's dan deze zie ik niet op je pagina.





Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: FliednerHof
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2015, 23:02:49 »
Beste Hans,

Als je op dit leuke forum bent uitgezocht dan zijn er nog wat andere forums met ook een berg informatie.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"